Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 80-400 vs Sigma 80-400

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon 80-400 vs Sigma 80-400

Ik heb nog niet zo lang geleden een Nikon D70 aangeschaft en ik wil nu een goede tele-zoom lens daarbij aanschaffen. (vnl voor natuurfoto's) Ik twijfel enorm tussen een Sigma 80-400 en een Nikon 80-400. Ik begrijp dat ze beide over een vibratie reductie beschikken.

Op de Nikon-Europa site staan de camera's genoemd waarvoor de Nikon 80-400 geschikt is. Helaas wordt de D70 niet in het rijtje genoemd?

Op de Sigma site staan een opmerking dat de Sigma lens met nikon vatting geen diafragma ring heeft en dat daardoor bepaalde opties op bepaalde camera's niet goed werken?

Kan iemand me adviseren? Is de Nikon het prijsverschil waard? werkt ie goed op een D70.

Bedankt, Dirk

Re: Nikon 80-400 vs Sigma 80-400

Met de nikon geen ervaring maar de sigma doet het toch goed op mijn D70
    D7000 + 28 tot 400mm

Comment

Natuurlijk werkt de Nikon 80-400 prima op een D70.

Ik kan je alleen aanraden beide lenzen effectief te proberen. Ik was er lang van overtuigd dat ik de 80-400 'moest' hebben. Op Corné's lenzendag in Deurne heb ik er dan een tijdje mee 'gespeeld' en de lens lag me niet. Ik vond ze er minder mooi uitzien dan verwacht (beetje belachelijk, ik weet het) en de handling ging me ook niet zo goed af. De testopnames waren niet echt denderend maar ik begrijp dat je in dit soort lenzen moet 'groeien'.

Ik ben nog steeds overtuigd dan een 80-400 voor mij DE lens is. Alleen ben ik niet meer zeker dat het de Nikon moet zijn. Misschien ist de Sigma mijn ding? Voor mij is 1000 tot 1500 euro een pak geld. Als dat bij jou ook zo is: eerst proberen, dan kopen! Gelukkig zijn er leden waar je altijd eens langs mag gaan
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Werkt perfect op de D70.
        Nikon body's plus wat Nikkor glas.
        Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

Comment

Ik gebruik een Nikon 80-400 op een D70. De lens is 100% compatible met deze camera. Soms durft de AF al eens rare toeren hebben. (efkens switchen tussen limit en full lost het probleem op)
          Met een Sigma lens (de 70-200) heb wel degelijk problemen gehad.
          Is de Nikkor het prijsverschil waard ? Een moeilijke vraag.

- Ik heb de Sigma maar een paar minuten vast gehad maar ik vond hem minder solider dan de Nikkor. Maar dat is persoonlijk.
          - De Nikkor weegt 300gr minder
          - De Nikkor behoud meer zijn waarde (maar daar zou ik het zeker niet voordoen)
          - Nikon heeft al meerdere VR's in omloop dus heeft zijn degelijkheid bewezen. Deze lens is de eerste OS van Sigma

BTW : ik heb mijne 80-400 2de hands gekocht, dat scheelt verscheidene euro's.
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

Comment

jepe hoe werkt die limit?
            foto als spiegel of als venster?

Comment

@ Parakiet: Die limiter werkt uitstekend. Op full werkt hij full en op limit werkt hij van 2.3 meter toto 5 meter of van 5 meter tot oneindig. Dit helpt de trage AF aanzienlijk, vooral bij contrastarme situaties.
              Als ik het wel heb dan heeft de sigma deze functie niet...

@ Dvelle: De sigma lens heeft geen diafragmaring en zal op oudere bodies (zonder elec. diafragmaregeling) beperkte functies hebben.
              De nikon werkt uitstekend op de D70. Ik vermoed dat bij het schrijven van de pagina de D70 nog niet bestond.
              Mijn Foto's

Comment

ik heb geen ervaring met de sigma..... Maar de nikon versie, ondanks de "trage" af (indeed, op limit zetten en camera op af-c helpt zeer veel ).... is een pracht van een lens....

Ik heb de mijne ook 2e hands op de kop getikt, nog geen moment beklaagd.
                To make your dreams come true, wake up

Comment

Hier is al heel wat inkt over gevloeid op dit forum. Ik werk zelf met de Sigma, een heel goeie lens, 100 % compatibel met de D70, maar geen limiter. Of de Nikon zijn meerprijs waard is? Niet qua bouwkwaliteit en beeldkwaliteit veronderstel ik, maar de limiter kan zeker handig zijn.

Comment

'k heb de 80-400VR besteld.

men laatste bestelling, wat lenzen betreft toch voor een jaartje.
                    van kleine groothoek 18mm tot 70mm (kitlens), sigma 180mm macro en dan nu de 80-400mm VR
                    een 500mm spiegeltele zal het grof geschut blijven

hiermee sluit ik dan ook officieel men verzameling af. de 70-300mm zal ik prolly verkopen.

binnen een klein maandje weet ik te vertellen wat ik ervan denk.

Comment

.................
                      Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 18:08.

Comment

Ik ben tevreden van de VR functie op mijn Nikon 80-400, maar merk toch dat nog scherpere foto's kunnen genomen worden wanneer die lens mer VR uitgeschakeld op een goed statief of op een ander stabiel vlak gebruikt wordt. Voor nog grotere stabiliteit ben ik zinnens de standaard statiefbeugel te vervangen door de NC80-400 van Kirk die er ineens een Arca-style snelkoppeling aan toevoegt. Heeft iemand al ervaring met zo'n vervangbeugel overigens?

Groeten,

Frank

Comment

hoogstwaarschijnlijk wel maar hou er ook rekening mee dat je eigenlijk zonder VR steeds op 1/600ste zou moeten werken 'voor alle zekerheid'

Comment

wel ik heb de 80-400 VR nu in men bezit.
                            flink uit de kluiten gewassen lensje.

de VR doet zen werk maar ik moet nog es 'in the field' gaan.

deze namiddag-avond eens naar een weide ofzo gaan.

Comment

En? Hoe bevalt 'ie?

De Nikkor is een prima lens, maar tegenwoordig zet ik de VR uit, en de combinatie camera/lens op monopod.

Voorbeeldje:

Enige nadeel is dat de focus niet vlot is.

Comment

Working...
                              X