Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

accenten op iMac

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • accenten op iMac

    Ik zit me hier met een numeriek Apple keyboard af te vragen hoe ik een letter kan combineren met een accent.
    à,è,ù, ì enz met het streepje (accent dinges) naar links is geen probleem maar hoe krijg ik dit accentje naar rechts ?

  • #2
    Re: accenten op iMac

    Meeste symbolen en vreemde lettertekens vind je onder dit menuutje. Achter de Alt-toets (vroeger Option-toets genoemd) zitten er heel wat verborgen.


    Als je dat menuutje niet hebt, ga naar -menu>Systeemvoorkeuren...>Taal en tekst>tab Invoerbronnen en zorg dat "Toon invoermenu in menubalk" aangevinkt is.

    Op een Azerty keyboard maak ik met Shift-Alt-1 zoiets als: vóór (accent op de o)
    Last edited by LesC; 8 juli 2012, 12:02.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: accenten op iMac

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Ik zit me hier met een numeriek Apple keyboard af te vragen hoe ik een letter kan combineren met een accent.
      Dat je überhaupt letters kunt intikken op een numeriek toetsenbord... Werkt dat dan zoals op een telefoon?

      Comment


      • #4
        Re: accenten op iMac

        Alfanumeriek, Leon...
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: accenten op iMac

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Alfanumeriek, Leon...
          Nou ja. Een bijvoeglijk naamwoord wordt meestal gebruikt om een nadere omschrijving te geven van het zelfstandig naamwoord dat volgt. Het was dan duidelijker geweest als dat bijvoeglijk naamwoord hier gewoon helemaal was weggelaten.

          Comment


          • #6
            Re: accenten op iMac

            Mijn excuses.
            Ik corrigeer : "Ik heb een toetsenbord", de rest blijft onveranderd.

            Maar ik begrijp

            Comment


            • #7
              Re: accenten op iMac

              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
              Mijn excuses.
              Ik corrigeer : "Ik heb een toetsenbord", de rest blijft onveranderd.

              Maar ik begrijp
              Zonder toetsenbord dat zou pas echt erg zijn
              oh ja, de iPad

              Comment


              • #8
                Re: accenten op iMac

                Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                Zonder toetsenbord dat zou pas echt erg zijn
                oh ja, de iPad
                Dju....een aaiPad
                Misschien toch beter dat ik dit soort vragen niet meer stel ?
                Oesje, onderwerp vergeten

                Aw, ik heb/ben weeral het onderwerp vergeten.
                Maar geen nood, mijn dochter is Germaniste. Helaas komt die maar volgende (DE volgende ?) week terug .
                Last edited by Guest2; 8 juli 2012, 18:52. Reden: een IePad is geen AaiPad

                Comment


                • #9
                  Re: accenten op iMac

                  Maar is je probleem opgelost, Paul? Met de screenshots die ik je boven gegeven heb?
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: accenten op iMac

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    Dat je überhaupt letters kunt intikken op een numeriek toetsenbord... Werkt dat dan zoals op een telefoon?
                    die vind ik goed
                    Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
                    SITE

                    Comment


                    • #11
                      Re: accenten op iMac

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Maar is je probleem opgelost, Paul? Met de screenshots die ik je boven gegeven heb?
                      Dank voor de hint, Les.
                      Ik heb intussen het menuutje aangevinkt, nu alleen nog even verder zoeken.
                      Zal wel lukken.
                      Ik ben al bijna volledig afgekickt van Windows

                      Comment


                      • #12
                        Re: accenten op iMac

                        Zoals gezegd, op een AZERTY-toetsenbord, druk ik Shift-Alt-1. Dat geeft een accent aigue, geel gemarkeerd. Dan tik je een klinker (o, u...) en je krijgt ú ó...
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: accenten op iMac

                          Ja, een Mac toetsenbord kan niet zo goed overweg met accenten. Ik werk nog steeds parallel met Windows en Mac en kan ervan meespreken. Voor mij is vooral de accent aigue van belang aangezien ik nogal wat Spaans schrijf is dat is niet zo voor de hand liggend. En nog erger, de toetsencombinatie op een Office Word voor Mac is verschillend met een Office Word voor Windows op een Mac via Parrallels. Als je dan een tekst die je met Windows Word hebt gemaakt en die opent in Word voor Mac, dan worden sommige accent aigues plots rechthoekjes. Alé.., alles behalve plezant dus.
                          Maar dit is ook het enige wat mij na anderhalf jaar Mac blijft ergeren. Voor de rest, "Tout va trés bien Madame La Marquise".
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: accenten op iMac

                            Pff, het lukt voorlopig niet : een "alt e" geeft ê
                            een "shift alt e" geeft Ê
                            Een "shift alt 1" geeft 1
                            Een "shift alt 1" + e geeft 1e

                            Comment


                            • #15
                              Re: accenten op iMac

                              Ai ai ai!

                              Nogmaals: op een alfanumeriek Azerty-keyboard geeft Shift-Alt-1 (van de toetsen boven de letters, NIET van de cijfers rechts) een accent, waarna je dus een klinker tikt.
                              Op de volgende illustratie zie je in het oranje het accentje in kwestie, de grijze toetsen (shift en Alt) zijn ingedrukt.


                              Misschien heb jij een Qwerty-klavier?

                              (moest eerst uitzoeken hoe ik met mijn Skitch een timed screenshot kon maken )
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X