Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Canon FD objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Oude Canon FD objectieven

    Alles komt goed door nu!
    Vooral die 2de met de thee (?) kopjes komt mooi ruimtelijk over en het is altijd tof een lens een 2de leven te kunnen geven

    Breedhoeklenzen zijn idd moeilijker om te focussen, maar op afstand speelt beweging meestal niet zo mee en gebruik ik vrijwel altijd 5 of 10x zoom en dan lukt het toch meestal wel, voor statische onderwerpen heb ik manueel niet veel missers eigenlijk.
    Als ik de kans krijg ga ik altijd een paar keer voorbij de optimale focus in beide richtingen om te zien waar het contrast optimaal is.
    Op dslr had je geen andere keuze, dus dit voelt al bijna luxueus nu met focuspeaking en zoom.
    Hoe kleiner de dof en hoe contrastrijker binnen de dof hoe makkelijker, van die foto's van de avond optredens met de 55 @ 1.2 hier waren hooguit een paar foto's onbruikbaar wegens foute focus, toch als je gewoon op schermresolutie kijkt, op 100% wel wat meer, maar op zo'n hoge iso is 100% toch sowieso niet meer echt goed.
    Met de Canon en Rokkor 58 @ 1.2 was ik al blij als 1/4de bruikbaar was, na wat bewerken..
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • Re: Oude Canon FD objectieven

      Ja, een beetje ervaring opdoen met die peak focussing is wel nodig. Ik ga ook altijd wel door het "maximum" en terug maar soms, en vooral naar oneindig toe wordt het wel moeilijk inschatten. Gelukkig herinner ik mij nog wel eea uit de tijd dat ik mijn Canon FT-QL kocht nu bijna 50 jaar geleden ;-)

      Moest ik méér centen kunnen uitgeven, ik kocht mij zeker nog wat méér spul !! Ik twijfel nu over een Yashica ML 42-75mm schijnbaar ook een zeer goed stuk glas en de Yashica ML 28-80(?)mm schijnt nog beter te zijn

      Comment


      • Re: Oude Canon FD objectieven

        Hergebruik van mijn Canon FL 50mm 1.8, de originele kit lens van mijn Canon FT-QL camera, gekocht nu bijna 50 jaar geleden ..
        Eigenlijk was het door de ondergaande zon al te laat om nog goede fotos te nemen maar dan maar met de lens (bijna) wijd open ...

        https://www.flickr.com/photos/694203...57664048535641

        can50_7

        can50_15

        can50_18

        Comment


        • Re: Oude Canon FD objectieven

          Als die laatste ook rond f/1.8 is ziet dat er wel goed scherp uit tot in de hoekjes van de crop sensor, bij de andere ligt de scherpte wat veel naar achter vind ik, ik zou eerder op de voorste peulvruchten / besjes hebben scherpgesteld, maar da's persoonlijk. Wel super om die lens a al die jaren zorgvuldig bewaren eindelijk terug te kunnen gebruiken
          Volgens die link hierboven is deze lens idd beter dan de befaamde "plastic fantastic" (en dus ook haar metalen AF voorloper)

          50mm f1.7 or f1.8 primes

          contax best, then canon fd and nikkor af, pentax smc-f and canon ef, then nikkor manual last
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • Re: Oude Canon FD objectieven

            Ik zal dat allemaal nog eens moeten herdoen in de lente/zomer als er meer consistent licht is denk ik ... en met veel "nieuwe" lenzen tegelijk bezig zijn is een hoop aanpassing om uit te vlooien hoe de ene lens "beter" focust dan de andere ttz waar legt men best het focuspunt voor lens x ... ben vandaag ff bezig geweest met de Canon FD(n?) 135mm en dat is "gene kado" ivm focus, zelfs niet met peaking

            PS met de Canon FL 50 valt nog bijzonder goed te focussen los uit de hand en op f1.8

            can50_12

            Comment


            • Re: Oude Canon FD objectieven

              Dat ziet er prima uit!
              En idd, ik probeer ook nooit te veel 'nieuwe' lenzen tegelijk aan te schaffen, of ze om de beurt een tijdje apart in gebruik te nemen, maar soms is dat wel lastig als je juist een nieuwe adapter hebt gekocht voor de eerste lens en er plots weer een nieuwe wereld aan lenzen open gaat
              Het moeilijkste om goed scherp te stellen op zo'n kleine takjes e.d. vind ik toch wel de wind, dan is het vaak echt gokken wanneer je moet afdrukken om het gewenste onderwerp binnen je dof te krijgen en wind hebben we wel genoeg gehad de laatste tijd..
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • Re: Oude Canon FD objectieven

                Aan deze lens krijg ik kop noch staart ... Vivitar 135 mm f2.8 .. is nochtans de Komine build (net zoals mijn Viv 28mm) Ik kocht 'm heel goedkoop maar ik denk dat hij "gekuist is geweest en ik vraag mij af of ze er de coatings "afgeschuurd" hebben glas lijkt nochtans behoorlijk proper ... de zaak in focus krijgen is echt een opgave ... en men moet ook eens naar "den brol" kijken in dat album

                https://www.flickr.com/photos/694203...h/24130929924/

                viv135_24

                viv135_4

                Comment


                • Re: Oude Canon FD objectieven

                  Een vraagske, wat is de gangbare prijs voor een Canon FD 24mm f/2.8?
                  Ik had gisteren geboden op ebay tot 70 euro en die is verkocht voor 72 euro, dat is balen hé want ik was helaas niet thuis op het uur dat de veiling afliep.
                  Soms zie je echt zotte prijzen op ebay tot meer dan 200 euro, dit is toch echt overdreven vind ik.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • Re: Oude Canon FD objectieven

                    Gewoonlijk worden die verkocht tussen de 100 en 125€ Op ebay. 72€ Is vrij goedkoop.
                    FLICKR PHOTOSTREAM
                    Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                    Comment


                    • Re: Oude Canon FD objectieven

                      @ regulus: ik gebruik om de een of andere reden sowieso al minder telelenzen op mijn Sony, hoewel ik van crop naar FF ben gegaan, wsl deels de vormfactor van de camera, maar mss ook het feit dat kortere lenzen nu ook makkelijker focussen, ik weet het niet juist. Maar in deze donkere wintermaanden gebruik ik al helemaal amper telelenzen, hooguit eens de Nikkor 105 1.8, maar eigenlijk ook veel te weinig, daarmee zou ik eens wat deftig moeten experimenteren.

                      @ LG: Goh, €70 lijkt me redelijk, de mijne is een paar weken bij Grobet in de etalage blijven liggen voor €89 en uiteindelijk wilden ze dan zakken tot die €70, maar lager wilden ze echt niet gaan, dus wellicht hebben ze hem ook ongeveer voor dat bedrag overgenomen, maar meer wou ik er niet aan geven, ik had hem zelfs al eens eerder getest toen ze nog niet wilden zakken, via ebay zou ik wsl nog minder bieden als je niet kunt testen.
                      Prijzen blijven toch iets raars, als je dan ziet dat ze bij dezelfde winkel enkele maanden eerder die 55 asph in bijna perfecte staat verkochten voor €79, pakweg 10 à 15% van de normale marktwaarde, en voor die 24mm vragen ze dan een gemiddelde prijs...
                      Ik vind de FD 24mm wel een goeie lens (zie voorbeelden en tekst op vorige pagina's), maar ik betwijfel wel of die echt iets extra zal bieden naast uw EF 24mm f/2.8 IS USM?

                      @ !Karen: mja, je weet zelf wsl beter dan wie ook dat de prijzen hier in de lage landen niet echt representatief lijken, ik zag een paar leuke lensjes van jou al een tijdje op op 2dehands.be staan die op ebay volgens mij direct weg zouden zijn voor die prijzen, of mss zelfs een stukje meer..
                      Last edited by oermens; 3 februari 2016, 21:55.
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • Re: Oude Canon FD objectieven

                        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                        @ regulus: ik gebruik om de een of andere reden sowieso al minder telelenzen op mijn Sony, hoewel ik van crop naar FF ben gegaan, wsl deels de vormfactor van de camera, maar mss ook het feit dat kortere lenzen nu ook makkelijker focussen, ik weet het niet juist. Maar in deze donkere wintermaanden gebruik ik al helemaal amper telelenzen, hooguit eens de Nikkor 105 1.8, maar eigenlijk ook veel te weinig, daarmee zou ik eens wat deftig moeten experimenteren.

                        ...
                        Ja, ik kan u daarin volgen ... ik denk dat 135mm op crop camera weinig bijbrengt, dat wordt net iets te lang om nog nuttig te zijn behalve misschien als portretlens maar daar heb ik geen ervaring mee ..
                        vandaag dus als tegengewicht even de Canon FD 135mm uitgeprobeerd en ik weet nog steeds niet wat ik er moet van denken. Plots zitten daar 2 kompleet overbelichte dingen tussen samen met de OOF "brol" algoewel ik ervan overtuigd was dat focus juist zat ... toch te "traag" qua sluitersnelheid ?

                        Misschien is 100mm/105mm een betere optie op crop ? (for fun only? )

                        zie ff
                        https://www.flickr.com/photos/694203...57664113307211

                        Comment


                        • Re: Oude Canon FD objectieven

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Canon FD(n?) 135mm
                          FDn's zijn de bayonet vattingen, zonder chrome ring (FDn ligt uiterst rechts op de foto die ik postte in #142)

                          Zelf gebruik ik zelden een 135mm. 85 of 100/105 vind ik veel fijner op een crop camera

                          De focus peaking werkt op contrast. Lenzen met geen of mindere coatings zijn daardoor veel moeilijker te focussen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                          @ !Karen: mja, je weet zelf wsl beter dan wie ook dat de prijzen hier in de lage landen niet echt representatief lijken, ik zag een paar leuke lensjes van jou al een tijdje op op 2dehands.be staan die op ebay volgens mij direct weg zouden zijn voor die prijzen, of mss zelfs een stukje meer..
                          Das waar, moest ik ze op mflenses te koop aanbieden ook, maar dat internationaal verzenden schrikt me wat af
                          Last edited by !Karen; 3 februari 2016, 22:24.
                          FLICKR PHOTOSTREAM
                          Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                          Comment


                          • Re: Oude Canon FD objectieven

                            Oorspronkelijk geplaatst door !Karen Bekijk bericht
                            FDn's zijn de bayonet vattingen, zonder chrome ring (FDn ligt uiterst rechts op de foto die ik postte in #142)
                            Ik heb het hier en op de foto nog eens nagekeken ... Het afnemen van de adapter gaat met een drukknop ... zal dus wel FDn zijn zeker ;-)


                            Zelf gebruik ik zelden een 135mm. 85 of 100/105 vind ik veel fijner op een crop camera
                            De focus peaking werkt op contrast. Lenzen met geen of mindere coatings zijn daardoor veel moeilijker te focussen.
                            Ja ik heb eea opgezocht over de werking van focus peaking .. daardoor wordt het bij verminderd licht ook moeilijker om te focussen 'k zal dus toch moeten een bod doen op een paar 100mm lenzen

                            Comment


                            • Re: Oude Canon FD objectieven

                              Oorspronkelijk geplaatst door !Karen Bekijk bericht
                              Das waar, moest ik ze op mflenses te koop aanbieden ook, maar dat internationaal verzenden schrikt me wat af
                              Snap ik heel goed, ik ben zelfs al niet zo'n fan van online kopen/verkopen, maar er zou wsl wel een handeltje in zitten, hier aankopen, in USA of verre oosten verkopen, idd zeker rechtstreeks via Mflenses en Fredmiranda.
                              Zeker voor deze Angenieux lens (als je liever niet heb dat ik de link hier zet haal ik hem zo snel mogelijk weg!), ik neem aan dat je deze "aanbieding" ook al hebt gezien?
                              Ok, die is in véél betere staat, maar als ik jou was zou ik die lens mss toch wel eens internationaal online durven zetten, het is dat ik geen handelaar ben, anders was ik er mee weg om een poging te wagen
                              Om echt goeie prijzen te krijgen heb je wsl wel al een account met goeie feedback nodig (voor ebay of Fredmiranda).
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                              Comment


                              • Re: Oude Canon FD objectieven

                                Paar dagen geleden heb ik op tweedehands een minolta 100/2,5 zien voorbij komen
                                Das eentje die ik zeker kan aanraden



                                Nikkors zijn ook heel mooi, maar wat prijziger
                                FLICKR PHOTOSTREAM
                                Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                                Comment

                                Working...
                                X