Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elinchrom vs Bowens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elinchrom vs Bowens

    Ik ben aan het uitkijken naar een studioset voor amateurgebruik.
    De set zou af en toe gebruikt worden voor mode/modelfotografie.
    Dwz in mindere mate portret maar dus eerder torso, tot aan de knieën of eventueel zelfs full body. De set zou vooral gebruikt worden rond F8 & co maar had die graag ook soms gebruikt op vb F4 voor beperkte DOF maar om toch een goede sluitertijd te halen. Indien de set kan gebruikt voor productfotografie zonder alles wit te blazen des te beter, maar geen absolute noodzaak. M.a.w. de set moet serieus kunnen 'blazen' maar in tweede orde ook graag een beperkte output kunnen geven.

    Mijn budget is max 1500 euro. Als het me bevalt, kan ik later nog bijkopen.

    Drie mogelijkheden hebben mijn voorkeur.

    * Elinchrom Flitsset Style FX 400 Digital To Go (2X 400ws)
    *Bowens Studio Flitsset Gemini 500/500 (set) (2X 500 ws)
    * Zelf pakket van Elinchrom samenstellen met 1 flits (600RX @ 1000 euro ) en een reflectiescherm als invullicht gezien ik wel graag voor een contrastrijke look ga en dus mijn invullicht niet super krachtig moet zijn. Ik kan dan later nog een flits bijkopen.

    Als voordeel van Bowens set tov de elinchrom set zie ik :
    * iets krachtiger dan de elinchrom set
    * kan traploos tot 1/32 ingesteld tov 1/16 voor elinchrom
    * instellamp is 250W tov van elinchrom 100w; lijkt me wel een voordeel?
    * prijs : is minder duur en je kan vb ook accessoires van Linkstar erop zetten die heel wat goedkoper zijn.
    Daarbij dan ook de vraag of dure accessoires opbrengen of niet?
    * Minder lawaai bij koeling dan elinchrom? De FX400 set zou veel lawaai maken.

    Als voordeel van Elinchrom zie ik :
    * algemeen aanzien als heel goede kwaliteit; populairder dan Bowens
    * in belgie goede afterservice ; van Bowens weet ik het niet
    * veel accessoires


    Ik had graag advies welke richting jullie zouden gaan.
    Last edited by PSG; 21 oktober 2006, 12:57.

  • #2
    Re: Elinchrom vs Bowens

    ik gebruik zelf de Elinchrom lijn en ben zeer tevreden.
    Tegenwordig kan je ook van de merk Falcon Eyes softboxen bijkopen/Elinchrom of Chimera boxen zijn heel duur tenopzichte van FE./met speciale verloopringen voor Elinchrom.
    Gisteren 2 striplines gekocht van FE en pas op de Elinchrom koppen.
    mocht je meer vragen hebben over Elinchrom, stuur dan een mailtje.
    Gr. Kati

    Comment


    • #3
      Re: Elinchrom vs Bowens

      Ik gebruik een set bowens gemini 500.

      Deze zijn prima bruikbaar voor productfotografie, zelfs op f2.8. (Desnoods kan je nog altijd een nd filter plaatsen.)

      Beide merken zijn goed en betrouwbaar.

      Het instellicht van de Elinchrom vind ik te weinig, 250w is wel een minimum als je met modellen wil werken.

      Accessoires zijn voor beide merken ruimschoots beschikbaar, die van Bowens zijn een een beetje goedkoper.

      De bowens zijn niet actief gekoeld en dus volledig stil. Zelfs na intensief gebruik heb ik nog geen problemen met oververhitting ondervonden. De ijzeren behuizing van de bowens vindt ik ook steviger dan het plastic van Elinchrom.

      Indien nodig kan je de bowens uitrusten met een batterijpack zodat je zonder netstroom kan werken.

      Service lijkt mij bij beide merken gelijkwaardig.

      Voor een volledig beeld van beide kun je best een langsgaan bij de verdelers: www.servix.be voor Elinchrom en www.studio-tecnic.com voor Bowens.

      Comment


      • #4
        Re: Elinchrom vs Bowens

        Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
        De bowens zijn niet actief gekoeld en dus volledig stil.
        Hoe worden ze dan gekoeld?

        Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
        Het instellicht van de Elinchrom vind ik te weinig, 250w is wel een minimum als je met modellen wil werken.
        Ja, daar vrees ik ook wat voor.

        Vinden anderen dit ook te weinig?

        Comment


        • #5
          Re: Elinchrom vs Bowens

          Het enige wat ik wil opmerken is dat 2 koppen weinig is voor wat jij daar plant, 3 is beter. Maar ok, budget is budget.
          Al eens aan Visatec (Broncolor) gedacht ?

          Comment


          • #6
            Re: Elinchrom vs Bowens

            Wel nr 3 zal dan voor later zijn he.

            Met reflectiepanelen kan je ook wel wat doen en als het me niet lukt met twee lampen dan ligt het aan mij.

            Pascal Renoux gebruikt enkel invallend licht en Jeanloup Sieff zou enkel één lichtbron gebruiken.

            Any advice on the modelling light?

            Comment


            • #7
              Re: Elinchrom vs Bowens

              100W modelling lights zijn MEER dan genoeg, gewoon goede lenzen gebruiken in de studio , vanaf f2.8 geen enkel probleem.

              Elinchrom heeft voor mij als enorm voordeel dat ze enorm snel recyclen en een hele mooie lijn van betaalbare accessoires hebben, maar bovenal de flitsduur is erg kort, vooral de RX serie is waanzinnig snel.

              Maar ik moet erbij vertellen dat ik redelijk bevooroordeeld ben aangezien we een soort van deal hebben met Elinchrom voor de studio en mijn werk.
              Dit betekend wel dat ik met bijna alles van Elinchrom werk van de Rangers tot de Dlites/skyport/RX/FX series dus ik ken ze allemaal redelijk goed.

              Voor het geld en service zou ik voor Elinchrom kiezen.

              Naast Elinchrom ben ik ook helemaal weg van Profoto, maar die prijzen zijn ook redelijk stevig en de accessoires vaak duurder dan Elinchrom.

              maar die 2 merken hebben mijn persoonlijke voorkeur.

              De modellampen kun je lang en kort over praten.
              Als je je licht goedplaatst en je weet wat je doet is 100W geen enkel probleem, als je bv softboxen meters van je model afzet en probeert te focussen met een f4 lens dan kun je inderdaad problemen verwachten, maar softboxen horen vlak naast je model te staan

              Ik gebruik regelmatig de flitsers op de laagste stand, en zou je dan toch focus problemen hebben kun je altijd je instellamp/modellamp apart regelen voor meer output (free stand).
              Maar nogmaals ik heb het nog nooit nodig gehad.
              En ook niet gedurende de workshops.

              MvrGr.
              Frank
              http://www.frankdoorhof.com

              Comment


              • #8
                Re: Elinchrom vs Bowens

                Even over aantal lampen (sorry).

                3 stuks is voor een standaard studio erg fijn.
                Je kan de invul eventueel verzorgen via een spiegel of reflector (net hoeveel licht je nodig hebt, een spiegel werkt bijna als extra flitser).

                1 als hoofdlicht aangevuld met een reflector.
                1 voor de achtergrond.
                1 accent/haar licht.

                Beter is 4-5 flitsers.
                Maar ik heb foto's gemaakt met 1 flitser en 12.
                Nadeel is wel dat als je meer flitsers hebt je er ook vaak meer gaat gebruiken, maar dat is goed voor de economie
                http://www.frankdoorhof.com

                Comment


                • #9
                  Re: Elinchrom vs Bowens

                  Bedankt Frank.

                  Voor mij is die apparatuur wel duur, dus ik denk wel drie maal na voor ik overga tot de aankoop. Ook eens je in een bepaald merk zit, zit je vaak "gebonden". Dus vergeef mijn "doorbomen".

                  Ik had graag eens gepolsd hoe je voor occasioneel studio werk denkt over de D-lite 4 set. Zeg je van "oké" of eerder "spaar wat langer door" voor de FX serie vb.

                  Geef je ooit workshops in België?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Elinchrom vs Bowens

                    Hi,
                    Workshops wil ik best op lokatie geven als er genoeg deelnemers zijn, zelfs meerdere dagen als het moet.

                    Ik vind de Dlites zeker hun geld waard, ZELF PERSOONLIJK gebruik ik het liefst de FX/RX maar dat is puur een kwestie van dat de flitsers hier enorm veel gebruikt worden en ik vaak zeer snelle flitsduur nodig heb voor spring fotografie.

                    De Dlite kan dat wel maar er zijn geen koelers en ik ben bang dat na een dag hard werk ze toch wat oververhit kunnen raken, het is hier nu 2x gebeurt na een HELE intense sessie binnen een workshop, maar daar stonden ze op volle kracht een half uur echt continue te flitsen, dus tja.... ik denk dat je bij normaal gebruik echt geen enkel probleem tegen komt.

                    Alleen met een snoot even oppassen, modellamp uit is dan aan te raden.

                    Ik weet van bepaalde b merken dat de aansluitingen smelten en de accessoires niet meer passen bij medium zwaar gebruik vandaar dat ik dat soort merken zou vermijden.

                    Je kan altijd een Dlite set kopen en dan doorsparen voor FX-en en dan de Dlites naar de achtergrond zetten.
                    http://www.frankdoorhof.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Elinchrom vs Bowens

                      Oorspronkelijk geplaatst door FrankD Bekijk bericht
                      De Dlite kan dat wel maar er zijn geen koelers en ik ben bang dat na een dag hard werk ze toch wat oververhit kunnen raken, het is hier nu 2x gebeurt na een HELE intense sessie binnen een workshop
                      Maar het beveiligingsmechanisme werkt OK? Dat ze blokkeren in extreme situaties kan ik mee leven. Ik doe dit slechts als hobby.
                      Dat ze smelten niet.

                      Oorspronkelijk geplaatst door FrankD Bekijk bericht
                      Je kan altijd een Dlite set kopen en dan doorsparen voor FX-en en dan de Dlites naar de achtergrond zetten.
                      Dit heb ik nog gehoord maar snap dit ergens niet.
                      Vaak gaat men de achtergrond helemaal wit maken door deze 1? stop over te belichten. Dan moet deze flitsers toch harder werken dan de main light flitsen?
                      Dan kunnen ze toch al helemaal niet meer mee met vb de FX400 set?
                      Of zie ik dat verkeerd?

                      Daarnaast : Falcon eyes heeft tegenwoordig ook een speedring voor elinchrom voor hun softboxen. Deze softboxen zijn heel wat goedkoper.
                      Ik overweeg een 75X150 softbox van Falcon Eyes op die D-lites te zetten (die tevens niet gekoeld zijn). Raad je dat af?
                      Ook voor de aansturing zou ik wat meer budget willen gaan en graag de Falcon Eyes Flitsontspanner RF25 R-Wave 1 kanaals gebruiken.

                      Ik ben zeker geïnteresseerd voor een workshop en heb hier in een andere post nog anderen gezien.
                      Misschien moet je eens een thread lanceren waar (Belgische) mensen kunnen inschrijven of een andere manier op uw eigen site of zo?
                      Last edited by PSG; 27 oktober 2006, 18:00.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Elinchrom vs Bowens

                        Hi,
                        Als je de FX ook in 400Ws koopt is er niets aan de hand natuurlijk.
                        Daarnaast fotografeer je niet altijd wit neem ik aan

                        En nog dan ook al zou je dat doen dan is de achtergrond makkelijk 1 stop overbelicht, je hebt je hoofdlicht namelijk nooit voluit staan.

                        Als ik een 400W flitser voluit open zet met een grote softbox zit ik op ISO50 rond de f16 dat is voor 90% van de digitale camera's niet werkbaar.
                        http://www.frankdoorhof.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Elinchrom vs Bowens

                          Mijn D70 start aan ISO200.
                          Last edited by PSG; 27 oktober 2006, 18:46.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Elinchrom vs Bowens

                            Hi Frank,

                            Je zei 3 flitsen zijn het best.

                            Moest ik de D-lite set kopen, kan ik misschien tijdelijk mijn SB-600 flits voor de achtergrond gebruiken? Wat denk je ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Elinchrom vs Bowens

                              Als je een lichtmeter gebruikt kun je in principe mixen wat je wilt.
                              Alleen moet je wel even checken hoe het met kleurtemperatuur zit als je echt gaat mengen op je model.
                              http://www.frankdoorhof.com

                              Comment

                              Working...
                              X