Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief voor grote tele's (500 - 600mm)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief voor grote tele's (500 - 600mm)

    Ik vind niet direct iets terug via de zoekfunctie naar een statief voor grote zware tele's in de range van de Canon of Nikon 400 f2.8 / 500 f4 / 600 f4 lenzen of ook de zwaardere Sigma's als de 300-800 f5.6 of de 500mm f4.5.

    Daarom had ik via dit draadje eerstehands informatie gekregen welk statief jullie gebruiken om zware lenzen op te zetten.
    Voor mezelf ben ik op zoek naar een statief die het gewicht kan dragen van een D300+grip met een 500mm/f4 VR met mogelijks ook nog eens een 1.4TC

    Wat heeft mijn zoektocht nu reeds opgeleverd? Steeds weer komen 2 merken naar voor. Dat is Gitzo en Benro. Het grote verschil lijkt me vooral prijs tussen beiden.
    Dan is er ook nog het statief van Really Right Stuff maar ca. €1.200 voor een statief is toch boven het budget.

    Het statief moet ook nog eens in een valies kunnen en wel in deze:

    Mijn budget heb ik tot €700 gezet maar als er hier veel reacties komen dat een bepaald statief van bv. €500 wordt dit uiteraard in overweging genomen.
    Een schommelkop heb ik reeds.

    Toch deze concrete vragen:
    - Welk statief gebruiken jullie?
    - Waarom kiezen voor carbon/aluminium/basalt?
    - Middenkolom of niet?
    - Zijn er redenen waarom jullie dit statief niet meer zouden kopen omwille van een ander merk/model?

    Bedankt voor jullie input!

  • #2
    Re: Statief voor grote tele's (500 - 600mm)

    Ik gebruik deze opstelling ;



    Gitzo 5541LS + Wimberley WH-200 type II

    Gekozen voor Carbon uiteraard voor het gewicht en de strakheid.
    Geen middenkolom, omwille van de stabiliteit
    Kost redelijk veel geld, maar omwille van het kapitaal wat erop staat zou ik het iedereen aanraden.

    Hopelijk heb ik je ermee kunnen helpen.

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Statief voor grote tele's (500 - 600mm)

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Ik gebruik deze opstelling ;



      Gitzo 5541LS + Wimberley WH-200 type II

      Gekozen voor Carbon uiteraard voor het gewicht en de strakheid.
      Geen middenkolom, omwille van de stabiliteit
      Kost redelijk veel geld, maar omwille van het kapitaal wat erop staat zou ik het iedereen aanraden.

      Hopelijk heb ik je ermee kunnen helpen.

      grts
      Sieg
      Hier dezelde combo tot grote tevredenheid Buiten dat er een Nikon opstaat,maar dat doet er ni toe

      Comment


      • #4
        Re: Statief voor grote tele's (500 - 600mm)

        Thx Sieg en Rikketik, het lijkt erop dat ik mijn budget iets mag optrekken

        Comment


        • #5
          Re: Statief voor grote tele's (500 - 600mm)

          Neem zeker een statief zonder middenkolom voor de stabiliteit.
          Ik heb de voorganger van deze : http://www.foto-express.nl/statieven...tion-legs.html
          Laat weinig te wensen over en toch behoorlijk wat minder duur dan de Gitzo.

          Comment


          • #6
            Re: Statief voor grote tele's (500 - 600mm)

            Een aantal zaken die ik in de loop der jaren heb geleerd en ondervonden:
            - het aantal uitschuifbare pootsegmenten beperken (max 4, maar liefst 3)
            - de dikte van de poten zijn essentieel voor een goede demping
            - carbon en hout zijn de beste materialen wanner het om trillingen gaat; bovendien is carbon een stuk lichter, maar wel vrij duur. Vergeet alu en basalt.
            - ten allen tijde een middenzuil vermijden; deze is doorgaans de grootste boosdoener.
            - Bij dergelijke lens koop je best geen pluimgewicht van een statief

            Benro is zeer zeker een betaalbaar alternatief indien een Gitzo te duur is, de kwaliteit van de Chnises statieven is de laatste jaren enorm verbeterd.
            Ik heb als reissatief ook een Benro en ben er zeer tevreden over.
            Hier een reeks statieven voor jou doeleinden: http://www.benro.nl/prdtyp.php?id=1....%20Top%20Plate
            Last edited by Leopard; 14 mei 2012, 07:37.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Statief voor grote tele's (500 - 600mm)

              Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              Thx Sieg en Rikketik, het lijkt erop dat ik mijn budget iets mag optrekken
              Voor het budget wat je opgeeft kun je bij www.foto-express.nl die Gitzo 5541LS gewoon kopen hoor. http://www.foto-express.nl/statieven...n-serie-5.html

              De schommelkop heb je toch al.
              Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
              Our English website: www.kaichitravel.com
              Breng eens een bezoekje aan Siberie!

              Comment


              • #8
                Re: Statief voor grote tele's (500 - 600mm)

                Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                Voor het budget wat je opgeeft kun je bij www.foto-express.nl die Gitzo 5541LS gewoon kopen hoor. http://www.foto-express.nl/statieven...n-serie-5.html

                De schommelkop heb je toch al.
                Dit is een zeer aantrekkelijke prijs is voor zo'n kwaliteitsstatief !
                Ik zou persoonlijk niet twijfelen.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Statief voor grote tele's (500 - 600mm)

                  Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                  Voor het budget wat je opgeeft kun je bij www.foto-express.nl die Gitzo 5541LS gewoon kopen hoor. http://www.foto-express.nl/statieven...n-serie-5.html

                  De schommelkop heb je toch al.
                  Jawadde, aan zo een prijs hoef je niet langer te twijfelen !
                  En er is er nog eentje in stock

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statief voor grote tele's (500 - 600mm)

                    Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
                    Hier dezelde combo tot grote tevredenheid Buiten dat er een Nikon opstaat,maar dat doet er ni toe
                    Idem. Uiteraard ook met Nikon.

                    En vergis u niet: als er wat wind staat heb je nog te veel trilling.
                    Voor betere steun kan je spikes gebruiken en een gewicht aan de haak hangen.
                    Hou de schotel waar je je kop op bevestigd goed vastgeklemd: kan loskomen.
                    Prijs kan hier en daar verlaagd zijn omdat de nieuwe reeks op komst is.

                    Voor nog steviger en niet duurder statief: de zware reeks van Berlebach. Dubbel in gewicht, de helft trilling.

                    Benro: sorry.

                    Eric

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statief voor grote tele's (500 - 600mm)

                      Hier nog een goede prijs

                      Comment


                      • #12
                        Re: Statief voor grote tele's (500 - 600mm)

                        Statief besteld. Bedankt iedereen voor jullie input , heel erg geapprecieerd.
                        Het is dus de Gitzo GT5541LS geworden zoals hier door velen werd aangeraden.

                        Nog even meegeven dat het geen Wimberley schommelkop is, wel deze.
                        Het wordt ooit wel eens een RRS of Wimberley maar even het varken mesten

                        Comment


                        • #13
                          Re: Statief voor grote tele's (500 - 600mm)

                          Proficiat met je aankoop, je zal er zeker geniet van hebben
                          En die schommelkop die je hebt zal zeker z'n werk wel doen.

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Statief voor grote tele's (500 - 600mm)

                            Proficiat met je aankoop; je hebt een statief voor het leven !
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Statief voor grote tele's (500 - 600mm)


                              Deze staat bij mij onder de hoes,een stuk goedkoper en doet het ook prima met de sigma 300-800mm !
                              mvg.

                              Comment

                              Working...
                              X