Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    André S
    Een statief koop je voor nu en de toekomst of eigenlijk voor je leven, misschien besluit je later met zwaarder materiaal te gaan werken.
    Natuurlijk hoef je geen statief uit het topsegment te kopen maar laat dat poppenspul van €50 in de winkel staan.

    Comment


    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Oorspronkelijk geplaatst door André S Bekijk bericht
      Ik denk dat ik ook ga voor een balhoofd, zeker gezien gewicht en wil een ring constructie en als het even kan geen middenzuil en natuurlijk een snelkoppeling/ quick release plaatje.
      En het statief moet natuurlijk hoog zijn, ben zelf zo'n 1.90.
      Heb me al een ongeluk gezocht via goegul maar zie ff de bomen door t bos niet meer, gaarne uw advies.
      André
      De meeste statieven hebben een middenzuil, maar het is best dat je die niet te ver moet uitschuiven omdat daarmee de stabiliteit vermindert.
      Maar een statief dat zonder middenzuil de zoeker van je camera op ooghoogte kan brengen als je zelf 1,9m hoog bent, dat zit eerder in de wat hogere prijsklasse.
      Die hoogte bepaal je door de hoogte van het statief (liefst zonder de middenzuil mee te tellen) + de hoogte van het balhoofd + de hoogte van de zoeker van de camera ten opzichte van de onderkant waarmee je de camera op het snelkoppelplaatje bevesitgt.
      Hoe hoger het statief, hoe degelijker het moet zijn, een goedkoop hoog statief heeft in verhouding veel te dunne poten, en dat maakt de boel weer minder stabiel.

      Voor een SX50 heb je niet meteen het duurste statief nodig, maar als je later ooit verder zou willen gaan met fotografie (met beter materiaal), dan zou ik toch zeker niet het goedkoopste statief kopen, want dan moet je samen met de volgende camera al direct een beter statief kopen.
      Ik ben zelf ook begonnen met een goedkoop statief, waar de camera + lens (Canon 300D + 18-55 kitlens) die ik toen gebruikte vast genoeg op bleef staan.
      Maar toen ik voor die camera een zwaardere lens kocht (100-400L) merkte ik dat de camera naar beneden bleef zakken, hoe vast ik de kop ook probeerde vast te zetten, het lukte niet om die vast genoeg te krijgen.
      Daarna kocht ik al een wat beter statief, maar omdat daar een vaste kop op zat die in bepaalde standen ook niet stabiel genoeg was had ik daar ook weer problemen mee.
      Het was ook onmogelijk om de camera daarmee recht naar boven te zetten, en dat had ik op een zeker ogenblik nodig...

      Vorig jaar heb ik dan uiteindelijk een degelijk statief + een degelijk balhoofd gekocht (Sirui), en dat maakt een heel groot verschil ten opzichte van de vorige statieven.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Ik kocht een tijd geleden deze combinatie:
        - GITZO GT2830 SER.2 BASALT 3 SECTION TRIPOD
        - GITZO GH2780QR Series 2 Quick Release Center Ball Head
        Een combinatie die wat kost, maar ik heb nu echt wel een goed gevoel bij deze aankoop.
        Jawel, eerlijk is eerlijk, ik liet me eerder ook al vangen door goedkoop spul. Maar gauw bleek het heel onstabiel en in geen tijd waren ook de lipjes om de poten vast te klikken afgebroken. In 1 woord, 'rommel'.
        De combinatie die ik nu heb is echt heel licht. Ik schrik er nu nog steeds van. Als die opgestelt staat, dan lijkt het loodzwaar, maar dat is het helemaal niet. Al moet ik toegeven dat het lichte gewicht van het statief een beetje teniet gedaan wordt door het gewicht van het balhoofd. Dus als ik op stap ga, schroef ik het balhoofd af (in geen tijd gebeurd) en stop het in de rugtas. Het balhoofd is ook quick release. Dus moet ik niet steeds de body af/aan schroeven. Een plaatje laat ik steeds onderaan de body zitten en dan schuif ik het geheel vlotjes op/af het geheel.
        De combinatie is niet enkel heel licht,, het is ook heel stabiel. En zeker geschikt voor de grotere mens. Hou rekening dat je 't statief moet gebruiken met de centrale as zo min mogelijk uitgeschoven. Hou ook rekening met de totaalsom van hoogtes, dus niet het statief alleen. Zijnde ; hoogte statief + hoogte balhoofd + hoogte body. In mijn geval ; statief (middenas een paar cm uitgeschoven) + balhoofd + body (D800) = zoeker van body iets onder ooghoogte. En ik ben net geen 1m80. Dus voor een persoon van 1m90 lijkt deze combinatie ook ideaal. Want constant door de knieën te moeten staan, is echt heel lastig.
        Ook een positief punt, is de vastklemming van de poten. Dat gebeurd door het vastdraaien en niet door een clickplaatje. Stevig en de kans op breken(vooral in de winter) is nihil.
        Voor iemand die er de prijs voor wil uitgeven, kan ik deze combinatie super aanbevelen.
        Grtn,,

        Comment


        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Ik op ebay mijn eerste statief gekocht voor een paar eurokes , een velbon 4.. weet ik niet meer . Maar dat bleek al snel een hoop rommel te zijn . Ik had in die tijd een D40 met 70-300 waardoor de poten gewoon inschoven.
          Na de aankoop van een beter en zwaarder toestel en een sigma 150 mm begon ik mij in macro te verdiepen waardoor ik met dat statief helemaal niets meer kon doen.
          Dus ik naar konijnenberg voor een nieuw statief . Na vanalles wat getest te hebben heb ik me toen de Manfrotto 190CXPRO4 met Giottos MH1301 aangeschaft . Een klein balhoofd dat 12 kg kan dragen .
          Uiterst tevreden over de combinatie .

          Comment


          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Allen bedankt voor het meedenken en als ik de Nederlandse Staatsloterij win weet ik nu wat aan te schaffen.
            Maar als ik niet win zou er toch een redelijk statief alternatief moeten zijn voor deze lichte camera?

            Comment


            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Oorspronkelijk geplaatst door André S Bekijk bericht
              Allen bedankt voor het meedenken en als ik de Nederlandse Staatsloterij win weet ik nu wat aan te schaffen.
              Maar als ik niet win zou er toch een redelijk statief alternatief moeten zijn voor deze lichte camera?
              Als je altijd met compacte camera's blijft werken, dan heb je niet zo'n stevig statief nodig.
              In dat geval zal een statief in de lagere prijsklasse wel voldoen.

              Maar als je later ooit een nieuwe (zwaardere) camera koopt, dan zal je de nadelen ondervinden van dat goedkope statief.
              Je hebt dus nu geen degelijk statief nodig voor een SX50, later misschien wel als je ooit met een digitale reflex + zwaardere lenzen wil werken.
              Is dat niet het geval, koop dan gerust een goedkoper statief, want dan is het inderdaad overdreven om een statief te kopen dat meer kost dan de camera.
              Een lichtere instap-DSLR + een kitlensje staat op de meeste statieven in de lagere prijsklasse ook nog wel voldoende stevig.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Kon het niet vinden op dit forum. Maar heeft iemand ervaring met dit statief.
                Wil hem gebruiken met de nikon D90 en de Sigma 50-500mm





                graag jullie reactie
                Nikon D90/Nikkor 18-105mm/sigma 180 mm macro/manfrotto 055 xpro met 496rc2/SB900

                Comment


                • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  D'er is hier op het forum wel ervaring met Sirui, hoor, misschien niet exact met de SIRUI M-3205.
                  Mijn eerste idee: 5 segmenten: voordeel: bergt klein op, makkelijk mee te nemen. Idem carbon: lichter dan alu. Nadeel: misschien wat minder stabiel dan een statief met 3 segmenten. Ik ben zelf van een Manfrotto alu met 3 segmenten naar een Manfrotto carbon met 4 segmenten gegaan. Met alle voordelen (kleiner op te bergen en lichter om mee te nemen) en voor mijn apparatuur en toepassing stabiel genoeg.
                  Verder lijkt me dit ook niet het grootste statief te zijn, dus belangrijk is te weten hoe groot je bent. Voor mij (±175cm) zou dit net groot genoeg zijn. Je kunt het statief verhogen door de kolom uit te trekken, maar dat wordt, vooral om redenen van stabiliteit nooit echt aanbevolen.
                  Naast het statief is uiteraard een statiefkop van belang. Enig idee wat je daar gaat kiezen?
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    bedankt voor je snelle reactie,
                    Ben zelf 182cm. Ik zit te denken aan de sirui K30X of K40X
                    en het kleine middelzuil te gebruiken, deze is dan voldoende.
                    Nikon D90/Nikkor 18-105mm/sigma 180 mm macro/manfrotto 055 xpro met 496rc2/SB900

                    Comment


                    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic


                      Op pagina 3 staat de oplossing voor het enige probleem dat ik met deze poten heb .
                      Een ander head is wel aan te raden, maar uw 055xpro is volgens velen 1 van de beste statiefpoten op de markt.

                      Comment


                      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Hou er rekening mee dat je het statief niet in het zakje krijgt als er een K30X (of een grotere kop) op zit.

                        Om het statief op te bergen moet het "binnenstebuiten" gedraaid worden, en moet de zuil helemaa naar boven gezet worden, dan zit de kop tussen de rubber voetjes van het statief.
                        Met de korte middenzuil zit het statief tussen de statiefbenen, en die kunnen dan niet ver genoeg dichtgeklapt worden om het statief in het tasje te krijgen.
                        Daarom zit er bij mij standaard de lange middenzuil op, die ik niet nodig heb tijdens het fotograferen (mijn Sirui N2204 is ook hoog genoeg zonder dat ik de middenzuil uit moet schuiven).
                        Ik schuif dus de middenzuil naar beneden terwijl ik foto's maak, en naar boven om het statief op te bergen...

                        Een kleinere kop past misschien wel tussen de statiefbenen, maar met de K-30X lukt dat niet (met de K-40X dus ook niet).
                        De K-30X is heel goed, ik weet niet of het echt nodig is om de nog wat zwaardere K-40X te kopen (tenzij je heel zware lenzen gebruikt, maar daarvoor zijn er nog betere alternatieven dan een balhoofd).


                        Dicht bij de grond fotograferen kan ook zonder een korte middenzuil http://www.traumflieger.de/desktop/v...tativbeine.php
                        Last edited by Black B@ndit; 7 mei 2013, 15:55.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          eindelijk mijn nieuwe statief opgehaald. Het is een Benro 3570t geworden met de balhoofd ban Benro B2

                          hoogte is erg goed voor mijn lengte en goed stabiel de kop werkt heel mooi.
                          Nikon D90/Nikkor 18-105mm/sigma 180 mm macro/manfrotto 055 xpro met 496rc2/SB900

                          Comment


                          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Heeft er hier iemand ervaring met het Gitzo GT5541LS statief in combinatie met een Canon 7D + een Canon 500 mm f/4 lens + swinghead of een vergelijkbare combinatie in kg.
                            Zelfde vraag of er iemand met een dergelijke of vergelijkbare combinatie ervaring heeft met een statief van een heel andere prijsklasse en materiaal nl. de
                            Benro A4580T.
                            Momenteel bezit ik een Gitzo Basalt statief type GT2932 hetgeen voor mij in uitgeschoven stand als te onstabiel ervaren wordt met volledige belasting van mijn materiaal.

                            Er mag maar moet niet op gereageerd worden want ik heb intussen dit op het forum gevonden: http://forum.belgiumdigital.com/f36/...mm-416750.html
                            Last edited by omerti; 25 mei 2013, 23:08.
                            Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

                            Comment


                            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Voor wie het kan interesseren ...

                              manfrotto-announces-arca-swiss-compatible-top-lock-quick-release-system

                              Comment


                              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                                Dan is het duidelijk wat het standaard systeem is, dat maakt het voor iedereen gemakkelijker, en dan zullen er ook meer bedrijven zijn die specifieke koppelplaatjes "op maat" willen maken voor bepaalde camera's en lenzen.
                                Heel wat andere merken gebruiken al lang het Arca-Swiss systeem, nu hebben ze bij Manfrotto eindelijk ingezien dat ze mee moeten volgen om compatibel te zijn met de rest.
                                Anders zal iemand die nu het Arca-Swiss systeem gewoon is nooit meer willen overstappen naar Manfrotto omdat dan bijvoorbeeld de snelkoppelplaatjes die onder de camera zitten niet meer bruikbaar zijn.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X