Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ijscoupes! Maar geen lekkere...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ijscoupes! Maar geen lekkere...

Na 1 van mijn eerste posts in februari met brood en taart (http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ml#post2164988) zitten we nu in het ijsseizoen. Ik heb hele toffe ideeën met een ijskaart voor de restaurants waar we aan leveren maar ik krijg het niet van de grond. De foto's doen me niet het water in de mond lopen wat wel de bedoeling is natuurlijk.

Ik weet dat voedselfotografie heel moeilijk is om zelf te doen maar al doende leert men...hoop ik

Hieronder staan enkele foto's, graag hoor ik van jullie wat beter kan. Ik wil ze "strak" op de foto zetten dus zonder versieringen erlangs (lepels, los fruit, tierlantijnen...etc). Mijn voorkeur gaat ook uit naar een frisse witte achtergrond maar hierbij loop ik continu tegen het probleem aan dat ik wit op wit niet mooi krijg. Je ziet de vanille heel moeilijk. Een goed voorbeeld zijn de foto's op de achtergrond van deze site http://www.cremerie-francois.com/nl/aanbod01.html

De foto's, graag jullie mening en tips:

Last edited by Chob; 4 juni 2009, 12:10.
    Sony A700 + 16-105mm

Re: Ijscoupes! Maar geen lekkere...

Hoi,
    Dat het niet makkelijk is blijkt wel uit de foto's die je post.
    Ik heb even de 2e voor je bewerkt:

Ik heb hem eerst wat lichter gemaakt, dan witbalans juist gezet, vlekje verwijderd, beter uitgesneden en tenslotte verkleind en opgescherpt.

Comment

ik denk dat ze veel te wit uitvallen...

werk je vanaf statief?

Ik heb ook ooit es een test gedaan in een mini studio (toegegeven, de onderwerpen waren vergevender dan al dit witte ijs) met bijvoorbeeld een wasknijper, of een biljartkrijtje, of zelfs een objectief. Mijn (heel beperkte, maar wie weet ben je er iets mee) ervaring was dat je de flitsers best heel wat zachter maakt (minder sterk laten flitsen!) en vanaf statief met een veel langere sluitertijd werkt, en heel klein diafragma.

Mogelijks ga ik hiermee tegen alle regels in, maar dat werkte best voor mij

Mvg
      2xZ6, 1xD7500, glas, licht

Comment

probeer het eens met een lager (dan F22) diafragma, bij deze lens werk zo'n hoog diafragma niet integendeel, gaat zelfs tenkoste van je scherpte.
        probeer ook eens een zachtblauwe achtergrond.
        gebruik ook meer ijs, zie nu het meest vruchten.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Belichting is 100% fout. Zet je camera op raw, en op spotmeter. Meet het vanilleijs en overbelicht daarna 2 stops. Doe de nodige fotosoep en post het resultaat eens.
          Nerdi
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Waarom perse een witte achtergrond? Vanille ijs en slagroom zijn wit-cremekleurig, samen met helderwit is dat niet de meest mooie combinatie.
            Ik zou toch echt voor een lichte zachte NIET witte achtergrond gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door starengine Bekijk bericht
              Ik heb hem eerst wat lichter gemaakt, dan witbalans juist gezet, vlekje verwijderd, beter uitgesneden en tenslotte verkleind en opgescherpt.
              Thanks Starengine voor de moeite maar vindt je ook beter? Ik persoonlijk niet. Akkoord dat je de kleuren omhoog krikt maar het lijkt net of het nu nóg meer overbelicht is...niet?

@Baviaantje. Ik werk met en zonder statief maar dit om te proberen. Ik de voorkeur voor met statief.

probeer het eens met een lager (dan F22) diafragma, bij deze lens werk zo'n hoog diafragma niet integendeel, gaat zelfs tenkoste van je scherpte.
              Ga ik doen!

probeer ook eens een zachtblauwe achtergrond.
              Ik ben niet van het zachtblauw alhoewel ik natuurlijk begrijp dat wit daar beter op uitkomt maar dat is voor mij geen "frisse" kleur.

gebruik ook meer ijs, zie nu het meest vruchten.
              Klopt, dat viel ons ook op. Bedankt Bouk voor je comments!

Belichting is 100% fout. Zet je camera op raw, en op spotmeter. Meet het vanilleijs en overbelicht daarna 2 stops. Doe de nodige fotosoep en post het resultaat eens.Nerdi
              Oke Nerdi, dat ga ik proberen, eerst even opzoeken hoe dat ook alweer zit met die spotmeter. Wat bedoel je met :
              "overbelicht daarna 2 stops"
              . De witbalans met 2 stappen omhoog?

Waarom perse een witte achtergrond? Vanille ijs en slagroom zijn wit-cremekleurig, samen met helderwit is dat niet de meest mooie combinatie.
              Ik zou toch echt voor een lichte zachte NIET witte achtergrond gaan.
              Omdat ik wit mooi vind zoals op de voorbeeld foto's zoals op die site staan, zo wil ik het hebben en daar hebben ze ook wit dus het moet gaan wat ik wil.
              Sony A700 + 16-105mm

Comment

Je kan het een tirlantijntje noemen maar een beetje frambozenbaverois of chocoladevloeistof op het ijs kan wonderen doen. Daardoor krijg je meer he "waterindemond effect"

Comment

Ik zou eerst eens werken aan de ijscoupes zelf want die zien er voor mij niet echt smakelijk uit voor ijscreme
                  Mischien kun je de vorm van de ijscreembollen accentueren met een paar fijne streepjes saus.
                  De scherpte kan ook beter.
                  Voor mij werkt de link niet.
                  En probeer eens extremen kleuren als achtergrond durf eens wat
                  Robby
                  Minder tijd achter de computer
                  Is meer tijd achter de camera

Comment

Nummer drie steekt er bovenuit op alle gebieden.
                    Twee ander zijn technisch niet inorde qua belichting en scherpte

mvrg Yves

Comment

Wat ik destijds (schooltijd in het analoge stenen tijdperk) geleerd heb is dat je bij een fotoshoot van ijs veel problemen hebt door de warmte van de spots en het smelten van de creme. Daarom moesten wij ijsbollekes maken met aardappelpuree en deze ngl de soort kleuren met waterverf. Zo kan je indien nodig uuuuuuuuuuren bezig zijn en heb je de smeltende deadline niet en kan je héél mooie close-up beelden maken want de puree heeft dezelfde textuur als ijs.
                      succes !
                      Lena
                      ---------------------------------------------------------------
                      Don't blame the Canon, blame the canonnier!!!
                      www.lenafotografie.be

Comment

De derde vind ik persoonlijk toch "frisser". (kleuren)
                        Ik denk dat het probleem hem voornamelijk zit in of de achtergrond, maar voornamelijk de witbalans zoals reeds vermeld (momenteel te grijs).
                        Meer kleuren, zullen het meer frisser maken met een "natuurlijker" contrast. Tevens zou ik gaan voor een andere compositie (close-up) wat bovenstaande ook al gedeeltelijk zou oplossen.
                        Momenteel is het wat "saai".

enkele zaken die direct in me opkomen:
                        Driekwart vogelperspectief en eventueel een vlaggetje met benaming erop (eventueel in Photoshop).
                        Een momentopname laat ons even stilstaan bij de tijd die ooit was en nooit meer hetzelfde zal zijn... Focus naar de toekomst, met een gedachte voor het verleden... - Divian.
                        NIKON D80 + AF-S NIKKOR 18-200mm 1:3.5-5.6 G

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eagle1 Bekijk bericht
                          Je kan het een tirlantijntje noemen maar een beetje frambozenbaverois of chocoladevloeistof op het ijs kan wonderen doen. Daardoor krijg je meer he "waterindemond effect"
                          Dat versta ik ook niet onder tierlantijntje, dat is echt de presentatie van het product. Een moeilijkheidsgraad hierbij is dat de foto's gebruikt worden op een ijs(menu)kaart, de klant verwacht dan ook vaak precies hetgeen wat op de foto staat. Dan kan je het wel leuker/lekkerder gaan presenteren op de foto maar het restaurant moet dan zijn prijs aanpassen of er is een kans dat ze klachten krijgen omdat het bestelde niet overeenkomt met de foto. Ik weet het, niet iedereen denkt zo maar als je maar elke dag 1 persoon hebt die erover zeurt dat het niet overeenkomt dan ben je dat al snel beu.

Ik zou eerst eens werken aan de ijscoupes zelf want die zien er voor mij niet echt smakelijk uit voor ijscreme
                          Mischien kun je de vorm van de ijscreembollen accentueren met een paar fijne streepjes saus.
                          Zie antwoord hierboven
                          De scherpte kan ook beter.
                          Daarom staat hij ook in het beginnershoekje

Voor mij werkt de link niet.
                          Dit moet hem zijn:http://www.cremerie-francois.com/ en klik op aanbod

En probeer eens extremen kleuren als achtergrond durf eens wat
                          Wit heeft niets met niet durven te maken maar ik vind het gewoon mooier. Indien gewenst kan ik in Photoshop altijd nog de achtergrondkleur aanpassen.

Nummer drie steekt er bovenuit op alle gebieden.
                          Twee ander zijn technisch niet inorde qua belichting en scherpte
                          Thanks en mee eens!

Wat ik destijds (schooltijd in het analoge stenen tijdperk) geleerd heb .......puree heeft dezelfde textuur als ijs.succes !Lena
                          Dat is nog een goeie tip! Het werken met echt ijs viel mee trouwens niet tegen, zo'n flitssetje geeft niet al teveel warmte af dus geen last van te snel smelten.

enkele zaken die direct in me opkomen:
                          Driekwart vogelperspectief en eventueel een vlaggetje met benaming erop (eventueel in Photoshop).
                          Hmmm, Dat vlaggetje vind ik niks maar dat vogelperspectief ga ik eens proberen! Bedankt!
                          Sony A700 + 16-105mm

Comment

Persoonlijk zou ik eens proberen met wit melk-glas als achtergrond.
                            Misschien zelfs mat-groen glas.

Op die manier heeft je achtergrond een lichte textuur die het onderwerp zeker niet stoort en heeft je onderwerp zowiezo meer contrast

grtjs
                            www.brunodyserinck.be
                            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chob Bekijk bericht
                              Dat versta ik ook niet onder tierlantijntje, dat is echt de presentatie van het product. Een moeilijkheidsgraad hierbij is dat de foto's gebruikt worden op een ijs(menu)kaart, de klant verwacht dan ook vaak precies hetgeen wat op de foto staat. Dan kan je het wel leuker/lekkerder gaan presenteren op de foto maar het restaurant moet dan zijn prijs aanpassen of er is een kans dat ze klachten krijgen omdat het bestelde niet overeenkomt met de foto. Ik weet het, niet iedereen denkt zo maar als je maar elke dag 1 persoon hebt die erover zeurt dat het niet overeenkomt dan ben je dat al snel beu.

Ik werk zelf als kelner in een restaurant. Als ik een menukaart met deze foto's moet gaan afgeven dan dan zal dit toch met rode wangen zijn. Dit zijn geen smakelijke ijsjes.
                              Als ik een kaart zou krijgen in een restaurant met deze foto's dan zal ik deze kaarten terug geven zonder een ijs te bestellen.
                              Je vertrekt hier gewoon met onsmakelijke produkten.
                              Als de kok je deze ijsjes heeft gegeven dan vrees ik ook voor de andere gerechten.
                              Het feit dat je ze zelf niet lekker vind zegt al genoeg.
                              In het restaurant zijn de ogen net zo belangrijk dan de smaakpapillen.
                              Het is niet dat je de kleuren en de achtergrond goed krijgt dat de ijsjes daardoor er smakelijk zullen uitzien. Je bent hier veel tijd aan het verknoeien aan produktfot's die het toch niet gaan doen.
                              Dus eerst de ijsjes en dan de foto's.
                              Robby
                              Minder tijd achter de computer
                              Is meer tijd achter de camera

Comment

Working...
                              X