Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NMBS : voorbereiden examen .... tips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • NMBS : voorbereiden examen .... tips

    graag had ik vernomen of jullie tips / weetjes kennen over het eerste selectie-examen van de nmbs (voor onderstationchef).

    Zijn er hier nmbs-mensen of anderen die er meer van weten ?

    alvast dank !

    R
    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

  • #2
    Re: NMBS : voorbereiden examen .... tips

    Dat is gewoon een soort van IQ test dat je moet doen.
    Logische denken enzo,kijken of je niet te veel fouten schrijft.

    Daarna krijg je een lijst met heel veel vragen, hier moet je dan op antwoorden ..... je krijgt regelmatig dezelfde vragen maar in een andere verpakking .... daarna vergelijken ze al die vragen.


    Deze testen moesten moest ik doen toen ik binnenkwam bij de NMBS (maar dan wel als treinbestuurder).
    Canon EOS 1D mkIII / EOS 5D mkII +grip |EF 16-35 f2.8 L|EF 24-70 f2.8 L | EF 50 f1.4|EF 70-200 f2.8 L IS USM II | EF 300mm f2.8 L IS USM | 4x Speedlite 580EX II |Sigma 15mm fish
    een hoop sunbounce & strobist stuff

    Comment


    • #3
      Re: NMBS : voorbereiden examen .... tips

      Kijk eens in de bibliotheek of je geen boek kan ontlenen ivm assessment.
      Ook op het internet kan je wat informatie zoeken.

      Een gedeelte van het assessment is vragen te beantwoorden, maar (in een goed boek) wordt ook uitgelegd wat en hoe de antwoorden geïnterpreteerd worden en wat de bedoeling erachter is.
      Meestal krijg je een reeks van bv. 60 of 100 vragen en die moet je oplossen binnen een vast tijdschema van bv. 5 minuten. Niet klaar? Toch afgeven of verdergaan.

      Veel vragen in de trant van: wat is het volgende getal in deze rij: 9 - 19 - 29 - X ?
      (dit dient bv om te beoordelen hoe logisch je kan denken).`
      Of vier metrische figuurtjes naast elkaar en dan moet jij weten (raden) welk van de voorgestelde antwoorden nummer vijf zal zijn.

      Maar ook meer persoonlijkheidsvragen zoals wat je zou doen in een bepaalde situatie. Mogelijkheid A, B of C. Meestal allemaal even absurde mogelijke antwoorden, maar je moet er toch eentje kiezen.

      Een paar vragen verder (en als de vragen worden gesteld via computer kan je niet terugkijken) komt bijna dezelfde vraag nog eens terug met de antwoorden in een andere volgorde. Het is dan niet noodzakelijk om steeds hetzelfde te antwoorden want dat zou (volgens psychologen ) betekenen dat je dan een persoon bent met een vast idee en niet open zou staan voor flexibiliteit.... Tja...
      Last edited by MDF; 7 april 2009, 12:26.

      Comment


      • #4
        Re: NMBS : voorbereiden examen .... tips

        Oorspronkelijk geplaatst door MDF Bekijk bericht

        Maar ook meer persoonlijkheidsvragen zoals wat je zou doen in een bepaalde situatie. Mogelijkheid A, B of C. Meestal allemaal even absurde mogelijke antwoorden, maar je moet er toch eentje kiezen.

        Een paar vragen verder (en als de vragen worden gesteld via computer kan je niet terugkijken) komt bijna dezelfde vraag nog eens terug met de antwoorden in een andere volgorde. Het is dan niet noodzakelijk om steeds hetzelfde te antwoorden want dat zou (volgens psychologen ) betekenen dat je dan een persoon bent met een vast idee en niet open zou staan voor flexibiliteit.... Tja...
        Zelf psycholoog MDF?

        Mvg.
        Robert
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

        Comment


        • #5
          Re: NMBS : voorbereiden examen .... tips

          Zelf psycholoog MDF?
          ABSOLUUT NIET ! spaar me...

          Maar wel al dit soort vragen moeten oplossen en mij toen een beetje proberen voor te bereiden...

          Comment


          • #6
            Re: NMBS : voorbereiden examen .... tips

            Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
            graag had ik vernomen of jullie tips / weetjes kennen over het eerste selectie-examen van de nmbs (voor onderstationchef).

            Zijn er hier nmbs-mensen of anderen die er meer van weten ?

            alvast dank !

            R
            Als gepensioneerd loketbediende met 37 jaar dienst bij de NMBS, kan ik u het volgende aanbevelen.
            Vraag aan een syndicale afgevaardigde voorbeelden van voorgaande examens.
            Van de NMBS krijgt u een programma met de vakken die u moet kennen.
            Ze vragen ook een diploma, tenzij je al 4 jaar bij de NMBS werkt kan je aan dat examen meedoen zonder enig diploma.
            En ten slotte, neem dat examen niet te licht op.
            Weet je al voor welke werkzetels ze onderchefs nodig hebben?
            Je kunt evengoed in een station, rangeerstation, seinhuis of dispatching arriveren.
            De eerste twee is een luxe, de laatste twee daarentegen pppfffffffff zwoegen!

            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment

            Working...
            X