Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor Canon 500D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor Canon 500D

    Graag had ik even jullie advies gekregen betreffende de aankoop van een nieuw objectief voor mijn Canon 500D.

    Ik moet namelijk veel interieurs fotograferen van woningen en vroeg mij af welk objectief hiervoor het best zal passen bij mij gebruik.
    De kwaliteit van de foto's doet hier niet echt terzake aangezien wij alle foto's dienen te verkleinen. Het is wel belangrijk dat er zoveel mogelijk van de ruimte/kamer wordt opgenomen in de foto.

    Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen verder helpen en alvast bedankt voor de reacties...

    Om jullie een voorbeeld te geven, zie volgende foto's:
    Foto 1
    Foto 2
    Foto 3
    Last edited by DeWaFre; 16 maart 2013, 14:12.

  • #2
    Re: Welke lens voor Canon 500D

    Moderator Note: Zijn dat foto's van jou zelf? Want:
    - dan weet je toch met welke lens ze genomen zijn, alleszins een breedhoek;
    - dan mag je ze zichtbaar posten.
    Zijn de foto's niet van jou zelf, dan moeten ze achter een linkje. Regels van het huis.


    Dat als Moderator gezegd hebbende; als medefotograaf: het hangt er een beetje van af, maar ik zou voor een standaardbreedhoek (ik heb daarvoor de EF-s 17-55 f/2.8) of ultrabreedhoek (EF-s 10-22) gaan, afhankelijk van de beschikbare ruimte.
    Deze zijn genomen met mijn lichtsterke standaardbreedhoek. Ik had net voldoende ruimte op 17mm:

    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor Canon 500D

      Heel goed , maar niet echt goedkoop: Canon EFS 10-22
      Goedkoper : Sigma 10-20

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor Canon 500D


        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor Canon 500D

          Bouk, ik ben eigenlijk niet vertrouwd met de werking van een tilt-shift lens, maar is 45mm niet véél te tele voor een interieur (en we hebben het hier niet over de ridderzaal van een kasteel, hé)?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor Canon 500D

            Bedankt voor uw bijdrage. Ik heb mijn vraag aangepast volgens de regels van het huis (denk ik )
            Eveneens bedankt voor uw voorbeeldfoto's, maar die lijken mij nog net niet breed genoeg om een merkelijke verschil te maken met mijn huidige kitlens EFS 18-55.
            Het spijtige eraan is om redelijk veel geld uit te geven aan een degelijke lens, maar dat ik de foto's toch moet verkleinen naar 800x600.

            Daarom dacht ik er ook al aan om een degelijke compact/systeemcamera aan te kopen met een breedhoeklens...

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor Canon 500D

              2 foto's maken, 1/3 overlappend, en met een stitch programma aan elkaar plakken.

              Let ook op je camerastand dan blijven de schuine lijnen recht.

              Waarom zou je binnenhuis fotografie een T/S lans nodig hebben?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor Canon 500D

                sinds enige tijd heb je een zogenaamde sweep panorama mode op nogal wat toestellen ... Sony was daarmee de eerste dacht ik ... googelen geeft de nodige info en voorbeelden

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor Canon 500D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                  sinds enige tijd heb je een zogenaamde sweep panorama mode op nogal wat toestellen ... Sony was daarmee de eerste dacht ik ... googelen geeft de nodige info en voorbeelden
                  't Is natuurlijk geen antwoord op de originele vraag (welke lens voor 500D), maar is voor mijn part best een valabele oplossing!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor Canon 500D

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    't Is natuurlijk geen antwoord op de originele vraag (welke lens voor 500D), maar is voor mijn part best een valabele oplossing!
                    In een latere posting vermeldt de vraagsteller dat het per se geen lens voor een 500d moet zijn


                    Oorspronkelijk geplaatst door DeWaFre Bekijk bericht
                    Daarom dacht ik er ook al aan om een degelijke compact/systeemcamera aan te kopen met een breedhoeklens...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor Canon 500D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                      In een latere posting vermeldt de vraagsteller dat het per se geen lens voor een 500d moet zijn
                      Vandaar dat ik ook stel: "... de originele vraag..."

                      De TS heeft nu een alternatief: een (ultra?)breedhoek voor zijn 500D, of een -wat ik zou noemen- "dedicated" compactje met "sweep panorama" mogelijkheden. De oplossing van hjanssen kan eventueel een tussenoplossing zijn: meerdere foto's aan elkaar stitchen, maar dat brengt alleszins meer werk met zich mee. Uiteindelijk gaat het hier niet meteen om 'kunstfotografie' of om foto's zoals de meeste hier op het forum, maar om duidelijke beelden met zoveel mogelijk informatie voor de geïnteresseerde vastgoed-koper/huurder...
                      Last edited by LesC; 17 maart 2013, 11:12. Reden: typo
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens voor Canon 500D

                        Een normale kamer in een doorsnee huis krijg je nooit op de foto zonder een echte breedhoek.
                        Ik zoek ook nog naar een compactje die dat heeft (breder dan 24mm FF equivalent, dit is 15-16 mm crop heb ik nog niet gevonden).

                        Het gebruiksgemak en vergrotende effekt van een UWA als verkoopsargument is m.i. voldoende groot om de aankoop van een dergelijke lens te verantwoorden.
                        (zoek een tweedehands Sigma of Canon - gisteren is er hier nog één zeer goedkoop weggegaan)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens voor Canon 500D

                          Ik ben even op zoek gegaan naar verschillende breedhoekobjectieven en kom op volgende modellen uit:

                          - TOKINA 12-24MM F/4.0 AT-X PRO DX II CANON
                          - SIGMA 10-20MM F/3.5 EX DC HSM CANON
                          - TAMRON 10-24MM F/3.5-4.5 DI II LD ASPHERICAL IF CANON

                          Na wat reviews te lezen gaat mijn voorkeur uit naar de Tamron 10-24mm, maar natuurlijk wil ik ook jullie advies afwachten alvorens te beslissen.
                          Alvast bedankt voor jullie reacties...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens voor Canon 500D

                            Oorspronkelijk geplaatst door DeWaFre Bekijk bericht
                            Ik ben even op zoek gegaan naar verschillende breedhoekobjectieven en kom op volgende modellen uit:

                            - TOKINA 12-24MM F/4.0 AT-X PRO DX II CANON
                            - SIGMA 10-20MM F/3.5 EX DC HSM CANON
                            - TAMRON 10-24MM F/3.5-4.5 DI II LD ASPHERICAL IF CANON

                            Na wat reviews te lezen gaat mijn voorkeur uit naar de Tamron 10-24mm, maar natuurlijk wil ik ook jullie advies afwachten alvorens te beslissen.
                            Alvast bedankt voor jullie reacties...
                            Uppie (hopelijk mag dit op het forum?)
                            Zou vandaag de bestelling willen doen, vandaar hopen op snelle reacties.
                            Alvast bedankt ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens voor Canon 500D

                              Persoonlijk heb ik alleen ervaring met de lens die nadrukkelijk in jouw lijstje ontbreekt, nl. de Canon EF-s 10-22 f/3.5-4.5, die wellicht boven jouw budget is, maar die regelmatig in onze Aangeboden-hoek te vinden is.
                              De laatste is erg goedkoop van eigenaar verwisseld: http://forum.belgiumdigital.com/f11/...mm-450653.html

                              Tenzij de eigenaar zijn post nog niet aangepast heeft, zou er hier ook nog eentje te koop zijn. Ook €400 is een goede prijs, tenminste als de lens in goede staat is.
                              Met third-party lenzen voor Canon heb ik zelf geen ervaring, maar er zijn zeker gebruikers van de objectieven die jij oplijst. Natuurlijk mag je "uppen" in de hoop nog snel een antwoord te krijgen. Succes!
                              Last edited by LesC; 18 maart 2013, 09:54.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X