Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat moet er van zo'n jongens worden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat moet er van zo'n jongens worden?

    Dag allen

    Een paar weken terug was ik behoorlijk ziek. Rond de middag was ik een dutje aan het doen in de living. Op dat ogenblik zijn een paar allochtone jongens de veranda binnengekomen (aan de achterzijde van het huis, de deur was niet op slot) en ze zijn aan de haal gegaan met drie van mijn camera's.

    Een paar uur later zijn ze in Sint-Niklaas opgepakt: de politie vond het vreemd dat zo'n snotapen met dergelijke ogenschijnlijk dure camera's aan het jongleren waren. Twee camera's zijn gerecupereerd, de derde en de beste van het lot, een Olympus E-3, met een van die zeldzame, wèl goed werkende battery grips, is foetsie en die zie ik waarschijnlijk nooit meer weer.

    Aangezien de jongens op hun tochtje elkaar uitgebreid gefotografeerd hebben met mijn camera's in de hand enzo, u kent dat wel, dat soort puberale bravoure, zijn ze ook daardoor duidelijk gelinkt aan de diefstal en is dit a clear cut case. Ik heb dan ook besloten me burgerlijke partij te stellen, maar ik ben onmiddellijk bereid daarvan af te zien, als die camera terugkomt.

    De verdwenen camera is dus een Olympus E-3,
    Serienummer: D 70507972,
    InternalSerialNumber: 4031712000196001,
    Camera ID: 4F 4C 59 4D 50 55 53 20 44 49 47 49 54 41 4C 20 43 41 4D 45 52 41 20 20 20 20 20 20 20 20 20 0.

    Over de battery grip en de lens (een goedkope Oly zoom-tele, iets van een 45mm - 150mm ofzo) heb ik geen gegevens meer.

  • #2
    Re: Wat moet er van zo'n jongens worden?

    Geef die burgerlijke partijstelling niet te snel op.

    Zodra jij dat op geeft heeft het parket geen zware case meer om ze verder te vervolgen en te bestraffen.
    Dan gaan die kerels er ook van uit dat als ze iets pikken en het komt terug, "er niks gebeurd is".

    Eis maar eens terug de nieuwwaarde van dat materiaal, en eis een morele schadevergoeding onwille van huisvredebreuk.
    Sowieso win je dat, en moet de rechter beslissen over de schade. Zo lang die niet vergoed is hebben die kerels een probleem.

    Enne, ook overdag je deur sluiten als je niet wakker en alert bent. Spijtig dat dan nodig is, maar ja.

    Comment


    • #3
      Re: Wat moet er van zo'n jongens worden?

      Schande... toch weer eens ...
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: Wat moet er van zo'n jongens worden?

        Oorspronkelijk geplaatst door Yvan_be Bekijk bericht
        Dag allen
        Ik heb dan ook besloten me burgerlijke partij te stellen
        De correcte en juiste beslissing


        Oorspronkelijk geplaatst door Yvan_be Bekijk bericht
        Dag allen
        maar ik ben onmiddellijk bereid daarvan af te zien, als die camera terugkomt.
        De meest achterhaalde en foute beslissing. Wie niet volgens de regels kan deelnemen in onze maatschappij en daarmee kwaad berokkent moet daar worden op terecht gewezen en moet dan ook maar de gevolgen daarvan dragen.
        Of als simpel voorbeeld. Ik kom volgende week je wagen pikken en je fototoestlellen en geef je ze binnen een jaar of drie weer. Geen rechtsvervolging, geen straf omdat ik het weer breng ? Leuk om weten en horen zouden die mannen zeggen.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Wat moet er van zo'n jongens worden?

          Kan enkel beamen wat anderen voor mij vertelde
          GEEF NOOIT JE BURGERLIJKE PARTIJ OP

          En hopen dat er een van de foto's die ze gemaakt hebben de dader op staat met je Olympus camera.
          Zo kan de politie er verder werk van maken om je materiaal te recupereren en de daders te straffen.
          Mogelijk bestaat het dat je camera stuk is als je die terug ziet wat dan als je je rechten opgegeven hebt?

          De goede oude tijd waar je je voordeur (of achterdeur) open kan laten is reeds lang voorbij.

          Comment


          • #6
            Re: Wat moet er van zo'n jongens worden?

            Hier nog even op terugkomen met een kleine follow up: de daders waren minderjarige allochtonen van Aziatische origine.
            Eén van hen moet binnenkort voor de jeugdrechtbank verschijnen op verdenking van de diefstal in kwestie. Ik heb mijn advokaat opdracht gegeven me burgerlijke partij te stellen en, op basis van wat zoal in het dossier staat, alles uit de kast te halen.

            Comment


            • #7
              Re: Wat moet er van zo'n jongens worden?

              Oorspronkelijk geplaatst door Yvan_be Bekijk bericht
              Hier nog even op terugkomen met een kleine follow up: de daders waren minderjarige allochtonen van Aziatische origine.
              Eén van hen moet binnenkort voor de jeugdrechtbank verschijnen op verdenking van de diefstal in kwestie. Ik heb mijn advokaat opdracht gegeven me burgerlijke partij te stellen en, op basis van wat zoal in het dossier staat, alles uit de kast te halen.
              Zeker de zaak niet laten schieten. Veel te veel mensen laten zich vangen door : "ach ja, die gasten worden toch niet gestraft, het geeft geen zin om er energie en geld in te steken."
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Wat moet er van zo'n jongens worden?

                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                Zeker de zaak niet laten schieten. Veel te veel mensen laten zich vangen door : "ach ja, die gasten worden toch niet gestraft, het geeft geen zin om er energie en geld in te steken."
                Ik ken iemand der er veel geld en energie heeft ingestoken. Uiteindelijk moest de dader 10.000€ betalen. Aangezien de dader onvermogend was, had de rechter een afbetalingsplan van 250€ per maand aanbevolen.
                Vijf maand na mekaar werd de 250€ gestort, en dan niets meer. Na 3 maand ging mijn kennis navragen waarom er niet meer werd gestort. Bleek dat de dader van gedacht was veranderd en had gekozen voor een vervangende gevangenisstraf van 6 maanden. Daarop heeft mijn kennis zich terug tot het gerecht gewend om te zeggen dat de dader niet in de gevangenis moest, want die moest nog 8.750€ afbetalen. Helaas, burgerlijke partij of niet, de resterende 8750€ zal nooit meer betaald worden.
                Ik was altijd van mening dat je als burgerlijke partij zelfs maar een symbolische € wordt toegekend, alles wordt vergoed, maar blijkbaar kan het toch anders aflopen.
                Last edited by notex; 27 januari 2014, 07:38.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat moet er van zo'n jongens worden?

                  Hier klopt iets niet.

                  Dat er een boete met vervangende gevangenisstraf wordt uitgesproken is mogelijk.

                  Maar een schadevergoeding voor de burgerlijke partij kan enkel wegvallen als de persoon totaal onvermogend is.
                  Natuurlijk, als die kerel x maand in de bak gaat, dan kan die niet betalen hé.
                  Dus je zal nog eens een deurwaarder mogen inschakelen als die kerel terug op vrije voeten is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat moet er van zo'n jongens worden?

                    wat hier boven staat is niet juist.
                    een gevangenis straf uitzitten heft het nog openstaande bedrag niet op.
                    alleen moet je dan wel een civiele procedure opstarten.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat moet er van zo'n jongens worden?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Dat er een boete met vervangende gevangenisstraf wordt uitgesproken is mogelijk.
                      Maar een schadevergoeding voor de burgerlijke partij kan enkel wegvallen als de persoon totaal onvermogend is.
                      De persoon is totaal onvermogend en nu na de gevangenisstraf zelfs dakloos. Wat hij wél heeft betaald kwam van een toelage die hem ondertussen ook is afgenomen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat moet er van zo'n jongens worden?

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        De persoon is totaal onvermogend en nu na de gevangenisstraf zelfs dakloos.....
                        maakt niets uit.
                        in Nederland is het zo, dat het nog te vorderen bedrag na 8 maanden ingebreken blijven, door de staat wordt uitgekeerd.
                        die dan op haar beurt het nog open staande bedrag probeert te innen.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat moet er van zo'n jongens worden?

                          Wij hebben een degelijke diefstal verzekering, die niet alleen het ontvreemde vergoedt, maar ook de eventuele aangebrachte schade.
                          Je bent jaarlijks wat kwijt, maar het geeft een gerust gevoel en je hoeft niks op te starten in geval van.
                          Want je mag ook niet vergeten dat de mannen tegen wie je eventueel een procedure opstart, ook vriendjes hebben, en je adres is bekend, dus.......

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat moet er van zo'n jongens worden?

                            Dank voor de reacties.

                            Voor mijn part moet die jongen niet gevierendeeld en in olie gekookt worden, maar een forse tik op de vingers lijkt me wel aangewezen. Voor het overige zijn mijn verwachtingen simpel: ik wil mijn schade vergoed krijgen, punt.

                            Ik weet niet wie van de drie (of vier?) moet terecht staan. Hopelijk diegene die op de teruggevonden foto's trots poseert met de gestolen, nooit teruggevonden camera. De verwachting is evenwel dat de verdachte die moet verschijnen, alles zal afschuiven op de anderen, die niet gedagvaard worden, en ik dus in de kou blijf staan.

                            Soit: voor een betere wereld moet een mens al eens iets over hebben en mijn advokaat wil ook graag een plakje hesp op de boterham.

                            Het Nederlands systeem zoals hierboven beschreven, waarbij de overheid in de plaats treedt van de schuldenaar en de schuldeiser vergoedt in dit soort zaken, lijkt me wel wat. Ik denk evenwel dat zulks hier niet bijster populair zou zijn, gegeven de roep om "minder staat" (waar ik het overigens niet mee eens ben). En in de situaties hier, waarbij de staat die rol opneemt (vb: alimentatie) is het toch huilen met de pet op: te weinig, te laat enzovoort.

                            Een diefstalverzekering, ja, misschien moet ik dat maar eens doen.

                            Toch ook een pluim voor politie en gerecht, of toch alvast voor de staande magistratuur: ik werd telefonisch op de hoogte gebracht van de diefstal, nog voor ik daar zelf ook maar iets van gemerkt had. De politie had de geheugenkaarten van de camera's uitgelezen en een gewiste foto teruggevonden van een ingevuld schoolformulier van de kleine. Zo hadden ze al meteen de naam van de eigenaar. En de zaak komt voor de rechtbank een half jaar na de feiten. Dat vind ik snel, voor een "eenvoudige diefstal".

                            Overigens: enkele weken na de diefstal hadden we hier een huiszoeking in huis en in onze bouwvallige stallen, op verdenking van het uitbaten van een cannabisplantage. Natuurlijk werd er niets gevonden: er was ook niks. Toen we vroegen of die huiszoeking mogelijks iets te maken had met verklaringen afgelegd in het dossier van de diefstal, kon men daar niet op antwoorden: het geheim van het onderzoek en zo. Maar ik heb al als kind geleerd: 1 + 1 = 2. Misschien zit er dus nog een klacht laster en eerroof in de pijplijn.

                            Tot slot: ik weiger toe te geven aan de intimiderende gedachte dat het uitoefenen van je rechten weleens zou kunnen leiden tot represailles. Daaraan toegeven betekent het einde van de rechtstaat.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat moet er van zo'n jongens worden?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Yvan_be Bekijk bericht
                              Dank voor de reacties.

                              Voor mijn part moet die jongen niet gevierendeeld en in olie gekookt worden, maar een forse tik op de vingers lijkt me wel aangewezen. Voor het overige zijn mijn verwachtingen simpel: ik wil mijn schade vergoed krijgen, punt.

                              Ik weet niet wie van de drie (of vier?) moet terecht staan. Hopelijk diegene die op de teruggevonden foto's trots poseert met de gestolen, nooit teruggevonden camera. De verwachting is evenwel dat de verdachte die moet verschijnen, alles zal afschuiven op de anderen, die niet gedagvaard worden, en ik dus in de kou blijf staan.

                              Soit: voor een betere wereld moet een mens al eens iets over hebben en mijn advokaat wil ook graag een plakje hesp op de boterham.

                              Het Nederlands systeem zoals hierboven beschreven, waarbij de overheid in de plaats treedt van de schuldenaar en de schuldeiser vergoedt in dit soort zaken, lijkt me wel wat. Ik denk evenwel dat zulks hier niet bijster populair zou zijn, gegeven de roep om "minder staat" (waar ik het overigens niet mee eens ben). En in de situaties hier, waarbij de staat die rol opneemt (vb: alimentatie) is het toch huilen met de pet op: te weinig, te laat enzovoort.

                              Een diefstalverzekering, ja, misschien moet ik dat maar eens doen.

                              Toch ook een pluim voor politie en gerecht, of toch alvast voor de staande magistratuur: ik werd telefonisch op de hoogte gebracht van de diefstal, nog voor ik daar zelf ook maar iets van gemerkt had. De politie had de geheugenkaarten van de camera's uitgelezen en een gewiste foto teruggevonden van een ingevuld schoolformulier van de kleine. Zo hadden ze al meteen de naam van de eigenaar. En de zaak komt voor de rechtbank een half jaar na de feiten. Dat vind ik snel, voor een "eenvoudige diefstal".

                              Overigens: enkele weken na de diefstal hadden we hier een huiszoeking in huis en in onze bouwvallige stallen, op verdenking van het uitbaten van een cannabisplantage. Natuurlijk werd er niets gevonden: er was ook niks. Toen we vroegen of die huiszoeking mogelijks iets te maken had met verklaringen afgelegd in het dossier van de diefstal, kon men daar niet op antwoorden: het geheim van het onderzoek en zo. Maar ik heb al als kind geleerd: 1 + 1 = 2. Misschien zit er dus nog een klacht laster en eerroof in de pijplijn.

                              Tot slot: ik weiger toe te geven aan de intimiderende gedachte dat het uitoefenen van je rechten weleens zou kunnen leiden tot represailles. Daaraan toegeven betekent het einde van de rechtstaat.
                              Ik begrijp je volkomen, maar als ik moet/mag kiezen, tussen mogelijke represailles en een procedure opstarten, dan is mijn keuze vlug gemaakt.
                              Wij hebben té hard moeten werken voor wat we nu hebben en ik heb reeds hard moeten strijden voor mijn leven ook.......
                              Last edited by Guest17; 27 januari 2014, 10:04.

                              Comment

                              Working...
                              X