Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 51 t/m 64 van 64
  1. #51

    Standaard Re: Welke wagens kunnen op LPG?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door funnyplace Bekijk bericht
    IN aardgas zie ik de caddy enkel met 1.4 staan 110 Pk.
    http://icc.volkswagen-commercial-veh...ss=motorselect
    Inderdaad, de Caddy met een atmosferische twee liter motor op GNC zit niet meer in de reeks, is vervangen door
    de 1,4 liter motor, een vriend van mij heeft er ene met de 2 liter motor.

  2. #52

    Standaard Re: Welke wagens kunnen op LPG?

    Ondertussen is mijn VW Golf Variant DSG op CNG geleverd….. Na 700 km zit ik op een gemiddeld gebruik van 4,6 kg/100km
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

  3. #53

    Standaard Re: Welke wagens kunnen op LPG?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Heel herkenbaar, vroeger ging ook iedereen op gas gaan rijden, zeker de zwaardere motoren, het verbruik is inderdaad een pak goedkoper.
    Qua veiligheid is het een andere zaak, je mag bvb ook in geen enkele ondergrondse parking gaan staan als je met gas rijdt, dat is niet voor niks
    In Frankrijk zijn er ook veel dorpjes waar je niet door mag met gas ...., LPG is natuurlijk wel gevaarlijker dan CNG ... maar toch
    Daarentegen spaar je uiteraard veel geld uit, zelf zou ik het nooit doen om bovenstaande redenen

    grts
    Sieg
    Misschien een stomme vraag maar waarom is LPG gevaarlijker dan CNG ?

  4. #54

    Standaard Re: Welke wagens kunnen op LPG?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Misschien een stomme vraag maar waarom is LPG gevaarlijker dan CNG ?
    CNG is toegelaten in ondergrondse parkings omdat het gas stijgend is (lichter dan lucht) LPG is zwaarder dan lucht, en blijft dus langer langs de grond hangen.
    http://www.sibelga.be/uploads/assets...ecurite_NL.pdf

    Bovendien is de opslag gasvormig, en is een overdruk lozing bijna onbestaande en zijn de gebruikte tanks bestand tegen een druk van meer dan 600 bar
    vuldruk is tussen de 230 en 250 bar afhankelijk van de pomp pressostaat.
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 5 april 2016 om 09:07

  5. #55

    Standaard Re: Welke wagens kunnen op LPG?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    CNG is toegelaten in ondergrondse parkings omdat het gas stijgend is (lichter dan lucht) LPG is zwaarder dan lucht, en blijft dus langer langs de grond hangen.
    http://www.sibelga.be/uploads/assets...ecurite_NL.pdf

    Bovendien is de opslag gasvormig, en is een overdruk lozing bijna onbestaande en zijn de gebruikte tanks bestand tegen een druk van meer dan 600 bar
    vuldruk is tussen de 230 en 250 bar afhankelijk van de pomp pressostaat.
    Ahzo, ik zat met mijn gedachten eerder bij het vlampunt van beiden.

  6. #56

    Standaard Re: Welke wagens kunnen op LPG?

    Interessante discussie!

    Ik echter ook een vraag:

    Zelf rij ik met een relatief zware benzinemotor (3l biturbo). Toen ik deze wagen tweedehands kocht was ik - vooral vanwege het hoge verbruik - geneigd om deze op LPG te plaatsen. Dit werd mij echter door verschillende mensen afgeraden vanwege het bekende kleppen probleem. Iets dat naar het schijnt zeker icm een turbomotor niet echt goed was. Nu is mijn vraag: is dit ook een probleem voor wagens op aardgas?

    Edit: Net even gebeld naar een plaatser van zo'n systemen en het is volgens hem niet mogelijk om zoiets te plaatsen op een motor met directe injectie. Wel graag nog antwoord op bovenstaande vraag !
    Laatst gewijzigd door LaurensD; 6 april 2016 om 15:14

  7. #57

    Standaard Re: Welke wagens kunnen op LPG?

    Tja, een 3l biturbo kopen en pas later realiseren dat die veel verbruikt....

    Ik zou het je zeker niet aanraden om tegenwoordig nog LPG nadien te laten plaatsen. Motoren zijn vandaag een pak complexer dan de eerste auto's waar ze dat monteerden.
    Directe injectie zorgt er voor dat de verbranding in de cilinder op een specifieke manier gebeurt zodat de motor op een arm mengsel kan draaien zonder te kloppen.
    Dat lukt niet als het mengen van lucht en brandstof vooraf gebeurt.

    Ik vermoed dat het een TFSI is wat staat voor Turbo Fuel STRATIFIED injection.

    Hier meer daarover: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fuel_Stratified_Injection
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

  8. #58

    Standaard Re: Welke wagens kunnen op LPG?

    Geen woorden in mijn mond leggen aub! Ik was me goed genoeg bewust wat het verbruik ging zijn, maar ik kan hem moeilijk op LPG zetten voor ik hem gekocht heb, is het niet?

    Verder had het naar het schijnt (ook) te maken met het feit dat de injectoren te heet zouden krijgen daar ze niet gekoeld worden met benzine. Daardoor zouden ze na korte tijd gewoon kapot gaan. De injectoren heb je echter wel nodig, daar men aanzet op benzine en pas bij x °C overgaat naar CNG. Om de zoveel kilometer nieuwe injectoren steken is financieel niet aan te raden, en al helemaal niet bij een N54 motor. Dit zou op te lossen zijn met een dual systeem dat x% CNG stuurt door de inlaat en 100-x% benzine inspuit door de injectoren. Dit is echter een vrij complex systeem dat wel bestaat, maar (nog) niet aangeboden wordt daar er gewoon niet genoeg interesse zou zijn. Of dat is toch wat een zeer vriendelijke persoon me vertelde langs de telefoon.

  9. #59

    Standaard Re: Welke wagens kunnen op LPG?

    Er zijn nog altijd een paar merken die auto's leveren die vanuit de fabriek aangepast zijn om op LPG te draaien, maar ik vermoed dat dat meestal de wagens zijn met de oudere motoren omdat er daar minder fragiele technologie in zit die niet zo gemakkelijk problemen krijgt door op gas te draaien.

    Ik heb zelf ooit een auto op LPG gehad, maar toen hadden bijna alle auto's nog carburators.
    Het probleem was toen dat de Stromberg carburators van die Saab er niet tegen konden om "droog" te werken, de hoofdsproeier sleet uit omdat de naald altijd in de droge sproeier op en neer ging als je gas gaf.
    Daardoor begon die wagen na een tijdje veel te rijk te draaien op benzine (sputteren met een warme motor).
    Daarom reed ik met die auto uitsluitend op gas (vanaf dat de sproeiers versleten waren), want ik had geen zin om die sproeiers geregeld te vervangen (tijdig gaan tanken, en telkens de dagteller resetten om te schatten hoeveel er nog in de tank zat, daar moest ik dan wel goed op letten, want er was geen "back-up" omdat die motor uiteindelijk helemaal niet meer bruikbaar was op benzine).
    Die startte altijd probleemloos op gas, zomer en winter (zelfs tijdens een heel strenge winter heb ik er nooit problemen mee gehad).
    Daarom vind ik het nog altijd eigenaardig dat de huidige LPG wagens altijd op benzine moeten starten, omdat net tijdens de opwarmfase het verbruik het hoogst is omdat de benzine niet goed wil verbranden bij de lage temperaturen.
    LPG heeft eigenlijk geen problemen met de verbranding in een koude motor, het enige probleem dat er kan optreden is dat de ontspanner (in een oud systeem) kon bevriezen als je vol gas vertrok terwijl de koelvloeistof in de motor nog te koud was.
    Als je er rustig mee vertrok, dan waren er helemaal geen bevriezingsproblemen, en na een kilometertje was de koelvloeistof dan al wel warm genoeg om de vloeibare LPG gemakkelijk te kunnen laten verdampen zonder dat de ontspanner bevroor.

  10. #60

    Standaard Re: Welke wagens kunnen op LPG?

    Dat zal wel kloppen in ons klimaat, maar wat bij -25°C?
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

  11. #61

    Standaard Re: Welke wagens kunnen op LPG?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Dat zal wel kloppen in ons klimaat, maar wat bij -25°C?
    Bij -25°C (en lager) zijn er nog andere problemen, het begint dan al dat een koude accu bijna geen stroom meer levert terwijl de motor bijna niet meer rond te krijgen is omdat de olie veel te dik geworden is.
    Op de LPG tank zelf staat dan ook veel minder druk, toch met het propaan/butaan mengsel dat voor ons klimaat wordt geleverd tijdens de winter. Het wordt dan een probleem om de LPG naar gasvorm om te zetten, zeker bij een koude motor.
    In die landen zullen ze dan ook niet gemakkelijk op LPG rondrijden, CNG zou dan niet echt problemen mogen krijgen omdat de temperatuur dan nog véél lager moet worden vooraleer die vloeibaar wordt.
    Maar het is ook geen probleem om 100% propaan te gebruiken, dan mag de temperatuur nog wat lager worden.

  12. #62

    Standaard Re: Welke wagens kunnen op LPG?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Daarom vind ik het nog altijd eigenaardig dat de huidige LPG wagens altijd op benzine moeten starten
    Is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als bij je Saab Bart.
    Tot een tijd geleden kon je bv. bij Ford een lpg wagen kopen af fabriek op gas, of laten inbouwen kan natuurlijk ook altijd,
    maar omdat de huidige auto's allemaal injectie zijn, worden er per cilinder gestuurde gas injectoren in de inlaat collector geboord (af fabriek soms rechtstreeks in de kulas) die motoren starten eigenlijk net zo goed op gas als op benzine, maar om het vast komen te zitten van de benzine injectoren worden deze regelmatig ook eens gebruikt, ik vermoed dat dat ook zo is bij CNG.
    Bij de modernere LPG of CNG injectie wordt er natuurlijk ook een apparte module geplaatst om die gaskleppen te bedienen, deze wordt gekoppeld aan de stuurdoos van de benzine injectie, af fabriek zal dus zeker steeds een meerwaarde hebben.
    Daar motoren met carburator tegenwoordig tot het verleden behoren is de tijd van de gas venturi met bijhorend meerverbruik en kans op backfire ook verleden tijd, gelukkig maar, want ik heb er vroeger verschillende gezien waar de luchtfilter of toevoer
    er gewoon naast lagen na een serieuze backfire.
    Tegenwoordig wordt gas veel beter en gecontroleerder ingespoten en dat electronisch gecontroleerd door een aantal gemeten parameters welke ook bij benzine inspuiting worden gebruikt, wat dus ook resulteert in een veel zuiniger verbruik dan bij een carburator.
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 8 april 2016 om 08:25

  13. #63

    Standaard Re: Welke wagens kunnen op LPG?

    Maar het blijft zo dat die gestrafieerde verbranding alleen kan met directe injectie van benzine in de cilinder.
    En daarom is het aanbod zo beperkt, en wordt ombouw van die motoren onmogelijk.
    Persoonlijk zou ik nooit een ombouw doen, maar een CNG auto af fabriek zou ik wel overwegen (of een Tesla3..)
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

  14. #64

    Standaard Re: Welke wagens kunnen op LPG?

    Ik lees net dat VW zijn prijzen voor CNG drastisch verlaagd heeft.
    Een CNG-wagen koste evenveel als een benzinewagen !
    https://www.aardgasrijder.be/forum/t...rijzen-cng-vw/

Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3

Soortgelijke discussies

  1. Welke rugzak kunnen jullie me aanraden?
    Door brainblow in forum Accessoires
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 8 september 2015, 22:16
  2. Reacties: 2
    Laatste bericht: 27 augustus 2015, 18:15
  3. Reacties: 15
    Laatste bericht: 28 december 2013, 07:46
  4. Welke macro lens kunnen jullie mij aanraden ?
    Door Yeloman in forum Objectieven
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 11 juli 2012, 21:18
  5. Canon ST-E2, welke flitsers kunnen aangestuurd worden?
    Door watertoren in forum Accessoires
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 12 november 2007, 12:52

Labels voor deze discussie

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •