Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede lens voor vastgoedfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goede lens voor vastgoedfotografie

Ik ben nu al even opzoek naar een goede lens voor het fotograferen van vastgoed. Ik gebruik nu vooral een tokina 16-28, maar die is eigenlijk net niet wijd genoeg. De belangrijkste vereiste is dat ze echt wel wijd moet zijn, en vooral goed moet kunnen omgaan met weinig licht. Het gaat meestal om panden waar geen elektriciteit is en een statief is zelden mogelijk.

Mijn toestel is een canon 550d, en dit zijn de lenzen waar ik voorlopig op uit ben gekomen.

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
    Tokina 11-16mm F2.8 AT-X Pro DX Canon
    Sigma 8-16mm F4,5-5,6 DC HSM Canon

Maar de keuze maken tussen de 3 is écht moeilijk Ik heb al vaak discussies gelezen omtrent deze 3, maar het komt erop neer dat iedereen gewoon zijn eigen lens verkiest. Iemand die mij wat kan bijsturen of eventueel andere lenzen kan aanraden? Prime mag ook, maar hier heb ik nog niet gekeken. Budget zou max 650 zijn

Re: Goede lens voor vastgoedfotografie

ik zou voor de tokina gaan wegens de lichtsterkte die je binnenshuis toch goed kan gebruiken.

Comment

De Sigma heeft de grootste beeldhoek. Om een scherp beeld te krijgen moet je wel 2 stops diafragmeren.

Het voordeel van de Canon is de lage gevoeligheid voor tegenlicht.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Die Tokina is misschien wel lichtsterk, maar wat heb je aan een vastgoed foto waar alleen de brievenbus scherp is omdat je DOF zo klein is ?

Ik heb zelf de Canon EF-S10-22 gehad en vond dit een schitterende lens, vooral ook omdat deze bijzonder weinig 'fisheye' vervorming had, iets wat bij vastgoed fotografie enorm belangrijk is denk ik.

Als je even nadenkt kom je tot de conclusie dat er binnen meestal maar 500 Lux licht is, meestal zelfs nog minder, dus je zal toch met flitsers en een statief moeten werken om degelijke foto's te krijgen.

Lichtsterke lenzen zijn mooi en iedereen 'kikt' hier op tegenwoordig, maar je hebt soms een héél kleine DOF met dergelijke lenzen, en dat is nu niet altijd de bedoeling ... een portret op f1.8 is mooi, maar een huis of f1.8 valt tegen omdat het grootste deel van de woning 'out of focus' zal zijn omdat de scherpte-diepte te klein is, dus moet je toch naar f8 of f11 gaan ... en dan heb je aan die lichtsterke lens totaal niets

Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

de TS had het over omgaan met weinig licht en zelden mogelijk om statief te plaatsen, als je dan op F8 of hoger gaat werken zonder statief denk ik niet dat er veel deftigs zal uitkomen.
          maar je hebt idd gelijk met je DOF dat dit niet goed is ,als je een hele ruimte scherp wilt hebben.
          dus denk dat de TS dan toch een oplossing zal moeten vinden voor het statief probleem.

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
          Die Tokina is misschien wel lichtsterk, maar wat heb je aan een vastgoed foto waar alleen de brievenbus scherp is omdat je DOF zo klein is ?

Ik heb zelf de Canon EF-S10-22 gehad en vond dit een schitterende lens, vooral ook omdat deze bijzonder weinig 'fisheye' vervorming had, iets wat bij vastgoed fotografie enorm belangrijk is denk ik.

Als je even nadenkt kom je tot de conclusie dat er binnen meestal maar 500 Lux licht is, meestal zelfs nog minder, dus je zal toch met flitsers en een statief moeten werken om degelijke foto's te krijgen.

Lichtsterke lenzen zijn mooi en iedereen 'kikt' hier op tegenwoordig, maar je hebt soms een héél kleine DOF met dergelijke lenzen, en dat is nu niet altijd de bedoeling ... een portret op f1.8 is mooi, maar een huis of f1.8 valt tegen omdat het grootste deel van de woning 'out of focus' zal zijn omdat de scherpte-diepte te klein is, dus moet je toch naar f8 of f11 gaan ... en dan heb je aan die lichtsterke lens totaal niets

Mark

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hansadriaens Bekijk bericht
            maar je hebt idd gelijk met je DOF dat dit niet goed is ,als je een hele ruimte scherp wilt hebben.
            dus denk dat de TS dan toch een oplossing zal moeten vinden voor het statief probleem.
            Er zijn verschillende mogelijkheden om toch 'stabiel' te werken zonder een echt statief.

Ik denk dat je in pakweg 75% van de vastgoed een gewoon statief kan gebruiken, in de andere gevallen werk je met zuignappen en een balhoofd, superclamps met een balhoofd ... etc, er is altijd wel iets te vinden waar je een camera via een balhoofd aan kan bevestigen hoor.

Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
              De Sigma heeft de grootste beeldhoek. Om een scherp beeld te krijgen moet je wel 2 stops diafragmeren.
              Dit is helemaal niet mijn ervaring met de 8-16 hoor, en die van Photozone.de ook niet...
              "The Sigma AF 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM may be the new star in this lens segment. It's very sharp across the whole range straight from the max. aperture. "

En sowieso, zoals Mark ook al zei: het is weinig zinvol om met beperkte DOF te gaan werken... Of f/2.8 of 3.5 nu beschikbaar en heel goed zijn of niet, je doet er waarschijnlijk toch niets mee (voor het doel van TS).
              Last edited by K-2; 7 januari 2011, 09:51.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Dit is helemaal niet mijn ervaring met de 8-16 hoor, en die van Photozone.de ook niet...
                "The Sigma AF 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM may be the new star in this lens segment. It's very sharp across the whole range straight from the max. aperture. "

En sowieso, zoals Mark ook al zei: het is weinig zinvol om met beperkte DOF te gaan werken... Of f/2.8 of 3.5 nu beschikbaar en heel goed zijn of niet, je doet er waarschijnlijk toch niets mee (voor het doel van TS).
                Goed punt. Dan ga ik waarschijnlijk gaan voor de Sigma... Ik heb nog even enkele discussies gelezen omtrent vastgoedfotografie en die lens kwam er overall heel positief uit. De canon ook jammer genoeg, dus de keuze blijft moeilijk Maar ik weet dat ik mij teveel ga afvragen wat die 8mm nu zou geweest zijn mocht ik er niet voor gaan.

Comment

Working...
                X