Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijskaart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Grijskaart

gegroet iedereen,

Ik zou me graag een grijskaart aanschaffen.
    welke kan ik hiervoor het best gebruiken en bovenal hoe moet ik deze gebruiken bij een digitale reflexcamera?
    Kan ik dan best ook niet mijn kleurenscherm van mijn pc instellen? En hoe kan ik dit best doen?

alvast bedankt aan iedereen....

Re: Grijskaart

Ik gebruik de grijskaarten van FocusFX (klik) en ben daar heel tevreden van. De grote zit steeds in mijn grote rugzak en de kleine zit in mijn schoudertas. Ze zijn wel niet zo goedkoop, maar wel heel degelijk.
    Vroeger had ik de lastolite ezybalance, maar die heb ik verkocht omdat ze nogal dik was als ze opgeborgen was. Je moet deze namelijk samenvouwen zoals een reflector. Maar voor de rest werkt die ook perfect.

Hoe ik tewerk ga:
    Als de lichtopstelling volledig in orde is, geef ik mijn grijskaart aan het model of plaats het naast het object dat ik ga fotograferen. Dit is dan mijn eerste foto in de serie. Vervolgens gaat de grijskaart terug weg en begin ik foto's te nemen. Van zodra er iets veranderd aan de opstelling (bvb een extra flitser, een andere gel, model trekt een andere kleur van t-shirt aan,... komt de grijskaart terug boven. Achteraf in Lightroom klik je met de pipet op de grijskaart en zie je de witbalans veranderen. Deze instellingen kopieer je dan naar alle andere foto's in dezelfde serie. Uiteraard werkt dit enkel als je in Raw werkt. Voor jpeg's is het iets met 3 pipetten in het curve-paneel, maar dat weet ik niet juist. Ik werk nooit in jpeg

Voor je scherm gebruik je best een speciaal toestel om het te kalibreren, zoals de Spider 3 Pro. Je moet eens zoeken hier op het forum naar wat meer uitleg, want daar is al heel wat over gezegd. Er zijn nog andere merken die zo'n dingen maken.
    Last edited by Vanquisher; 25 mei 2010, 15:30.

Comment

er zijn diverse grijkaartjes in de markt, maakt in principe niet zo heel veel uit welke je koopt, je gebruikt deze voordat je een serie opname's gaat maken van een onderwerp met dezelfde lichtbron.

Het werkt simpel, je fotografeerd in RAW en bij de eerste opname zorg je ervoor dat de grijskaart meegefotografeerd wordt, vervolgens ga je bij het bewerken van je foto's deze gebruiken om je witbalans te selecteren door het grijskaartje als ijkpunt te gebruiken, daarna geef je alle foto's die daarop volgen deze instelling mee.

Om je beeldscherm te calibreren kun je dit softwarematig doen, via google zijn er wel calibratieprogramma's te vinden, maar het beste doe je mbv een calibratieset, er zijn er diverse verkrijgbaar in de handel (spyder, Pantone etc..)
      Een andere mogelijkeheid is een serie foto's bij een goede vakzaak af te laten drukken en adv deze je scherm calibreren (niet optimaal maar kan soms genoeg zijn)

Een opmerking, als je weinig van kleur afweet is het vaak handiger om bv je camera zelf de balans te laten zoeken (AWB), als je er zelf aan gaat sleutelen vereist wel enig kleurinzicht, zo ook met je scherm.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Bekijk ook zeker het filmpje van BD-lid MadMax, waarvan de link in dit topic gegeven wordt.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

van harte bedankt. ik veronderstel als ik de grijskaart voor buiten wil gebruiken ik idem tewerk moet gaan of heb ik het verkeerd voor.?
          Voor ik met de grijskaart werk dien ik mijn witbalans op auto zetten? (zowel voor studio als buiten?)

Comment

Wij hebben een grijskaart die aan de achterkant wit is. De grijskaart "schieten we mee" (zoals ook in het filmpje van MadMax aangeleerd wordt), of dat nu binnen of buiten is, speelt eigenlijk geen rol. Met de witte kant van de kaart stellen we handmatig ons witbalans in. Zelf heb ik dit nog niet gebruikt, maar mijn vrouw gebruikt die laatste truc wel eens in haar ministudio.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik heb een X-Rite Color Pasport

Ideaal om witbalans en kleuren snel juist te krijgen in je RAW converter.

Op de site van X-rite vind je de nodige info en filmpjes.
              I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

grijskaart + buiten = opletten

Als het wisselend bewolkt/zon is, wijzigt ook de "temperatuur"... Elke keer als de lichtomstandigheden wijzigen, zou je terug een shot met je grijskaart moeten nemen...

Mij lijkt het dat grijskaart het meest tot zijn recht kom in een studio-omgeving, waar je zelf het licht onder controle hebt, niet ? En uiteraard dat je in RAW trekt, zodat je zonder kwaliteitsverlies je white-balance kan aanpassen...

Just my 2cts.
                Last edited by hiawatha; 9 juni 2010, 10:27. Reden: + raw
                What if...

Comment

Zou voor de X-rite colorchecker passport gaan, bevat ook een grijskaart maar dan wel een met aangepaste tinten, voor bvb portret, landschap etc..
                  Biedt de mogelijkheid meerdere kleuren te controleren, profiel voor je toestel te maken etc.
                  zie hier http://www.letsgodigital.org/nl/2566...ssport-review/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hiawatha Bekijk bericht
                    Als het wisselend bewolkt/zon is, wijzigt ook de "temperatuur"... Elke keer als de lichtomstandigheden wijzigen, zou je terug een shot met je grijskaart moeten nemen...
                    Dus een grijskaart heeft totaal geen nut bij concertfotografie omwille van de constant veranderen kleuren
                    Website: https://www.dirkchristiaens.photography
                    Instagram: https://www.instagram.com/dirkchristiaens.photography/

Comment

Kijk hier even

Comment

Working...
                      X