Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cern Geneve

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cern Geneve

    Hier een paar linkjes hoe het er momenteel voorstaat met de nieuwe deeltjesversneller.

    Hieronder over het grootste experiment ooit op aarde gehouden. Binnenkort, in september, start men met de testen.

    Het doel: antimaterie maken, het lang gezochte Higgs-deeltje te vinden en misschien ook zwarte gaten te maken op aarde!

    PS. De ring staat onder extreem vacuüm om botsingen met gasmoleculen te vermijden.






    Official public website for the ATLAS Experiment at CERN




    Official public website for the ATLAS Experiment at CERN

  • #2
    Re: Cern Geneve

    Ik doelde hierop met:


    Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

    Comment


    • #3
      Re: Cern Geneve

      Ik weet niet of hier veel wetenschapsliefhebbers rondlopen...
      'k Vind het alvast erg boeiend maar het is erg moeilijke materie (heb je'm? materie )
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Cern Geneve

        hier een reportage in de NYT: http://www.nytimes.com/2007/05/15/sc...pagewanted=all
        erik, Nikon materiaal

        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

        Comment


        • #5
          Re: Cern Geneve

          Kan iemand deze gebeurtenis in lekentaal neerpennen ?

          Comment


          • #6
            Re: Cern Geneve

            Schitterende evolutie.
            Enerzijds, spijtig dat wetenschap soms zo langzaam gaat voor buitenstaanders
            Anderzijds, als je soms de meest belachelijke doemscenarios leest en hoort dan blijkt de evolutie voor sommigen nog veel te snel te gaan.

            Jo(han)
            Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

            Comment


            • #7
              Re: Cern Geneve

              Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
              Kan iemand deze gebeurtenis in lekentaal neerpennen ?
              in dit nieuwe toestel kunnenn nog hogere energieën gecreëerd worden waardoor nieuwe deeltjes kunnen ontstaan. Deze deeltjes worden voorspeld in de huidige modellen, het daadwerkelijk tonen dat deze voorspellingen uitkomen impliceert dat de huidige theorieën juist (of allsezins voorlopig niet fout) zijn; de precieze eigenschappen van de geobserveerde deeltjes kunnen de theorieën verder verfijnen; en indien de deeltjes er niet zijn of andere eigenschappen hebben dan voorspeld: terug naar de tekenplank om nieuwe theorieën te bedenken!
              erik, Nikon materiaal

              'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

              Comment


              • #8
                Re: Cern Geneve

                Nog hogere energie? Dus eventueel ter vervanging van nucleair? En is zoiets dan properder?

                Comment


                • #9
                  Re: Cern Geneve

                  Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                  Nog hogere energie? Dus eventueel ter vervanging van nucleair? En is zoiets dan properder?
                  deze toestellen creëren geen energie, ze gebruiken energie om elementaire deeltjes te versnellen en op mekaar te laten knallen. Bij zo'n knal komt gedurende ultrakorte tijd ultraveel energie vrij
                  erik, Nikon materiaal

                  'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cern Geneve

                    Mijn kennis van fysica is beperkt maar even verder vragen. Er komt dus enorm veel energie vrij op een heel korte tijd.
                    Is het echter niet zo dat bij een succesvolle botsing men "anti-materie" gaat krijgen waarvan de energie onmeetbaar hoog is (en blijvend?)? Of lees ik teveel (fictie) boeken?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cern Geneve

                      Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                      Mijn kennis van fysica is beperkt maar even verder vragen. Er komt dus enorm veel energie vrij op een heel korte tijd.
                      Is het echter niet zo dat bij een succesvolle botsing men "anti-materie" gaat krijgen waarvan de energie onmeetbaar hoog is (en blijvend?)? Of lees ik teveel (fictie) boeken?
                      In CERN maakt men al habitueel antimaterie, zoals wij een boterham smeren.
                      Het probleem met de nieuwe, unieke versneller is dat men balanceert op de rand. De kans op de productie van een zwart gat is reëel en de theorievorming hierover loopt nogal uiteen. Sommigen beweren dat een dergelijk zwart gat heel snel de aarde zou opslokken, anderen zeggen weer dat de levensduur van dit gat veel te kort zou zijn om enige noemenswaardige schade aan te richten (misschien gaat alleen Génève eraan ).

                      In elk geval speelt met hier met energieniveaus die nergens anders op onze planeet bestaan. Een paar duizend teravolts leveren een beetje meer spanning dan de batterij van mijn camera. Volgens mij zal het wel loslopen en zullen we ook na september elkaar hier nog wel ontmoeten.

                      Het geheel doet een beetje denken aan de ontwikkeling van de atoombom. Theoretisch moest het lukken, maar niemand kon garanderen dat het in de praktijk zou werken en hoe, omdat ze op de grenzen van de wetenschap zaten, puur onbekend terrein. Jammer genoeg werkte het in de praktijk ook.
                      Fullator
                      Fotostudio Candela Zone
                      website: http://www.chronax.be
                      website: http://www.marquisemodels.eu

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cern Geneve

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fullator Bekijk bericht
                        In CERN maakt men al habitueel antimaterie, zoals wij een boterham smeren.
                        Het probleem met de nieuwe, unieke versneller is dat men balanceert op de rand. De kans op de productie van een zwart gat is reëel en de theorievorming hierover loopt nogal uiteen. Sommigen beweren dat een dergelijk zwart gat heel snel de aarde zou opslokken, anderen zeggen weer dat de levensduur van dit gat veel te kort zou zijn om enige noemenswaardige schade aan te richten (misschien gaat alleen Génève eraan ).

                        In elk geval speelt met hier met energieniveaus die nergens anders op onze planeet bestaan. Een paar duizend teravolts leveren een beetje meer spanning dan de batterij van mijn camera. Volgens mij zal het wel loslopen en zullen we ook na september elkaar hier nog wel ontmoeten.

                        Het geheel doet een beetje denken aan de ontwikkeling van de atoombom. Theoretisch moest het lukken, maar niemand kon garanderen dat het in de praktijk zou werken en hoe, omdat ze op de grenzen van de wetenschap zaten, puur onbekend terrein. Jammer genoeg werkte het in de praktijk ook.
                        dat verhaal van die zwarte gaten doet denken aan de vrees voor de ontploffing van de eerste waterstofbom dat die zo krachtig zou zijn dat alle zuurstof van de dampkring zou opgebruikt worden. Weet iemand of een zwarte gaten reversiebel zouden kunnen zijn? mijn gedacht is dat zo'n zwart gat alleen groter kan worden, of is de hawkingstraling voldoende om dat weer zodanig te verkleinen dat het uiteindelijk verdwijnt?
                        erik, Nikon materiaal

                        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Cern Geneve

                          Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                          dat verhaal van die zwarte gaten doet denken aan de vrees voor de ontploffing van de eerste waterstofbom dat die zo krachtig zou zijn dat alle zuurstof van de dampkring zou opgebruikt worden. Weet iemand of een zwarte gaten reversiebel zouden kunnen zijn? mijn gedacht is dat zo'n zwart gat alleen groter kan worden, of is de hawkingstraling voldoende om dat weer zodanig te verkleinen dat het uiteindelijk verdwijnt?

                          Ik dacht dat, om zwarte gaten te laten ontstaan, de Chandrasekhar-limiet overschreden moest worden, gegeven bij ong. 1,4 zonne massa's. Een zwart gat in een deeltjeversneller lijkt me dus onmogelijk.
                          -M-

                          of met andere woorden Einsteins beroemde formule E = mc^2 kan de eerste wet van de thermodynamica niet omzeilen: héél het zonnestelsel heeft minder massa dan vereist voor het kleinst mogelijke zwarte gat.
                          Dat Géneve met een knal de lucht uit gaat daar ben ik wél van overtuigd, maar dan om andere redenen.
                          Last edited by Nerdifant; 31 augustus 2008, 12:49. Reden: verduidelijking
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Cern Geneve

                            Als bepaalde theorieën kloppen zou het kunnen dat er zwarte gaten gevormd worden, waarvan de hoeveelheid energie niet eens een lampje kunnen oplichten. Als de theorieën niet kloppen worden géén zwarte gaten gevormd...
                            Het is allemaal best spannend, maar die deeltjes-bombardementen maken we in ons zonnestelsel onbewust dagelijks mee, het unieke aan dit experiment is dat alles in een gecontroleerde omgeving gebeurt, met tot nu toe ongeziene hoeveelheden energie ter beschikking, en door de verschillende lagen in de detector de meest courante deeltjes kunnen worden opgespoord en gevolgd.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Cern Geneve

                              toepasselijk 1

                              toepasselijk 2

                              toepasselijk 3
                              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                              George Orwell

                              Comment

                              Working...
                              X