Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB-600 of SB-900

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SB-600 of SB-900

Ik heb een Nikon D90 en ben van plan om een externe flits te kopen.
    Maar ik begrijp niet goed de verschillen tussen de SB-600 en de SB-900.
    Wat zijn nu de voornaamste verschillen?
    Is die SB-900 niet te groot voor op mijn D90?

Wie kan me helpen om de juiste keuze te maken?
    Op flitsgebied ben ik echt wel een leek.
    Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

Re: SB-600 of SB-900

Een sb600 is een goeie flits, een sb900 is beter.

-Bruikbaar als master in het cls systeem.
    -krachtiger
    -te groot voor een d90, waarom?
    -zoom tot 200 mm en vanaf 18mm, dus erg goed afgestemd op de crop-toestellen.

Als je het budget hebt voor een 900, koop dan een sb900.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Van een SB-600 kun je de interne flits dan niet gebruiken als master?
      Of is dat niet interessant genoeg?
      Nikon D90 + Tamron 17 - 50 f:2.8 VC + nikkor 50 f:1,8 + Sigma 150 2.8 macro + SB 900

Comment

had tot vorige week dezelfde vraag:

900 is iets groter dus ik heb m'n Slingshot meegenomen en de 900 kon in het bovenste zakje van de Slinger

verkoper liet me zelf kiezen en legde me rustig het verschik uit tussen de 600 & 900 maar vond de 900 een logischere keuze bij m'n D80 dan de 600.

ik heb toen de D80 gekocht om langer tevreden te zijn en te blijven
        en da's idem voor de 900

kan je de 900 budgettair aan dan moet je voor de 900 gaan!
        Nikon D80/Nikkor 50mm/Sigma 10-20mm/Nikkor 18-200VR/ Nikon SB900
        http://kodefoto.webs.com/
        http://flandriens.webs.com/

Comment

Ik heb de 600 gekocht voor mijn D90.

Comment

als je budget het toelaat zou ik voor de SB-900 gaan, als je weet dat heel veel pro's van de sb-800 naar de sb-900 zijn overgestapt moet ik je eigenlijk niet meer vertellen.
            Maar toch doe ik het wel;
            De SB-900 heeft namelijk een heel goeie zoomkop en recycled heel snel en daarenboven is hij ook heel krachtig.

Comment

Ik heb beide flitsers voor op mijn D90, nu ja enkel de SB-900 gebruik ik eigenlijk als flits op mijn toestel en de SB-600 heb ik bijgekocht voor strobisme (beiden op statief met parapluutjes en de pop-up flash van mijn D90 om aan te sturen). Ik kan enkel maar bevestigen wat hierboven al gezegd is, heb je er het budget voor, ga dan zeker voor de SB-900, echt wel een fantastische flits. En tov de SB-600 toch een serieuze verbetering (ook tov de SB-800, maar daar zou je al meer kunnen twijfelen omdat de verschillen toch wel wat kleiner zijn). De SB-900 is inderdaad een relatief grotere flits, maar te groot, dat zou ik zeker niet zeggen.

Comment

hier ook een sb900 bij mijn d90 een echt werkpaard!
                geen problemen mee gehad tot op heden
                nikon stuff

Comment

Nu kopen sommige mensen een DSLR om 'zelf' alles te kunnen instellen.. waarbij vaak minachtend word gedaan over de simpele zielen die in de Auto stand op de knop drukken.., maar wanneer het op flitsen aankomt..., kan het niet automatisch genoeg zijn.
                  Onbegrijpelijk.

De werkelijke verschillen tussen beide flitsers zijn minimaal voor wie de moeite neemt om het flitsen te leren.. en dat kun je binnen een kwartiertje.

Comment

Mijn ervaring,

Mijn SB900 flitsen zijn een stuk beter dan mijn SB800, daaronder versta ik, zachter licht, veel gemakkelijker in te stellen, de zoom (spiegelverstelling) gaat in kortere stappen, en dat tot 200mm, kortom een nieuwere generatie dan de SB800/SB600.

Sommigen klagen dat de SB900 snel te warm zou worden, maar ik heb er nog nooit last van gehad.

Vóór de SB900 er was, dacht ik dat er aan de SB800 weinig te verbeteren was, maar de SB900 is toch nog een stuk beter, met de SB600 heb ik geen ervaring, maar ik zie het als een instapmodel.

Comment

Ik ben ongetwijfeld de enige die het allemaal niks uitmaakt!
                      Kennelijk heb ik zo'n vijftig jaar maar een beetje aan lopen klooien.
                      Ik heb de hele reeks Nikon flitsers, en het enige dat ik van al die flitsers verlang is dat ik ze zonder veel omwegen op handbediening in kan stellen.

Ik heb er overigens een grondige hekel aan dat ze het richtgetal vermelden bij de langste brandpuntsafstand, dat is boerenbedrog.

Dat zachter licht moet je me eens uitleggen.

Comment

hoi,

ik heb de sb800 en sb900 , en gebruik sinds dat ik de sb900 heb de sb800 enkel nog in opstellingen met meerdere flitsers.
                        De grootte vind ik geen probleem en ik vind hem zachter flitsen met zijn standaard diffusor.
                        Voor mijn sb800 heb ik een gary fong, wat ook een mooi resultaat geeft maar een beetje te opvallend is naar mijn mening.

grtjs Jozef
                        D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                          Kennelijk heb ik zo'n vijftig jaar maar een beetje aan lopen klooien.

Dat zachter licht moet je me eens uitleggen.
                          Inderdaad, als je na 50 jaar nog de definitie van zachter licht moet worden uitgelegd.

Ik heb er overigens een grondige hekel aan dat ze het richtgetal vermelden bij de langste brandpuntsafstand, dat is boerenbedrog.
                          Hier heb je inderdaad een punt, het is normaal dat ze er de meest indrukwekkende cijfers willen bijzetten, maar het is ook allemaal niet meer zo simpel als in de tijd met de vaste spiegels, lang geleden had je een vast richtgetal, en gedaan, de rest moest je maar zien in te stellen op je camera, maar deze dingen hadden dan over het algemeen flink wat minder vermogen.

Nu kopen sommige mensen een DSLR om 'zelf' alles te kunnen instellen.. waarbij vaak minachtend word gedaan over de simpele zielen die in de Auto stand op de knop drukken.., maar wanneer het op flitsen aankomt..., kan het niet automatisch genoeg zijn.
                          Wat ik van jou niet goed begrijp ViewFinder, wat kan je nu hebben tegen die automatisch uitgebreide mogelijkheden ? Neem nu bijvoorbeeld de mogelijkheid snelle flitssynchronisatie, waar je kan flitsen met een groot diafragma en met een sluitertijd van bv. 1/4000s, geef toe, dat is toch een droom als je wat harde schaduwen wil verminderen, iets wat je op manuele standen veel moeilijker kan bekomen, ik blijf erbij, de SB900 is een prachtige flits, gemakkelijk te bedienen, zowel op hand als automatisch.

Comment

Je begrijpt me verkeerd, ik heb helemaal niets tegen automatische flitsers.
                            Waar het om gaat is dat men laat doorschemeren dat het 'zonder' niet zou kunnen, en dat is onjuist.
                            Als ik denk aan 1/4000 en een groot diafragma dan zie ik twee mogelijkheden, uiteraard snelle synchronisatie maar ook reflectie schermen. Het kan allemaal.

Van hard en zacht licht spreken we bij hogere en lagere kleurtemperaturen of over de grootte van de lichtbron en afstand tot het object.
                            Het licht dat uit een SB-600 en een SB-900 komt heeft min of meer dezelfde kleurtemperatuur en wanneer je dat wilt verzachten zul je naar externe middelen moet grijpen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Van hard en zacht licht spreken we bij hogere en lagere kleurtemperaturen of over de grootte van de lichtbron en afstand tot het object.
                              Het licht dat uit een SB-600 en een SB-900 komt heeft min of meer dezelfde kleurtemperatuur en wanneer je dat wilt verzachten zul je naar externe middelen moet grijpen.
                              Uiteraard kan je alles nog een stuk beter laten resulteren door het gebruik van externe middelen zoals reflectieschermen, maar daar heb je naargelang het soort fotografie niet altijd de kans toe, maar mijn persoonlijke ervaring toont mij dat de SB900 een veel zachter flitslicht afgeeft dan mijn SB800, zelfs zonder defusor, mischien door de meer optimale lichthoek (zoom per 5mm) in combinatie met het grotere lichtoppervlak, ik ervaar ook een wat warmere lichtopbrengst, mischien toch niet dezelfde kleurtemperatuur ?

Comment

Working...
                              X