Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groeten uit Echternach

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groeten uit Echternach

Tijdens mijn bezoek aan Antoine, inmiddels al weer een weekje geleden, nam hij me mee naar Echternach.
    Hier zie je de kloostertuin met de Orangerie, en op de laatste foto, de Sint-Willibrord-basiliek,
    gelegen in het centrum van Echternach.
    Of het een bezoekje waard is, laat ik aan jullie over, maar ik maakte er deze beelden.

Alle foto's gemaakt op ISO 200 (standaardwaarde bij de D90) F8 en 1/800ste.
    Eerste met de 18-200VR op 65mm
    Tweede met de fisheye op 10,5mm
    Derde met de 18-200VR op 32 mm

Mvg

Chris

Re: Groeten uit Echternach

Een fisheye voor de vissen, tof.
    I don't have a drinking problem except when I can't have a drink.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vladibrass Bekijk bericht
      Een fisheye voor de vissen, tof.
      leuk hoor, past idd goed!

mooie reeks
      nikon stuff

Comment

Hmmmm, als prentkaarten zijn die perfect gelukt, nu nog een postzegel erop en je kan die zo posten.

Keuze:
        Foto 2 vind ik het beste, ook het minst postkaart. Die vissen doen het hem wel.
        Foto 1 , mooie symmetrie behalve dan het haagje links vooraan. (klein detail)
        Foto 3, minder, gedeeltelijke opname van het gebouw links, word afgebroken midden in het dak.
        Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

Comment

Alle foto's gemaakt op ISO 200 (standaardwaarde bij de D90) F8 en 1/800ste.
          Waarom op 1/800 voor statische beelden ? Werkt de D90 niet op 100 ISO ? Ik dacht dat die een L1 stand had zoals de D300 en D700.

Ik weet wel ISO,F en S zijn een tri-partiete waar je moet mee combineren.
          Een stap hoger voor f , fF11 met L1 was identiek geweest voor de lichtwaarde. Waarom geen f11 of hoger ?

Wat is de hyperfocale afstand voor je lens ? En is het niet zo dat landschaps fotografie
          streeft naar de hyperfocale afstand, zodat 1/3 van de afstand tussen camera en object out of focus is (camer naar object) maardat vanaf dat punt alles scherp word weergegeven tot in het oneindige.

Dus waarom niet fotograferen op de hyperfocale afstand instellingen voor dit soort beelden ?

FestinaLente, ik denk dat je ons wel een heel goede uitleg zal kunnen geven ,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flashsplash Bekijk bericht
            Waarom op 1/800 voor statische beelden ? Werkt de D90 niet op 100 ISO ? Ik dacht dat die een L1 stand had zoals de D300 en D700.

Ik weet wel ISO,F en S zijn een tri-partiete waar je moet mee combineren.
            Een stap hoger voor f , fF11 met L1 was identiek geweest voor de lichtwaarde. Waarom geen f11 of hoger ?

Wat is de hyperfocale afstand voor je lens ? En is het niet zo dat landschaps fotografie
            streeft naar de hyperfocale afstand, zodat 1/3 van de afstand tussen camera en object out of focus is (camer naar object) maardat vanaf dat punt alles scherp word weergegeven tot in het oneindige.

Dus waarom niet fotograferen op de hyperfocale afstand instellingen voor dit soort beelden ?

FestinaLente, ik denk dat je ons wel een heel goede uitleg zal kunnen geven ,
            1/800ste...
            Op de eerste foto liep het echtpaar de trap op, en ik wou ze zeker bevroren hebben, op het moment dat ze daar boven stonden .
            Op de tweede foto... de vissen bewogen zo snel , dat ik minstens 1/800ste wilde aanhouden .
            De derde foto... Ik werk met een standaard lens die tussen F8 en F16 een scherp beeld geeft. Als hij op F8 zijn ding doet, waarom dan hoger gaan ?

Wat de ISO-waarde betreft... Als men een toestel levert, waarbij de standaardwaarde van je toestel ISO 200 is, en men noemt de waarden daaronder L-0,3 - L-0,7 - L-1, dan denk ik dat je die alleen moet gebruiken als het echt nodig is, wanneer je een langere sluitertijd wenst.
            Deze foto's zijn gemaakt in de stand M. Als ik graag F11 had gehad, dan had ik de sluitertijd gewoon op 1/400ste gezet en bij F16 op 1/200ste... zo simpel was dat geweest, maar overbodig.

De hyperfocale afstand ? Is F8 dan een slechte keuze geweest als alles in het beeld scherp is ?

Hmmmm, als prentkaarten zijn die perfect gelukt, nu nog een postzegel erop en je kan die zo posten.
            Daarom dat ik ook de titel "Groeten uit Echternach" meegaf. Het zijn, zeker 1 en 3, onderwerpen, die je frequent op postkaarten van daar tegenkomt.

Keuze:
            Foto 2 vind ik het beste, ook het minst postkaart. Die vissen doen het hem wel.
            Foto 1 , mooie symmetrie behalve dan het haagje links vooraan. (klein detail)
            Foto 3, minder, gedeeltelijke opname van het gebouw links, word afgebroken midden in het dak.
            Ik ben 't niet eens met je commentaar. Foto 1 is niet mooi symmetrisch. Kijk naar het standbeeld in het midden. Ik kon het haagje jammer genoeg niet afdoen, en ook het boompje rechts voor is groter dan het boompje links voor. Jammer, maar helaas, 't was zo.
            De lijnen in foto 3, het tuinpad en de zijpaden, voeren naar het gebouw in het midden, dat het onderwerp van de foto is. Hoe breed ik het beeld ook maak, er valt altijd iets af, zelfs als ik die gebouwen met de fisheye zou gefotografeerd hebben. Da's nu eenmaal iets dat je hebt met aanééngesloten bebouwing.
            Last edited by FestinaLente; 18 juli 2009, 15:33.

Comment

De hyperfocale afstand ? Is F8 dan een slechte keuze geweest als alles in het beeld scherp is ?
              Heb ik dan laten verstaan dat ze niet scherp zijn De vraag was enkel waarom niet de hyperfocale afstand gebruiken ?

Bij foto 1 is H of de hyperfocale afstand bij benadering.
              H=(f*f)/(N*c) of (65mm*65mm)/(8*o.o3mm )=17604mm of 17,6 meter
              Alles wat achter de afstand van camera tot het 17,6m punt ligt zal scherp zijn, 2/3 voor het 17.5m punt zal hier ook scherp zijn (11.6m) maar alles wat tussen 6 meter en de camera ligt niet.

Doe je dit met een f22 dan heb je: 6.4m als de focale afstand, alles wat erachter ligt zal dan scherp zijn, vanaf ongeveer 2.1m vanaf de camera is ook alles scherp.

Ik kan zo wel doorgaan, maar je zal merken dat een grote f waarde de scherptediepte doet toenemen.

Dus waarom blijven bij een f8, zeker als je voldoende licht hebt ?

P.S de o,o3 is de gangbare circle of confusion voor CCD of CMOS die geen Fullframe zijn. De crop factor van de CCD/CMOS sensor speelt daarbij een rol.
              Het kan ietsje minder zijn voor de D90. Zoals je weker weet is 60mm niet echt 60mm maar eerder 90mm met een D90, vandaar de aanpassing in de berekening.

Op foto 1 kan ik dit niet beoordelen, daar ik noet weet als die is gecropt nadien. Tevens weet ik het focus punt niet. Ik veronderstel het beeld.

Op de eerste foto liep het echtpaar de trap op, en ik wou ze zeker bevroren hebben, op het moment dat ze daar boven stonden
              Begrijpelijk, maar ze zijn zo klein dat er weiningen het zullen opmerken, ik had het in alle geval niet gezien.

VG flash
              Last edited by flashsplash; 18 juli 2009, 16:13.

Comment

Heb ik dan laten verstaan dat ze niet scherp zijn De vraag was enkel waarom niet de hyperfocale afstand gebruiken ?

Op foto 1 kan ik dit niet beoordelen, daar ik niet weet als die is gecropt nadien. Tevens weet ik het focus punt niet. Ik veronderstel het beeld.
                Van mij mag iedereen de hyperfocale afstand gebruiken, maar ik ben geen wandelende rekenmachine. Ik heb er hoe dan ook geen rekening meegehouden. Foto 1 is scherpgesteld op het gebouw. Foto 2 op de vissen onderaan, foto 3 op de basiliek.

Deze beelden zijn enkel een tikkeltje rechtgezet, amper gecropt dus.

Comment

Bedankt FestinaLente, zullen we het daar maar bij houden dan.
                  Misschien ooit eens bij een pint een babbeltje slaan over dit onderwerp
                  In ieder geval zijn het mooie prentkaarten

Groet Flash

Comment

Voor mij de 2e, koddig effect met die fisheye 2 shoot the fish
                    Knappe vangst

Lena
                    ---------------------------------------------------------------
                    Don't blame the Canon, blame the canonnier!!!
                    www.lenafotografie.be

Comment

Hoi Chris,
                      Ik had deze foto's nog niet gezien.
                      Ondanks dat het net postkaarten zijn is het leuk te zien dat er kleine afwijkingen zijn met andere fotografen die deze lokaties ook fotografeerde.
                      Ik ben al met veel fotografen op deze plekken geweest en iedere keer is het toch anders, zeker nu we het geluk hadden dat deze tuin open was.

Ik ga hier voor foto 3, gewoon uit het feit dat ik hem van deze kant nog nooit heb gezien.

Over de hyperfocale afstand wil ik ook wel even wat kwijt.
                      In de analoge tijd was dit makkelijk af te lezen op de buitenkant van je lens.
                      Tegenwoordig is dit niet meer het geval.
                      Daardoor ben ik er ook niet zo actief meer mee bezig (rekenmachine is stuk) .
                      Voor mij is belangrijk dat ik weet wanneer mijn materiaal optimaal presteert en daar gaat het tenslotte om.

mvg
                      Antoine
                      Last edited by antoine200; 18 juli 2009, 21:50.

Comment

erg mooie platen , zijn het afdrukken meer dan waard!!
                        maar wat me wel opvalt is de gestoken scherpte van de foto's en dat met de 18-200....ik zelf maakte er ook wel scherpe plaatjes mee maar deze....wow

is er veel naverscherping gebeurd??
                        http://www.jvs-photography.be/

Comment

Tjonge tjonge ... wat een technische praterij allemaal...

Dit gaat voorlopig in het bekende "petje" zoek het morgen wel uit !!!

@ Chris, ik vind het gewoon "FANTASTISCHE PLATEN"!!!

Gr. J@siu (NL)

Ps Antoine ... tot binnenkort ...
                          >>> mijn "kritiek" is altijd mijn eerlijke "mening" en nooit mijn "commentaar" <<<

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                            erg mooie platen , zijn het afdrukken meer dan waard!!
                            maar wat me wel opvalt is de gestoken scherpte van de foto's en dat met de 18-200....ik zelf maakte er ook wel scherpe plaatjes mee maar deze....wow

is er veel naverscherping gebeurd??
                            In raw :
                            Amount 50
                            Radius 1
                            Detail 25
                            Masking 0
                            + 10% in Lacros3 in BD-sizer.
                            Verscherping valt dus wel mee. Ik heb de 18-200VR nooit een slechte, onscherpe lens gevonden, in het middenbereik.
                            De 18-200VR is tussen F8 en F16 best scherp, niet zoals een prime lens, maar dat is de 17-55 F 2,8 ook niet.
                            Als je de VR van de 18-200 af kan zetten, is hij nog scherper.
                            Last edited by FestinaLente; 19 juli 2009, 11:30. Reden: Aanpassing raw-verscherping

Comment

Gewoon weg prachtig die foto's
                              Weinig volk hé op zo'n mooie locatie, maar misschien verandert dat nu wel
                              Mvg, Marc
                              Sony A77II en A550, CZ 16-80, Sony 70-300 G, Sony 35 1,8 - 50 1,8 - 85 2,8
                              http://fotos.mdlfoto.be/

Comment

Working...
                              X