Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 54 van 54 EersteEerste ... 4445051525354
Weergegeven resultaten: 1.326 t/m 1.344 van 1344

Discussie: M42-Lenzen Showcase

Standaard Re: M42-Lenzen Showcase

Deze is genomen met een X-T10

Paar dagen geleden gekocht op 2dehands

Morgen eens gaan testen.
    FLICKR PHOTOSTREAM
    Just try to comprehend that which you'll never comprehend

Klaar glas in ieder geval.
    Ik wacht in spanning af want ik hoor zoveel goeds over de Minolta lezen, dus zou ik graag eens een eerlijke foto van willen zien.
    Zelf heb ik mij nu toegelegd op Canon FD en Yashica ML lenzen.
    Schijnbaar zouden die Yashica's in niks moeten onderdoen voor de Carl Zeiss lenzen?
    Toestellen zijn, van Canon alle uit de A serie en van Yashica de FR1.
    Voorlopig fotografeer ik er enkel analoog mee, zelf ontwikkelen doe ik niet meer.
    Ten eerste geen beschikbare ruimte en ten tweede is het al veel te lang geleden dat ik nog iets ontwikkeld heb.
    Heel die swik weer leren zie ik niet meer zitten.
    Maar ik zou toch graag het resultaat eens zien van een Minolta lens.
    FUJIFILM: X-T1 | X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | NISSIN i60A.
    CANON: EOS 5D | EF 24mm f/2.8 | EF 40mm f/2.8 STM | EF 17-40mm f/4.0 L USM.

Geen lens review maar een vraag.

Ik had ergens gelezen dat het olympus mft systeem (bv. omd em10) niet zo geschikt is voor analoge lenzen. Zouden de systeemcameras van fuji of sony hier beter voor geschikt zijn met de grotere sensor?

Groeten
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

ik zou niet zo goed weten waarom Olumpus niet geschikt is. Toevallige weet ik dat een Nico (realname) hier, op zijn Olympus E-5 (zoiets) een Peleng (8mm) door middel van een Olympus - M42 adapter werkte. Want door een adapter naar EF die ik toen ook al had. Kon ik de Peleng ook testen op mijn body. Maar Sony is het ideale toestel voor analoge/digitale lenzen. Volgens mij kon je zelfs Nikon lenzen met autofocus gebruiken, van Canon EF objectieven weet ik het zeker. En je hebt volgens mij zelfs adapters met variabele dikte. Zodat je autofocus hebt op manuele Leica objectieven. Uiteraard is een full frame camera aantrekkelijker, als een APS-C camera van Sony.

Update:
    Sony -> Leica: http://techartpro.com/product/techar...focus-adapter/ / http://techartpro.com/
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
    Geen lens review maar een vraag.

Ik had ergens gelezen dat het olympus mft systeem (bv. omd em10) niet zo geschikt is voor analoge lenzen. Zouden de systeemcameras van fuji of sony hier beter voor geschikt zijn met de grotere sensor?

Groeten

Als je één of andere adapter zoekt kunt ge bij Fotodiox, Fotoshop Aalten of K&F Concept terecht.
    Fotodiox: te duur en hoge verzendingskosten.
    Fotoshop Aalten: beperkte keuze?
    K&F Concept: uitgebreide keuze, betaalbaar en zeer degelijke kwaliteit. (Al mijn adapters heb ik daar gekocht.)
    FUJIFILM: X-T1 | X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | NISSIN i60A.

Ik heb onlangs een Yashica FRI met enkele lenzen gekocht, er zitten daar DSB en ML lenzen bij.
    Nu lees ik hier en daar dat de ML lenzen beter zijn dan de DSB, maar laatst las ik ergens dat de laatste DSB lenzen evenwaardig zouden zijn aan de ML lenzen.
    Foto's gemaakt met een DSB lens en een ML tonen niet echt veel verschil zo te zien. Maar de prijs is wel aanzienlijk duurder voor een ML lens.

Hallo,
    Ook ik heb een vraag betreffende M42 lenzen.
    Of eerdergezegd, de vraag of ik een soort adapter kan voorzien zoals ik gebruik op oude M42-lenzen.
    Maar dan voor zo'n lens met grote lichtgevoeligheid.

https://www.youtube.com/watch?v=TRt2mNFxdDI
    Kamlan f/1.1

https://www.youtube.com/watch?v=mhVcrfrxQuE&t=50s

Hebben jullie hier al ervaringen mee?
    Of zit er meer achter dan dit?

Grtn
    Jean

Een vraag als antwoord, hoeveel kost zo'n lens?
    Ik hoorde iets van nog geen $ 200,--. Hoeveel kost een Canon 50mm L f/1.2?

Eerlijk, ik laat me niet vangen aan dergelijke, hoe moet je dat nu noemen, superman lenzen?

Iemand hier die een MIR-1(A)(B) gebruikt ? Ervaringen ?

FYI, ik heb net een verzameling M42 lenzen (met reflexcamera) te koop gezet. Er is een 55mm f1.4 bij.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Iemand hier die een MIR-1(A)(B) gebruikt ? Ervaringen ?
    Ik heb er eentje, maar ik moet toegeven dat ik die volgens mij nooit echt heb gebruikt op mijn A7
    Ik wil hem binnenkort wel eens even 'testen', ik vond hem wel mooie beelden geven op mijn 40D, typisch Russisch in mijn herinnering, beetje lager contrast, zeker bij tegenlicht, maar wel goed detail, echt een vintage feel, maar op mijn cropcamera vond ik de focuslengte niet zo interessant (toch niet op f/2.8) en ik had ook al de Contax 35 2.8 die heel wat scherper is.
    Maar ik wil hem zelf ook nog wel eens terug gebruiken, ik heb eigenlijk nog een heel aantal m42 lenzen die ik nooit meer echt heb gebruikt op mijn fullframe, nu gaat meestal gewoon een reeks FD lenzen mee, met één adapter, maar er zaten er zeker ook heel wat interessante lenzen bij.
    Als het belangrijk is omdat je er snel een wil kopen laat hier dan nog even iets weten dan probeer ik er wat vaart achter te zetten..

Fysiek is het wel een erg mooie lens vind ik, zoals de meeste oude Russen

Deze 3 beelden zijn met de lens gemaakt denk ik (95% zeker), maar de kwaliteit op Facebook was toen nog héél slecht, dus erg veel zul je er niet aan hebben, maar zet ze er toch maar even bij:

Laatst gewijzigd door oermens; 12 september 2017 om 17:47
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 & 3.5 | Tair 300 4.5 | ...

@oermens, dank je wel voor je inbreng ! Interessant ... ! Welke versie heb je eigenlijk? 'k heb eea opgezocht en er zijn wel een paar modellen van de lens maar ze lijken mij behoorlijk zeldzaam. Veel aanbod is er niet. De Mir-1A versie lijkt wel een witte merel! Ik stuur je een PM ...

De Mir-1 37mm f2.8 is in wezen de standaard USSR gematigde groothoeklens. De optische formule wordt geacht te zijn zoals getoond en is een kopie/afgeleide van de Zeiss Flektogon. De lens is voornamelijk beschikbaar in M42 mount, ook M39 mount (vroege versies in het bijzonder), t-mount (Mir-1A) en Russische bajonetten zoals de Kiev-10 / Kiev-15.

Mir-1 zilver M39 (vroege versies);
    Mir-1 zwart M42 (meest voorkomend)
    Mir-1A met t-mount (volgens allphotolenses alleen vervaardigd voor een jaar en lijkt ongewoon);
    Mir-1B M42 (VOMZ).
    Mir-1V

Ook maakten tenminste drie verschillende fabrikanten deze lens: KMZ, VOMZ, ZOMZ, ZA. Lenzen met het logo van de ZOMZ.
    Industriële Amalgamatie Zagorsk Optische-Mechanische Fabriek (zoals weergegeven in de zilveren versie) zijn de meest voorkomende.
    De eerste twee cijfers van het serienummer duiden het productiejaar aan.
    De optische formule en technische constructie van de varianten lijken echter consistent te zijn.

Mir-1 (Mir-1A, Mir-1B, Mir 1V) 37mm F2.8 kost ongeveer $ 47,--
    Sharpness: 9.0
    Aberrations: 8.4
    Bokeh: 8.8
    Handling: 8.1
    Value: 8.9

De veel duurdere ($ 119,--) moet het op alle vlakken afleggen tegen de Russische meuk.
    Sharpness: 8.6
    Aberrations: 7.9
    Bokeh: 8.9
    Handling: 8.0
    Value: 8.1

Er staat een wondermooie, en volledig uitgeruste, te koop op Ebay voor EUR 96,86 + 12,00 EUR verzendingskosten. Deze lijkt mij echt een uitzonderlijk exemplaar te zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
    De Mir-1 37mm f2.8 is in wezen de standaard USSR gematigde groothoeklens. ...........

De veel duurdere ($ 119,--) moet het op alle vlakken afleggen tegen de Russische meuk.
    .....
    Dank u voor uw bijdrage.

Voor wie mij hier een beetje kent mag het, andermaal, duidelijk zijn dat ik hier nooit iets vraag zonder eerst, uitgebreid, zelf mijn huiswerk gemaakt te hebben.
    Uw bijdrage beperkt zich dan ook tot een letterlijke, vertaalde, overname van wat er op de site "pentaxforums" neergeschreven werd voor de groep "Mir-1" (alle modellen) en één model voor Flektogon!
    https://www.pentaxforums.com/userrev...37mm-f2-8.html
    https://www.pentaxforums.com/userrev...ktogon-mc.html

Dat u, ogenschijnlijk gebaseerd op deze cijfers, een vreemde conclusie trekt,
    ...De veel duurdere ($ 119,--) moet het op alle vlakken afleggen tegen de Russische meuk...
    is bijzonder kort door de bocht, temeer daar de interpretatie van de cijfers veel genuanceerder is. Het klassieke probleem voor wie zich blind staart op een cijfertje? (BTW in het Nederlands betekent "meuk"= oude rommel of waardeloze rotzooi)

De gebruikerswaarderingen zijn gebaseerd op respectievelijk 10 (jawel TIEN) gebruikerservaringen voor de MIR en 13 voor de Flektogon. Er wordt niet gemeld over welke modellen deze ervaringen gaan wat de uiteindelijke conclusie irrelevant maakt wegens onvoldoende specifiek (gezien de afwijkende kwaliteiten per model).

Een iets beter beeld krijgt men mogelijk met de gegevens op "allphotolenses".

De DDR Flektogon (ttz de 35mm f2.4 MC) krijgt daar voor optische kwaliteit de maximum score van 5 en een "overall" score van 4.49. (Ik heb net een versie van deze lens gekocht, bias!)
    http://allphotolenses.com/lenses/item/c_1494.html

Alle andere versies van de Flek scoren systematisch beter dan de Mir. Dat sluit goed aan bij de andere, gemiddelde, info die ik op diverse andere "vintage lens" forums kon lezen en daarbij, zo goed mogelijk, abstractie gemaakt van de individuele verschillen per exemplaar.

De Mir-1 (schijnbaar de B/V?) krijgt maar een 3.86 voor optiek en een "overall" score van 3.96, redelijk gewoontjes dus.
    http://allphotolenses.com/lenses/item/c_69.html

Zelfs de gewone Super Takumar 35mm f3.5 scoort daar beter! (Wat ik zou kunnen beamen ... ;-) )
    http://allphotolenses.com/lenses/item/c_420.html

De zilveren Mir-1 in M39 is zelfs al beter
    http://allphotolenses.com/lenses/item/c_68.html

De enige Mir-1 die in de buurt van de Flektogon komt is de Mir-1A waar de prijs/waarde evaluatie te veel gewicht in de schaal legt.
    http://allphotolenses.com/lenses/item/c_2546.html

Helaas is deze MIR versie zo goed als onvindbaar en tweedens kost die minstens zoveel of zelfs méér dan de Flektogon ..

Sommige gebruikersreviews zijn echter ook gebaseerd op te weinig deelnames.

Nog méér info samen met de interpretatie van de logos staat hier
    http://cameras.alfredklomp.com/mir1/
    http://www.zenitcamera.com/archive/lenses/mir-1.html
    .. en op het internet ...

De vraag of iemand werkervaring heeft met de Mir-1(A)(B) blijft hier, helaas onbeantwoord.

Ho, dan weet ik dat u eigenlijk onnodige vragen stelt op dit forum.
    Dat in gedachten houdend zullen we u voortaan op de negeer lijst plaatsen want met wie heeft u het nog niet aan de stok gehad op dit forum?
    Vorig nickname soms keeskanon of zoiets?
    In ieder geval zult ge van mij geen last meer hebben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
    Ho, dan weet ik dat u eigenlijk onnodige vragen stelt op dit forum.
    Dat in gedachten houdend zullen we u voortaan op de negeer lijst plaatsen want met wie heeft u het nog niet aan de stok gehad op dit forum?
    Vorig nickname soms keeskanon of zoiets?
    In ieder geval zult ge van mij geen last meer hebben.
    zucht .. sorry, maar heeft u eigenlijk wel mijn originele vraag gelezen ? Ik zal ze voor u nog eens her-quoten .. namelijk

"Iemand hier die een MIR-1(A)(B) gebruikt ? Ervaringen ?"

Ergo, of er hier iemand in de praktijk deze lens gebruikt en er zijn ervaringen over kan meedelen. Ik zie daar nergens de vraag "Wat is een Mir-1 lens" ... spijt mij hoor maar dat is wat men "begrijpend lezen" noemt ... (en Pentaxforums quoten? kom nou zeg!)
    schijnt echter schering en inslag te zijn in forums dezer dagen, men krijgt "antwoorden" op wat men niet gevraagd heeft ... daarom beperk ik mijn deelnames zo sterk mogelijk, maar zelfs dan ... tevergeefs

Ik heb onlangs een tweede hands Yashica FRI (met kapotte beeldteller, natuurlijk) voor een habbekrats kunnen koepen en daar waren drie lenzen bij
    Een Yashica DSB 28mm f/2.8, een DSB 50mm f/1.9 en een ML 135mm f/2.8.
    Op vele sites, maar vooral forums, kon je lezen dat de DSB lenzen minderwaardig waren aan de ML lezen van Yashica.
    Ik vind dat dikke zever want het zijn precies dezelfde lenzen, maar ML lenzen hebben een betere coating om lensflare te minderen en CA te voorkomen.
    Ik ga proberen om volgende week enkele simpele foto's te plaatsen.

Ik heb een Yashinon-DX 35mm f2.8, wat al een klasse hoger heet te zijn dan de el cheapo DSB .. en dat is al geen hoogvlieger ... als ML niet beter is dan sla ik Yashica maar over als vintage glas

Labels voor deze discussie

Regels voor berichten