Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EXIF gegevens.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: EXIF gegevens.

    Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
    Ik verwijder ze niet (als je het op mij hebt tenminste)
    bij mijn laatste foto staan ze er niet meer in.
    Hoe krijg ik ze er weer bij?
    Ik sprak niemand persoonlijk an. Het was gewoon een vaststelling.
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #17
      Re: EXIF gegevens.

      Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
      Ik vind het nogal onnozel.
      Zelf je exif gegevens verwijderen omdat ze niet belangrijk zijn, maar van beginners vragen dat ze er de exif gegevens bij plaatsen om hun foto te kunnen beoordelen...
      Een goede criticus beoordeelt niet op basis van EXIF. Die richtlijn in de beoordelingsfora is imho overbodig.

      Zelf zie ik geen reden om EXIF uit mijn foto's te halen, maar soms gaat die gewoon verloren bij het opladen naar een webhost. En je kunt het altijd gewoon vragen.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #18
        Re: EXIF gegevens.

        Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
        Een goede criticus beoordeelt niet op basis van EXIF. Die richtlijn in de beoordelingsfora is imho overbodig.

        Zelf zie ik geen reden om EXIF uit mijn foto's te halen, maar soms gaat die gewoon verloren bij het opladen naar een webhost. En je kunt het altijd gewoon vragen.
        Een EXIF kan soms handig zijn om na te gaan waarom een foto niet volgens verwachtingen uitkomt. Onder andere bewegingsonscherpte, verkeerde witbalans, daar kan je vaak de vinger op de wonde leggen met een EXIF. Ik denk dat je eerder vanuit dat standpunt de vraag om een EXIF moet bekijken.

        Als ik me niet vergis, bij het opslaan voor web bij Photoshop verlies je automatisch de EXIF. Kies je voor opslaan als jpeg dan blijft deze wel behouden.

        Willy
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #19
          Re: EXIF gegevens.

          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
          Ik vind het nogal onnozel.
          Zelf je exif gegevens verwijderen omdat ze niet belangrijk zijn, maar van beginners vragen dat ze er de exif gegevens bij plaatsen om hun foto te kunnen beoordelen...
          Ik moet mij verontschuldigen bij sommige van de forumleden.
          Bij nazicht zijn bij mijn posts de exifs ook verdwenen na bewerking met photshop.
          Zal mij niet meer gebeuren.
          groet
          MSQ
          Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare

          Comment


          • #20
            Re: EXIF gegevens.

            Oorspronkelijk geplaatst door MSQ Bekijk bericht
            Ik moet mij verontschuldigen bij sommige van de forumleden.
            Bij nazicht zijn bij mijn posts de exifs ook verdwenen na bewerking met photshop.
            Zal mij niet meer gebeuren.
            groet
            MSQ
            Misschien een beetje verkeerd uitgedrukt... Dus probeer ik te herformuleren.
            Soms valt het op dat personen die om exif van anderen vragen om beter te kunnen oordelen, zelf geen exif bij hun foto plaatsen met de reden dat deze niet van belang is...
            Het is zoals geld: degenen die het meest zeggen dat geld niet belangrijk is, zijn meestal diegenen die er veel hebben. En hier zie je dat de mensen die zeggen dat die exif niks zeggend is, de mensen zijn die de meestal foto's posten waar weinig op aan te merken valt.
            Ik ga niet beweren dat exif alles zeggend is, maar het is een mooi meegenomen extra, een soort richtlijn. Mocht die exif zo onbelangrijk zijn als hier door velen beweerd, dan deden ze in de vele fotografietijdschriften en -boeken toch ook niet de moeite om er overal de exif bij te plaatsen lijkt me.

            Voor mij komt het over alsof velen hier hun exif niet willen delen, uit schrik voor concurrentie...

            Voor mij hoeft die exif er niet noodzakelijk bij te staan, maar ik vind het een leuke extra wanneer deze erbij staat en ik snap niet waarom er moeilijk wordt gedaan om hem er wèl bij te plaatsen.

            mvg,
            Bart
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #21
              Re: EXIF gegevens.

              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
              Ik ga niet beweren dat exif alles zeggend is, maar het is een mooi meegenomen extra, een soort richtlijn. Mocht die exif zo onbelangrijk zijn als hier door velen beweerd, dan deden ze in de vele fotografietijdschriften en -boeken toch ook niet de moeite om er overal de exif bij te plaatsen lijkt me.
              Wellicht doen ze dat om een breder publiek aan te spreken, de beginnende amateur inbegrepen.

              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
              Voor mij komt het over alsof velen hier hun exif niet willen delen, uit schrik voor concurrentie...
              Dat is je reinste onzin. 99% van de beelden hier kun je perfect reproduceren zonder kennis van de EXIF gegevens.

              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
              Voor mij hoeft die exif er niet noodzakelijk bij te staan, maar ik vind het een leuke extra wanneer deze erbij staat en ik snap niet waarom er moeilijk wordt gedaan om hem er wèl bij te plaatsen.
              Misschien omdat het vaak gewoon misleidend is, en beginners dus op een verkeerd spoor zet? Als je een Canon body met macrolens instelt op f/8 bij macrovergroting, en je doet hetzelfde op een Nikon body met Nikon macrolens, dan krijg je 2 verschillende fysieke openingen, ondanks het feit dat het nummerke gelijk blijft. En nog een voorbeeld uit het forumonderdeel macro & closeup: veel mensen gebruiken de techniek van focus stacking, waarbij je door het combineren van verschillende foto's heel veel scherptediepte krijgt. De EXIF-fanaat gaat dan pakweg f/8 zien staan, en niet begrijpen waarom zijn/haar macrofoto's op f/8 zo weinig scherptediepte hebben... Zelfde verhaal voor landschappen met exposure blends.

              Beginners zouden beter naar de foto kijken ipv zich blind te staren op de EXIF gegevens. Als je niet voorbij die fase geraakt, blijf je sukkelen (imho).
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #22
                Re: EXIF gegevens.

                Misschien dat je met exif gegevens je beter kan bewijzen dat de foto door u gemaakt en getrokken is.

                Comment


                • #23
                  Re: EXIF gegevens.

                  Dat wel. Er was hier ooit iemand die met foto's van een ander te pronken liep. Maar zo'n zaken komen toch altijd uit, met of zonder exif.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #24
                    Re: EXIF gegevens.

                    Oorspronkelijk geplaatst door jojoken Bekijk bericht
                    Misschien dat je met exif gegevens je beter kan bewijzen dat de foto door u gemaakt en getrokken is.
                    onzin!
                    waar staat in de exif; wie het knopje heeft ingedrukt.
                    waar staat in de exif; wie de compo heeft gemaakt.
                    waar staat in de exif; wie de camerainstelling heeft gedaan.
                    enz..enz..
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #25
                      Re: EXIF gegevens.

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      onzin!
                      waar staat in de exif; wie het knopje heeft ingedrukt.
                      waar staat in de exif; wie de compo heeft gemaakt.
                      waar staat in de exif; wie de camerainstelling heeft gedaan.
                      enz..enz..
                      grt,bouk.
                      Serienummer van het toestel. staat er in. Het uur en de plaats (gps) waar de foto gemaakt is staat in de exif. Het serienummer van het toestel waarmee de compo is gemaakt, op welk toestel het knopje is ingedrukt en al die leuke invallen van u maar dat had je ook gevonden natuurlijk zonder de exif gegevens.
                      Allemaal onzin natuurlijk. Het geeft wel "cachet" aan de beoordelaar van de foto : laten zien dat je je kan beroepen op de exif gegevens (lees de kennis hebt) om een foto "echt" te beoordelen.
                      er zijn toch slimme mensen op de wereld.

                      Comment


                      • #26
                        Re: EXIF gegevens.

                        Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                        Wellicht doen ze dat om een breder publiek aan te spreken, de beginnende amateur inbegrepen.



                        Dat is je reinste onzin. 99% van de beelden hier kun je perfect reproduceren zonder kennis van de EXIF gegevens.



                        Misschien omdat het vaak gewoon misleidend is, en beginners dus op een verkeerd spoor zet? Als je een Canon body met macrolens instelt op f/8 bij macrovergroting, en je doet hetzelfde op een Nikon body met Nikon macrolens, dan krijg je 2 verschillende fysieke openingen, ondanks het feit dat het nummerke gelijk blijft. En nog een voorbeeld uit het forumonderdeel macro & closeup: veel mensen gebruiken de techniek van focus stacking, waarbij je door het combineren van verschillende foto's heel veel scherptediepte krijgt. De EXIF-fanaat gaat dan pakweg f/8 zien staan, en niet begrijpen waarom zijn/haar macrofoto's op f/8 zo weinig scherptediepte hebben... Zelfde verhaal voor landschappen met exposure blends.

                        Beginners zouden beter naar de foto kijken ipv zich blind te staren op de EXIF gegevens. Als je niet voorbij die fase geraakt, blijf je sukkelen (imho).
                        Helemaal mee eens. Die trend wordt ook in de hand gewerkt door een aantal forumleden die te pas en te onpas om exifgegevens vragen. Als die leden dan nog het seniorattribuut hebben, slaat dit in bij de beginnende fotograaf. Ik heb mij hierdoor ook laten vangen en zelfs ontmoedigen.

                        Ik denk dat het vragen van exifgegevens voortkomt uit een zekere onmacht om echt onderbouwde kritiek op een foto te leveren.

                        Veel leerrijker is meelopen met een ervaren fotograaf die je de knepen van het vak wil leren, boeken lezen, workshops volgen, etc.....en het stellen van gerichte vragen aan "kundige" forumleden. Vaak krijg je een eerlijk en leerrijk antwoord. Dat is volgens mij de kracht van dit forum.
                        Geniet van foto's maken

                        Comment


                        • #27
                          Re: EXIF gegevens.

                          Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
                          ..........

                          Ik denk dat het vragen van exifgegevens voortkomt uit een zekere onmacht om echt onderbouwde kritiek op een foto te leveren.

                          Veel leerrijker is meelopen met een ervaren fotograaf die je de knepen van het vak wil leren, boeken lezen, workshops volgen, etc.....
                          nou dan kunnen ze dit ook wel weglaten?
                          ---
                          3.2. Fotohoek: Fotobeoordeling



                          Om een goede beoordeling van de foto mogelijk te maken is het hier nuttig dat je ook wat extra informatie aanbiedt (de zogenaamde EXIF gegevens, die je camera samen met de foto opslaat):
                          - Camera Model
                          - Lens
                          - Sluitertijd
                          - Diafragma
                          - ISO waarde
                          - Belichtingscompensatie

                          De vermelding van EXIF gegevens is niet verplicht maar wel aanbevolen om betere en meer relevante tips te krijgen.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #28
                            Re: EXIF gegevens.

                            Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
                            Veel leerrijker is meelopen met een ervaren fotograaf die je de knepen van het vak wil leren, boeken lezen, workshops volgen, etc.....en het stellen van gerichte vragen aan "kundige" forumleden. Vaak krijg je een eerlijk en leerrijk antwoord. Dat is volgens mij de kracht van dit forum.
                            Absoluut. Ik krijg af en toe PM's van mensen die me wat meer uitleg vragen over hoe ik werk. Ik antwoord daar altijd met veel plezier uitgebreid op. Dat levert die mensen véél meer relevante informatie op.

                            Ik vind het gewoon heel jammer dat het ontbreken van EXIF-info hier vaak wordt geïnterpreteerd als een blijk van slechte wil, cfr. enkele reacties hier en ook in vorige threads over dit onderwerp.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #29
                              Re: EXIF gegevens.

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              nou dan kunnen ze dit ook wel weglaten?
                              ---
                              3.2. Fotohoek: Fotobeoordeling



                              Om een goede beoordeling van de foto mogelijk te maken is het hier nuttig dat je ook wat extra informatie aanbiedt (de zogenaamde EXIF gegevens, die je camera samen met de foto opslaat):
                              - Camera Model
                              - Lens
                              - Sluitertijd
                              - Diafragma
                              - ISO waarde
                              - Belichtingscompensatie

                              De vermelding van EXIF gegevens is niet verplicht maar wel aanbevolen om betere en meer relevante tips te krijgen.
                              grt,bouk.
                              Voor mij wel ja. Je weet per slot van rekening niet wat er aan de foto gewijzigd is via vb Photoshop, Photoshop Elements of een ander fotobewerkingsprogramma en dan hebben je geliefde cijferkes geen enkele waarde meer.
                              Last edited by jojoken; 25 juli 2011, 09:52.

                              Comment


                              • #30
                                Re: EXIF gegevens.

                                Oorspronkelijk geplaatst door jojoken Bekijk bericht
                                Voor mij wel ja. Je weet per slot van rekening niet wat er aan de foto gewijzigd is via vb Photoshop, Photoshop Elements of een ander fotobewerkingsprogramma en dan hebben je geliefde cijferkes geen enkele waarde meer.
                                OK... maar blijft het feit, dat het interessant is te weten vanuit welke basis is begonnen
                                alvorens tot het eindproduct te komen.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                                Comment

                                Working...
                                X