Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

    Hallo,

    Ik was van plan om een Metz flitser te kopen ... tot mijn vader op de proppen kwam met z'n oude Metz staafflitser, die hij gebruikte op z'n analoge Minolta camera.
    Nu mijn vraag: kan ik die oude staafflitser op een of andere manier gebruiken op m'n 400D? En zijn er dan beperkingen waarmee ik rekening moet houden?

    Gr,
    K_immy
    Een groentje met een Canon 400D + glas & een Canon PS S3 IS ...

  • #2
    Re: Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

    Als de triggerspanning binnen de perken blijft zal het misschien wel lukken in manuele stand.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

      Ten eerste dit: als het een 45 CT1 is moet je opletten: de exemplaren met een serienummer kleiner dan 534000 hebben een te hoge ontstekingsspanning en kunnen - zeker bij een Canon - je camera "opblazen".
      Ten tweede: je hebt géén TTL-functies. Maar ik vind dat niet echt een bezwaar. Je zet je camera op de flitssynchronisatietijd (of trager), kiest op de flitser een diafragma en brengt dit over op de camera. De flitscomputer in de flitser doet de rest. Wil je flitslichtcompensatie, bv 1 stop minder? Zet gewoon je cameradiafragma 1 stop kleiner. Ik persoonlijk vind dat een manier van flitsen waarbij je leert/weet wat je doet, en waarbij jijzelf voor 100% het licht in handen hebt.
      Ten derde: je gaat waarschijnlijk een standaard hotshoe adaptor moeten aankopen, want ik vermoed dat je camera geen X-contact heeft.

      Comment


      • #4
        Re: Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        De flitscomputer in de flitser doet de rest. Wil je flitslichtcompensatie, bv 1 stop minder? Zet gewoon je cameradiafragma 1 stop kleiner. Ik persoonlijk vind dat een manier van flitsen waarbij je leert/weet wat je doet, en waarbij jijzelf voor 100% het licht in handen hebt.
        Wat doet die flitscomputer dan? Toch precies hetzelfde als TTL, maar dan door een andere lens.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

          Ik deel de mening van pol_parasol en beleef veel meer plezier aan m'n Metz 45 CT-5 dan aan al die hotshoe TTL opzetflitsers; zeker indien je regelmatig bounce flasht of andere "lichtdiffusors" gebruikt.
          De uitlichting is onvergelijkbaar en nog nooit "platgeflitste" foto's gemaakt.
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

          Comment


          • #6
            Re: Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Wat doet die flitscomputer dan? Toch precies hetzelfde als TTL, maar dan door een andere lens.
            laat maar
            Last edited by pol parasol; 1 september 2008, 12:59. Reden: pffft

            Comment


            • #7
              Re: Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

              Goedenavond,
              oudere Metz flitsers hebben ontsteekspanning van rond 220 Volt. Link voor meer info over ontsteekspanning:

              Het wordt zelfs al link om er een PocketWizard op aan te sluiten.

              groet, Hans

              Comment


              • #8
                Re: Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

                Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                Goedenavond,
                oudere Metz flitsers hebben ontsteekspanning van rond 220 Volt. Link voor meer info over ontsteekspanning:

                Het wordt zelfs al link om er een PocketWizard op aan te sluiten.

                groet, Hans
                Volgende vraag is nooit beantwoord:
                zijn nu alleen voltages via hot-shoe gevaarlijk of kan
                je zo een flits via x-contact wel gebruiken, zoals in een studio.

                Want ik vraag me af hoeveel bvb. een Elinchrom of een Visatec, enz. installatie afgeeft via x-contact. Daar wordt nooit over gesproken.


                Dpaul.
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

                  Ik verwacht dat het middencontact van het accessoireschoentje en het X-contact parallel staan en evenveel kunnen hebben. Bij Nikon D80 en D300 wordt opgegeven maximaal 250 volt op het accessoireschoentje, negatieve polariteit verboden. Het X-contact van de D300 wordt niet nader gespecificeerd.
                  De ontsteekspanningslijst http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html toont merknamen in blauw, die doorlinken naar fabrikanten van flitsapparatuur. Er worden studioflitsers genoemd zoals Broncolor, Elinchrom, Calumet, Profoto, die verrassende voltages tonen (9 V tot 170 V).

                  Groet Hans

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

                    Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                    Ik verwacht dat het middencontact van het accessoireschoentje en het X-contact parallel staan en evenveel kunnen hebben. Bij Nikon D80 en D300 wordt opgegeven maximaal 250 volt op het accessoireschoentje, negatieve polariteit verboden. Het X-contact van de D300 wordt niet nader gespecificeerd.
                    De ontsteekspanningslijst http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html toont merknamen in blauw, die doorlinken naar fabrikanten van flitsapparatuur. Er worden studioflitsers genoemd zoals Broncolor, Elinchrom, Calumet, Profoto, die verrassende voltages tonen (9 V tot 170 V).

                    Groet Hans
                    Interessante info. In "theorie" zouden dus vooral Canons met sommige studioflitsers een probleem kunnen hebben. Maar aangezien we daar weinig over horen zal het wel zo'n vaart niet lopen.

                    Dpaul.
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

                      De vraag is nog maar of je zult horen/ lezen dat er een Canon is doodgezapt door een studioflitser. Het probleem treedt op als je kabels gebruikt. Het lijkt me dat een studio installatie zich juist leent om draadloos te werken (infrarood of radiofrequent zoals PocketWizard).
                      Om terug te keren bij de oorspronkelijke vraag: blijkt dat de flitser dodelijk is voor de camera, kan een slaaffotocel van bv. Hama of Kaiser soelaas bieden. Ik kan helaas geen elektische specificatie achterhalen. Ik gebruik zelf een oude Metz Mecablitz-11 fotocel op een Metz 45CT1. Aansturing via de ingebouwde flitser ingesteld op "manueel" , laag vermogen. Het werkt, is wat omslachtig.

                      Groet Hans
                      Last edited by J.Hoes; 4 september 2008, 15:19.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

                        Ik weet ook dat er zogen. "adapters" bestaan om hi-voltage flitsers op bvb. een compact/bridge te gebruiken. Want de compacts worden nog eerder "gegrild" dan slrs.
                        Ik dacht dat deze door Canon worden uitgebracht.

                        DPaul.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

                          De PocketWizard Multimax heeft wel de mogelijkheid om de flitser te isoleren van de camera. De ontsteekspanning voor de camera wordt dan 3,1 volt, terwijl de flitserpoort maximaal 250 Volt kan hebben. Een PW Multimax kost rond 300 euro. lijkt me voor dit doel alleen wel wat overkill.

                          Groet Hans

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

                            Het is in mijn ogen een schande dat sommige camera fabrikanten, waaronder de topmerken, niet een eenvoudig galvanisch gescheiden hoogspannings trigger circuitje hebben ingebouwd waardoor elke flitser met een zeer hoge ontsteekspanning gebruikt kan worden. Kennelijk vinden ze het voldoende om in hun manuals te waarschuwen voor onbekende flitsers en ze hebben zich dan ook walgelijk goed ingedekt tegen de gevolgen van het gebruik van flitsers van een ander merk en een te hoge ontsteekspanning.
                            Canon wil dat je Canon flitsers gebruikt en ze hebben in het recente verleden ook niet geschroomd om fantastische flitsers onbruikbaar te maken voor de nieuwe generatie camera's door upward TTL compatibility volledig te negeren. Er zijn veel gevallen bekend waarin Canon flitsers Canon camera's hebben opgeblazen... schandalig!!!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

                              Ik googlede op :"flash voltage adapters" en kwam deze tegen:
                              Wein Products Inc. develops filterless air purifiers that actually work! Our air purification system helps allergy and asthma sufferers, as well as extra sensitive groups, breath more easily when traveling, going to appointments or at home. We are a U.S. company and have been developing innovative technologies since 1964. We take great pride in the quality and effectiveness of our products.


                              vandaaruit ook deze



                              Groet Hans
                              Last edited by J.Hoes; 6 september 2008, 12:23.

                              Comment

                              Working...
                              X