Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noorderlicht + sterrenhemel, welke lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Noorderlicht + sterrenhemel, welke lens ?

    Hallo,

    eind september trek ik voor een tweetal weken naar het noorden van Zweden en Noorwegen, ik zou dan graag het noorderlicht fotograferen met mijn Nikon D5100. Op 2 weken tijd hopen we enkele keren het noorderlicht fenomeen waar te nemen. Op dit moment gebruik ik een Nikon AF-S DX Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR lens, maar ik heb begrepen dat ik best een extra lens koop. Kunnen jullie me tips geven welke lens ik me hiervoor best aanschaf, budget rond de 500€ ?

    Is het een goede voorbereiding als ik hier op voorhand al experimenteer met foto's van de maan en de sterrenhemel, of is dat qua instellingen totaal niet vergelijkbaar met het noorderlicht ? (het zou handig zijn als de nieuwe lens daarvoor ook bruikbaar is)

    Ik beschik al over een statief en een afstandbediening, maar verder zijn alle mogelijke tips altijd welkom, instellingen, websites met voorbeelden en extra uitleg, ... (zowel voor noorderlicht als voor sterrenhemel)

    Alvast hartelijk dank bij voorbaat voor alle antwoorden,
    Karel.

  • #2
    Re: Noorderlicht + sterrenhemel, welke lens ?

    Ik zou deze site eens doornemen

    http://www.lonelyspeck.com/lenses-fo...y-photography/

    De informatie daar lijkt mij wel vrij correct te zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Noorderlicht + sterrenhemel, welke lens ?

      Ik heb de eerste keer (in Kiruna, Zweden) mijn Nikon kitlens 18-105 gebruikt. Aurora was bijna niet zichtbaar en ik had de ISO op 3200 gezet en diafragma op 3.5 en 30-45 seconden belichtingstijd. Op de foto stond een vage groene schijn. Omdat we ons op voorhand niet verdiept hadden in het fenomeen aurora borealis en dit gewoon onverwacht was (een local had gezegd dat het "mogelijk" was dat er iets te zien was) was het resultaat op zijn minst teleurstellend.

      In februari 2012 (Tromso, Noorwegen) was ik gewapend met een Tokina 11-16 f2.8 en deden we een uitstap met een fotograaf, na een 45min durende uitleg over noorderlicht fotografie en "ideale" settings. Niettegenstaande de aurora nog steeds zwak met het blote oog te zien was waren de resultaten al stukken beter.

      Na wat trial and error wat betreft belichtingstijden werden de meeste foto's gemaakt met de volgende settings.

      Scherpstelling Manueel
      VR off
      ISO 800-1000
      F3.2/3.5
      20-30 seconden belichting
      WB 3000K (+/-200)
      Afstandbediening (handig dat je je handen in je zakken kan steken tegen de mogelijke kou).
      Extra batterij (batterijen hebben de neiging minder lang mee te gaan in de kou).

      In maart 2013 waren we weer in Tromso maar hadden we iets geboekt op 45 min ten noorden van de stad, weg van de lichtpollutie. De eerste avond hadden we al prijs met echt mooie aurora. Settings weer ongeveer hetzelfde maar ISO 2000.

      Voorbeelden:





      Goed om weten is dat de meeste auroratours er meestal op uit trekken van 20:00 uur - middernacht en proberen een bewolkingloze lucht te vinden (ze bellen met spotters om lokale condities te kennen vooraleer ze 80-100 Km weg rijden van een stad) maar wij zagen onze beste "shows" NA middernacht, meestal 1-1:30u. (180° uit de richting van de zon) Het is natuurlijk een natuurverschijnsel en dat laat zich niet regisseren.

      Er zijn apps, twitteraccounts en mailinglists die je kunnen verwittigen van aurora events.
      Wij gebruikten enkele websites met waarnemingen en als de cijfers gunstig leken te worden gingen we gewoon boven aan de venster kijken en een foto maken met de hoogst mogelijke ISO en diafragma open op 15-30 seconden, gewoon uit de hand. Zelfs als er niets te zien was gaf de "bewogen" foto al een indicatie als er een groene schijn op kwam. Het was dan een kwestie van alles bij elkaar te nemen en een beetje later buiten te gaan staan.

      Ik postte al eerder info over aurora.
      Lees ook de PDF, uitgegeven door NASA, eens

      Eind september zou een ideale periode moeten zijn. In theorie heeft men het meeste kans tijden de equinoxen, in de praktijk de hele tijd dat het donker is
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Noorderlicht + sterrenhemel, welke lens ?

        September, oktober is inderdaad de beste periode. De laatste jaren was er in die periode steeds de meeste activiteit.
        Noorderlicht is in noord-Scancinavië vrijwel elke andere dag te zien (tenzij er teveel bewolking is uiteraard) maar de intensiteit ervan kan enorm variëren. Je kan een nacht hebben met een zeer zwakke aurora (amper te zien met het blote oog) en dan moet je richting ISO2000, 20s op f2 (bv). Andere dagen kan de aurora zo sterk zijn dat hij zelfs met het blote oog zeer groen (of rood) is en dan heb je vaak met een belichtingstijd van enkele seconden genoeg op ISO800.
        Dan is er ook nog de factor maanlicht. Volle maan of nieuwe maan, het scheelt snel een stop of 3-4. Een vaste instelling bestaat dus niet. Je zal op het moment zelf wat moeten zoeken naar de beste combinatie. De instellingen zoals Maurice hierboven aanhaalt zijn een goed uitgangspunt.
        Hou er wel rekening mee dat de intensiteit op enkele seconden enorm kan toenemen en dat je dan ook snel je instellingen moet aanpassen.

        Ik gebruik zelf deze sites om het noorderlicht in het oog te houden
        Aurora Borealis Forecast, includes immediate, real time info on Northern Lights viewing, including Aurora Alerts




        Men kan maar 45minuten op voorhand accuraat voorspellen hoe sterk de aurora zal zijn. De zonnewind raakt de atmosfeer eerst aan de zonnezijde van de aarde (voor ons dus USA), dan kunnen metingen/voorspellingen gebeuren, het duurt dan 10-40min eer die winden hier bij ons voor aurora's kunnen zorgen.
        De voorspellingen en metingen dus goed in het oog houden en klaar staan om naar je locatie te gaan. Minder betrouwbaar zijn de satelliet-metingen maar die kunnen wel een indicatie geven of er al dan niet kans is om iets te zien. Deze voorspellingen kunnen enkele uren op voorhand gedaan worden.
        Plannen en klaarstaan is dus essentiëel want je hebt misschien maar een half uur de tijd om echt goede beelden te maken.

        Ga voor een zo breed en zo lichtsterk objectief als je kan. Als je grootste diafragma bv 3.5 is dan moet je naar lange belichtingstijden waardoor de de sterren streepjes worden ipv puntjes. Hoe breder je lens hoe minder snel je dit krijgt. Een 14mm op FF geeft je ongeveer 30s de tijd eer je duidelijk streepjes ziet, bij een 24mm op FF heb je dit al na een kleine 20 seconden.
        Vermits je manueel scherpstelt kan een samyang 14mm 2.8 een mooie lens zijn. Scherp, breed, lichtsterk en niet te prijzig.

        Groeten
        Jelle
        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Noorderlicht + sterrenhemel, welke lens ?

          Niet vergeten dat de intensiteit van de zon (solar flux) alweer afneemt en er een dalende lijn is in de activiteit. Deze cyclus is een van de minst actieve geweest sinds 100 jaar. Binnen ongeveer 10 jaar is er weer een piek die hopelijk dan weer wat beter is. De zonneactiviteit neemt nu geleidelijk af om dan weer steiler naar een piek te gaan.

          Kijk ook hier eens, ze hebben een mooie aurora gallery waar je ook de settings kan zien van de opnames.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: Noorderlicht + sterrenhemel, welke lens ?

            Ga naar de kiosk en koop de Photo Digitaal van deze maand (of bestel hem online)
            Er staat een uitgebreid artikel in over astrofotografie.



            Groeten,

            Arno
            Canon EOS 5D - Canon EOS 7D - Canon EOS 10D - Canon 24-70 F2.8 L USM - Canon 100 F2.8 L IS USM - Canon 70-200 F4 L USM - Canon 24-105 F4 L IS USM - Canon 50 II F1.8

            Comment

            Working...
            X