Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen - Nu nog?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Zonnepanelen - Nu nog?

    Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
    dat je een bouwvergunning moet aanvragen voor zonnepanelen is nieuw voor mij, tenzij je in een beschermd dorpsgezicht woont.
    Dat is in principe standaard voor al wat het uiterlijk van de woning betreft.
    Maar men kan daarvan afwijken of automatische goedkeuringen geven en dat is van gemeente tot gemeente.
    Hier in de gemeente (wijk) moet men alvast een vergunning vragen door de verkavelingsvoorschriften.
    Zelfs voor een brievenbus moet men hier al een vergunning vragen als men de punt op de i zet.
    Soit, de vergunning voor zonnepanelen is hier de enige die gratis is, anders was het 250€ of zo.

    In principe is men elders vrijgesteld onder voorwaarden:


    Het klopt dus dat de meesten geen vergunning moeten vragen.
    Last edited by VerSeg; 7 juni 2017, 21:17.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #47
      Re: Zonnepanelen - Nu nog?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      In je rendementsberekening moet je ook voorzien dat de stroomprijs elk jaar met ca 2% zal stijgen. Dat lijkt me realistisch.
      Geen nulletje vergeten Tommie ?
      OK, voor de de pure "stroomprijs" is dit waarschijnlijk dicht bij de waarheid, alhoewel, 2% is maar ongeveer de te verwachten inflatie.
      Maar met capaciteitstarief en plaatsen "slimme" meters en al de nog uit te vinden taksen (specialiteit nr 1 van onze regeringen) zou ik eerder aan 10 à 20 % denken.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #48
        Re: Zonnepanelen - Nu nog?

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Maar met capaciteitstarief en plaatsen "slimme" meters en al de nog uit te vinden taksen (specialiteit nr 1 van onze regeringen) zou ik eerder aan 10 à 20 % denken.
        Maar toch niet elk jaar hé, zou er toch wat over zijn.
        Er komt inderdaad een capaciteitstarief en ook de afschaffing van terugdraaiende tellers, maar ook het prosumententarief is dan weg net zoals nu in Brussel al van toepassing is.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #49
          Re: Zonnepanelen - Nu nog?

          Ieder zijn gedacht hé, was het vroeger niet "voor velen met wat technische interesse" een droom om gratis energie
          op te wekken voor "eigen" gebruik?
          Toen de kans hem voor deed hebben wij wat af gewacht, en in 2011 hebben wij ervoor gekozen om 16 panelen
          van 320 wp op ons dak te plaatsen, dus in totaal 5.120 wp, dat met een Fronius omvormer van 5 Kw met 20 jaar inruil garantie.
          Natuurlijk was dat te veel, maar we konden genieten van allerhande subsidies en bovendien namen wij er een
          aftrekbare hypotheek op, drie maal winst dus, de eerste drie jaar aftrek kapitaal, en verder gedurende tien jaar
          jaarlijks 970€ terug via belastingen op ons hypotheek en daarenboven nog eens jaarlijks 5,3 GSC's van 270€
          EN gratis elektriciteit.... Het leek te mooi om waar te zijn.
          Toen de netvergoeding er kwam, was er wat gezaag van alle kanten, maar ik had toen reeds mijn ganse investering
          terugverdiend en produceerde ruim het dubbele van wat wij nodig hebben, dus mocht er wat gemorst worden...
          Voor ons: (De beste investering van ons leven)

          Maar om om op je Topic vraag (Zonnepanelen - Nu nog?) te antwoorden VerSeg, je kan dat ook anders bekijken.
          Zie het als een luxe investering, en zou ik het nu nog doen, jazeker en dat zonder twijfel.
          Volgens mij is er nog steeds een hypotheek lening mogelijk op je zonnepanelen, afhankelijk van je inkomen, kan je
          langs deze weg toch nog een stuk via belastingen terug verdienen, daar het deel uitmaakt van je huis.
          Dat is natuurlijk wel voor ieder individueel te bekijken.
          In ons geval, zouden we tegenwoordig met al die A+++ toestellen en overal led verlichting kunnen toekomen met
          2.300 Kwh per jaar, maar we produceren tot nu toe gemiddeld 5.300 Kwh per jaar, nu zou je kunnen zeggen dat ik
          met mijn netvergoeding van 500€ evengoed mijn elektriciteit zou kunnen kopen, wat theoretisch wel klopt.
          Maar met mijn pakweg 3.000 Kw overschot kan ik mij dan de luxe permiteren om in het tussen seizoen een warmtepompje
          te laten draaien, wat resulteert in minder gas verbruik, en bij extreem warme dagen kan ik een airco laten draaien zonder
          mij zorgen te moeten maken over het verbruik van dat ding. Dus daarom dat ik zeg een luxe investering.
          per slot van rekening wordt mijn netvergoeding gedekt door het minder verbruik van gas.
          En niemand hoeft zich te bemoeien met hoe groen ik ben en dat ik met energie smos, mijn installatie is betaald, wij
          doen dat met eigen middelen, dus hoeft een ander zeker mijn rekening niet te maken.
          Ik ben een tevreden zonnepanelen bezitter, en als er gerekend moet worden, dan mag ik voor mezelf wel zeggen dat ik
          dat kan.
          Dus, met wat ik nu weet en zonder subsidies zou ik het op vandaag zeker ook nog doen, en ook terug voor mijn 5.120 wp gaan.

          Waar je zeker eens info over moet nemen VerSeg, is over de mogelijkheid om garantie bij te kopen op je omvormer,
          wij hebben daar bij Fronius 20 jaar op gekocht, en dat voor een kleine meerprijs, toeval wil dat deze na 3 jaar vervangen is geweest,
          niet omdat dat hij niet meer werkte, maar omdat er een relais stond te tikken, één telefoontje naar Fronius Oostenrijk en de week erna
          stond hier een nieuwe, de oude gewoon retour naar Oostenrijk.

          Wij hebben nu sinds 11/11/2011 tot heden 29 Megawatt geproduceerd, onze inbreng voor het milieu en goed voor onze portemonee.
          Nu is het natuurlijk nog afwachten wat het zal worden met die "slimme" meters, maar dat zijn zorgen voor later, en desnoods vind ik er wel wat op.

          Comment


          • #50
            Zonnepanelen - Nu nog?

            Dank voor deze info demeyereg, dit is nuttige info.
            Dat van de extra garantie op de omvormer had ik al in gedachte, afhankelijk van het aantal jaren extra ligt dit tussen de 249 en 390€.
            Dat is dan om van 12 naar 20 of 25 jaar te gaan.
            Afhankelijk van de omvormer wel te verstaan.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #51
              Re: Zonnepanelen - Nu nog?

              Naar mijn mening is betalen voor extra garantie nooit echt voordelig.
              Je gaat altijd te veel betalen, en ik zie de prijzen van omvormers niet direct stijgen.
              Ook schijnt de levensduur nogal mee te vallen.

              Wat betaal je nu voor een 4 of 5kWp installatie?

              Comment


              • #52
                Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Naar mijn mening is betalen voor extra garantie nooit echt voordelig.
                Je gaat altijd te veel betalen, en ik zie de prijzen van omvormers niet direct stijgen.
                Ook schijnt de levensduur nogal mee te vallen.

                Wat betaal je nu voor een 4 of 5kWp installatie?
                Levensduur van een omvormer is nooit te voorspellen, het is het meest delicate deel van de installatie.
                Vergelijk het met ieder ander elektrisch product.
                Een paneel van goede kwaliteit gaat zeker 30 jaar mee (glas/glas)

                1.5 à 1.8 euro per Wp, afhankelijk van het soort dak, omvormer, enz
                De meeste offertes zullen uitkomen tussen de 5000 en de 7500 euro.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #53
                  Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                  1.5 à 1.8 euro per Wp, afhankelijk van het soort dak, omvormer, enz
                  De meeste offertes zullen uitkomen tussen de 5000 en de 7500 euro.
                  Is dat gerekend met Chinese panelen misschien ?

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #54
                    Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Is dat gerekend met Chinese panelen misschien ?

                    grts
                    Sieg
                    Mijn zoon die ze laatst heeft laten plaatsen heeft toch ook 'slechts' 7.500 euro betaald voor de volledige installatie van 18 panelen, en het zijn Viessmannpanelen.
                    Ik ga niet beweren dat dit de Rolls Roys onder de panelen zijn, maar toch één van de Rolls Roys .

                    Comment


                    • #55
                      Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Maar toch niet elk jaar hé, zou er toch wat over zijn.
                      Inderdaad, maar als er heel veel zonnepanelen liggen zie ik ze nog BTW gaan opleggen op elke zelf geproduceerde kWh (omdat ze dan zoveel minder BTW ontvangen van niet gekochte kWh). En dan misschien nog een "ligtaks" op de op je dak liggende panelen.

                      Tiens, zijn alle tellers in Brussel al "slimme" meters ? of is het Brussels gewest minder "graaiachtig" dan het Vlaamse ?
                      Last edited by nete; 8 juni 2017, 19:13.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #56
                        Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Inderdaad, maar als er heel veel zonnepanelen liggen zie ik ze nog BTW gaan opleggen op elke zelf geproduceerde kWh (omdat ze dan zoveel minder BTW ontvangen van niet gekochte kWh). En dan misschien nog een "ligtaks" op op je dak liggende panelen.

                        Tiens, zijn alle tellers in Brussel al "slimme" meters ? of is het Brussels gewest minder "graaiachtig" dan het Vlaamse ?
                        In het Brussels gewest bestaat geen prosumententarief, maar de tellers draaien ook niet terug.
                        En wie daar een digitale teller zou krijgen, die krijgt zijn geïnjecteerde vermogen niet in mindering gebracht van het opgenomen verbruik.
                        Maar blijkbaar bestaan er ook oude tellers die niet terugdraaien.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #57
                          Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Mijn zoon die ze laatst heeft laten plaatsen heeft toch ook 'slechts' 7.500 euro betaald voor de volledige installatie van 18 panelen, en het zijn Viessmannpanelen.
                          Het aantal panelen op zich wil niets zeggen om te weten of de prijs interessant is.
                          Als men "bijvoorbeeld" 7500€ betaalt voor 18 panelen van 265Wp of voor 18 panelen van 327Wp, dan maakt dat héél veel uit want bij de ene zal ook een omvormer van 4KVA inbegrepen zijn en bij de andere een 5KVA en dus ook het rendement zal heel anders zijn.
                          Het is het totaalpakket dat men moet bekijken, niet alleen aantal panelen.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #58
                            Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Het aantal panelen op zich wil niets zeggen om te weten of de prijs interessant is.
                            Als men "bijvoorbeeld" 7500€ betaalt voor 18 panelen van 265Wp of voor 18 panelen van 327Wp, dan maakt dat héél veel uit want bij de ene zal ook een omvormer van 4KVA inbegrepen zijn en bij de andere een 5KVA en dus ook het rendement zal heel anders zijn.
                            Het is het totaalpakket dat men moet bekijken, niet alleen aantal panelen.
                            Deze van ons zijn er van SunPower, 320 wp dus, op dat moment waren ze de 327 wp aan het lanceren, maar
                            de meerprijs voor die 7 wp wat totaal niet in verhouding tot de prijs.
                            SunPower en Sanyo behoren tot de beste ter wereld. KLIK

                            Comment


                            • #59
                              Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Een auto staat daar totaal buiten en heeft niks met bovenstaande investeringen te maken.
                              Dat was een voorbeeld, om aan te tonen hoe iedereen op een verschillende manier met een bepaald budget omgaat.
                              Dat het nu om een auto gaat, of een nieuwe tv, of ... maakt op zich niet uit.
                              Het word 'voorbeeld' heeft blijkbaar andere betekenissen bij sommigen.

                              Het punt was dat heel wat mensen genoeg slapend geld hebben staan, en dat heel wat mensen daarmee wel luxeproduct X kunnen veroorloven, om dan te zeggen dat ze geen geld hebben voor product Y omdat het te duur is.
                              Terwijl, wanneer ze product A zouden kopen als goedkoop alternatief voor X, ze Y ook nog konden kopen én geld op overschot zouden hebben.
                              Dáár ging het om.

                              Maar de vraag waar niemand op heeft geantwoord, was:
                              Kan iemand me een spaarrekening aanraden die een bepaald budget méér laat opbrengen dan wanneer ik datzelfde budget zou investeren in pakweg zonnepanelen die bovendien gratis energie opleveren waarvoor ik anders moet betalen?

                              Ik ken heel wat mensen die zo'n budget hebben, maar waarbij het gewoon op hun "spaar"*kuch*rekening blijft staan tot ze overleden zijn, en dan gaat het via successierechten terug naar de staat. Dat bedrag had intussen al jaren energie kunnen opleveren.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                Technisch is het mogelijk om 2000 kWh te stockeren (dat is wat een gemiddeld huishouden moet kunnen opslaan om de stroom van de zomer te kunnen gebruiken in de winter.
                                Dit klopt niet. Je moet uiteraard niet de helft van je jaarverbruik kunnen stockeren. Ook tijdens de wintermaanden wordt er nog behoorlijk wat electriciteit gegenereerd.
                                Ik denk dat je in combinatie met overdimensionering van de zonnepanelen en aangepast verbruik met een opslag voor een dag of vijf toekomt. Maar zelfs dat is idd. nog veel te duur op dit moment.
                                Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                                Comment

                                Working...
                                X