Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NAS + wifi bereik uitbreiding

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • NAS + wifi bereik uitbreiding

    Ik ben onlangs verhuist en wil 2 dingen doen:

    - het wifi bereik uitbreiden
    - een NAS aanschaffen

    Ik heb de volgende 2 opties:

    - Een router aanschaffen en instellen als access point. Deze router komt te staan boven op de zolderverdieping, wat een buro ruimte is en dus wifi bereik nodig is. Er is hier een ethernetkabelaansluiting voorzien voor de router! Ook de NAS komt hier te staan, die wordt dan via ethernet aangesloten op de router.
    - 2de optie is een wifi repeater op de zolderverdieping die dan op de ethernetkabelaansluiting komt. Echter, omdat de NAS ook via ethernet aangesloten wordt en ik nog geen repeater heb gevonden met meer dan 1 ethernetaansluiting, heb ik een switch nodig die dan opsplitst tussen de wifi repeater en de NAS.

    De NAS moet dienen als database voor foto's, die ik in Lightroom bewerk op een Macbook Air via wifi. De wifi wil ik de nieuwe AC standaard voor nemen (dual band 2,4GHz en 5GHz).

    Nu mijn vraag: is er een verschil qua snelheid tussen NAS via router of NAS via switch? En als de repeater rechtstreeks op een ethernetkabel wordt aangesloten, is er geen 50% snelheidsverlies voor wifi, toch? Zijn er misschien nog andere opties buiten de 2 die ik heb vermeld?

    Alvast merci!
    Groeten,
    Thomas

  • #2
    Re: NAS + wifi bereik uitbreiding

    Oorspronkelijk geplaatst door phothomas Bekijk bericht
    Ik ben onlangs verhuist en wil 2 dingen doen:

    - het wifi bereik uitbreiden
    - een NAS aanschaffen

    Ik heb de volgende 2 opties:

    - Een router aanschaffen en instellen als access point. Deze router komt te staan boven op de zolderverdieping, wat een buro ruimte is en dus wifi bereik nodig is. Er is hier een ethernetkabelaansluiting voorzien voor de router! Ook de NAS komt hier te staan, die wordt dan via ethernet aangesloten op de router.
    - 2de optie is een wifi repeater op de zolderverdieping die dan op de ethernetkabelaansluiting komt. Echter, omdat de NAS ook via ethernet aangesloten wordt en ik nog geen repeater heb gevonden met meer dan 1 ethernetaansluiting, heb ik een switch nodig die dan opsplitst tussen de wifi repeater en de NAS.

    De NAS moet dienen als database voor foto's, die ik in Lightroom bewerk op een Macbook Air via wifi. De wifi wil ik de nieuwe AC standaard voor nemen (dual band 2,4GHz en 5GHz).

    Nu mijn vraag: is er een verschil qua snelheid tussen NAS via router of NAS via switch? En als de repeater rechtstreeks op een ethernetkabel wordt aangesloten, is er geen 50% snelheidsverlies voor wifi, toch? Zijn er misschien nog andere opties buiten de 2 die ik heb vermeld?

    Alvast merci!
    Groeten,
    Thomas
    Een repeater kan je niet op een ethernetkabel aansluiten : een repeater ontvangt het wifi-signaal, en stuurt het terug door. En dan heb je 50% snelheidsverlies.
    Een repeater die je op de ethernetkabel aansluit, is een access point...
    Als je toch een ethernetaansluiting hebt : altijd een access point gebruiken. Van een bijkomende switch moet je niet bang zijn : een 5 poort GB/s switch kost met moeite 40 €.

    Je NAS aansluiten via router of switch zorgt niet voor snelheidsverlies. Wel is het best om zo weinig mogelijk sterpunten (uplinks) te creëren : want ook daardoor heb je max. 1 GB/s. Als je na zo'n uplink 8 PC's hangt, delen die dat sterpunt (als de communicatie erdoor moet tenminste). Hang je NAS dus bij voorkeur aan de switch waar de meeste PC's ook aan hangen.
    Hou er ook rekening mee dat Wifi traag is. Ook een N-versie, en zelfs die nieuwe ac moet je niet overschatten : de kans dat je de 1 GB/s haalt is heel klein... Via een kabeltje is dat geen probleem.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: NAS + wifi bereik uitbreiding

      Of neem een TimeCapsule van Apple.
      Daar kan je via USB nog een tweede schijf bij hangen.

      Comment


      • #4
        Re: NAS + wifi bereik uitbreiding

        Bedankt voor de reacties. Geen repeater dus, maar een access point of een router die ik instel als access point. Momenteel twijfel ik nog tussen de apple airport express/extreme of Netgear R6300. Voldoende LAN aansluitingen, dus geen switch nodig. De NAS zal een DS214/DS214+ worden. De TimeCapsule vind ik net wat minder interessant, want als die vol is, moet ik weer investeren in een nieuwe, terwijl een NAS minder kosten heeft op langere termijn, dit is enkel HDD wisselen als de schijf vol is en niet de gehele router-NAS in eens.

        De bedoeling is ook dat ik via wifi foto's bewerk in Lightroom op m'n Macbook air. Heeft iemand hier ervaring mee? Is de snelheid aanvaardbaar in Lightroom? Lightroom 5 heeft nu een functie om 'smart previews' te gebruiken, waardoor je zelfs in principe offline (geen wifi verbinding met NAS) zou kunnen werken en het eventuele snelheidsprobleem dus omzeild. Tenminste als je niet gaat pixelpeepen, want daarin ben je met zo'n smart preview wel beperkt.

        Verder zou ik foto's vanop mijn SD kaart in m'n Macbook (2012 model, dus GEEN AC wifi...) via wifi willen kopiëren naar de NAS. Wat voor snelheden kan ik daarvoor verwachten? Stel 300Mbps --> 300/8 = 37.5 MBps. Op een avondje shooten schiet ik rap 4GB vol --> 4000/37.5MBps = 107s. Ik rond ff af naar 2 min, wat eigenlijk nog wel meevalt vind ik. Klopt dit ongeveer wat ik hier neerschrijf?

        Comment


        • #5
          Re: NAS + wifi bereik uitbreiding

          Reken op ca 10 MegaByte per seconde.

          Die 300 Mbps haal je nooit draadloos.

          Comment


          • #6
            Re: NAS + wifi bereik uitbreiding

            Oorspronkelijk geplaatst door phothomas Bekijk bericht
            ...
            Verder zou ik foto's vanop mijn SD kaart in m'n Macbook (2012 model, dus GEEN AC wifi...) via wifi willen kopiëren naar de NAS. Wat voor snelheden kan ik daarvoor verwachten? Stel 300Mbps --> 300/8 = 37.5 MBps. Op een avondje shooten schiet ik rap 4GB vol --> 4000/37.5MBps = 107s. Ik rond ff af naar 2 min, wat eigenlijk nog wel meevalt vind ik. Klopt dit ongeveer wat ik hier neerschrijf?
            Ik heb een 450N router (= 300N voor de 2,4 Ghz band) met een 802.11n wifi in de laptop .. als je voor een continue datastream rond de 70-80 Mbps haalt met af en toe een piekje tot 100-110 Mbps, afhankelijk van de kwaliteit van het Wifi signaal dan mag je door de kamer dansen ... BTW 80 Mbps = 10 MBps Ik heb het opgegeven om via die weg bvb backups weg te schrijven naar de HD die aan de router hangt (wel maar USB2). Ik hang nu een Medion 2TB USB3, direct aan de laptop voor backups en dat gaat stukken sneller. FWIW

            Comment


            • #7
              Re: NAS + wifi bereik uitbreiding

              Hier is mijn netwerk bedraad voor de zaken die rap moeten gaan : dat is dus NAS en desktop. De rest mag Wifi zijn, en dan weet je dat het stukken trager gaat.
              Mijn NAS haalt de 70 MB/s bij schrijven en iets onder de 100 voor lezen. Voor mij is dat genoeg, maar een interne harddisk/SSD is nog altijd stukken sneller.
              Groeten,

              Polleke

              Comment

              Working...
              X