Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SEPA domiciliering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: SEPA domiciliering

    Nog eens gezocht en dit gevonden: http://www.sepabelgium.be/files/SDD-...Fev2013-nl.pdf

    En op pagina 23 staat dit:

    5.3 Principe van de omschakeling
    In essentie komt het omschakelingsplan erop neer dat de schuldeisers – voor iedere individuele
    schuldenaar – een link krijgen tussen het IBAN (en de BIC) enerzijds en het vroegere DOM’80-nummer
    anderzijds.
    Vervolgens moeten de banken van de schuldenaars weten welke gemigreerde schuldenaar overeenstemt
    met het vroegere DOM’80-mandaat in hun archieven.
    Het algemene schema van de overschakeling is als volgt:
    • de schuldeiser tekent een nieuw schuldeiserscontract met zijn bank;
    • de schuldeiser krijgt een nieuw schuldeiseridentificatienummer van zijn bank volgens Europees
    formaat;
    • de schuldeiser verkrijgt via zijn bank het IBAN en de BIC van al zijn actieve DOM’80- schuldenaars,
    ongeacht de bank van de schuldenaar;
    • de schuldeiser kent zelf aan elk mandaat een uniek mandaatnummer toe;
    de schuldeiser moet de schuldenaar op de hoogte brengen dat hij voortaan Europese
    domiciliëringen zal aanbieden.
    De ervaring leert ons dat het aangeraden is om te melden dat de
    schuldenaar hiervoor niets hoeft te ondernemen en dat zijn mandaat automatisch zal worden
    omgeschakeld;
    naar aanleiding van de eerste invordering van Europese domiciliëring deelt de schuldeiser via
    hetzelfde invorderingsbericht zijn nieuw mandaatnummer èn de oude DOM’80-gegevens
    (domiciliëringsnummer en schuldeiseridentificatie) mee;

    • de bank van de schuldenaar houdt die ‘link’ bij;


    Maar ik zal jullie een plezier doen: in bovenstaande tekst staat dus duidelijk dat de BANKEN de klanten moeten informeren, de schuldeiser moet helemaal niks doen.
    Ik ga alvast inschrijven voor een opfrissingscursus Nederlands, want ik lees daar heel andere dingen.
    Last edited by nete; 1 augustus 2013, 07:39.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • Re: SEPA domiciliering

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Maar ik zal jullie een plezier doen: in bovenstaande tekst staat dus duidelijk dat de BANKEN de klanten moeten informeren, de schuldeiser moet helemaal niks doen.
      .../...
      Ik ga alvast inschrijven voor een opfrissingscursus Nederlands, want ik lees daar heel andere dingen.
      Kan je inderdaad best doen want je leest verkeerdelijk en selectief.

      Als er met die rekening iets fout zou gebeuren, dan contacteer je de leverancier van die rekening ... de bank dus.
      => Hetgeen wij aanhalen en zie daarvoor het door u aangehaalde document onder punt 3.5 :

      3.5 Rol van de bank van de schuldenaar
      De bank van de schuldenaar controleert bij ontvangst van de invordering een aantal gegevens en debiteert de rekening van haar cliënt.
      De bank van de schuldenaar kan een invordering weigeren vóór of na de datum van de verrekening op eigen initiatief of op verzoek van haar cliënt (zie 4.3.2.).


      de schuldeiser moet de schuldenaar op de hoogte brengen dat hij voortaan Europese domiciliëringen zal aanbieden
      => Hetgeen u (nete) aanhaalt.

      Niemand van ons beweert dat de bank de klant moet informeren of dat de leverancier dat niet moet doen ... we halen enkel aan dat "als er problemen zijn" u de bank moet contacteren.
      En al van in het begin is bijna iedereen het er mee eens dat bij de omschakeling niet elk regeltje perfect opgevolgd wordt maar dat dit wat "betalingen betreft" eigenlijk geen verandering heeft.

      Met dat laatste bent u het blijkbaar ook al meer dan een jaar eens : http://forum.politics.be/archive/ind.../t-171525.html

      nete 1 June 2012, 09:58
      Het gaat me hier dus enkele over het PRINCIPE, ik heb geen schade, en zal (vermoedelijk) geen schade ondervinden, maar ik wil die melding "geschorst mandaat" NU weg en niet binnen 3 jaar.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: SEPA domiciliering

        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        Leg me nu eens exact uit wat je hebt tegen een SEPA-dom?
        Gewoon het feit dat ik een betalingsmandaat aan mijn bank wil geven. Ik heb geen vertrouwen in wat een leverancier doet. En dat is juist het probleem bij een SEPA-domiciliëring : het beheren daarvan zit bij die leverancier. Het kan wel zijn dat samen daarmee je een aantal bijkomende "beveiligingsmaatregelen" krijgt. Maar voor mij zit dat principe compleet fout.
        Ik heb hier bijna geen domiciliëringen, en die SEPA zal er echt niet voor zorgen dat er zullen bijkomen... Ik heb er een 4-tal, maar als SEPA er door komt vanaf midden februari 2014, zullen het er waarschijnlijk 0 worden...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • Re: SEPA domiciliering

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Gewoon het feit dat ik een betalingsmandaat aan mijn bank wil geven. Ik heb geen vertrouwen in wat een leverancier doet. En dat is juist het probleem bij een SEPA-domiciliëring : het beheren daarvan zit bij die leverancier. Het kan wel zijn dat samen daarmee je een aantal bijkomende "beveiligingsmaatregelen" krijgt. Maar voor mij zit dat principe compleet fout.
          Ik heb hier bijna geen domiciliëringen, en die SEPA zal er echt niet voor zorgen dat er zullen bijkomen... Ik heb er een 4-tal, maar als SEPA er door komt vanaf midden februari 2014, zullen het er waarschijnlijk 0 worden...
          Je zit zo te zien ongeveer op mijn golflengte, maar het "grof geschut" wordt wel mijn richting uitgestuurd, geen probleem hoor.

          Maar als je net als ik, gezien het geknoei reeds van voor de omschakeling van bestaande Belgische DOM's, totaal geen vertrouwen hebt in de SEPA mandaten, is het misschien NU het moment om ze te stoppen. Als je wacht tot na de omschakeling dan zal je ze nog 3 jaar kunnen "bewonderen" in je PC banking.
          Mocht je ze laten "leven", dan kan je misschien hier eens posten of jouw leveranciers of bank je MINSTENS 2 maand op voorhand van nakende omschakeling op de hoogte brengen.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • Re: SEPA domiciliering

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Gewoon het feit dat ik een betalingsmandaat aan mijn bank wil geven. Ik heb geen vertrouwen in wat een leverancier doet.
            Ik weet niet hoe het bij jullie ging in het verleden maar bij het oude systeem van domiciliëringen zoals we het jaren gekend hebben was het vaak niet anders.
            Bij de meerderheid van oude domiliciëringen bezorgde de leverancier een document ter ondertekening en welke je hem terugbezorgde, die gaf het op zijn beurt door aan de bank.
            Slechts een minderheid bezorgde men zelf aan de bank en op het einde kon men er zelf aanvragen via pc banking.
            Bijna alle magazines en nutsvoorzieningen waar ik vroeger een dom op had was zo geregeld ... "gelieve ons bijgeleverd document ingevuld en ondertekend terug te bezorgen indien u een automatische betaling wil" was jarenlang een van de standaard teksten.
            Op enkele uitzonderingen na waarop stond "bezorg bijgevoegd document ingevuld en ondertekend aan uw bank".
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: SEPA domiciliering

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Op enkele uitzonderingen na waarop stond "bezorg bijgevoegd document ingevuld en ondertekend aan uw bank".
              Vreemd, ik heb meestal het document zelf aan de bank bezorgd.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • Re: SEPA domiciliering

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Ik weet niet hoe het bij jullie ging in het verleden maar bij het oude systeem van domiciliëringen zoals we het jaren gekend hebben was het vaak niet anders.
                Bij de meerderheid van oude domiliciëringen bezorgde de leverancier een document ter ondertekening en welke je hem terugbezorgde, die gaf het op zijn beurt door aan de bank.
                Slechts een minderheid bezorgde men zelf aan de bank en op het einde kon men er zelf aanvragen via pc banking.
                Bijna alle magazines en nutsvoorzieningen waar ik vroeger een dom op had was zo geregeld ... "gelieve ons bijgeleverd document ingevuld en ondertekend terug te bezorgen indien u een automatische betaling wil" was jarenlang een van de standaard teksten.
                Op enkele uitzonderingen na waarop stond "bezorg bijgevoegd document ingevuld en ondertekend aan uw bank".
                Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                Vreemd, ik heb meestal het document zelf aan de bank bezorgd.
                Voor mij weinig verschil tussen beide antwoorden. Ik heb ook domiciliëringen die ik zelf heb aangebracht en sommigen via "schuldeiser".
                Zelfs vroeger, toen er nog lang geen sprake was van SEPA kon de loketbediende bij de bank nog domiciliëringen zien die niet meer actief waren.
                Ik maak mij weinig zorgen. De dag dat de bank iets "verkeerd" doet, zal ze mij dat dadelijk moeten oplossen of het is "dada".
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                Comment


                • Re: SEPA domiciliering

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Welke zin heeft dit?
                  Je kan toch moeilijk van rekening veranderen telkens je ergens een leverancier opzegt?

                  Tegen 2014 willen ze al de domiciliëringen als SEPA, dus wordt het voor alle leveranciers hetzelfde.
                  Een SEPA wordt door de leverancier opgestart en niet door de klant, dus zelfs zonder domiciliëring van uw kant zou de leverancier er een kunnen starten (wat nu al gebeurd is door Electrabel).

                  Het enige resonabele dat mogelijk is ... een aanpassing van het systeem zodat de klant terug meester is over zijn rekening en niet de leverancier.

                  Maar ik denk dat de banken binnekort het gezaag van de klanten wel beu zal worden en wel zelf gaan smeken voor een oplossing.
                  Ik durf ervan uitgaan (hoop het toch) dat de hele situatie met SEPA nog niet op punt staat en dat er nog wel correcties zullen komen.
                  @ Verseg: dit schreef je in mei 2012. je was toen duidelijk minder opgezet met de willekeur dan heden ten dage. (tja, je citeert ook nogal wat van mij, dus...)
                  Last edited by nete; 3 augustus 2013, 22:48.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • Re: SEPA domiciliering

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    @ Verseg: dit schreef je in mei 2012. je was toen duidelijk minder opgezet met de willekeur dan heden ten dage. (tja, je citeert ook nogal wat van mij, dus...)
                    Kan best zijn nete dat ik in 2012 deze mening had en die heb ik nog steeds (gedeeltelijk) dat ik liever een dom volledig weg zie als ik die wil stoppen en dat ik dat ook graag zelf zou willen kunnen doen via pc banking.
                    Lees echter ook de laatste regel van hetgeen je gequote hebt.
                    Ik durf ervan uitgaan (hoop het toch) dat de hele situatie met SEPA nog niet op punt staat en dat er nog wel correcties zullen komen.
                    Met de regelgeving die heden wat duidelijker uitgelegd wordt via o.a. de door u aangehaalde site en tekst is ondertussen gebleken dat de klant meer rechten heeft dan men in het begin liet vermoeden.
                    Er was in het begin inderdaad sprake van dat een leverancier die de gegevens van de klant kent ook op eigen initiatief een dom zou kunnen starten zonder aanvraag en/of akkoord van de klant, dit gegeven werd indertijd echter foutief de wereld ingestuurd.
                    Verder snap ik ook dat Electrabel de overschakeling gedaan heeft in een pilootfase en dat het aantal klachten over deze werkwijze en de nodige media-aandacht ertoe geleid heeft dat men toekomstgericht meer aandacht zal schenken aan de correcte opvolging van de regeltjes.
                    Of dit ook echt beter zal worden in de toekomst zien we wel als de volgende leverancier start met de migratie naar Sepia, tot nu toe heb ik er nog geen enkele andere gezien buiten die ene van Electrabel.

                    En ja, dat is een mening dat ik geuit heb maar ik zit er dan ook niet op vele sites al jaren herhaaldelijk over te klagen op een wat verdraaide manier.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: SEPA domiciliering

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Er was in het begin inderdaad sprake van dat een leverancier die de gegevens van de klant kent ook op eigen initiatief een dom zou kunnen starten zonder aanvraag en/of akkoord van de klant, dit gegeven werd indertijd echter foutief de wereld ingestuurd.
                      Verder snap ik ook dat Electrabel de overschakeling gedaan heeft in een pilootfase en dat het aantal klachten over deze werkwijze en de nodige media-aandacht ertoe geleid heeft dat men toekomstgericht meer aandacht zal schenken aan de correcte opvolging van de regeltjes.
                      Of dit ook echt beter zal worden in de toekomst zien we wel als de volgende leverancier start met de migratie naar Sepia, tot nu toe heb ik er nog geen enkele andere gezien buiten die ene van Electrabel.

                      En ja, dat is een mening dat ik geuit heb maar ik zit er dan ook niet op vele sites al jaren herhaaldelijk over te klagen op een wat verdraaide manier.
                      Gelooft ge nu echt wat ge schrijft ? Er lijkt in elk geval nog NIKS veranderd (zie volgedende alinea), er is het bedrijf + 2 banken die alledrie in de fout gaan. Klant trekt Belgische DOM in en bedrijf KAN ZONDER PROBLEEM (omdat ze over gegevens ex-klant beschikt) een NIEUW SEPA mandaat starten.

                      Dit lees ik op het forum van Spaargids: (gepost gisteren om kwart voor drie, dus niet ergens in 2012. Misschien duurt de pilootfase tot in 2020 ?)

                      TV-VLAANDEREN past ook deze wanpraktijken toe! In juli contract schriftelijk opgezegd, domiciliëring dezelfde dag via pc-bank ingetrokken en een paar dagen later stond er ineens een sepa domiciliëring zonder mijn akkoord actief en zonder einddatum. Op 1 augustus heeft TV-VLA bedrag van de rekening gehaald, ik heb dit dan 1 dag later via pc-bank terug gevorderd, geld stond direct terug op mijn rekening. Ben benieuwd hoe ze gaan reageren ?

                      Waarom ik het op diverse fora aangekaart heb ? In de (wellicht ijdele) hoop dat er massaal protest ging komen en er misschien "fundamenteel" iets ging wijzigen aan het kramikkige SEPA reglement. Met controles op controles op controles in te bouwen, zodat het een onontwarbaar kluwen wordt waar geen kat haar jongen vindt, zullen ze het wel niet kunnen oplossen hoor.
                      Last edited by nete; 14 augustus 2013, 22:14.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • Re: SEPA domiciliering

                        Trouwens, wat is er intussen dan wel positief gewijzigd aan het SEPA reglement ? Ik leer graag iets bij.
                        Het enige dat (gelukkig maar !) ietwat normaal lijkt te werken is het terugvorderen van een betaling.
                        Voor de rest lijkt het me nog altijd onkunde, onwil of nonchalance van bedrijven en banken....

                        En een draak van een reglement dat zo'n zaken bijna aanmoedigt.
                        Last edited by nete; 20 augustus 2013, 23:13.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • Re: SEPA domiciliering

                          Even updaten:
                          PIDPA in Antwerpen (watermaatschappij) heeft zijn klanten schriftelijk op de hoogte gebracht dat ze in december gaan overstappen op SEPA domiciliëringen.
                          Er bestaat dus alvast één witte raaf.
                          Mobistar (zie recent topic Verseg), Electrabel, TV Vlaanderen doen of deden gewoon waar ze zin in hebben. En de banken zijn zo oneindig blij dat ze van dat DOM80 gedoe vanaf zijn dat ze niks controleren of verwittigen.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • Re: SEPA domiciliering

                            Om op vorige teksten van u in te spelen ...
                            Stel nu dat ze alle klanten omschakelen naar Sepa zonder verwittigen en dat ge daarna beroep zou doen op de regel dat ge tot 18 maand uw betaling kunt terugvragen.
                            Om zeker te zijn wacht je geen 18 maar 17 maand en ge vraagt dan alle bedragen terug van de laatste 17 facturen dat via Sepa dom van uw rekening gingen (ook al moet ge ze nadien toch betalen).
                            Stel dat 1 miljoen klanten dit zouden doen om binnen 17 maand 17 facturen terug te vragen, ze zijn voor de helft failliet in één slag.
                            Mits je de diensten kreeg zal je nadien wel via gewone overschrijving moeten betalen, maar ik denk dat ze daar toch een paar weken of maanden met een groot gat zouden zitten.
                            Niet dat ik me daar nu mee ga amuseren, maar stel.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: SEPA domiciliering

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Om op vorige teksten van u in te spelen ...
                              Stel nu dat ze alle klanten omschakelen naar Sepa zonder verwittigen en dat ge daarna beroep zou doen op de regel dat ge tot 18 maand uw betaling kunt terugvragen.
                              Om zeker te zijn wacht je geen 18 maar 17 maand en ge vraagt dan alle bedragen terug van de laatste 17 facturen dat via Sepa dom van uw rekening gingen (ook al moet ge ze nadien toch betalen).
                              Stel dat 1 miljoen klanten dit zouden doen om binnen 17 maand 17 facturen terug te vragen, ze zijn voor de helft failliet in één slag.
                              Mits je de diensten kreeg zal je nadien wel via gewone overschrijving moeten betalen, maar ik denk dat ze daar toch een paar weken of maanden met een groot gat zouden zitten.
                              Niet dat ik me daar nu mee ga amuseren, maar stel.
                              Je zal het al na 12 maanden moeten doen (terugbetaling zonder geldig mandaat (dus zonder uw handtekening) tot 13 maanden dacht ik toch.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • Re: SEPA domiciliering

                                Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                                Oh, dan is dat niet de fout van de SEPA-DOm en/of het SEPA-mandaat, maar dan is dat een inbreuk tegen de regelgeving door de schuldeiser en de bank waar je je rekening lopende hebt. t' is tegen die dat je moet zagen, klagen en hier kan je eventueel namen noemen.



                                Zie mijn bovenstaande zinnen. Ook hier weer is het niet het SEPA-mandaat dat fout is, wel je bank en de schuldeiser.
                                Dat je nog een paar maand je DOM's kan zien. Wat is daar nu in hemelsnaam fout aan. Als hier iemand weg gaat, bliijft de historiek toch ook staan. Ik ben ervan overtuigd dat je zolder (als je er een hebt) of beter dat er massa's gegevens in één of andere kast zitten bij je thuis waar je ook al lang de zaak hebt afgesloten ...
                                Dat ze reactiveerd wordt zonder enige handtekening van U. Kom niet zeveren. Zolang er geen toestemming van de rekeninghouder werd gegeven om te reactiveren kan dat niet. Indien wel, ga dan een klacht indienen bij het bankcontrole-orgaan en klaag de bank aan, niet de regelgeving van het SEPA-mandaat, want dit laat zoiets nergens toe.
                                Purlut, als dat allemaal wél kan en ook gebeurt (zie het geval TVV), dan schort er beslist ook één en ander aan het SEPA reglement. Maar wat wil je, zelfs uit Febelfin is er geen zinnig woord te halen, en de banken en bedrijven begrijpen er blijkbaar geen jota van. Of toch: terugbetalingseisen lijken te lukken.

                                Maar eigenlijk goed idee van Verseg: we zouden allemaal na 12 maanden al het onterecht geïnde geld eens moeten terugvragen.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X