Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's extra opslaan onderweg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's extra opslaan onderweg

    Hallo,

    binnenkort ga ik naar Zuid-Afrika.
    Bij mijn vorige grote reis (2 jaar geleden) had ik met enkele foto's op mijn blog te posten in een internetcafé een virus opgelopen op mijn fotokaartje.

    Bestaat er een manier om eerst mijn foto's (zonder computer) om te zetten naar bijvoorbeeld een USB-stick?
    Zodat ik steeds een back-up heb en mijn SD-kaart niet dien te gebruiken in internetcafé's.

    Het zou leuk zijn voor de thuisblijvers dat ik foto's op mijn blog kan posten, maar hiermee het risico lopen dat ik ze kwijt ben door een virus durf ik niet meer.

    Groetjes, katrien

  • #2
    Re: foto's extra opslaan

    ja dit kan, Een `imagetank` is een draagbaar apparaat bedoeld om grote hoeveelheden digitale foto`s te kunnen opslaan.
    Je kunt het je voorstellen als een iPod-achtig apparaatje dat je aan je digitale camera kunt hangen en wat dan fungeert als tussenopslag. De opslagruimte is variabel tussen de 40 en 320 GB.

    o.a : http://www.jobo.com/web/GIGA-Vu-SONIC.451.0.html
    uiteraard zijn er nog meer merken die dit hebben
    www.highdesignstudio.be
    I have a story behind every picture taken

    Comment


    • #3
      Re: foto's extra opslaan

      Oorspronkelijk geplaatst door katrien_h Bekijk bericht
      Bestaat er een manier om eerst mijn foto's (zonder computer) om te zetten naar bijvoorbeeld een USB-stick?
      Zodat ik steeds een back-up heb en mijn SD-kaart niet dien te gebruiken in internetcafé's.
      Je kan bij de meeste fotowinkels je foto's op CD laten zetten. Op die manier kan je dan ook je blog updaten door je foto's van CD te uploaden. Op die manier hoef je geen schrik te hebben van virussen.

      De beste manier (waarbij je alles zelf in de hand hebt) is om een netbook o.i.d. mee te nemen. Je kan backup maken van je foto's en hebt de rest ook onder controle, WiFi is op veel plaatsen aanwezig.

      Wat je anders nodig hebt is dit:
      camera storage
      Een google search geeft nog veel meer hits.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: foto's extra opslaan

        Ik heb ervaring met zowel een imagetank als een mini laptop.
        De imagetank is wel handig om de kaartjes mee te kopieren maar is toch een vrij groot toestel waar je voor de rest niks mee kan doen. Ik heb vorig jaar voor mijn reis naar Zuid-Afrika een mini laptop eee pc gekocht. Daar kan ik nu mijn kaartjes mee kopieren maar ook eens op internet surfen al dan niet draadloos. Ik had er ook skype op gezet met een belwaarde van 11 euro. Daarme kan ik naar alle vaste lijnen of gsm nummers bellen zelfs vanuit zuid afrika.

        Zo een eee pc neemt heel weinig plaats in, past zelfs in mijn lowepro minitrakker rugzak. De batterij gaat ongeveer 6 a 8 u mee.

        mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #5
          Re: foto's extra opslaan

          Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          Ik heb ervaring met zowel een imagetank als een mini laptop.
          De imagetank is wel handig om de kaartjes mee te kopieren maar is toch een vrij groot toestel waar je voor de rest niks mee kan doen. Ik heb vorig jaar voor mijn reis naar Zuid-Afrika een mini laptop eee pc gekocht. Daar kan ik nu mijn kaartjes mee kopieren maar ook eens op internet surfen al dan niet draadloos. Ik had er ook skype op gezet met een belwaarde van 11 euro. Daarme kan ik naar alle vaste lijnen of gsm nummers bellen zelfs vanuit zuid afrika.

          Zo een eee pc neemt heel weinig plaats in, past zelfs in mijn lowepro minitrakker rugzak. De batterij gaat ongeveer 6 a 8 u mee.

          mir
          Ik volg hier volledig - van alle oplossingen vind ik dit nu ook de beste. Mini laptop of netbook weegt niet veel, batterij gaat lang mee en je hebt een backup en kan zelfs al foto's beginnen te selecteren onderweg. Voor wat je eraan hebt vind ik een imagetank veel te duur (dikwijls duurder dan een netbook). Ik heb ook een tijdje mijn ipod als opslag gebruikt maar dan moet je eer via PC, zo ook met een USB stickje. Nu hoeft dat geen bezwaar te zijn als je toch je blog gaat updaten maar dan zit je weer met je originele probleem van virussen op een PC die je niet kent...
          Web: http://www.hanscouwenbergh.be
          Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

          Comment


          • #6
            Re: foto's extra opslaan

            Toch even toevoegen dat je in een eee pc enkel sd kaarten kan plaatsen. Ik heb voor het gebruik van cf kaarten een kleine card reader op usb mee.

            mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

            Comment


            • #7
              Re: foto's extra opslaan

              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
              Toch even toevoegen dat je in een eee pc enkel sd kaarten kan plaatsen. Ik heb voor het gebruik van cf kaarten een kleine card reader op usb mee.

              mir
              Ik verbind hem direct met de camera via USB, wel trager dan een kaartlezer
              Behalve DVD's lezen en schrijven doet het alles wat een grotere PC kan, alleen wat trager
              Ik maak nog een extra backup op een 2.5 inch extern schijfje (capaciteit 80 DVD's)

              Comment


              • #8
                Re: foto's extra opslaan

                Zeer domme vraag waarschijnlijk. Ik ga ook op tocht door ZA eind september. Mijn bagage zal geen laptop toelaten en aan zo'n image tank ga ik denk ik ook niet beginnen. Ik heb redelijk wat SD kaartjes dus ga ze gewoon vullen, uithalen en goed beschermd wegsteken. Is dat een veilige optie? Moet ik op iets speciaal letten om die kaartjes te beschermen? Zijn ze erg fragiel bij transport in handbagage (scanners en dergelijke?) Of zijn er nog andere back up mogelijkheden zonder dat je een pc of image tank meezeult (ik zou denken van niet natuurlijk)

                Comment


                • #9
                  Re: foto's extra opslaan

                  De meeste (SD)-kaarten hebben ook een lock positie.
                  Een kleine switch aan de zijkant van het kaartje zorgt dat het kaartje beveiligd is: er kan niet meer op geschreven worden.
                  Met andere woorden er kunnen geen andere foto's per ongeluk over geschreven worden
                  en/of
                  eventuele virussen kunnen zich niet nestelen op het kaartje
                  In de lock-positie kan je wel foto's lezen of binnenhalen op PC...

                  't leven kan soms toch zo simpel zijn
                  Canon Gear&Glass - Studio28 - BBR

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's extra opslaan

                    Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
                    Zeer domme vraag waarschijnlijk. Ik ga ook op tocht door ZA eind september. Mijn bagage zal geen laptop toelaten en aan zo'n image tank ga ik denk ik ook niet beginnen. Ik heb redelijk wat SD kaartjes dus ga ze gewoon vullen, uithalen en goed beschermd wegsteken. Is dat een veilige optie? Moet ik op iets speciaal letten om die kaartjes te beschermen? Zijn ze erg fragiel bij transport in handbagage (scanners en dergelijke?) Of zijn er nog andere back up mogelijkheden zonder dat je een pc of image tank meezeult (ik zou denken van niet natuurlijk)
                    Behalve de raad van gilors, je kan bij een fotowinkel of internetcafe je foto's op CD/DVD laten branden. Op die manier heb je al een backup. Misschien kan je een plaatsje vinden voor een netbook... die zijn zeer klein en licht en je hebt dan direct je eigen backupruimte ter beschikking.
                    Het eerste jaar dat ik mijn coolpix 8700 gebruikte heb ik zelfs mijn foto's elke avond/nacht naar mijn gmail doorgemaild je hebt dan wel best een netbook/laptop nodig en internetaccess in je overnachtingsplaats.
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's extra opslaan

                      als je met de SD kaartjes werkt,is de betere optie volgens mij om kaartjes te kopen. De bestanden zijn meestal niet zo super groot, en de prijs/GB loopt ongeveer gelijk met die van een imagetank. Als je echter RAW foto's van 20+ MB moet binnenslepen op CF... dan is de kostprijs van de 300 * kaarten veel groter dan die van een imagetank en zijn de goedkopere modellen te traag in het lezen. Denk dat je dus 3 groepen hebt:

                      1/ SD kaartjes, geen te grote files => kaartjes bijkopen
                      2/ CF (met al wat grotere bestanden) => imagetank
                      3/ CF 300 of sneller en 20+ MB RAW files => dure imagetank of netbook...
                      A/ rugzak trekken, bergtochten,... => imagetank
                      B/ dagelijks kans om bvb. 3 keer 4 GB kaartje te dumpen =>netbook

                      Ik zit nu te twijfelen maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een netbook precies, gezien de prijs amper hoger is dan een imagetank, en de mogelijkheden veel groter zijn. Een dag trek ik het wel met 12 GB... ;-)

                      Oh ja... ik heb al geruime tijd zo'n conceptronic image tankje, en dat werkt wel maar is voor mijn 5DII toch wel aan de trage kant.
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto's extra opslaan onderweg

                        Ik ben net terug van een rondreis in Zuid Afrika (stukje West & oostkust).
                        Had ook gehoopt mijn foto's op mijn site te posten, maar ondervond al snel dat de internet connecties van de B&B's en gastgezinnen hadden waar we logeerden, in het beste geval net goed genoeg waren om je mail even te checken, maar zeker niet toerijkend waren om foto's op te laden. Internet cafee's waren dun gezaaid en niet altijd open wanneer ik tijd had. Gelukkig had in een netbook (traag maar klein en licht) van een collega mee zodat ik dagelijks een backup kon nemen op deze netbook & op een usb stick.
                        mvg Marc
                        mvdhome - Canon 60D - Canon 500D - Canon 35mm F2, Canon 50mm F1.4 - Canon 24-105mm IS F4 - Canon 70-200 L IS F4 - Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM spiegelda.mvdhome.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto's extra opslaan onderweg

                          Toch één tip:
                          Probeer de snelheid van het overzetten op zo'n toestel toch op voorhand zo goed mogelijk in te schatten of te testen. Sommige van die overzet-mogelijkheden zijn enorm langzaam. Ooit heb ik de mogelijkheid van het overzetten van de bestanden naar een iPod eens geprobeerd. Op papier zag het er prima uit, maar in de praktijk was het compleet onwerkbaar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto's extra opslaan onderweg

                            Ik gebruik nu een aantal jaren een image tank van Epson.
                            En ik moet zeggen dat werkt best gemakkelijk,hij is helemaal niet zo groot en als mijn reisdag erop zit kan ik rustig op de hotelkamer de kaarten overzetten.
                            Maar als ik van tevoren weet dat ik veel foto's maak in een hoge resolutie dan neem ik hem mee en met een paar minuten staat alles op de image tank.
                            De Epson P-5000 heeft een mooi helder scherm om de foto's even rustig te bekijken .
                            Voor de veiligheid sla ik meestal ook de foto's even op de laptop.
                            De een vind het vervelend de ander makkelijk,zal wel geen tussenweg zijn denk ik.

                            Comment

                            Working...
                            X