Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuif en feest fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuif en feest fotografie

    ik ben eigenlijk nog op zoek naar een zeer lichtsterke lens om bvb foto's te maken op een fuif of feest waar er slechte verlichting is......en daarbij denk ik aan de Nikkor AF 50 f/1.4D (€235) of de Sigma 30 mm F1.4 EX DC HSM. (€402). Prijsverschil tussen beide lenzen is wel vrij groot vind ik. Misschien toch even bij vermelden dat ik de Nikkor AF 50 f/1.8 al in mijn bezit heb.

    mvg,

    Francis
    Last edited by Franciskine; 19 augustus 2005, 21:17.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

  • #2
    Re: Fuif en feest fotografie

    ik zou bij die 1.8 blijven.

    tenzij je wekelijks zo'n fotografie gaat gaan doen.

    Comment


    • #3
      Re: Fuif en feest fotografie

      Ik denk dat een 50 mm (x1.5) al vlug uit de boot valt om op fuiven te fotograferen. Al eens gedacht aan de 35mm f2. Schijnt ook een héél goede lens te zijn, en voldoende lichtsterk denk ik

      Comment


      • #4
        Re: Fuif en feest fotografie

        ik heb nu al een aantal fuiven gedaan en de laatste 3 met de canon 50mm 1.8 op een 1.6 cropfactor. Dit is misschien inderdaad iets te lang voor portretten omdat je nogal veel afstand moet hebben.

        praktisch: om 2 mensen op de foto te krijgen heb je ongeveer 2.5 meter nodig.
        Voor 5 mensen minstens 4 meter. Deze plaats heb je niet altijd ter uwer beschikking en daarom dat ik ook de kitlens gebruik icm flash.

        Om dj's te fotograferen is de standaard 50mm super, perfect!

        Als ik kijk naar de profesionals dat rondlopen op de fuiven (ik wil zeggen, pro materiaal: nikon 2dx of 1d blabla) hebben meestal een geen prime maar een goede zoom lens (L) en een goede flash. Waarom? flexibiliteit! Foto wordt genomen in een fractie van een seconde en mensen willen NIET wachten.

        sfeerfoto's en omgevingsfoto's kan uiteraard zonder flits worden getrokken omdat je dan tijd hebt.
        Stijn Gysemans
        na mijn buitenlands avontuur weer op belgische bodem

        Comment


        • #5
          Re: Fuif en feest fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door immage
          ik zou bij die 1.8 blijven.

          tenzij je wekelijks zo'n fotografie gaat gaan doen.


          laat dien jonge toch ook eens toffe lenzen kopen

          pas gewoon op voor u aantal mm. breedhoeken geven een (ongewenst?) effect!
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: Fuif en feest fotografie

            uit ervaring kan ik zeggen: koop een 12-24 + deftige flits; diafragma beetje omhoog duwen, inflitsen en sluiterstijd toch laag genoeg houden zodat je genoeg sfeerverlichting (en kleurtjes) hebt!

            zeker voor portretten op feestjes en zo moet je helemaal geen lichtsterke lens hebben; gewoon weten hoe je moet flitsen! (en dat kan soms prutsen zijn, in mijn geval toch)

            Als je het helemaal party wil, dan kan je natuurlijk ook een fisheye opteren... Zie http://www.pixagogo.com/7167825471 voor het resultaat...

            Gr,
            T
            lowagie.be

            Comment


            • #7
              Re: Fuif en feest fotografie

              Ik zie ook het nut niet in van een 50mm 1.4 als je de 1.8 al hebt. Beter een supplementaire uitgave besteden aan een lichtsterke prime type 24-28-30 of een flexibelere zoom. En flitsen moet je op een gegeven moment toch doen tenzij je zeer hoog in de iso-waarden wil gaan met alle gevolgen vandien.

              Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Fuif en feest fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
                Ik zie ook het nut niet in van een 50mm 1.4 als je de 1.8 al hebt. Beter een supplementaire uitgave besteden aan een lichtsterke prime type 24-28-30 of een flexibelere zoom. En flitsen moet je op een gegeven moment toch doen tenzij je zeer hoog in de iso-waarden wil gaan met alle gevolgen vandien.

                Groetjes,
                Pol.
                Pol,

                Jij zou dus eerder gaan bvb voor de Sigma 30 mm F1.4 EX DC HSM of de Nikkor AF 35 f/2D, gesteld dat je enkel tussen die 2 lenzen kiest. De Nikkor 28 f/1.4 is boven mijn vooropgestelde budget

                EDIT : in occasie is me een Nikkor AF 28 mm F2,8 aangeboden voor €125 en een NIKON 24 mm AF 2.8 voor €175

                mvg,

                Francis
                Last edited by Franciskine; 20 augustus 2005, 10:06.
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Fuif en feest fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
                  Pol,

                  Jij zou dus eerder gaan bvb voor de Sigma 30 mm F1.4 EX DC HSM of de Nikkor AF 35 f/2D, gesteld dat je enkel tussen die 2 lenzen kiest. De Nikkor 28 f/1.4 is boven mijn vooropgestelde budget

                  EDIT : in occasie is me een Nikkor AF 28 mm F2,8 aangeboden voor €125 en een NIKON 24 mm AF 2.8 voor €175

                  mvg,

                  Francis
                  Met die 28mm f/2.8 ben je echt niet zoveel als je al een tamron 28-75 hebt. Deze gebruik ik op 2.8 enkel bij 28mm, omdat ze op 28mm zeker scherp genoeg is. En ik werk analoog dus voor digitaal zal dat zeker beter zijn. Ik zou voor de 35 f/2 gaan, staat ook nog op mijn verlanglijstje.

                  Mvg

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuif en feest fotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
                    Pol,

                    Jij zou dus eerder gaan bvb voor de Sigma 30 mm F1.4 EX DC HSM of de Nikkor AF 35 f/2D, gesteld dat je enkel tussen die 2 lenzen kiest. De Nikkor 28 f/1.4 is boven mijn vooropgestelde budget

                    EDIT : in occasie is me een Nikkor AF 28 mm F2,8 aangeboden voor €125 en een NIKON 24 mm AF 2.8 voor €175

                    mvg,

                    Francis
                    Hallo Francis,
                    Als ik moet kiezen tss de Sigma 30mm1.4 en de Nikon 35mm f/2 zal het beslist de laatste zijn. Ik hoor zeer veel goeds over deze lens op verschillende forums. En met een 35mm kom je met de 1.5 factor aan 52.5, dus de breedte van een standaard prime op FF. Overigens de hoek die ons menselijk oog het dichtst benaderd.

                    Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuif en feest fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
                      Pol,

                      Jij zou dus eerder gaan bvb voor de Sigma 30 mm F1.4 EX DC HSM of de Nikkor AF 35 f/2D, gesteld dat je enkel tussen die 2 lenzen kiest. De Nikkor 28 f/1.4 is boven mijn vooropgestelde budget

                      EDIT : in occasie is me een Nikkor AF 28 mm F2,8 aangeboden voor €125 en een NIKON 24 mm AF 2.8 voor €175

                      mvg,

                      Francis
                      En zoals hier ook al vermeld, voor een 2.8 prime zou ik niet gaan aangezien je al en 28-75mm 2.8 in huis hebt. En tot 24 kom je er wel met wat voetenwerk.

                      Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuif en feest fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Simba
                        uit ervaring kan ik zeggen: koop een 12-24 + deftige flits; diafragma beetje omhoog duwen, inflitsen en sluiterstijd toch laag genoeg houden zodat je genoeg sfeerverlichting (en kleurtjes) hebt!

                        zeker voor portretten op feestjes en zo moet je helemaal geen lichtsterke lens hebben; gewoon weten hoe je moet flitsen! (en dat kan soms prutsen zijn, in mijn geval toch)

                        Als je het helemaal party wil, dan kan je natuurlijk ook een fisheye opteren... Zie http://www.pixagogo.com/7167825471 voor het resultaat...

                        Gr,
                        T






                        paar foto's gemaakt in Atmoz ( werk er al 2,5 j als fotograaf en achter de schermen)

                        eerste 2 pics zijn met een canon pro1 + 420EX flitser , 3de is 'maar' met een canon a70 gemaakt.

                        belangrijk is een langere sluitertijd om de snelle lichten op te vangen , rook verknoeit heel veel dus een hogere dia waarde ( 4.5-5.6) is wel beter om meer scherpte te creeren.
                        maar dan ga je automatisch weer veel licht nodig hebbe en is een goeie flits zoals hierbove gezegd toch wel belangrijk.

                        veel geduld en een heel vaste hand ( sluitertijden van 1"-1.8" gebruik ik 't meest.

                        flitsen met een korte sluitertijd ( 1/30-1/60 of zo) met een flits resulteert altijd in getrokken rookgordijn.


                        heb nu een 1d mk 2 aangeschaft om er echt verder mee te gaan en zit ook nog volop in de weer om goeie bruikbare lenzen uit te kiezen omda je toch in een heel moeilijk werkveld zit.
                        groothoek heb je wel nodig wil je mooie scherpe foto's hebben, dan heb je zoveel flits niet nodig en kan je een langere sluitertijd gebruiken om het mooie licht effect te verkrijgen rondom
                        heb je weinig groothoek zal je om enkele personene er netjes op te krijgen verderm oeten gaan staan en zal ik slecht verlichte plekken of plekke met veel rook de foto,donker en niet belicht zijn op de achtergrond of die waas zichtbaar zijn.
                        ook is het mooier om de hele scene vast te leggen.

                        zoom gebruik je toch niet zoveel behalve om iets of wa te zoomen op personen en zo ,max 50 mm gebruik ik ,dan zit je wel beter met een lichtgevoelige die je iets dicht kan zette om op afstand mooie beelden te verkrijgen zonder flits ,je gaat toch altijd last hebbe van die ellendige rook.
                        je moet immers een langere sluitertijd gebruiken en een hogere iso waarde om genoeg licht op te vangen.
                        een IS lens is dan wel heel leuk.
                        op die pixa gallerij was er percies nie zo veel volk maar probeer maar eens foto's te maken tussen een dansende fuivende menigte in die drukte

                        belichtingskeuze [.] [ ] [o] enz.. zijn ook heel belangrijk in het nachtleven om een mooi resultaat te verkrijgen.het licht verandert constant in clubs en discoteken,als de strobo's aan gaan wordt het helemaal te gek

                        AF kan je beter op one shot zetten om zelf je objecten te volgen, anders gaat hij merkelijk trager worden omdat hij zich constant focust op dingen die je niet moet hebben.

                        als je wat met je camera en reflecties van licht en spiegelende delen leert spelen kan je zelfs effect geven zoals lijnen,geesten en wat dan ook terwijl je gefocuste beeld mooi scherp is.

                        een 27-70 met is is een heel goeie lens volgens mij om in dit gebied te werken, nu canon de 24-105 uitbrengt zie ik deze ook wel als een vervanger, een goeie tele erbij en een vaster om portretten te maken en ik heb mijn keuze al rond mocht de 24-105 f4L goed scoren...

                        zo'n fisheye levert wel leuke beelden op maar ik hou 't toch liever op creatieve posities alleen , dan komt de foto veel mooier uit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuif en feest fotografie

                          Vind een fisheye best wel leuk om zo'n overzicht te hebben van het feestvolk, maar overdadig gebruik ervan vind ik echt niks. Dan verliest het "effect", zo 5 shots ofzo, maar toch geen hele reeks.

                          Voor mij "de meester" in partyfotografie
                          Patrick Savalle

                          Heeft natuurlijk zo'n stoere Canon EOS-1Ds Mark II


                          Dit bedoel ik dus





                          Binnenkort ook mijn intrede doen in "concert/partyfotografie", nu nog volop aan het sparen voor men minolta dynax 7d. Volgende maand komt ie er wss wel

                          Voor meer info over dit soort "vak", want zoveel vindt je er niet over zie hier
                          Konica Minolta Dynax 7D -- Minolta - AF 50 / 2.8 Macro -- Minolta - AF 28-75 / 2.8 -- Minolta - AF 70 - 210 / 4-- Minolta - AF 50 / 1.7

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuif en feest fotografie

                            outdoor of events zoals sensation aib enz... is niet zo'n probleem eh

                            daar heb je licht genoeg en heb je zo geen last van die rook


                            doe maar eens kleinere clubs met veel rook en strobo's
                            heb je je handen vol aan om daar goeie scherpe beelden uit te krijgen.

                            fisheye is idd leuk voor enkele beelden om er iets komisch van te maken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuif en feest fotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere

                              belangrijk is een langere sluitertijd om de snelle lichten op te vangen , rook verknoeit heel veel dus een hogere dia waarde ( 4.5-5.6) is wel beter om meer scherpte te creeren.
                              maar dan ga je automatisch weer veel licht nodig hebbe en is een goeie flits zoals hierbove gezegd toch wel belangrijk.
                              Als je in zulke donkere omstandigheden met 4.5-5.6 fotografeert, zal je wel heeeel lange sluitertijden nodig hebben. Als je inflitst, hoeveel stoppen doe je dat meestal?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere
                              veel geduld en een heel vaste hand ( sluitertijden van 1"-1.8" gebruik ik 't meest. flitsen met een korte sluitertijd ( 1/30-1/60 of zo) met een flits resulteert altijd in getrokken rookgordijn.
                              Da's wel heel lang hoor. Dan moet je flitsen of je hebt sowieso een blurred foto. Kan je eens wat exif tonen?
                              Thanks!

                              Comment

                              Working...
                              X