Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mei 2004 - Toen digitale fotografie nog simpel was :-)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mei 2004 - Toen digitale fotografie nog simpel was :-)

Daarnet was ik nog eens tussen mijn oudste digitale foto's aan 't snuisteren...
    Ik kocht in 2004 een compactje, een RICOH Caplio G4, zowat het goedkoopste dat er toen was, met 3,2 miljoen pixeltjes, en het eerste echte werk dat hij moest doen, was de communieshoot van mijn dochter. Omdat we niet durfden hopen op een denderend resultaat, had mijn vrouw onze OLYMPUS IS500 analoog ook mee. Zij schoot een paar rolletjes vol, en ik een kaartje van 128 Mb...
    Ik vond het geen slecht toestelletje, maar pas later kwam ik er achter dat het toch niet zo denderend was, vooral omdat de gezichtskleuren nogal "gelig" zijn. Toen had ik ook geen kaas gegeten van photoshop of zo, en kwamen deze dus zo uit het toestelletje.

Enkele resultaten van destijds, alles op automatisch, want van diafragma's en stops had ik toen nog geen kaas gegeten... (foto's enkel verkleind in BD-sizer en zoals gebruikelijk 30% verscherpt)

Re: Mei 2004 - Toen digitale fotografie nog simpel was :-)

FestinaLente...

een filmsterretje

Heel mooi
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Op de composities valt zeker niets aan te merken, maar je ziet dat het fotograferen van witt ekledij met een digitale compact niet altijd evident is...

En je gaat me toch niet vertellen dat digitale fotografie moeilijker geworden is omdat je nu weet wat een diafragma is

sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
        En je gaat me toch niet vertellen dat digitale fotografie moeilijker geworden is omdat je nu weet wat een diafragma is
        Neen, dat niet, maar één ding weet ik ondertussen wel... Mijn FZ30 gaf altijd heel goede resultaten, of ik er nu automatisch of volledig manueel mee werkte (vooral manueel, omdat hij automatisch vaak te hoog in de iso's ging), maar met een digitale spiegelreflex is deftige foto's maken, net iets moeilijker. Ik heb nu twee lensjes. Beiden reageren anders, beiden vereisen een totaal ander gebruik. Als je een filter op een lens verandert, moet je al bijsturen. Het is een uitdaging om met dat materiaal goed te kunnen werken, maar niet zo gemakkelijk als... click & go. De resultaten WORDEN beter, maar zijn niet automatisch beter.
        Het is zoals de dame die naast me zat in de voorbije cursus photoshop me vertelde... "Ik kocht een D200, even na dat het toestel uitkwam, en ik dacht dat ik met zo'n duur toestel de mooiste plaatjes kon schieten, maar die vlieger ging niet op."

Last edited by FestinaLente; 30 december 2007, 23:32.

Comment

Dat maakt nu net onze hobby zo leuk vind ik
          Mvg. Renzowoef
          Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door renzowoef Bekijk bericht
            Dat maakt nu net onze hobby zo leuk vind ik
            Helemaal mee eens. Ik kijk ook nog weleens terug naar oudere foto's en ben dan verbaasd over wat ik alweer heb geleerd (en wat nog niet)
            Groetjes, KC
            www.sportbeelden.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
              Op de composities valt zeker niets aan te merken, maar je ziet dat het fotograferen van witt ekledij met een digitale compact niet altijd evident is...
              En met een DSLR wel?
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                Neen, dat niet, maar één ding weet ik ondertussen wel... Mijn FZ30 gaf altijd heel goede resultaten, of ik er nu automatisch of volledig manueel mee werkte (vooral manueel, omdat hij automatisch vaak te hoog in de iso's ging), maar met een digitale spiegelreflex is deftige foto's maken, net iets moeilijker. Ik heb nu twee lensjes. Beiden reageren anders, beiden vereisen een totaal ander gebruik. Als je een filter op een lens verandert, moet je al bijsturen. Het is een uitdaging om met dat materiaal goed te kunnen werken, maar niet zo gemakkelijk als... click & go. De resultaten WORDEN beter, maar zijn niet automatisch beter.
                Het is zoals de dame die naast me zat in de voorbije cursus photoshop me vertelde... "Ik kocht een D200, even na dat het toestel uitkwam, en ik dacht dat ik met zo'n duur toestel de mooiste plaatjes kon schieten, maar die vlieger ging niet op."
                Dit is de realiteit
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  En met een DSLR wel?
                  je hebt meer speelruimte... als je automatisch fotografeert, kan het idd ook mislopen
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

ik wou dat ik jou talent had FestinaLente.
                    dan zouden mijn foto's ook goed zijn.

Comment

foto 2 en 3 zijn best goed. voor met een compactje genomen te zijn.
                      foto 1 stoort me toch wat. ik denk dat je hier te veel verscherpt hebt.
                      het kan ook wat anders zijn wat me opvalt. ik weet niet wat het is maar het is er.

grts stevy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 350d Bekijk bericht
                        ik wou dat ik jou talent had FestinaLente.
                        dan zouden mijn foto's ook goed zijn.
                        Heeft weinig met talent te maken... Ik heb daar ook een heel leuk model om te shooten, en neem dit van mij aan : Dat maakt de helft van de foto .

Pas de laatste tijd begin ik "bewust" foto's te maken. Vroeger was het "vanuit de buik". De combinatie bewust/buik is misschien wel de sterkste. Door het bewuste, en daarmee bedoel ik ietwat kennis van lichtinval, compositie, scherptediepte en sluitertijden, weet je dat bepaalde zaken kunnen en andere niet. Weten wat je doet, en hoe je het moet doen, geeft een heel andere kijk op foto's maken. Dit proces gaat niet van dag op dag... veel foto's maken en kritisch zijn tegenover je eigen foto's lijkt me de beste remedie. Ik weet nu ongeveer een half jaar waar ik mee bezig ben, wat nog niet wil zeggen dat ik het kan. Tevoren was het louter mijn (te dikke) buik die het voortouw nam.
                        Ik zit nu in de fase van toetsing van de theorie aan de praktijk.
                        Fotografie is voor mij momenteel hobby nr1, om de uitdaging die er in zit. Het ultieme doel is het beheersen van fotografie en het daaruit ontwikkelen van een eigen stijl, hoewel ik niet zeker ben dat dit laatste me ooit zal lukken. Het hoeft ook niet, want zelfs zonder een eigen stijl, zal ik met het beheersen alleen al, kunnen leven. Dat ik het meen, wil ik alleen al aantonen met...
                        Een jaartje cursus photoshop dat ik net volgde, mijn inschrijving voor avondschool digitale fotografie en sinds kort mijn lidmaatschap van een fotoclub. Dit alles heeft tot doel bij te leren en te groeien in deze hobby, die zo veelzijdig is, dat je er in kan blijven gaan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stevy Bekijk bericht
                          foto 2 en 3 zijn best goed. voor met een compactje genomen te zijn.
                          foto 1 stoort me toch wat. ik denk dat je hier te veel verscherpt hebt.
                          het kan ook wat anders zijn wat me opvalt. ik weet niet wat het is maar het is er.

grts stevy
                          Ik denk persoonlijk, dat bij de eerste het scherpstelpunt te ver naar achter zit .

Comment

Ik vind dit toch mooie Fotos.
                            GRT
                            ac
                            Met Vele Groeten-Cuvoll-
                            Lumix FZ18/lumix FZ8/Lumix TZ8/Lumix lens adapter/lumix closeup lens
                            BD 1000BE

Comment

Scherp, goeie compo, goeie kleuren. Je moogt fier zijn op je foto's (die zijn algemeen zeer goed) alsook op je model.

Comment

Working...
                              X