Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monopod

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Monopod

Vandaag eens in een winkel rond gekeken voor een monopod om mee te nemen op reis. Vele kosten rond de 70 a 80 euro, maar zelf dan zijn er die maar 1kg kunnen dragen

Nu kwam ik volgende monopods tegen:

ofwel

Kosten rond de 20 a 35 euro en kunnen tot 3,5kg dragen. De zwaarste combi die ik heb is een Sony a300 met een Tamron 70-200 F2.8, dat moet dus wel lukken.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zo een monopod? De monopod zal niet superveel gebruikt worden. Meestal op reizen.

Alvast bedankt voor de reacties
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

Re: Monopod

Ik vind persoonlijk de Manfrottos nog steeds heer en meester in de monopods, mede door hun snelsluiting. Wel iets duurder, maar je hebt dan ook wat.

Comment

Ik heb vandaag enkel Vanguards in mn handen gehad en ik vond ze wat duur voor wat ik in mn handen had...

Zelf had ik de Manfrotto ingedachten, maar wou toch eens wat meningen horen

Dan nog een klein vraagje: Is zo een schroefdraadsluiting eigenlijk genoeg? Of kijk ik beter voor zo een quick-release plaatje. Zelf heb ik wat schrik dat de "vijs" geforceerd kan worden bij veel op/afschroeven.
      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
      500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
        Ik heb vandaag enkel Vanguards in mn handen gehad en ik vond ze wat duur voor wat ik in mn handen had...

Zelf had ik de Manfrotto ingedachten, maar wou toch eens wat meningen horen

Dan nog een klein vraagje: Is zo een schroefdraadsluiting eigenlijk genoeg? Of kijk ik beter voor zo een quick-release plaatje. Zelf heb ik wat schrik dat de "vijs" geforceerd kan worden bij veel op/afschroeven.
        Snelkoppeling is beter, maar duurder.

Comment

Als je een langere lens gebruikt lijkt mij de schroefdraad stabieler dan een snelkoppeling. Voor kortere lenzen idd snelkoppeling gebruiken.

Jakke
          Canon en glas
          www.jakke16.be

Comment

Die twee monopods die je aanhaalt bij fotoshop Aalten zijn geen fluit waard.
            Ik heb ze beide gehad maar dan van op Ebay uit Hong Kong.
            Ze worden verkocht onder verschillende namen maar ze komen allemaal van dezelfde fabrikant : http://www.weifengchina.com/pro/index.asp?page=1&id=34
            Het monopod-pootgedeelte zelf is eigenlijk niet slecht maar het is wat erboven staat dat slecht is.
            Bij diegene zonder kop is de vijs waar je de kop of het balhoofd moet opvijzen niet diep genoeg ingebracht in de monopod waardoor de vijs binnen de kortste keren afbreekt.
            Diegene met kop is nog slechter, het is een vaste kop die je dus niet kunt vervangen en hij is volledig uit plastic gemaakt, totaal waardeloos.

Ik heb die monopods bebruikt in combinatie met een 90mm Tamron Macro dus een zware combinatie kunt ge dat niet noemen.

Na mijn avontuur met diene brol heb ik me een carbon Manfrotto monopod 694CX + spike 160SP1 gekocht en dat kwam me op 185 Euro verzendkosten inbegrepen.
            Duurder maar ik heb nu wel het gevoel dat ik een monopod voor het leven heb.

De Manfrotto 676B die je aanhaalt van bij Konijnenberg zal waarschijnlijk beter zijn maar de kans bestaat dat hij te kort is als je groot bent(hij is maar 154cm lang terwijl de mijne 165cm is).
            Sony A58 met glas, Fuji X-E1
            Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
            Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Hey Sven,

bedankt voor je reactie Duidelijk om gene van die 2 te kopen.

Ik ben 1m80. Dan kan 1m54 wel wat klein zijn. Maar ik heb er in mn handen gehad van 1m60 en ik kon je uitschuiven, dat ze groter dan mezelf werden.

Ik zal nog eens wat verder zoeken. €185 is me wat te duur, als ik bedenk hoeveel hij gebruikt zal worden.
              500px

Comment

Ondertussen nog eens rondgekeken en ik kwam op volgende monopods uit:

of

Over de Manfrotto 681 heb ik hier op het forum al enkele goeie reacties gevonden. En aangezien konijn er wat solden op geeft komt dat ook goed uit

Bij die reacties kwam ik veel deze stafiefkop tegen. Max draagkracht is wel 2,5kg, maar ik heb begrepen dat je met een zware lens beter de lens aan de monopod hangt en niet aan een statiefkop?
                500px

Comment

Over die statieven kan ik me niet uitspreken want ik ken ze niet maar over die kop wel(Manfrotto 234RC), hij is zeer beperkend vind ik.
                  Ik heb hem bijgekregen bij mijn monopod(was een actie toen).
                  Je kan alleen naar boven of naar onderen met je camera, je kan niet links of rechts draaien.
                  Ik weet niet wat je juist met je monopod allemaal wil doen maar deze kop is niet geschikt voor macrowerk(wat ik het meeste doe met mijn monopod).
                  Ik heb me dan ook een balhoofd gekocht
                  Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                  Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                  Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Hello,

ik heb deze gekocht : FT-1502 en met mijn 40D/grip met 100-400 IS staat die zo stabiel als een huis, kan 5kg dragen en gebruik hem meestal zonder kop omdat het gewoon beter werkt voor mij.

Vermits ik 2m05 groot ben heb ik een dergelijke 177cm 'hoge' monopod nodig, maar waarschijnlijk kan jij met de FT-1501 van 152 cm al verder (je body of lens komt er nog bovenop hé), maar voor de prijs moet je het zeker niet laten, 30 Euro of 25 Euro ... ik zou eigenlijk de 177cm versie nemen, niemand zegt dat je hem helemaal moet uitschuiven hé .

Ik heb mij laten vertellen dat dit eigenlijk Manfrotto replica's zijn, ik gebruik hem vooral rond het circuit om de camera/lens op te laten rusten en mijn rug wat te sparen ... echt panning doe ik 'uit de hand', de techniek met een monopod vind ik niet handig.

Nu die Giotto die bij Konijn in de solden staat lijkt me ook niet slecht, maar hij is wel 10cm korter hé.

Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Mijn bedoeling is om het mee te nemen op reis, in februari ga ik naar Namibie.

En dan soms voor wat trips of sport (laatste niet professioneel).

Macro doe ik niet, heb daar nog niet genoeg ervaring voor Het ging mij meer voor de quick-release.
                      500px

Comment

Nu wil ik mn monopod bestellen, ligt konijnenberg plat

Ik ga voor de Manfrotto 681B !
                        500px

Comment

Working...
                        X