Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De sneeuwpanter in Luik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: De sneeuwpanter in Luik

    @canonex;

    De neushoorns is een slecht voorbeeld. Want bij deze dieren komt het er op neer; zowel in een groot onbeschermd gebied, zowel als in zoos, zowel als bij partikuliere eigenaren, zowel als in goed bewaakte privé parken... overal worden ze gestroopt. Zelfs in musea steelt men de hoorns van opgezette dieren.

    De hoorn is meer waard per gram dan goud, en de Chinezen hebben ongelofelijk veel poen. Wat de oplossing is? Ook hier weeral; gun/geef de lokale bevolking de nodige financiële waardering om de dieren te beschermen, en klaar is kees. Een voorbeeld;

    Deze zomer was ik op gebied van Sabi Sabi en Umkumbe lodges, in Sabi Sands privé reservaat. Hier zijn onlangs drie neushoorns gestroopt, ondanks sterke privé bewaking, en ondanks dat de hoorn is ingespoten met vergif en er bordjes "our horns are not fit for consumption" op de omheining hangen. De lokroep van de vele poen is voor sommigen uit de steden in de buurt té groot; één keer een neushoorn stropen, nooit meer hoeven werken (in hun ogen). Straf dat ze het lukt in dit reservaat, want geld is geen probleem. Een nachtje in één van de lodges kost gemiddel 1000USD per persoon.

    Iets verder ken ik een klein domein waar ook lodges en privé woningen op staan, eigenaar is een zwarte community vlakbij. Zij "leasen" hun grond aan deze lodge-eigenaars. Hier is geen bescherming. Er is een omheining maar geen parkwachters. Hier liggen de prijzen/budgetten veel lager. Hier lopen zes neushoorns, zo te grabbel. Toch worden ze niet gestroopt. Hoe komt dat? De community is eigenaar van de dieren en haalt er de inkomsten uit (verkoop T-shirts edm). En da's genoeg om ze te beschermen. Wie hier iets fout probeert krijgt meteen de hele community op zijn hoofd.

    De conclusie? Ik denk niet dat één privé eigenaar succesvoller zal zijn in het beschermen van zijn dier, in vergelijking met een hele community. Ik zie hem daar al zitten op zijn toren met zijn geweer, dag en nacht, terwijl aan de omheining de arme bevolking met dollars in de ogen naar die neushoorn staat te gapen

    Mvg,

    J.
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #32
      Re: De sneeuwpanter in Luik

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      die snap ik niet.
      waarom zou die verdwijnen..?
      grt,bouk.
      Omdat, ofwel wij er gaan wonen, ofwel omdat we er alsnog economisch rendabel gebied van maken, zoals bv. het Indonesisch regenwoud dat massaal gekapt wordt om er palmolieplantages voor in de plaats te stellen.

      Walter
      D850

      Comment


      • #33
        Re: De sneeuwpanter in Luik

        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
        Degene die schuldig zijn aan het uitsterven van deze dieren moeten aangepakt worden.
        Ook al is dat, heel jammer genoeg, door het organiseren van eco-toerisme, alhoewel de echte schuldigen hiermee "beloond" worden i.p.v. gestraft.
        Je stelt het cru, Skitch, maar het komt er wel op neer.

        Als jij morgen honger hebt, en je kinderen ook, en er loopt een grote antilope op je domein rond... je zou ook naar je wapen grijpen. Tenzij iemand je geld geeft om die dieren te beschermen zodat hij ze kan komen bekijken.
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #34
          Re: De sneeuwpanter in Luik

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          die snap ik niet.
          waarom zou die verdwijnen..?
          grt,bouk.
          Denk je echt dat er nog plaats over is op deze planeet die zonder nut voor de mens ongerept kan blijven bestaan?
          Misschien enkel in zeer (voor de mens) onherbergzame gebieden. Alhoewel... olievelden overal.
          http://www.theafricabug.com

          Comment


          • #35
            Re: De sneeuwpanter in Luik

            Heel triestig wat er daar gebeurd is in die dierentuin.
            Ik kan niet begrijpen dat er toelating is gegeven om die panter daar te huisvesten.

            Verder ben ik grote voorstander van dierentuinen, maar op voorwaarde dat de dieren voldoende ruimte krijgen zoals bvb. in de Beekse Bergen.
            Stel je eens voor dat alle mensen die hier naar de dierentuin gaan het vliegtuig gaan opstappen om de dieren in het wild (?) te gaan bekijken,
            welke gigantische milieuvervuiling zal dit teweegbrengen.
            En betreffende dat eco-toerisme, ja weeral zo'n naam dat ze bedacht hebben om natuur te gaan bekijken. Natuur en parken die nota-bene in
            vele gevallen zijn omheind met hekwerk. Ja, dierentuinen in het groot dan.

            Misschien kunnen we beter eens in eigen land kijken en de overheid activeren om de weinig resterende natuur te respecteren.
            Waarom zijn er hier zogenaamde natuurorganisaties die massaal bossen aan het kappen zijn uit winstbejag.
            Waarom moet een 300 jarige boom worden gerooid in een bos? (omdat hij zogezegd illegaal is?)
            Als je weet hoeveel 1 ha bos hen opbrengt aan hout en aan grondsubstraat (die we met z'n allen kopen in zakjes) dan weet je waarom
            ze dit eigenlijk allemaal doen.

            Weinigen weten waarschijnlijk hoe lang het duurt voor je eigenlijk een echt bos hebt.
            Wel, namelijk 600 jaar voor je een echt climaxbos bos hebt in onze klimaatzone.
            Waar vind je nog een bos die 600 jaar niet door mensenhanden werd gemanipuleerd?
            Dus in ons landje heb je enkel maar pioniersbossen en gecultiveerde bossen.
            De hoogste tijd dus dat de overheid eens zorgt dat er vele jaren later hier climaxbossen mogen zijn
            te bewonderen.

            Comment


            • #36
              Re: De sneeuwpanter in Luik

              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Omdat, ofwel wij er gaan wonen, ofwel omdat we er alsnog economisch rendabel gebied van maken, zoals bv. het Indonesisch regenwoud dat massaal gekapt wordt om er palmolieplantages voor in de plaats te stellen.

              Walter
              Klopt, maar niemand die er aan dacht toen er een enorme opgang was van die terrassen in Bangkirai, Massaranduba, Paruja, en andere Padoek's.......en nog tientallen anderen. Ze komen niet allemaal uit Indonesië, maar ze worden altijd ergens gekapt.
              Iedereen wilde zo'n terras in hout dat niet kon rotten. Tot ze vaststelden dat ze bij regen en niet aan de zuidkant van de woning gelegen, veranderden in schaatsbanen.
              Maar wie zou zich toen ooit de vraag gesteld hebben of zich zorgen gemaakt hebben waar die planken/houtsoorten vandaan kwamen ?

              Comment


              • #37
                Re: De sneeuwpanter in Luik

                Toch even bemerken hoe kortzichtig jullie allen zijn!! Ten eerste in monde sauvage zijn ze op dit moment met een kweekprogramma bezig om de sneeuwpanter terug voltalliger te maken. Vanaf januari gingen ze hier voorzichtig mee beginnen, en als dit zou lukken, gingen ze hiermee verder gaan. Ze hadden al twee wijfjes en zijn in Oostenrijk een mannetje gaan halen. Het mannetje moet gedurende enkele weken van de wijfjes weggehouden worden, om veiligheidsredenen, en werd daarom in het zeeeeer grote kooi gehouden enkele uren per dag, wanneer de wijfjes dan binnenzaten mocht hij buitenkomen. Ik vind het prachtig dat dierentuinen aan kweekprogrammas doen om zulke dieren op de aarde te houden. Wat de kooi betreft, hier hebben al talrijke mannetje roofdieren in gezeten die nieuw overgebracht worden, men spreekt hier wel over een kooi van 130 vierkante meter, volledig ingericht met groen, verwarming, speelgoed,.... En noem maar op. Het kapotte venster is een ongelukkig ongeval, waar niemand wat aan kon doen, deze zijn volledig volgens de normen en kunnen een enorme druk aan. Monde sauvage is in heel Europa de enige zoo waar de dieren in volledige vrijheid rondlopen, op de roofdieren na, deze zitten in supergrote en open kooien volledig omringt met groen, zodat ze zich in optimale omstandigheden kunnen ontwikkelen. De verdoving werd voorbereid, maar op dat moment wou de panter een bewaker aanvallen, waarschijnlijk omdat de panter zich in het nauw gedreven voelde. Op dat moment was het kwestie van seconden. De panter kwam op de bewaker af, dus hij moest schieten. Als de panter niet zou aangevallen hebben, dan was hij waarschijnlijk 10 minuten later gewoon verdooft geweest en was er ook geen heisa rond geweest... Een dierenarts beschikt bovendien onmiddellijk over dit verdovend middel, dus ik weet niet waar de info komt dat deze verdoving moeilijk te krijgen is. Een geluk dat het snel beschikbaar is, anders zouden er veel meer dieren doodgeschoten moeten worden. Het is wel zo dat die verdoving, enkel voor de mens weliswaar, dodelijk is vanaf het eerste druppeltje op de huid.

                Comment


                • #38
                  Re: De sneeuwpanter in Luik

                  Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                  Omdat, ofwel wij er gaan wonen, ofwel omdat we er alsnog economisch rendabel gebied van maken...r
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                  Denk je echt dat er nog plaats over is op deze planeet die zonder nut voor de mens ongerept kan blijven bestaan?
                  Misschien enkel in zeer (voor de mens) onherbergzame gebieden. Alhoewel... olievelden overal.
                  dus wel nut voor de mens..
                  maar je schrijft het tegendeel, vandaar mijn vraag.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #39
                    Re: De sneeuwpanter in Luik

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nathalie1985 Bekijk bericht
                    Toch even bemerken hoe kortzichtig jullie allen zijn!!
                    Niets kortzichtig. Laat dieren en planten gedijen in hun habitat en dan moet je al die komedie over het overleven en beschermen door onvrijwillige gevangschap hier niet op te voeren. Komt steeds weer over als een argument zoeken om onze verkeerde handelingen te verantwoorden.
                    Sneeuwpanters horen thuis in de natuur. Punt. Als ze daar bedreigd worden komt dat door onze schuld. Punt
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #40
                      Re: De sneeuwpanter in Luik

                      Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                      Niets kortzichtig. Laat dieren en planten gedijen in hun habitat en dan moet je al die komedie over het overleven en beschermen door onvrijwillige gevangschap hier niet op te voeren. Komt steeds weer over als een argument zoeken om onze verkeerde handelingen te verantwoorden.
                      Sneeuwpanters horen thuis in de natuur. Punt. Als ze daar bedreigd worden komt dat door onze schuld. Punt
                      Ben ik het mee eens.
                      Kijk eens naar de USA.
                      Een aantal dieren "bedreigen" de mens zoals beren, slangen, alligators enz.
                      Niet moeilijk als men die dieren hun habitat afneemt of kleiner maakt.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #41
                        Re: De sneeuwpanter in Luik

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nathalie1985 Bekijk bericht
                        Toch even bemerken hoe kortzichtig jullie allen zijn!! Ten eerste in monde sauvage zijn ze op dit moment met een kweekprogramma bezig om de sneeuwpanter terug voltalliger te maken. Vanaf januari gingen ze hier voorzichtig mee beginnen, en als dit zou lukken, gingen ze hiermee verder gaan. Ze hadden al twee wijfjes en zijn in Oostenrijk een mannetje gaan halen. Het mannetje moet gedurende enkele weken van de wijfjes weggehouden worden, om veiligheidsredenen, en werd daarom in het zeeeeer grote kooi gehouden enkele uren per dag, wanneer de wijfjes dan binnenzaten mocht hij buitenkomen. Ik vind het prachtig dat dierentuinen aan kweekprogrammas doen om zulke dieren op de aarde te houden. Wat de kooi betreft, hier hebben al talrijke mannetje roofdieren in gezeten die nieuw overgebracht worden, men spreekt hier wel over een kooi van 130 vierkante meter, volledig ingericht met groen, verwarming, speelgoed,.... En noem maar op. Het kapotte venster is een ongelukkig ongeval, waar niemand wat aan kon doen, deze zijn volledig volgens de normen en kunnen een enorme druk aan. Monde sauvage is in heel Europa de enige zoo waar de dieren in volledige vrijheid rondlopen, op de roofdieren na, deze zitten in supergrote en open kooien volledig omringt met groen, zodat ze zich in optimale omstandigheden kunnen ontwikkelen. De verdoving werd voorbereid, maar op dat moment wou de panter een bewaker aanvallen, waarschijnlijk omdat de panter zich in het nauw gedreven voelde. Op dat moment was het kwestie van seconden. De panter kwam op de bewaker af, dus hij moest schieten. Als de panter niet zou aangevallen hebben, dan was hij waarschijnlijk 10 minuten later gewoon verdooft geweest en was er ook geen heisa rond geweest... Een dierenarts beschikt bovendien onmiddellijk over dit verdovend middel, dus ik weet niet waar de info komt dat deze verdoving moeilijk te krijgen is. Een geluk dat het snel beschikbaar is, anders zouden er veel meer dieren doodgeschoten moeten worden. Het is wel zo dat die verdoving, enkel voor de mens weliswaar, dodelijk is vanaf het eerste druppeltje op de huid.
                        ik wil jou met veel plezier nu opsluiten in een kooi van 130 vierkante meter. Jij krijgt confortabel meubilair en speelgoed. Eens zien of je zo tevreden zou zijn ............
                        Last edited by kempen2002; 21 december 2013, 11:44. Reden: spelfout

                        Comment


                        • #42
                          Re: De sneeuwpanter in Luik

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nathalie1985 Bekijk bericht
                          Toch even bemerken hoe kortzichtig jullie allen zijn!! ........................................
                          Het kapotte venster is een ongelukkig ongeval, waar niemand wat aan kon doen, deze zijn volledig volgens de normen en kunnen een enorme druk aan. .......................
                          Die sneeuwpanter heeft die normen dan niet goed begrepen.
                          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                          Comment


                          • #43
                            Re: De sneeuwpanter in Luik

                            Oorspronkelijk geplaatst door kempen2002 Bekijk bericht
                            ik wil jou met veel plezier nu opsluiten in een kooi van 130 vierkante meter. Jij krijgt confortabel meubilair en speelgoed. Eens zien of je zo tevreden zou zijn ............
                            misschien is dat al zo...?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #44
                              Re: De sneeuwpanter in Luik

                              Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                              Stel je eens voor dat alle mensen die hier naar de dierentuin gaan het vliegtuig gaan opstappen om de dieren in het wild (?) te gaan bekijken,
                              welke gigantische milieuvervuiling zal dit teweegbrengen.
                              En betreffende dat eco-toerisme, ja weeral zo'n naam dat ze bedacht hebben om natuur te gaan bekijken. Natuur en parken die nota-bene in
                              vele gevallen zijn omheind met hekwerk. Ja, dierentuinen in het groot dan.

                              Dit is wel zéér kort door de bocht. Je vervuiling van je vlucht kan je "vergoeden". http://www.carbonneutralcalculator.c...alculator.aspx

                              Maar sowieso ben ik al niet overtuigd dat een gewone vakantie (kortere vlucht naar airco-kamer in Turkije) een kleinere CO2 uitstoot betekent in vergelijking met een langere vlucht en een verblijf in een eco-lodge. En dan gaan we helemaal voorbij aan het feit dat de natuurparken ginds enkel bestaan omdat wij ze bezoeken. Ze niet meer bezoeken omwillevan luchtvervuiling = het kind met het badwater weggooien.

                              Waarom je de parken ginds verwijt dat er hekken rond staan dat begrijp ik al helemaal niet. Da's wel broodnodig om ze te beschermen hee. Maar ik denk dat je aan het trollen bent, en dat je menig weinig serieux bevat. Het kleinste omheind natuurpark dat ik ken in Zuid-Afrika is zo'n 50000Ha. Als je dat vergelijkt met een zoo van... wat?... 250Ha?... tja...

                              Over de plaatselijke natuurorganisaties spreek ik me niet uit. Daar weet ik te weinig over. Staat sowieso los van eco-toerisme want hier is daar al geen plaats meer voor. Too little, too late.
                              http://www.theafricabug.com

                              Comment


                              • #45
                                Re: De sneeuwpanter in Luik

                                Oorspronkelijk geplaatst door Nathalie1985 Bekijk bericht
                                Een dierenarts beschikt bovendien onmiddellijk over dit verdovend middel, dus ik weet niet waar de info komt dat deze verdoving moeilijk te krijgen is. Een geluk dat het snel beschikbaar is, anders zouden er veel meer dieren doodgeschoten moeten worden. Het is wel zo dat die verdoving, enkel voor de mens weliswaar, dodelijk is vanaf het eerste druppeltje op de huid.
                                Ik had het over het feit dat de kans dat een ontsnapt dier een dierenarts-met-verdovingsgeweer eerst tegenkomt, enorm klein is. De kans dat hij een flik of gewone burger tegenkomt is onnoemelijk veel groter. Ik zei dit maar om te duiden dat een ontsnapt dier weinig kans heeft om zijn avontuur te overleven.

                                Wat de rest van je betoog betreft; Mode Sauvage mag de beste papieren van alle zoo's hebben. Ze mogen voor mijn part het lichtend voorbeeld zijn van alle zoo's. Dit voorval toont aan dat het ook bij hen fout gaat. Ik blijf erbij; dit soort etablissementen hoort niet meer thuis in onze moderne maatschappij, net zoals circussen die met dieren werken. Die kweekprogrammas zijn slechts een poging om hun blazoen op te poetsen.
                                http://www.theafricabug.com

                                Comment

                                Working...
                                X