Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    Oorspronkelijk geplaatst door Chief Tobi Bekijk bericht
    Hallo,

    Na een paar dagen intensief zoeken naar alle soorten statieven en koppen ( een nieuwe wereld ging open) heb ik dan toch besloten om eerst te investeren in een goed statief ipv een nieuwe lens.
    Aangezien ik ook geen zotte bedragen wil uitgeven is mijn budget max 500 euro (wat ik eigenlijk al zot genoeg vind)

    Ik twijfel nu tussen deze 2 van Sirui:

    -Sirui T-2204X Traveller Statief
    -Sirui N-2204 Universal Statief

    met als balhoofd de Sirui K-20x of K-30x (is het belastbare gewicht het enige verschil?)

    Ik vermoed dat tussen de 2 statieven het voornamelijkste verschil is, dat je bij de N-2204 een monopod kan maken van één poot.

    Het plan is dat het statief meegaat op toekomstige reizen en om in de toekomst ook met macro fotografie te beginnen.

    Alvast bedankt voor enige hulp.
    Ik werk al enige tijd met de N-2204. Als ik me niet vergis staat daar een K-20x op, maar ik heb hem nu niet bij de hand dus ik kan mis zijn. En ik ben heel erg content van dat ding. Niet te zwaar, sterk, makkelijk te gebruiken. Die monopod is handig, maar is voor mij (1m85) net iets te kort. Ik gebruik hem o.a. voor een 5DIII met extender en de 100-400mm lens, dus hij kan wel wat gewicht aan.

    Voor macro kan je de lange centrale kolom eruithalen en vervangen door een kort stukje (was bij mij meegeleverd) zodat je dicht bij de grond kan trekken (de poten kunnen ook vrij ver uiteen wat dat betreft). Goed statief!

    Comment


    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Goed, ook maar eens een vraag stellen hier; ben al een tijdje aan het rondkijken naar een nieuwe statief kop.
      Momenteel gebruik ik een Manfrotto 804RC2 i.c.m. 190XB driepoot, op zich een bijzonder stabiele combinatie maar van de kop ben ik niet bepaald wild enthousiast, heel degelijk materiaal maar behoorlijk onhandig tot zelfs onbruikbaar in bepaalde situaties.
      Echter is het quick release systeem een leuk en positief voordeel.

      Mijn oog viel onlangs op een Manfrotto Manfrotto 054 Ballhead Q2, zeker voldoende sterk om mijn body + lenzen te dragen.
      En blijkbaar ook handiger in gebruik dan mijn huidige 804RC2 statief kop.

      Heeft iemand van jullie hiermee ervaring(en) of bestaan er betere alternatieven ?

      Alvast bedankt !


      PS zo'n quick release plaatje vind ik héél handig maar is geen noodzaak.
      Last edited by kirsten_dl; 3 november 2013, 16:54.
      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

      Comment


      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Die Manfrotto 804 RC2 was mijn eerste statiefkop. Ik ben ook op zoek gegaan naar een alternatief omdat het nogal onhandig werken was met deze kop. Ik heb toen voor de Markins Q3 met lever release gekozen. Dit bleek een heel handige en stevige balhead. Wel wat duurder dan de Manfrotto, maar in mijn ogen een aankoop voor het leven. Tenzij je met hele zware objectieven gaat werken. Op het forum zitten nog tevreden gebruikers van deze kop.
        Geniet van foto's maken

        Comment


        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
          Die Manfrotto 804 RC2 was mijn eerste statiefkop. Ik ben ook op zoek gegaan naar een alternatief omdat het nogal onhandig werken was met deze kop. Ik heb toen voor de Markins Q3 met lever release gekozen. Dit bleek een heel handige en stevige balhead. Wel wat duurder dan de Manfrotto, maar in mijn ogen een aankoop voor het leven. Tenzij je met hele zware objectieven gaat werken. Op het forum zitten nog tevreden gebruikers van deze kop.
          Dus jij vond de Manfrotto statiefkop onhandig ? In welke zin dan; te groot, niet stabiel, ... ?
          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

          Comment


          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Onhandig in de zin van dat je meestal drie maal een handle moet los- en vastschroeven om je fotoapparaat in de juiste positie te brengen. Met een balhead lukt dit in één beweging. Vooral bij het van een horizontale naar een verticale positie brengen van het fotoapparaat scheelt dit toch wel in tijd. Met de Manfrotto-kop had ik ook last van creep. Zeker met iets langere objectieven. Toen ik met de Markins ging werken, merkte ik pas hoeveel frictie er nog op de Manfrotto-kop zat. De Markins zit in vergelijking met de Manfrotto 804 RC werkelijk muurvast.
            Een klein maar toch leuk meegenomen voordeel is dat er op de Markins Q3 een makkelijk leesbare waterpas zit, zodat je je fotoapparaat mooi waterpas kan zetten. Een handigheidje dat leuk is bij landschapsfotografie.

            Ik kan niet vergelijken met een Manfrotto-balhead.
            Geniet van foto's maken

            Comment


            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Creep is dé reden waarom ik van Manfrotto ben afgestapt, en hoewel ik nog steeds hun statieven zal aanprijzen, met hun statiefkoppen heb ik intussen een heel andere 'band'. Lees er eventueel mijn eerste post erop na. Meer wil ik over Manfrotto-koppen niet kwijt.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Oké, jullie antwoorden lijken mij ruim voldoende argumentatie om voor een Markins statiefkop te kiezen.

                Alvast bedankt !
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                Comment


                • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  Nog een bijkomende vraag; wanneer ik het goed heb begrepen heb ik nog een extra plaatje (adapter) nodig om de statiefgondel op de statiefkop te bevestigen wanneer ik met een telelens wil fotograferen ?
                  "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                  Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                  Comment


                  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                    Nog een bijkomende vraag; wanneer ik het goed heb begrepen heb ik nog een extra plaatje (adapter) nodig om de statiefgondel op de statiefkop te bevestigen wanneer ik met een telelens wil fotograferen ?
                    Dat klopt, ja. Een plaatje voor een statiefgondel is wat langer dan een cameraplaatje. Er zijn er trouwens die specifiek gemaakt zijn voor een bepaald type van telelens/gondel; ik denk dat ik er zo eentje heb voor mijn 100-400 (maar ik gebruik dat even vrolijk onder mijn 70-200. Belangrijkste is dat de plaatjes "Arca Swiss compatibel" zijn; moet dus niet per se van Markins zelf zijn. De plaatjes van Manfrotto zijn niet AC-compatibel.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      Bedankt voor de bevestiging en info LesC.

                      Wanneer ik het kostenplaatje vergelijk van beide statiefkoppen (Manfrotto vs. Markins) dan vrees ik dat het bij Manfrotto zal blijven
                      Oké, dan heb ik misschien wat meer last van "creep" maar da's dan de bluts met de bijl.
                      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                      Comment


                      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Er bestaan ook goedkopere ArcaSwiss compatibele statiefkoppen. Voor balhoofden denk ik dan aan Sirui en voor schommelkoppen aan Jubo.
                        Bovendien heb ik ergens gelezen dat Manfrotto overweegt om ook over te schakelen naar Arca Swiss compatibele platjes. Dit lost het creep probleem natuurlijk niet op
                        Paul
                        Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

                        Comment


                        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door ikal-1 Bekijk bericht
                          Er bestaan ook goedkopere ArcaSwiss compatibele statiefkoppen. Voor balhoofden denk ik dan aan Sirui en voor schommelkoppen aan Jubo.
                          Bovendien heb ik ergens gelezen dat Manfrotto overweegt om ook over te schakelen naar Arca Swiss compatibele platjes. Dit lost het creep probleem natuurlijk niet op
                          Wat 'creep' betreft kwam de Serui K-20x zeer goed uit de test van: http://www.traumflieger.de/ zelfs beter als veel duurdere merken.
                          Ik gebruik tot volle tevredenheid de zwaardere Serui K-30x en geen mm creep, vast is vast. Met Manfrotto koppen heb ik slechte ervaring: altijd uitzakken

                          Comment


                          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door ikal-1 Bekijk bericht
                            Er bestaan ook goedkopere ArcaSwiss compatibele statiefkoppen. Voor balhoofden denk ik dan aan Sirui en voor schommelkoppen aan Jubo.
                            Bovendien heb ik ergens gelezen dat Manfrotto overweegt om ook over te schakelen naar Arca Swiss compatibele platjes. Dit lost het creep probleem natuurlijk niet op
                            Oké, daar zal ik eens naar uitkijken dan. Bedankt voor de info !

                            Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                            Wat 'creep' betreft kwam de Serui K-20x zeer goed uit de test van: http://www.traumflieger.de/ zelfs beter als veel duurdere merken.
                            Ik gebruik tot volle tevredenheid de zwaardere Serui K-30x en geen mm creep, vast is vast. Met Manfrotto koppen heb ik slechte ervaring: altijd uitzakken
                            Feit is dat ik reeds een tripod bezit waarmee ik, op de statiekop na, zeer tevreden ben. De nieuwe statiefkop moet echter passen op mijn huidige driepoot.
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                            Comment


                            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Ik heb totnogtoe niet gehoord van een statiefkop die niet past op het statief; dat was destijds ook mijn initiële vrees, om weg te gaan van Manfrotto. Nogmaals: Manfrotto-statieven zijn prima; Manfrotto-koppen en creep worden vaak in één adem genoemd. Zoals boven gezegd: Sirui heeft ook goed materiaal.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment


                              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                Ik geloof dat ik mijn vraag hieromtrent al eens eerder heb gesteld maar ik wil graag zekerheid alvorens +200€ te spenderen aan een statiefkop.

                                Manfrotto heeft inderdaad heel goed materiaal, ik zou mijn tripod voor geen geld willen ruilen voor een ander merk.
                                Ik zal eens rondkijken naar de Sirui statiefkoppen hoor.

                                Alvast bedankt voor de tips en info, mochten er nog meer mensen zijn met positieve ervaringen dan horen wij dat graag.
                                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                                Comment

                                Working...
                                X