Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rookverbod

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Rookverbod

    Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
    Tja, maar dan heb jij toch wreed veel geluk gehad, dat die asbakken en rokers er waren.
    Anders had je nooit dat pintje daar kunnen drinken

    grts
    Dan had hij wel rustig een volgend pintje kunnen drinken zonder in de stank te zitten en al zijn kleren te verpesten.
    En misschien hadden andere mensen die om dat uur gedaan hadden met werken ook nog iets gaan drinken maar hebben ze het nu achterwege gelaten door de stank?
    Je kan alles in twee richtingen draaien ...

    Ik ken verschillende uitbaters van restaurants en café's en ze hebben allemaal meer te doen dan vroeger, klanten klagen niet en rokers gaan af en toe eens naar buiten.
    Mits er niet gerookt wordt konden ze de premies voor de brandverzekering laten zakken en hebben ze veel minder onderhoud aan het interieur, minder vieze afwas en een veel properdere zaak.
    Klanten moet je behouden door een propere zaak te hebben, kwalitatieve producten aan te bieden en klantvriendelijk te zijn.
    Die laatste regel is spijtig genoeg vaak de reden dat het slecht gaat in een zaak maar dat geven ze zelf nooit toe natuurlijk.
    Als ik moet kiezen tussen een zaak waar ze zeggen "Goedemiddag, wat mag het voor u zijn?" of "Zeg het maar" of nog beter "Ja ...", dan is de keuze snel gemaakt.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #77
      Re: Rookverbod

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Als er nu één beroep is waarvan de overgrote meerderheid rookt, dan is het toch wel het horecapersoneel (ik bedoel actief roken, niet passief meeroken).
      Misschien kan men als aanwervingsvoorwaarde voor horecapersoneel misschien opnemen dat ze roker moeten zijn, maar dat is in mijn ogen toch wel discriminatie.

      Ik denk dat er ook veel mensen in de horeca werken (als werknemer, niet als uitbater) die geen betere job vinden. Je wordt er nu ook niet bepaald goed betaald.

      Dan moeten alle ongeschoolde werknemers maar in de rook gaan werken ?
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #78
        Re: Rookverbod

        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
        Er is helemaal geen rookverbod. Iedereen mag nog zoveel roken als hij/zij wil. Je mag alleen niet meer roken op plaatsten waar je de gezondheid van anderen in gevaar brengt.
        Ik denk dat vele rokers niet eens half (willen) beseffen welke overlast ze veroorzaken.
        DAAR GAAT HET OM, maar dat vergeten veel mensen. De rokers voelen zich een slachtoffer omdat ze het idee hebben dat hun 'enige pleziertje' afgepakt wordt, maar ze nog wel veel belastingen mogen betalen etc ...

        Rokers mogen nog wel roken, maar niet op alle plaatsen of alle momenten. En sommige rokers overdrijven ook wel. Er is een verschil tussen 5 sigaretten per dag roken en 2 pakjes per dag roken. Ik heb collega's die 10x per dag naar buiten gaan om te roken, toevallig (?) net op de momenten als het heel druk is of er een probleem is dat opgelost moet worden.

        Ik lust ook wel graag een pintje, maar dat wil niet zeggen dat ik elke dag een bak Duvel soldaat moet maken.

        Verder vind ik dat de overheid een voortrekkersrol moet spelen naar de jongeren toe. Als jongeren zien dat overal gerookt mag worden (zoals vroeger), er reclame gemaakt mag worden voor tabak etc, zijn ze misschien ook meer geneigd om ermee te beginnen. En iedereen weet dat hoe vroeger je begint, hoe moeilijker het is om af te kicken.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #79
          Re: Rookverbod

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Van mij mag men het rookverbod in eetgelegenheden echt algemeen maken : dus als er buiten ook tafeltjes staan waar men kan eten dan geldt het ook daar.
          Ik vraag me nog altijd af welk café het meeste volk zal trekken : eentje waar je niet mag roken, maar waar de drank 30% goedkoper is, of eentje waar men gewoon wel mag paffen.
          Men stelt dat de faillisementen in de sector enkel aan het rookverbod te wijten zijn, ik vermoed eigenlijk dat er nog een factor speelt...
          Als je ziet hoe duurder het leven is geworden na de invoer van de euro. Als je ziet hoeveel mensen de laatste tijd ontslagen zijn ...

          Ontspanning is het eerste waar mensen op besparen.

          En n pintje thuis met wat vrienden erbij is ook gezellig en kost veel minder dan op cafe gaan.

          En thuis kan je dan nog zoveel drinken als je wil, zonder schrik voor alcoholcontroles.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #80
            Re: Rookverbod

            Ach, ik denk dat TS ondertussen wel haar antwoord heeft, al blijft het onduidelijk of het terras nu aan één kant volledig open was of niet. Zelf ken ik ook zo'n terras ergens aan zee dat (als sinds jaar en dag) bijna volledig open is (maar dus niet de volle 100%) en voorzien van warmtestralers in de winter. Vroeger kon je daar in het café amper je hand voor je ogen zien van de rook en zaten alle niet-rokers gezellig buiten in de frisse lucht. Tegenwoordig is het terras natuurlijk ingenomen door de rokers en kan je binnen gezellig rookvrij zitten. Desondanks zal ik toch proberen om een plaatsje op het terras te bemachtigen, ook al kan ik dan al eens wat last hebben van langsvliegende rook. Het ongemak is nu gewoon tijdelijk en je zit niet meer in de stank van de rokers die al 2 uur weg zijn. Heel soms vraag ik beleefd aan rokers of ze hun sigaret misschien ergens anders kunnen houden (vooral wanneer ze hun eigen gezelschap niet willen hinderen en daarom hun sigaret maar onder de stoel van een buurman houden en de rook naar de naburige tafels blazen) en heb daar nog nooit een negatieve reactie op gehad. Met een beetje beleefdheid en respect kom je idd ver.

            Maar een ander aspect van het roken is de vanzelfsprekendheid waarmee (de overgrote meerderheid van de) rokers hun peuk gewoon laten vallen waar ze staan. Ik zelf gooi al decennia lang niets meer op straat, ik hou dat papiertje gewoon vast tot ik een vuilbak zie of steek het in mijn zak tot thuis. Maar rokers (en ook veel kauwgomkauwers en anderen) vinden het normaal dat ze hun afval gewoon mogen weggooien en dit zonder er zelfs maar over na te denken. Het zijn echt automatismes. Onlangs zat ik nog op een zonnig terrasje met zelfbediening. Iedereen gaat daar braaf zijn drankje aan de toog halen, maar de rokers aan een naburig tafeltje dachten er blijkbaar niet aan om ook een asbak te gaan halen. De peuken gingen gewoon onder hun stoel. De straten in onze steden liggen er vaak supervies bij en natuurlijk zijn het niet enkel peuken die rondslingeren, maar het zou al een groot verschil maken moesten die wat verminderen. Of de rokende collega's die ipv hun peuk in de voorziene asbak te gooien die achteloos achter een struikje keilen. Toen ik een rokende collega attent maakte op al die peuken antwoordde die: "Ja, maar ik doe dat niet, ik gooi die van mij steeds in het rioolputje daar." Duh, alsof dat de functie is van zo'n putje maar ook hij vond dat zeer normaal. Op dat vlak is er dus nog heel wat werk aan de winkel. Ik hoop voor de rokers en kauwgomkauwers dat ze dit zelf beseffen en dat de wetgeving niet moet evolueren naar het Singaporees systeem.
            Last edited by Mr.D; 4 augustus 2012, 11:32.

            Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

            Comment


            • #81
              Re: Rookverbod

              Iets anders wat mij ook stoort : mensen die buiten aan hun werk op de stoep roken.

              Ik vind dat dat een heel slecht beeld van het bedrijf geeft. Alsof er niet gewerkt wordt.

              Bovendien vind ik het nogal zielig en ordinair.

              Zo staat aan de supermarkt waar ik winkel, regelmatig n werknemer buiten te roken in t fietsenshok, vaak nog met n halve liter bier in de handen. Ik vind dat dat totaal geen zicht is en geen goeie reclame voor de winkel.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • #82
                Re: Rookverbod

                Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                Iets anders wat mij ook stoort : mensen die buiten aan hun werk op de stoep roken.

                Ik vind dat dat een heel slecht beeld van het bedrijf geeft. Alsof er niet gewerkt wordt.

                Bovendien vind ik het nogal zielig en ordinair.

                Zo staat aan de supermarkt waar ik winkel, regelmatig n werknemer buiten te roken in t fietsenshok, vaak nog met n halve liter bier in de handen. Ik vind dat dat totaal geen zicht is en geen goeie reclame voor de winkel.
                je gaat weer lekker Johan.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #83
                  Re: Rookverbod

                  Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                  Ontspanning is het eerste waar mensen op besparen.

                  En n pintje thuis met wat vrienden erbij is ook gezellig en kost veel minder dan op cafe gaan.

                  En thuis kan je dan nog zoveel drinken als je wil, zonder schrik voor alcoholcontroles.
                  Dus maar meteen alle cafés en restaurants sluiten. Je kan immers goedkoper thuis eten en drinken. Dan zijn we ook verlost van het oeverloos gezeur over al dan niet roken op de terrassen. Gezeur dat helemaal niet nodig is want alle wetgeving hieromtrend is in Het Staatsblad verschenen.

                  In Ierland is het hoogste percentage alcoholisten van Europa. Dat is er gekomen door het rookverbod. Een sixpack in de supermarkt kost er evenveel als 1 pint in de pub.
                  Vanaf het rookverbod zijn ze daar ook thuis met vrienden beginnen drinken, met het gekende gevolg.
                  Drink verstandig, drink met mate(n)

                  Comment


                  • #84
                    Re: Rookverbod

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    . Gezeur dat helemaal niet nodig is want alle wetgeving hieromtrend is in Het Staatsblad verschenen.
                    Maar is nog voor verbetering vatbaar

                    Comment


                    • #85
                      Re: Rookverbod

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Gezeur dat helemaal niet nodig is want alle wetgeving hieromtrend is in Het Staatsblad verschenen.
                      Daar gaat het nu net om ... de mentaliteit van vandaag ... het is niet verboden, dus ik mag doen wat ik wil?
                      Respect en beleefdheid voor elkaar is veel meer waard dan een wetgeving!

                      Stel u eens voor dat ik terwijl jij op een terras zit te eten eens begin met in je richting aan mijn gat te krabben, in mijn neus te peuteren, scheten te laten, ne kleine zijn pamper te verversen, mijn hond laat kakken, ... geen enkele wetgeving dat dit verbiedt op een terras maar ik denk niet dat uw eten nog zo zal smaken.
                      Het gaat hem om respect beste ... respect voor anderen dat boven je egoïsme moet staan!

                      En zo is dat met alles, roken, muziek, dieren, spelen, ... zolang je alles doet met een beetje respect voor anderen kom je veel verder door het leven.
                      En elke roker weet wel dat roken tijdens het eten storend is voor anderen maar er zijn er weinigen die uit respect en uit beleefdheid voor anderen even wachten tot iedereen gedaan heeft met eten, zelfs voor mensen die aan dezelfde tafel zitten.
                      Ik mag op een zaterdag mijn gras afrijden maar als ik weet dat mijn buur met de nacht gestaan heeft en tot de middag slaapt, dan wacht ik uit respect even tot de namiddag ... ook al staat de wetgeving aan mijn kant.
                      Mijn wagen parkeer ik voor mijn eigen deur als er plaats is, niet continu bij de buren voor de deur ... ook al laat de wet het wel toe.
                      Klopt dat wettelijk gezien niemand mij iets kan doen maar de samenleving zal niet lang vlot verlopen zonder wat respect voor elkaar.

                      Maak ook eens een andere redenering ... je gaat hoeveel keer per jaar eten op een terras?
                      In België misschien 5 keer op een jaar dat je dit kan doen met de gemiddelde zomers?
                      Hoeveel tijd neemt een gemiddelde maaltijd? Ongeveer een uurtje en als het iets uitloopt met aperitief en dessert een uur of twee.
                      Dat is 10 uur op een jaar ... 10 uur op 8760 uur of 0,1% van het jaar dat je een klein beetje rekening kan houden met anderen die aan het eten zijn? Daar gaan we over zeuren?
                      Last edited by VerSeg; 4 augustus 2012, 12:01.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #86
                        Re: Rookverbod

                        Ik ben blij dat ik gestopt ben !! Ik ben er zelfs vies van geworden, de geur in je kledij, je haar die stinkt...ik zou me niet kunnen voorstellen dat ik met een rook-adem mijn kind een kus geef brr ... Alhoewel dat het mij op het moment zelf niet stoort op cafe en zo dat er gerookt wordt, zolang je er in zit ruik je het niet he. Maar in mijn huis komen er gene meer binnen ! Het is en bijft vies, als ik van rokende familie kom (met een paar die boerentabak roken DAT stinkt pas !!) walg ik al als ik in de auto zit op de terugweg naar huis. Ramen opeeen! Ben ik blij ik er vanaf ben, je hangt zo af van een sigaret ! Ik voel me echt weer 'vrij' ...

                        Maar ik begrijp Nena haar frustratie wel, als je aan het eten bent en je krijgt zo'n luchtje langs je neus...
                        Last edited by jill.tje; 4 augustus 2012, 12:05.
                        facebook
                        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                        Comment


                        • #87
                          Re: Rookverbod

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Maak ook eens een andere redenering ... je gaat hoeveel keer per jaar eten op een terras?
                          In België misschien 5 keer op een jaar dat je dit kan doen met de gemiddelde zomers?
                          Hoeveel tijd neemt een gemiddelde maaltijd? Ongeveer een uurtje en als het iets uitloopt met aperitief en dessert een uur of twee.
                          Dat is 10 uur op een jaar ... 10 uur op 8760 uur of 0,1% van het jaar dat je een klein beetje rekening kan houden met anderen die aan het eten zijn? Daar gaan we over zeuren?
                          Ik ga minimum 5 keer per week op restaurant. Sedert 5 mei is dat altijd op een terras geweest. Enkel als het 's avonds nog boven de 32° is ga ik binnen zitten waar de airco aanstaat. Reken maar voor iedere keer ongeveer 2 uur.
                          In tegenstellig tot vroeger zie ik dat hier in Spanje redelijk weinig gerookt wordt. Enkele weken geleden heb ik een Engelsman verzocht om het terras te verlaten met zijn grote stinkende sigaar en verleden week een Scandinaaf die een pijp had aangestoken. Daar werd door de stinkerds vriendelijk en onmiddellijk gevolg aan gegeven, zelfs met spontane verontschuldigingen van hun kant erbij.

                          Bij mij thuis mag er binnen absoluut niet gerookt worden. Als er dan toch eens bezoek zou komen dat wil roken NA het eten, dan mogen ze dat gerust doen op mijn (privé)terras, een paar meter van mij weg, en daar zal ik niet over zeuren.

                          Comment


                          • #88
                            Re: Rookverbod

                            Ik ken zelfs een koppel met een baby die thuis (binnen - niet op het terras, in de tuin of onder de dampkap) roken ! En niet zo'n klein beetje, aangezien de buren klaagden dat ze teveel rookten !!! Als ze zelfs geen respect kunnen opbrengen voor de gezondheid van hun eigen kindje, hoe kan je dan verwachten dat zulke mensen rekening gaan houden met de gezondheid van wildvreemden !?
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                            Comment


                            • #89
                              Re: Rookverbod

                              Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                              Ik ken zelfs een koppel met een baby die thuis (binnen - niet op het terras, in de tuin of onder de dampkap) roken ! En niet zo'n klein beetje, aangezien de buren klaagden dat ze teveel rookten !!! Als ze zelfs geen respect kunnen opbrengen voor de gezondheid van hun eigen kindje, hoe kan je dan verwachten dat zulke mensen rekening gaan houden met de gezondheid van wildvreemden !?
                              En het gebeurd ZOVEEL ... alhoewel ik de reclame hierrond die onlangs toch op de Belgische zenders op tv was er ook over...
                              http://www.youtube.com/watch?v=zprz8JpnvFk
                              facebook
                              Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                              Comment


                              • #90
                                Re: Rookverbod

                                Het is eigenlijk erg dat de overheid verplichtingen en verboden moet opleggen voor iets wat je met normaal gezond verstand kan bedenken. Maar ja, dat toont hoe hardleers rokers zijn.

                                Ff een sigaret opsteken in de auto is trouwens gevaarlijker dan rijden met 4 pinten op (niet dat dat mag, maar ik bedoel maar...).

                                Er is ook een verschil tussen 5 sigaretten per dag opsteken en 2 pakjes erdoor jagen. Ik had n vriendin gehad die 5 sigaretten per dag rookte, en dat stoorde mij niet echt. Ze rookte ook niet in mijn nabijheid.

                                Maar als je om het half uur naar buiten moet om n kwartier te gaan roken, waar ben je dan mee bezig ?
                                Canon-man. Concerten en natuur.
                                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                                Comment

                                Working...
                                X