Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sterren kijken (Update)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sterren kijken (Update)

    Ik heb me onlangs aan een nachtje sterren kijken gewaagd, natuurlijk met foto's. Omdat de echtgenoot niet mee wou, heb ik enkel kunnen testen in de achtertuin van mijn ouders.
    Beide foto's zijn genomen in één van de "donkerste" stukjes van het Berlaarse platteland, maar zelfs daar staat er in elke bocht van de straat een licht. De grootste lichtvervuiling komt van Berlaar-Heikant en Putte, en natuurlijk de N10.
    Beide foto's zijn ook serieus bijgewerkt in Lightroom.
    Tips & tricks welkom, ik hoop binnenkort of volgend jaar een keer mee te gaan met mijn ooms als ze gaan jagen in een donker stukje Duitsland, waar je de melkweg met het blote oog zou zien.

    Camera en lens in beide gevallen : Nikon D5300 + Sigma 18-35 F/1.8 ART.



    ISO 6400 - 20 mm - F/2.8 - 10 sec



    ISO 2500 - 19 mm - F/2.8 - 15 sec

    Update : geprobeerd de melkweg nog wat op te lichten.


    Last edited by Rozemarijn; 23 september 2016, 21:22.
    Rozemarijn

    Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

  • #2
    Re: Sterren kijken

    Geen ervaring hiermee - dus tips kan ik niet echt geven.
    Wel knappe foto's - met een voorkeur voor de horizontale.
    Goed gedaan - ook de nabewerking
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: Sterren kijken

      Heb er geen ervaring mee, maar vindt dit toch knap gedaan.

      Comment


      • #4
        Re: Sterren kijken

        Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
        Geen ervaring hiermee - dus tips kan ik niet echt geven.
        Wel knappe foto's - met een voorkeur voor de horizontale.
        Goed gedaan - ook de nabewerking
        Peter
        Dat vind ik ook, verdienstelijke poging.
        NIKON D7100 Nikkor 17-55 / 50-1.8 /Sigma 50-150/Sigma 105 macro

        Comment


        • #5
          Re: Sterren kijken

          De verticale trekt de aandacht (waarneming) mee de hoogte in waar de sterrenhemel koning is en dat heb je al prachtig gedaan. Het straatlicht zou ik wegwerken. Wat was je sluitertijd hier ?
          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

          Comment


          • #6
            Re: Sterren kijken

            Dankjewel voor het kijken!

            @G.R.: De sluitertijd bij de verticale is 15 seconden bij ISO 2500. Mijn Photoshopkunsten zijn helaas meer dan ondermaats, dus het straatlicht wegwerken kan ik jammer genoeg nog niet. Maar eens ik Lightroom een beetje onder de knie heb, wil ik me daar wel verder in verdiepen. Goeie tip, het zou de aandacht nog meer naar de sterren trekken.
            Rozemarijn

            Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

            Comment


            • #7
              Re: Sterren kijken

              toch goed gelukt voor de eerste keer
              Nikon D3300 Sigma 18-35 f1.8, tamron 90 f2.8, tokina 11-16 f2.8, tamron 70-300 f4-5.6, nikon 18-105

              Comment


              • #8
                Re: Sterren kijken

                Zeker een goed begin, foto 1 sluitertijd 10sec is voor mij de beste, langere sluitertijden zal ,streepjes ipv sterren opleveren. Dus hier de goeie balans zoeken. Lichtvervuiling is een bekend fenomeen in onze contreien.

                Comment


                • #9
                  Re: Sterren kijken

                  Het verticale beeld heeft mijn voorkeur.
                  Stijn Meuris of Steven Hawking zouden een boom kunnen opzetten op basis van dit beeld.
                  Tip, pak je spullen en rij tot vlak voorbij de taalgrens.
                  Vlaanderen is één groot dorp !
                  Wallonië daarentegen is op vlak van duisternis een paradijs.
                  Philippe

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sterren kijken

                    In de eerste kan je toch al de melkweg een beetje zien (wat idd niet simpel is in België). Misschien als je die kan selecteren in LR (met een ruime feather) dan kan je die toch nog een beetje proberen op te lichten. Door de ISO 6400 ga je wel niet meer zoveel ruimte hebben voordat ruis echt een spelbreker gaat worden denk ik.

                    Kijk hier eens voor wat editing tips. (hou er wel rekening mee dat dit niet de bron van de absolute waarheid is)
                    In this tutorial I showcase a simple way to process the Milky Way and Night Sky Photography in Adobe Lightroom. In the video I cover my favorite ways to enha...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sterren kijken

                      Bedankt voor het kijken en de tips!
                      De horizontale oplichten bleek redelijk moeilijk vanwege de ruis, vandaar mijn poging bij de andere.
                      Ik hoop toch eens een keer mee te kunnen met mijn ooms naar hun jacht in de Hunsrück. Volgens de Light Pollution Map is het daar donkerblauw of zwart, in tegenstelling tot Berlaar, dat volgens dezelfde kaart groen-geel-rood is
                      Rozemarijn

                      Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sterren kijken (Update)

                        Ik vind ze geslaagd hoor.
                        Vooral je eerste heeft mijn voorkeur, mooi gedaan
                        https://www.facebook.com/devrieset/

                        Comment

                        Working...
                        X