Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichting studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichting studio

    Ik heb hier thuis een ruimte vrijgemaakt waar ik een fotostudio(tje) wil inrichten.
    Ik zit enorm in de knoop wat betreft belichting.
    Wat heb ik echt nodig? Kies ik voor een set, of toch weer niet?
    Wat heb ik nog extra nodig?

    Ik zag deze: http://www.studioflash.be/product_in...oducts_id/1552
    en ook deze: http://www.fotokonijnenberg.be/produ...m-500-kit.html

    Wat vinden jullie?

  • #2
    Re: Belichting studio

    Als je start doe je meestal voordeel met de aankoop van een set, ik zou je om te starten de D-lite van Elinchrom adviseren, die bestaan in 200 en in 400 WS, In veel gevallen is 200 WS voldoende, het verschil tussen 200 WS en 400 WS is net 1 stop, dus als je bijvoorbeeld werkt met een toestel dat als native een gevoeligheid heeft van 200 ISO dan werkt de 200 WS als een 400 WS, want de cijfers zijn opgeven voor een 100 ISO gevoeligheid. Het is nooit prettig van licht te kort te komen, maar het is een groot probleem van een oncontroleerbaar overschot aan licht te hebben.

    Voor mij is een flitsmeter onmisbaar, maar blijkbaar zijn er tegenwoordig mensen die werken zonder, al heb ik daar nog steeds mijn twijfels over ?

    Dan heb je nog een achtergrondsysteem nodig, en wat kleine spullen , maar daar kom je zelf wel achter met het te doen.

    MVG, jeff c.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Belichting studio

      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
      dus als je bijvoorbeeld werkt met een toestel dat als native een gevoeligheid heeft van 200 ISO dan werkt de 200 WS als een 400 WS, want de cijfers zijn opgeven voor een 100 ISO gevoeligheid.
      Onzin, Wattsekonde is een elektrische eenheid voor energie en natuurlijk is het effect van 200Ws 200iso gelijk aan 400Ws bij 100iso maar dat heeft er alleen maar mee te maken dat 2x zoveel licht hebt, het is niet zo iets als een richtgetal dat hangt wel van de iso af.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Belichting studio

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Onzin, Wattsekonde is een elektrische eenheid voor energie en natuurlijk is het effect van 200Ws 200iso gelijk aan 400Ws bij 100iso maar dat heeft er alleen maar mee te maken dat 2x zoveel licht hebt, het is niet zo iets als een richtgetal dat hangt wel van de iso af.
        Oei .... Leg het dan is uit hé
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Belichting studio

          Oorspronkelijk geplaatst door Nathalie H. Bekijk bericht
          Ik heb hier thuis een ruimte vrijgemaakt waar ik een fotostudio(tje) wil inrichten.
          Ik zit enorm in de knoop wat betreft belichting.
          Wat heb ik echt nodig? Kies ik voor een set, of toch weer niet?
          Wat heb ik nog extra nodig?

          Ik zag deze: http://www.studioflash.be/product_in...oducts_id/1552
          en ook deze: http://www.fotokonijnenberg.be/produ...m-500-kit.html

          Wat vinden jullie?
          hoe groot is je ruimte, studio? dit is belangrijke informatie om de kracht van je lampen in te schatten... in een kleine ruimte neemt men die dikwijls te groot...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Belichting studio

            De ruimte is een kelderruimte van ongeveer 4 op 6m. Ik weet het, niet ideaal, maar we moeten ergens beginnen he...

            Ik had al schrik dat de set van 500W misschien wat te zwaar zou zijn voor de ruimte. Maar in de (verre toekomst) zal ik een grotere ruimte ter beschikking hebben (ongeveer 8 op 6m). Bedoeling is wel dat de lampen ook daar hun werk kunnen doen.

            Een achtergronddoek heb ik al. Lichtmeter nog niet, maar staat ook wel op het verlanglijstje. Lijkt me idd nodig.

            Dit is de "actie van de dag" bij konijnenberg, misschien ook wel interessant?

            Comment


            • #7
              Re: Belichting studio

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Als je start doe je meestal voordeel met de aankoop van een set, ik zou je om te starten de D-lite van Elinchrom adviseren, die bestaan in 200 en in 400 WS
              Jammergenoeg zijn die een stuk duurder....

              Comment


              • #8
                Re: Belichting studio

                Oorspronkelijk geplaatst door Nathalie H. Bekijk bericht
                Jammergenoeg zijn die een stuk duurder....
                Maar zeer zeker beter !
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Belichting studio

                  Ik heb deze week deze link opgeslagen omdat ik de prijzen goed vond, geen idee als deze spullen voor jou bruikbaar zijn, dat zullen anderen je wel zeggen dus schiet me niet dood hé. Ik weet het, topkwaliteit zal het niet zijn, maar het is imo wel goed tot je zeker bent wat je precies wilt en nodig hebt.
                  Last edited by CIB; 28 juli 2011, 15:02.
                  Nikon D5100 + 18-105mm VR
                  Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Belichting studio

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    Maar zeer zeker beter !
                    Ja, das meestal zo he, het prijsverschil zit hem ergens in he. In welk opzicht zijn ze beter? Lichtkwaliteit, mogelijkheden,...

                    Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                    Ik heb deze week deze link opgeslagen omdat ik de prijzen goed vond, geen idee als deze spullen voor jou bruikbaar zijn, dat zullen anderen je wel zeggen dus schiet me niet dood hé. Ik weet het, topkwaliteit zal het niet zijn, maar het is imo wel goed tot je zeker bent wat je precies wilt en nodig hebt.
                    Dat is denk ik niet echt wat ik zoek, maar toch bedankt voor de reactie! Prijzen zijn idd erg laag.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Belichting studio

                      Ja, das meestal zo he, het prijsverschil zit hem ergens in he. In welk opzicht zijn ze beter? Lichtkwaliteit, mogelijkheden,...
                      Om te beginnen de compatibiliteit met alle reflectoren van Elinchrom, op de tweedeplaats heb je nu in de huidige modellen een ingebouwde ontvanger voor skyports, die heeft op zich als je het apart koopt een waarde van 75 euro, de flits is ook digtaal, dus een instelling is perfect reproduceerbaar en is instelbaar per 1/10 stop, ook via de zender.

                      MVG, Jeff C.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Belichting studio

                        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                        Oei .... Leg het dan is uit hé
                        Staat daar toch uitgelegd 1Ws is de energie die per sekonde wordt opgewekt/omgezet/verbruikt en dan komt er gedurende de flits 2x zoveel licht uit een 400Ws flitser als bij een 200Ws flitser, dus het effect 200Ws bij 200iso is hetzelfde als 400Ws bij 100iso, maar dat geldt ook bij 1600 en 800 iso.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Belichting studio

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nathalie H. Bekijk bericht
                          De ruimte is een kelderruimte van ongeveer 4 op 6m. Ik weet het, niet ideaal, maar we moeten ergens beginnen he...

                          Ik had al schrik dat de set van 500W misschien wat te zwaar zou zijn voor de ruimte. Maar in de (verre toekomst) zal ik een grotere ruimte ter beschikking hebben (ongeveer 8 op 6m). Bedoeling is wel dat de lampen ook daar hun werk kunnen doen.
                          500W is veel te veel voor een kleine ruimte als de jouwe... de problematiek is dat je die niet "donker" genoeg kan zetten! dus heb je altijd veel te veel licht... kan je weinig nuanceren en lowkey mag je helemaal vergeten... ik zou in jouw ruimte niet hoger gaan als 200W
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Belichting studio

                            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            500W is veel te veel voor een kleine ruimte als de jouwe... de problematiek is dat je die niet "donker" genoeg kan zetten! dus heb je altijd veel te veel licht... kan je weinig nuanceren en lowkey mag je helemaal vergeten... ik zou in jouw ruimte niet hoger gaan als 200W
                            ik kan deze mening volgen, je kan ook 300 watt mss overwegen maar dan nog

                            ik werk met pure reportage flitsers bij, zelfs in studio die bij mij maar 5 meter op 3 meter is en hiermee kan ik ook alles uitlichten zoals het hoort en deze zijn dan full power 60 watt ofzo elk en ik gebruik ze zelfs nie full power
                            Website: http://www.svisimaging.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Belichting studio

                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              500W is veel te veel voor een kleine ruimte als de jouwe... de problematiek is dat je die niet "donker" genoeg kan zetten! dus heb je altijd veel te veel licht... kan je weinig nuanceren en lowkey mag je helemaal vergeten... ik zou in jouw ruimte niet hoger gaan als 200W
                              Volledig mee eens. Ik heb zelf ook zo'n soort studio-ruimte qua grootte en heb een set D-lite 400Ws... en da's regelmatig toch al te veel vermogen. Ik schiet af en toe zelfs op ISO 50 omdat ik anders licht te veel heb. Ik wil er nog graag een set bij aanschaffen komende winter, en dat zal dan zeker een 200Ws worden....
                              www.indetailfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X