Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
    Nee, ik gaf aan : GEEN OLIE

    Laatste waarschuwing.....
    Juist, een druppeltje maisolie lijkt jou het beste dus?




    Nee, serieus, ik zou ook zeer goed oppassen met olie in de buurt van het diafragma.
    Langst de andere kant als alles toch maar 25 euro heeft gekost is het nu niet direct een ramp als er iets misgaat hé.

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      Nee, maar ik zou ook niet weten waarom je het wel zou willen doen, tussen mijn oude lenzen zit er 1 met behoorlijk verroest diafragma, die werkt nog vlot en 1 met olie op, die doet er een paar seconden over om helemaal te sluiten (maar zelfs dat is geen ramp omdat je toch stop-down werkt..)

      Wat ik me wel al even afvroeg is welk vet (?) je gebruikt om het focus mechanisme te smeren, ik heb enkele lenzen die nogal droog schuren. Het belangrijkste lijkt me dat het niet kan uitlopen, ook bij hogere temperaturen?
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
        Nee, maar ik zou ook niet weten waarom je het wel zou willen doen, tussen mijn oude lenzen zit er 1 met behoorlijk verroest diafragma, die werkt nog vlot en 1 met olie op, die doet er een paar seconden over om helemaal te sluiten (maar zelfs dat is geen ramp omdat je toch stop-down werkt..)

        Wat ik me wel al even afvroeg is welk vet (?) je gebruikt om het focus mechanisme te smeren, ik heb enkele lenzen die nogal droog schuren. Het belangrijkste lijkt me dat het niet kan uitlopen, ook bij hogere temperaturen?
        Koentje, vet loopt ook uit bij heel warm weer hoor (zon op de lens).
        (Heb er ondervinding in: miniatuur treinen, rijden wel niet in de zon maar kunnen behoorlijk warm worden.)
        Ik volg Kees, vermijd zoveel als mogelijk een objectief te smeren!
        Meestal volstaat het alles eens proper te maken met vod en borstel.
        Desnoods met een miniem druppeltje olie alles mooi rondwrijven met een droge katoenen vod.
        Daarna met een peer nog eens goed alles uitblazen.


        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          Bedankt voor de reactie, daarom vraag ik het ook, ik dacht dat er vet is dat visceus blijft, ook bij hogere temperaturen, in het slechtste geval kan een lens idd behoorlijk warm worden.
          En er af blijven, mja, de focusdraad (of hoe noem je dat) is bij de meeste lenzen toch behoorlijk ingevet, alleen als er wat zand ofzo tussen is gekomen blijft er niet veel anders over dan dit bijna volledig weg te poetsen, met als gevolg dat het objectief soms minder precies te focussen is en ongetwijfeld sneller zal uitslijten..
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
            Bedankt voor de reactie, daarom vraag ik het ook, ik dacht dat er vet is dat visceus blijft, ook bij hogere temperaturen, in het slechtste geval kan een lens idd behoorlijk warm worden.
            En er af blijven, mja, de focusdraad (of hoe noem je dat) is bij de meeste lenzen toch behoorlijk ingevet, alleen als er wat zand ofzo tussen is gekomen blijft er niet veel anders over dan dit bijna volledig weg te poetsen, met als gevolg dat het objectief soms minder precies te focussen is en ongetwijfeld sneller zal uitslijten..
            Dergelijk vet heb ik hier liggen, helaas weet ik niet of dit vrij in de handel te verkrijgen is.
            Dit vet wordt ook gebruikt voor rollagers met heel hoge snelheden.
            Persoonlijk gebruik ik het om mijn locomotieven te smeren omdat dit vet niet 'rondgeslingerd' wordt.
            Kijk eens of Loctite geen dergelijk vet in zijn gamma heeft.


            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              Ok, bedankt, ik ga daar eens voor rondkijken! Vroeger was er een modelbouw winkel vlakbij Grobet, maar ik geloof niet dat die er nog zit..
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                Vroeger was er een modelbouw winkel vlakbij Grobet, maar ik geloof niet dat die er nog zit..
                Toch wel. Als je buiten komt bij Grobet naar links en terug links het straatje in(sudermanstraat). Op de eerste hoek rechts is het dan.
                Last edited by Gengske; 14 maart 2010, 16:26. Reden: straatnaam vergeten

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  Ahja, juist, bedankt, de Supermanstraat zoals ze meestal heet
                  Dan zal ik daar en bij Grobet eens horen, ik neem aan dat Grobet zelf geen oude lenzen zal smeren, maar mss weten ze wel iets.
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Dergelijk vet heb ik hier liggen, helaas weet ik niet of dit vrij in de handel te verkrijgen is.
                    Dit vet wordt ook gebruikt voor rollagers met heel hoge snelheden.
                    Persoonlijk gebruik ik het om mijn locomotieven te smeren omdat dit vet niet 'rondgeslingerd' wordt.
                    Kijk eens of Loctite geen dergelijk vet in zijn gamma heeft.


                    Grtz, RF
                    Is dat geen lithiumvet? Ik gebruik dat voor de lagers van mijn fietsen te smeren. Is behoorlijk visceus en is bestand tegen echt extreme temperaturen. Kijk wel uit, want het bestaat in wit en grijs. Meestal is de grijze variant de extreme soort, aangezien de witten vaak het normale lagervet is.

                    Te verkrijgen bij de betere fietsenhandel voor ongeveer 17€/kg . Maar ik neem aan dat je met 1/10 gram toekomt?

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      Haha, nee, hoezo, ik dacht de lens langs de mount te vullen tot het eruit liep

                      Bedankt voor de tips in ieder geval, wellicht zijn er verschillende types vet geschikt, ik zal toch maar eerst even langs de fotowinkel gaan en anders zelf wat zoeken bij de doe-het-zelver/fietsen-/modelbouw winkel
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        Nee hoor, het ziet er citroen geel uit en zit in een zwarte platte tube.
                        Ik weet het niet zeker, maar ik denk niet dat het particulier te koop is.
                        Als je dan toch vet in een treinwinkel wilt kopen vraag dan om Trix vet.
                        Trix is een merk van treinen, destijds overgenomen door Märklin.
                        Maar dat vet zal zeker uitlopen bij hogere temperaturen, dus wees heel voorzichtig en bijzonder zuinig ermee!!!!!!


                        Grtz, RF
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          Ik geloof dat ik gisteren geluk heb gehad.
                          Een Tamron adaptomatic 200 mm F3.5, samen met een novoflex 2x teleconverter en een yashica 50 mm f1.4 (!) dx voor 25 euro.
                          Daarnaast heb ik nog een pentacon 50 mm f1.8, een praktica autozoom 80-200 f4.5, mamya sekor 35 mm f2.8 sx, wat tussenringenen nog een teleconverter.
                          Dit alles werkt op een sony alpha200.
                          Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van dit oudere materiaal. Vooral de lichtsterkte is opvallend in verhouding met andere lenzen. En ook de scherpte.
                          https://www.naturephotoportal.com/

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase

                            Dus conclusie:
                            - naaimachine0olie voor het diafragma
                            - modeltreinvet voor het scherpstelmechaniek.

                            En bij allebei geldt: hoe minder hoe beter .. (of zo mogelijk: beter niet ).
                            Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              Oorspronkelijk geplaatst door leviathanfd Bekijk bericht
                              Ik geloof dat ik gisteren geluk heb gehad.
                              Een Tamron adaptomatic 200 mm F3.5, samen met een novoflex 2x teleconverter en een yashica 50 mm f1.4 (!) dx voor 25 euro.
                              Daarnaast heb ik nog een pentacon 50 mm f1.8, een praktica autozoom 80-200 f4.5, mamya sekor 35 mm f2.8 sx, wat tussenringenen nog een teleconverter.
                              Dit alles werkt op een sony alpha200.
                              Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van dit oudere materiaal. Vooral de lichtsterkte is opvallend in verhouding met andere lenzen. En ook de scherpte.
                              Dit is inderdaad een koopje zeg!


                              Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
                              Dus conclusie:
                              - naaimachine0olie voor het diafragma
                              - modeltreinvet voor het scherpstelmechaniek.

                              En bij allebei geldt: hoe minder hoe beter .. (of zo mogelijk: beter niet ).
                              Zo zou je het kunnen stellen, vooral het laatste tussen haakjes.

                              Grtz, RF
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                Zeg jongens (en meisjes uiteraard),

                                waar kopen jullie die spullen allemaal? Ik schuim al enige tijd kapazaa en tweedehands.be af op zoek naar zo'n supergoedkoop setje manuele lenzen, maar het lijkt alsof jullie het ene koopje na het andere vinden en ik er telkens overheen kijk of iets...

                                Hellup!

                                Comment

                                Working...
                                X