Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

    Ik zou graag studiofotografie willen doen met (spelende) kinderen. Welke lens kan ik hier het beste voor aanschaffen? Is het ook niet beter dat ik f2.8 neem of maakt dat toch niet zo veel uit?

  • #2
    Re: Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

    1 die snel en accuraat focust

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

      Spelende kinderen.....een grote studio?

      Aan f2.8 heb je niet veel extra want door de beperkte scherptediepte gaan ze ofwel op één lijn moeten zitten, ofwel niet allemaal scherp zijn.
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

        Oorspronkelijk geplaatst door the_lil_one Bekijk bericht
        Ik zou graag studiofotografie willen doen met (spelende) kinderen. Welke lens kan ik hier het beste voor aanschaffen? Is het ook niet beter dat ik f2.8 neem of maakt dat toch niet zo veel uit?
        Beter dan welke lens.

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

          mss kan je deze overwegen

          kwestie van de economie te stimuleren
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

            Hallo,

            Ik heb onlangs een shoot gedaan met één kindje. Mijn studio(tje) is niet zo groot... en ik was eerst met een 50mm begonnen. Met deze lens moest ik al tegen de muur gaan zitten om hem helemaal in beeld te krijgen. Daarna ben ik overgeschakeld op de 18-200 en dit ging beter. Ik vond het ook makkelijk dat je wat zoom had, die kindjes zitten niet stil en als je op je buik ligt ben je ook niet zo snel voor- en achteruit...

            Dit is puur mijn ervarging, met mijn lenzen (heb nog een 105 en 11-16, maar daar was ik helemaal niets mee).

            Die 2.8 is zeker niet nodig want dan moeten (zoals eerder gezegd) de kindjes op één lijn zitten....
            ~Try and fail, but don't fail to try ~

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

              Eender welke standaard zoom zal voldoen...de duurdere zullen wat sneller focussen, maar in de studio stel je je licht af op een bepaalde plek, dus veel rondrennen zal er niet bij zijn.

              Op normale afdrukken ga je het verschil tussen een "kitlens" en duur f2.8 objectief dan niet zien.

              Wel investeren in goed licht...en triggers, dus flitsen met een korte flitsduur en snelle herlaadtijden....en een trigger die geen zwakste schakel wordt (RF602 bijvoorbeeld).
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

                2.8 lens is niet direct nodig omdat je in de studio toch meestel f/5.6-f/11 gebruikt.

                Voor spelende kinderen zou ik persoonlijk meer prioriteit geven aan een (standaard) zoom lens die snel en accuraat focust. Denk dan aan een 24-105mm (of full frame). Je camera is hierbij ook belangrijk.
                Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

                  Maar een 2.8 is wel scherper vanaf 5.6 dan een kitlens.
                  Je moet ze dus niet op 2.8 gebruiken

                  kijk eens naar een tamron 17-50. (de oude,iets scherpere, is te nieuw te krijgen vanaf 300 euro)
                  Veel tevredenheid hier over het algemeen op BD, wel ietsje minder snel.
                  Maar wat is snel?
                  Nikon D7000 en wat lenzen.
                  http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

                    in studio/strobist zit je al snel aan f/8 -f/11 dan zijn ongeveer alle lenzen retescherp. Gebruik dus gewoon de lenzen die je hebt.

                    Als je met een Fotomateriaal Aankoop Syndroom zit, koop dan gewoon wat je leuk vindt.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                      Maar een 2.8 is wel scherper vanaf 5.6 dan een kitlens.
                      Scherpte wordt volgens mij bepaald door het diafragma.
                      Of het nu een kitlens is of een lichtsterke prime of een lichtsterke standaardzoom.

                      De verschillen zitten hem in de kwaliteit van het glas. Daar gaat het dan om kleurweergave / contrast / vervorming / CA / ... die zichtbaar gaan zijn. Volgens mij heeft dit allemaal niets met scherpte te zien dus.
                      Website: http://www.svisimaging.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

                        De Tamron kan ik ook aanraden...heerlijk objectief met een goede optische kwaliteit.

                        Maar ik heb al studiofoto's gezien met de 18-55IS van Canon...en op f8 met een correctie studiobelichting...is het een knappe jongen (of meisje) die het verschil ziet.


                        Dat iedereen over snel focussen blijft praten snap ik ook niet...er wordt hier gesproken over studio...die kinderen zijn dus niet heen en weer aan het rennen...

                        Elk objectief met de juiste brandpunt afstand voldoet. Een snelle flits (die actie bevriest) en snel herlaadt (zodat je geen momenten mist omdat je net had geflitst) zijn veel belangrijker in de studio dan het gebruikte objectief!

                        Heb je het over spelende kinderen op een grasveld...dan is een snel objectief wel handig inderdaad
                        Mijn objectieven zijn all round...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                          Scherpte wordt volgens mij bepaald door het diafragma.
                          Of het nu een kitlens is of een lichtsterke prime of een lichtsterke standaardzoom.

                          De verschillen zitten hem in de kwaliteit van het glas. Daar gaat het dan om kleurweergave / contrast / vervorming / CA / ... die zichtbaar gaan zijn. Volgens mij heeft dit allemaal niets met scherpte te zien dus.
                          Waarom blijkt dan uit testen dat lenzen scherper zijn als je ze 1à 2 stops dichtdraait?
                          Je moet die 2.8 uiteraard niet gebruiken in de studio (zal zelden lukken met extra belichting),
                          maar je kan ze wel gebruiken (voor portret buiten,...)

                          Nu, ik heb die lens niet hoor, maar ze wordt hier toch alom geprezen.
                          En echt duur in termen van lenzen is ze ook niet.
                          Nikon D7000 en wat lenzen.
                          http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                            Waarom blijkt dan uit testen dat lenzen scherper zijn als je ze 1à 2 stops dichtdraait?
                            Je moet die 2.8 uiteraard niet gebruiken in de studio (zal zelden lukken met extra belichting),
                            maar je kan ze wel gebruiken (voor portret buiten,...)

                            Nu, ik heb die lens niet hoor, maar ze wordt hier toch alom geprezen.
                            En echt duur in termen van lenzen is ze ook niet.
                            Dan denk ik dat je eens deftig moet leren analyseren.

                            We bedoelen de vergelijking op hetzelfde diafragma. In een studio ga je logisch gezien veelal op F8-9-11 werken. Welke lens het dan gaat zijn, maakt ansich niets uit voor de scherpte.

                            Qua RICHTLIJN zegt men veelal dat men idd de lichtsterke lenzen een stop moet dichtknijpen bij VOLLE OPENING (toch de 1ste versies van lenzen). Dat is een wezenlijk verschil. Doch kan het ook zijn dat je zelf persoonlijk het softe verkiest bij volle opening he. Een richtlijn is geen regel en waarheid. Ieder heeft zijn voorkeur qua outcome.
                            Website: http://www.svisimaging.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens voor studiofotografie met kinderen?

                              spelende kinderen en studio is als actieve hond en hondenhok / kennel: dat vloekt!
                              En dan heb ik het over spelende kinderen, niet over een peutertje dat op zijn achterwerk met de duplo's zit te spelen.

                              Ook qua belichting niet evident want je moet dan een ruim gebied vrij goed gaan verlichten omdat die kids niet stilzitten. Bij buitenopnames heb je meer ruimte, bij het huidige weer voldoende licht ook, en dan... is zo'n 2.8 lens wel interessanter (liefst beetje aan de telekant) omdat je daar kleine DOF mee kan maken, waardoor je spelende kinderen los komen van de omgeving. In de studio op F8... en dan zo'n grijs naar wit verlopende achtergrond, geklooi met de schaduwen,... en saaie en/of obligate prentjes. En dan op F8.0 ja. Of net omgekeerd: volopen op zo'n klein mogelijk getalleke met nen bijgesmeerden blur desnoods.... brrrrr...
                              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                              www.musicinframe.be

                              Comment

                              Working...
                              X