Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

suggestie (prime) breedhoek voor nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • suggestie (prime) breedhoek voor nikon

    Ik ben al een tijdje -op mijn gemak - aan het uitzien nr een breedhoek die breder gaat dan mijn 18-70. De 18-70 is niet slecht dus ik neem mijn tijd.

    Ik heb momenteel een D70. Andere kandidaten bodies zijn fuji s3 pro, D200 of een toekomstig Nikon of Fuji model.

    Ik heb eerder nr de zooms gekeken. Ik neem veel foto's van zonsondergang/zon dus flare is een no go. Vandaar dat de tokina 12-24 niet voldoet.
    Kanshebbers voor het moment zijn sigma 10-20 en nikon 12-24.

    Maar ik zou graag eens de vraag stellen naar primes of andere breedhoeken.

    Behoeften :

    * lens voor landschappen (en pano's) : super breedhoek
    * moet vooral scherp zijn over het hele gebied ; DOF controle minder belangrijk
    * Nikon/Fuji compatibel : Nikon, Sigma, Zeis, ...
    * Lichtgevoeligheid : 2.8 hoéft niet ; als ie maar scherp is
    * Niet flare gevoelig !
    * Graag ook suggestie naar primes !
    * Full frame ondersteuning bij voorkeur
    * Moet filters & co zoals polarisator, hoya infrarood kunnen opzetten
    * Geen fisheye : teveel distortie
    * Bij voorkeur ondersteund door software pakket DXO
    * Budget : pakweg 1000 euro

    Ik ben benieuwd.
    Last edited by PSG; 18 april 2006, 11:17.

  • #2
    Re: suggestie (prime) breedhoek voor nikon

    Ja, ik weet het. Het is geen gemakkelijke vraag.
    Zie het als een uitdaging !
    Wie biedt eerst?

    Comment


    • #3
      Re: suggestie (prime) breedhoek voor nikon

      Er zijn niet echt primes die aan je eisen voldoen. Is een 17-35mm of 17-55mm niet iets voor je?

      Comment


      • #4
        Re: suggestie (prime) breedhoek voor nikon

        De sigma 14 mm vind ik daarvoor heel geschikt :

        Comment


        • #5
          Re: suggestie (prime) breedhoek voor nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict
          De sigma 14 mm vind ik daarvoor heel geschikt :
          http://www.cornevaniperen.nl/proddetail.php?prod=sig029
          Ja, ook aan gedacht.
          Contra : flare gevoelig ; geen mogelijkheid voor polariser of front filter; kwaliteit varieert serieus van exemplaar tot exemplaar

          Comment


          • #6
            Re: suggestie (prime) breedhoek voor nikon

            Hopelijk komen er van Zeiss binnenkort ook breedhoeklenzen met Nikon vatting.
            By the way, waarom denk je dat de Tokina 12-24 niet goed is? Ik ben nogal veeleisend en heb bijna alleen primes, maar die Tokina lens heb ik en ik vind ze best goed, zelfs qua flare. Nu, ik zou liever een goede vaste 15/2.8 of zoiets hebben maar die bestaat (nog) niet .
            Hier een Iers voorbeeldje, gemaakt op 15mm f/8:



            Kris.

            Comment


            • #7
              Re: suggestie (prime) breedhoek voor nikon



              Hier staan wat voorbeelden van foto's met de sigma 10-20op een D200 meestal in de 10mm stand.

              Ik ben erg tevreden over de lens.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: suggestie (prime) breedhoek voor nikon

                wat dacht je van de geweldige Nikon 14 mm
                Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

                Comment


                • #9
                  Re: suggestie (prime) breedhoek voor nikon

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ranon
                  wat dacht je van de geweldige Nikon 14 mm
                  Daar dacht ik over: €1290

                  Comment


                  • #10
                    Re: suggestie (prime) breedhoek voor nikon

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ranon
                    wat dacht je van de geweldige Nikon 14 mm
                    Volgens Corné mag je de Sigma 14mm gerust naast die Nikon leggen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: suggestie (prime) breedhoek voor nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ranon
                      wat dacht je van de geweldige Nikon 14 mm
                      Schijnt naar ik gelezen heb vrij slecht te presteren op digitaal (net zoals bv. de 20/2.8)? Hoe zit het met de vervorming, lichtafval en met de scherpte op f/2.8 ? Kris

                      Comment


                      • #12
                        Re: suggestie (prime) breedhoek voor nikon

                        Ook de Sigma 10-20 mm is een aanrader. Zelfs aangeprezen bij de Tipa Awards 2006 als beste consumer lens :


                        Hier kun je enkele foto's bekijken :

                        Comment


                        • #13
                          Re: suggestie (prime) breedhoek voor nikon

                          Oorspronkelijk geplaatst door krisd
                          Hopelijk komen er van Zeiss binnenkort ook breedhoeklenzen met Nikon vatting.
                          Ja, hou ik ook in het achterhoofd maar het schijnt dat ze hun lenzen niet zouden aanpassen voor digitaal.

                          Oorspronkelijk geplaatst door krisd
                          By the way, waarom denk je dat de Tokina 12-24 niet goed is? Ik ben nogal veeleisend en heb bijna alleen primes, maar die Tokina lens heb ik en ik vind ze best goed, zelfs qua flare.
                          De tokina lijkt mij een heel goede lens maar verschillende bronnen rapporteren veel flare. Aangezien ik veel met de zon werk, is dit een no go.

                          Comment


                          • #14
                            Re: suggestie (prime) breedhoek voor nikon

                            Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                            Ja, hou ik ook in het achterhoofd maar het schijnt dat ze hun lenzen niet zouden aanpassen voor digitaal.



                            De tokina lijkt mij een heel goede lens maar verschillende bronnen rapporteren veel flare. Aangezien ik veel met de zon werk, is dit een no go.
                            Ik ben ook allergisch aan flare... daarom dat ik de foto hierboven postte, recht in de zon getrokken. Valt heel goed mee vind ik (als je wil kan ik de grote versie wel eens opsturen). Nu ja, beter mag altijd maar ik weet niet of dat bestaat
                            Wat betreft Zeiss, ik ben er vrij gerust in dat ALS ze iets op de markt brengen, het wel goed zal zijn, en tenslotte vijzen de veeleisende Canonians nu ook (oude!) Zeiss breedhoeklenzen voor hun bodies dacht ik, via een adaptor.
                            Kris.

                            Comment


                            • #15
                              Re: suggestie (prime) breedhoek voor nikon

                              Ook ik ben nog altijd op zoek naar hetgeen je eigenlijk vraagt: een extreme breedhoek prime die schitterende resultaten heeft.
                              De Tokina is geen slechte lens maar de testen tonen aan dat deze lens enorm veel last heeft van Chromatische Aberratie.
                              De Nikon 12-24 is misschien een tikje beter, doch voor 1000€ vind ik de prestaties toch nog niet goed genoeg en vooral de afwerking vind ik te plastiekerig (voor die prijs toch).
                              Sigma en Tamron vallen voor mij sowieso buiten de prijzen.
                              De reviews van de Nikkor 14/2.8 vallen ietwat tegen bij het digitaal gebruik en de prijs is veel te hoog.
                              Een fisheye moet ik ook niet hebben, dus voldoet er momenteel geen lens aan hetgeen ik zoek.
                              Ik heb niet bevestigde geruchten gelezen dat Nikon een 12-24/2.8 zou ontwikkelen, doch het blijven geruchten.
                              Ik ben benieuwd of de Photokina niets nieuws zal brengen.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X