Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor de echte horlogeliefhebbers.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

    Misschien krijgen we groepskorting mits een paar reviews[emoji6]


    Sent from my iPad using Tapatalk

    Comment


    • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

      Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
      Yep, bedoelde aardig meegenomen[emoji3]


      Sent from my iPad using Tapatalk
      Dat dacht ik al, want voor die prijs... .
      Zonder die poespas (ik bedoel het communiceren met...) zou dit ook echt mijn ding zijn wegens inderdaad stijlvol en heel sober.
      Ik zal mij één van de komende maanden toch eens (een beetje) laten gaan denk ik, maar het kan nog alle richtingen/merken uit, als het maar sober en stijlvol is.
      Wij laten niet graag zien of we al dan niet (veel) geld hebben .

      Comment


      • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

        Ik denk ook serieus aan dit uurwerk….
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

          Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
          Yep, bedoelde aardig meegenomen[emoji3]


          Sent from my iPad using Tapatalk
          Ach., sorry en misverstandje hoor.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

            In het zwart wel het mooist en ook best afleesbaar voor hen die zichtproblemen hebben of beginnen te krijgen. Een witte wijzerplaat en dito wijzers is echt moeilijk afleesbaar als je nog geen definitieve brildrager bent.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

              Je kan ze natuurlijk ook allebei kopen he….. :-P
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                Vergeet wel niet dat je constant geconfronteerd wordt met je gepresteerde fysieke inspanning [emoji35]
                Enero, bedankt voor de tip van de wijzerplaten. Als leesbrildrager is mijn huidige fitbit hr charge niet echt evident om te lezen zonder bril

                Greetz

                Peter


                Sent from my iPad using Tapatalk

                Comment


                • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                  Vergeet wel niet dat je constant geconfronteerd wordt met je gepresteerde fysieke inspanning [emoji35]
                  Enero, bedankt voor de tip van de wijzerplaten. Als leesbrildrager is mijn huidige fitbit hr charge niet echt evident om te lezen zonder bril

                  Greetz

                  Peter


                  Sent from my iPad using Tapatalk
                  Ik weet ook niet of het glas hier ontspiegeld is, maar dat is dan nog een stuk comfortabeler. Breitling bijvoorbeeld is daar de kampioen in, dubbelzijdig ontspiegeld en dus bijzonder goed afleesbaar met gekleurde dial.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                    Omdat ik vreesde dat mijn Junghans Mega Solar definitief de geest had gegeven (opladen duurde veel te lang; na één dag alweer 'plat'), heb ik me van de zomer een Rodania DVI-R1 cadeau gedaan. Mooie, rustige horloge: http://www.rodania.com/en/collection...ss_made/dvi-r1
                    Zoals de link; alleen zijn de cijfers bronskleurig.
                    Any way: dit zou best wel eens mijn eerste horloge kunnen zijn die ik kan 'stilleggen'. Omdat ik niet wist of ik de wijzers mocht terugdraaien (en voortdraaien kon ik ook niet - want anders was mijn datumaanduiding om zeep) heb ik vanochtend de horloge één uur 'stilgelegd' en daarna weer op gang gebracht. Ik heb momenteel wel mijn Rado aan, die ik naar believen vooruit of achteruit mag draaien; datumaanduiding is ook onafhankelijk in te stellen. Van de Rado vind ik ook de nodige documentatie in de verpakking.
                    De verpakking van de Rodania is prachtig: houten kistje, enz. maar van documentatie geen spoor.
                    Dus twee vraagjes eigenlijk:
                    1. Mag zo'n horloge teruggedraaid worden indien nodig?
                    2. Als ik nu besluit om mijn Rado een tijdje te dragen, en ik stop de Rodania terug in zijn kist, leg ik de horloge best stil, of laat ik die best voort tikken?
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                      LesC, ik heb onlangs een Junghans Bill Max gekocht bij gekende juwelier, hij vertelde mij dat ik de horloge NIET mocht terugdraaien tussen 21u en 3u, daarbuiten WEL.
                      Volgens hij vertelde zou de horloge vanaf 21u tot 3u bezig zijn met de DATUM te veranderen en zou terugdraaien tijdens die tijdspanne schade kunnen veroorzaken.
                      Heb ze gisteren voor de 1e maal teruggedraaid en ze werkt nog steeds
                      Senn.

                      Comment


                      • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                        Dank voor je antwoord. Misschien was ik niet duidelijk genoeg.
                        Het grote voordeel van mijn oude en nu dus wellicht voorgoed ten ruste gelegde Junghans, was dat ik er maar amper iets moest aan doen. Alles gebeurde volautomatisch. Omdat ik destijds regelmatig pendelde naar de States, was dat de ideale horloge die onmiddellijk in te stellen was op een andere tijdszone; ook zomer- naar winteruur en omgekeerd: alles automatisch. Wat je niet kon was: nu zetten wij onze horloges allemaal gelijk op een bepaald tijdstip (tenzij men mij volgde )
                        Any way: grootste nadeel was het feit dat de Junghans 'opgeladen' werd door het daglicht (met een mini'zonnepaneeltje). De eerste jaren: uitstekend, viel nooit stil, was direct weer op gang moest ie toch te lang het daglicht moeten missen hebben. Maar dat werd van jaar tot jaar erger, vandaar dat ik de laatste jaren mijn Junghans enkel tijdens de zomer droeg (meer licht; korte mouwen, e.d.) Dit jaar was het ding niet meer aan de praat te krijgen, zelfs niet na 3dd aan een stuk onder een bureaulamp.
                        Mijn tweede horloge is een Rado, goed gedocumenteerd, dus eenvoudig in te stellen; kan zonder problemen vooruit of achteruit gedraaid worden; datum apart instelbaar. Met batterij, die intussen zeker al één keer vervangen is geweest.
                        Mijn nieuwste aanwinst (sinds de zomer) is genoemde Rodania. Zeer vreemd dat er op het net amper iets over te vinden is, en de horloge in een mooie verpakking geleverd werd, maar zonder enige documentatie. Dus mijn probleem vanmorgen was: mag ik de wijzers terugdraaien (nogmaals: bij de Rado is dat geen probleem)? Omdat ik dat nergens kon vinden, heb ik de horloge gewoon een uur stilgelegd, en opnieuw gestart op het juiste uur. Is een quartz horloge, eveneens op batterij.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Het grote voordeel van mijn oude en nu dus wellicht voorgoed ten ruste gelegde Junghans, was dat ik er maar amper iets moest aan doen.
                          [knip]
                          Any way: grootste nadeel was het feit dat de Junghans 'opgeladen' werd door het daglicht (met een mini'zonnepaneeltje). De eerste jaren: uitstekend, viel nooit stil, was direct weer op gang moest ie toch te lang het daglicht moeten missen hebben. Maar dat werd van jaar tot jaar erger, vandaar dat ik de laatste jaren mijn Junghans enkel tijdens de zomer droeg (meer licht; korte mouwen, e.d.) Dit jaar was het ding niet meer aan de praat te krijgen, zelfs niet na 3dd aan een stuk onder een bureaulamp
                          Herlaadbare batterijen hebben niet het eeuwig leven. :-(
                          Is het dit type?

                          Heb je al navraag gedaan bij een Junghans verdeler of het mogelijk is om de batterij door een vers exemplaar te laten vervangen?

                          Junghans is eigenlijk een "specialalleke" in de horlogewereld, omdat zij als een van de weinigen nog zelfstandig zijn, dus niet tot e.o.a. investeringsconsortium horen. 't Zou jammer zijn om dit uurwerk "ten grave" te dragen...

                          Comment


                          • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                            Proficiat Les met de mooie Rodania. Ziet er net, strak en duidelijk uit. Wat betreft het terugdraaien kan ik akkoord gaan met Sennheiser. Mij hebben ze ook ooit verteld, dus dit zal wel kloppen.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                              Les, als je doet zoals in mijn PM van vanmorgen, hoef je absoluut niet bang te zijn.

                              Hier nog even wat meer uitleg:

                              Bij het verzetten van de datum bij horloges met een zgn. "snelverzetmechanisme" bevindt het datumwiel zich tussen 22.00u en 01.00u in een "kritische positie" (vooropgesteld dat de wijzers correct geïnstalleerd zijn en de datum effectief rond middernacht verspringt).
                              Door tussen deze posities de datum via de "snelverzet-positie van de kroon te "verdraaien" kan je dus een tandje van het datumwiel of het datumverzet-palletje "forceren", met alle gevolgen vandien..
                              De twee acties gebeuren immers onafhankelijk van elkaar (de datum verzet zich automatisch via een met het werk meelopend tandwiel met pal, terwijl het snelverzet-mechanisme gewoon via de kroon manueel bediend wordt.
                              Ik verzet mijn datum altijd tond 6 uur – makkelijk te onthouden
                              Een Eta 2824 of Seiko of Citizen (miyota) zullen het wel overleven maar een Valjoux 7750 helpt je ermee naar de eeuwige jachtvelden. Voor je het weet zijn de tandjes beschadigd en is het uurwerk stuk.
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment


                              • Re: Voor de echte horlogeliefhebbers.

                                We zijn net terug van Recour - Brugge (die werden hier ook reeds ergens vernoemd, en werden ons ook aangeraden als zijnde gekend voor herstellingen van oude uurwerken) met een zakuurwerk en een uurwerk uit een 'schouwgarnituur' (beiden ongev. 125 jaar oud) om te zien of ze nog kunnen hersteld worden, en of ze de moeite van het herstellen waard zijn, en last but not least wat het ongeveer zou kosten.

                                Volgens een paar antiquairs die we een schatting lieten doen, is die garnituur wel één en ander waard, op het het zakuurwerk wilden/konden ze geen prijs plakken, dat zal dus niet zo veel waard zijn.
                                Maar voor ons gaat het om de sentimentele waarde, heel veel of heel weinig waard, ze gaan hier toch nooit weg, tenzij na onze dood wellicht.
                                Maar toch zouden ze graag weer werkende hebben, maar niet ten koste van 'alles'.

                                Recour was wel juist een week gesloten zeker . Wel eens lekker gaan eten en een (koude) wandeling gemaakt door Brugge met nog een (verwarmd) terrasje na.

                                Dus over een weekje nog eens een ritje naar Brugge.
                                Last edited by Guest17; 9 november 2015, 15:48.

                                Comment

                                Working...
                                X