Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

    Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
    idd en de verkoper is tevens een BD-er . Ik heb er al een hoopje eneloops gekocht. Zeer korrecte en snelle afhandeling...

    RichKE
    Idd juist een hoopje besteld van die eneloops en reeds geleverd Prima afhandeling waarvoor dank

    Comment


    • #77
      Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

      Idd juist een hoopje besteld van die eneloops en reeds geleverd Prima afhandeling waarvoor dank
      heb maandag ook een bestelling gedaan, maar nu staat bij mijn bestelling nog steeds dat de organisator nog steeds niets ontvangen heeft? duurt dit altijd zo lang? (gaat om 75 euro)

      groeten
      rubn
      http://www.eyeflash.wordpress.com
      www.facebook.com/eyeflashphotography

      Comment


      • #78
        Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

        update: mijn status is aangepast, geld is ontvangen.
        http://www.eyeflash.wordpress.com
        www.facebook.com/eyeflashphotography

        Comment


        • #79
          Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

          Ik heb een vraagje over het 'normaal laden' van batterijen:

          Mijn bijna nieuwe batterijen geven, na het laden, steeds maar een capaciteit aan die tussen de 800 - 1500 mAh ligt, dit terwijl hun theoretische capaciteit op 2300 mAh ligt.

          Ik laad op 1000 mA en ontlaad op 500 mA. Als ik dan voor een R&A of Break-in kies dan bereiken ze wel 2100-2250 mAh. Doe ik iets verkeerd? Dit is zo bij alle setjes batterijen die ik heb.

          Ik lees in dit topic dat je na de Break-in modus langer moet wachten dan de melding [done]. Dit heb ik nog nooit gezien...kan het daar aan liggen?

          Bij break-in moet er niet alleen "done" staan, ook het bericht "available capacity" moet verschijnen, het vinkje in de lijst staat dan op "break in".
          Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.

          >> Join me on Facebook <<

          Comment


          • #80
            Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

            Zoals hier al eerder gezegd .. men mag zich niet laten leiden door de laadstroom om de capaciteit te kennen maar door de "ontlaadstroom" ..
            Als u "eneloop" type batterijen gebruikt en ze dan (als nieuw) gaat laden is het niet denkbeeldig dat de "bijgeladen capaciteit" ergens tussen de 800-1500 mAh ligt alhoewel ik persoonlijk 1500mAh "verlies" eerder aan de heel hoge kant vind (ladingsverliezen in acht genomen) ... 800 lijkt mij normaler (30% verlies=batterijen theoretisch gezien iets ouder dan een jaar? ) .. maar andermaal, afgaan op "geladen capaciteit" is natte-vinger werk

            Onder de methode break-in verschijnt bij "done" sowieso de "available capacity" .. ik zou niet weten waarom men daar zou moeten op zitten wachten??

            Comment


            • #81
              Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

              hmmm...ik moet het niet vaak schrijven maar deze keer wel: "Ik snap er geen snars van"

              - Ik gebruik gewone NiMh 2300 mAh batterijen, geen Enelops
              - De batterijen zijn enkele beurten oud, dat is al
              Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.

              >> Join me on Facebook <<

              Comment


              • #82
                Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                Oorspronkelijk geplaatst door Qube Bekijk bericht
                Ik heb een vraagje over het 'normaal laden' van batterijen:

                Mijn bijna nieuwe batterijen geven, na het laden, steeds maar een capaciteit aan die tussen de 800 - 1500 mAh ligt, dit terwijl hun theoretische capaciteit op 2300 mAh ligt.

                Ik laad op 1000 mA en ontlaad op 500 mA. Als ik dan voor een R&A of Break-in kies dan bereiken ze wel 2100-2250 mAh. Doe ik iets verkeerd? Dit is zo bij alle setjes batterijen die ik heb.

                Ik lees in dit topic dat je na de Break-in modus langer moet wachten dan de melding [done]. Dit heb ik nog nooit gezien...kan het daar aan liggen?
                Als de lader na een refresh/analyze aangeeft dat de capaciteit 2100-2250mAh is, dan is dat de capaciteit die gemeten is tijdens het ontladen. Dat is ook de werkelijke capaciteit die beschikbaar is net na het laden.
                (De accu wordt eerst geladen, daarna ontladen, en dan weer opnieuw geladen, de capaciteit gemeten tijdens het ontladen is de werkelijke capaciteit van de accu('s).

                De opgegeven laadcapaciteit tijdens een gewone laadbeurt is niet de capaciteit van de accu, maar wel de capaciteit die de lader heeft moeten leveren om de accu's te laden.
                Laden van nikkel-metaalhydride accu's is een proces met vrij veel verliezen, om een nimh-accu volledig te laden moet je er meer dan 140% van de capaciteit insteken om 100% over te houden. De rest wordt omgezet in warmte.
                Dat is ook de reden waarom je weinig rekening moet houden met die opgegeven capaciteit na het laden. Het kan wel een indicatie zijn van de conditie van de accu's.
                Als ze volgens het toestel waarin je ze hebt gebruikt leeg zijn, en de lader krijgt ze terug "vol" met een veel kleinere capaciteit, dan ben je er bijna zeker van dat de capaciteit van de accu's te laag is. Een versleten accu heeft een veel kleinere capaciteit, en is dus sneller terug geladen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #83
                  Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                  Maakt het uit of de batterijen leeg of vol zijn voor een break-in of refresh/analyze?
                  about.me/stijnv

                  Comment


                  • #84
                    Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                    Maakt het uit of de batterijen leeg of vol zijn voor een break-in of refresh/analyze?
                    De lader zal altijd eerst de accu's laden, daarom maakt het niet veel uit of ze vol of leeg zijn. De refresh/analyze cyclus zal wel wat langer duren als je lege accu's in de lader steekt (het duurt dan langer voor de maximale spanning is bereikt).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #85
                      Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                      In de praktijk maakt het een hoop uit of de batterijen opgeladen of "leeg" zijn en wel om een heel dwingende fysico-chemische reden, zeker bij break-in
                      De maximum capaciteit van het nikkel-hydride complex in de batterij, wordt maar bereikt bij een micro-kristalijne structuur van dat medium. Verlies van capaciteit wordt mee bepaald door de vorming van grotere kristallen bij opeenvolgende laad/ontlaad cycli. (Minder nuttige oppervlakte beschikbaar) Deze micro-kristalijne structuur wordt maar gevormd/hervormd door laden/ontladen met een geringe stroom. daarom is het ook logisch en IMHO veel efficienter, om deze "vormings"cycli uit te voeren na een doordachte ontlading. Zelf gebruik ik eerst een normale ontlaadcyclus met 500mAh, 1-2 uur rust en een daarop volgende ontlaadcyclus met 100mAh, dan pas doe ik de andere cyclus ... Als men de batterijen geladen "hercycleert" mist men IMHO een deel van de "omvormingscyclus" FWIW

                      Comment


                      • #86
                        Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                        Miss. een beetje offtopic om te zeggen, maar heb deze lader op aanraden (van reacties hier op BD) besteld en verwacht hem morgen binnen.

                        Ben zeer benieuwd!!

                        Grtz Joey
                        Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

                        Comment


                        • #87
                          Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                          Oorspronkelijk geplaatst door Big Joe Bekijk bericht
                          Ben zeer benieuwd!!
                          Zet hem niet op je slaapkamer zoals ik . Dat LCD-schermpje geeft best wel veel licht .
                          about.me/stijnv

                          Comment


                          • #88
                            Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            In de praktijk maakt het een hoop uit of de batterijen opgeladen of "leeg" zijn en wel om een heel dwingende fysico-chemische reden, zeker bij break-in
                            De maximum capaciteit van het nikkel-hydride complex in de batterij, wordt maar bereikt bij een micro-kristalijne structuur van dat medium. Verlies van capaciteit wordt mee bepaald door de vorming van grotere kristallen bij opeenvolgende laad/ontlaad cycli. (Minder nuttige oppervlakte beschikbaar) Deze micro-kristalijne structuur wordt maar gevormd/hervormd door laden/ontladen met een geringe stroom. daarom is het ook logisch en IMHO veel efficienter, om deze "vormings"cycli uit te voeren na een doordachte ontlading. Zelf gebruik ik eerst een normale ontlaadcyclus met 500mAh, 1-2 uur rust en een daarop volgende ontlaadcyclus met 100mAh, dan pas doe ik de andere cyclus ... Als men de batterijen geladen "hercycleert" mist men IMHO een deel van de "omvormingscyclus" FWIW
                            Altijd weer sta ik verstomd van de kennis die achter dergelijke posts zit, en daarom durf ik hier ook weer een nieuwe vraag stellen. Totnogtoe heb ik slechts eenmaal die charge/discharge uitgevoerd, nl. toen ik de batterijen kocht. Sindsdien laad ik ze na een shoot weer op. Ik wissel dan wel van set A naar set B, zodat beide sets af en toe gebruikt worden. Klopt het dat zo'n charge/discharge slechts om de 10-15 laadbeurten moet gebeuren? Ik moet zeggen dat ik vrij weinig van mijn flits gebruik maak, hoewel nu met een tweede kleindochter en de tijd van het jaar (vroeg donker) een beetje meer, laat ons zeggen zo'n tweemaal per maand een 100-200 foto's met flits.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #89
                              Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Altijd weer sta ik verstomd van de kennis die achter dergelijke posts zit, en daarom durf ik hier ook weer een nieuwe vraag stellen. Totnogtoe heb ik slechts eenmaal die charge/discharge uitgevoerd, nl. toen ik de batterijen kocht. Sindsdien laad ik ze na een shoot weer op. Ik wissel dan wel van set A naar set B, zodat beide sets af en toe gebruikt worden. Klopt het dat zo'n charge/discharge slechts om de 10-15 laadbeurten moet gebeuren? Ik moet zeggen dat ik vrij weinig van mijn flits gebruik maak, hoewel nu met een tweede kleindochter en de tijd van het jaar (vroeg donker) een beetje meer, laat ons zeggen zo'n tweemaal per maand een 100-200 foto's met flits.
                              Idd ... om de 10-15 normale laadbeurten even "hervormen" is wat aangeraden wordt, maar men mag dat vrijelijk interpreteren ... "kennis" moet men steeds toepassen met gezond boerenverstand dwz dat ze niet tot slaafse regeltjes moet leiden maar tot een "doordacht" werkpatroon waar men met "kennis" van zaken eventueel kan van afwijken ... men kan trouwens enkel trachten op een vrij theoretische benadering het "leven en welzijn" van oplaadbare batterijen te optimaliseren want er zijn net iets te veel onbekende/oncontroleerbare parameters in het spel

                              Comment


                              • #90
                                Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                                Heeft er iemand deze of de memorex variant al gezien in mediamarkt of brico of fnac, het is omdat ik mijn ecocheques eraan wil opdoen.

                                Comment

                                Working...
                                X