Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

breedhoek lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • breedhoek lens

    Eerst eventjes schetsen : ik heb een D90 en had daar bij een 18-105mm kitlens. Ik ben al jaren bezig met fotokes pakken, maar zou me er iets meer willen op toe leggen. Kwestie van mijn hobby-horizonten een beetje te verleggen.


    Die kitlens is op mijn laatste reis naar Nepal gebroken : de vatting van de lens om op de camera te draaien is gewoon kapot gegaan na 3dagen stappen. Gelukkiglijk heb ik dan van iemand anders een andere camera mogen lenen, en toch wat kiekjes kunnen nemen van de 22 daagse staptocht. Maar, dat wil ik dus niet meer mee maken.

    Ondertussen heb ik me ook Lightroom 4 aangeschaft, en gezien in de statistieken dat heel veel fotokes op 18mm en op 105mm genomen werden. Op de andere brandpuntsafstanden ook natuurlijk, maar deze sprongen er toch wel wat uit. Ik maak dan ook graag fotokes van berglandschappen, of haal graag "details" wat dichter.

    Bekijken van de fotokes in Lightroom toonde dat de lens best wel meeviel van kwaliteit, voor de D90 : de pixels waren meestal eerder te zien dan de onscherpte.

    De D90 wil ik in eerste instantie echter nog niet weg doen. Heb wel de d5200 in mijn handen gehad, en hoewel het toestel lekker licht is (interessant voor trekkings), leek het me op het eerste zicht toch een beetje plastiekerig. Ik denk van eerst nog wat verder te spelen en experimentern met de D90.

    Nu, om iets meer ter zake te komen. Ik zou dus eerst een lens willen kopen waarmee ik de range 18-35 kan bestrijken. De hogere range, daar zal ik me later op concentreren (heb daar ook al wel mijn kop op gebroken : zoom ? prime ? macro ? pfft, kword gek). Maar eerst die low range.


    Eisen :
    - Zo scherp mogelijk (landschapsfotografie)
    - Zo licht mogelijk (trekking / bergtochten)
    - Kan tegen een stootje
    - Zo lichtsterk mogelijk
    - FX compatibel (zodat als ik bijvoorbeeld volgend jaar de D90 vervang niet opnieuw een duur objectief moet kopen).
    - ik durf nogal eens in tegenlicht te werken : flare mag dus best zo minimaal mogelijk zijn.


    Ben wat aan het rondstruinen geweest op fora, dpreview, photozone.de en andere surfbestemmingen. Hoe meer ik echter lees, hoe minder ik weet wat te doen.

    Een zoom lijkt me toch wel handig, in plaats van een prime. Kwestie van toch een beetje te kunnen kadreren, en niet alles op de pc te moeten croppen.
    Er zijn lenzen van 10-20, van 11-16, 12-24, van 17-35, van 16-35, van 18-35 (de merken plaatsen jullie er wel bij...).

    Elke lens heeft zijn voorstanders, en elke lens heeft zijn tegenstanders.
    En dan is er nog die nieuw aangekondigde 18-35 van Nikon. De technische plaatjes geven blijkbaar aan dat die kwalitatief wel in orde zou zijn (FWIW, uiteraard).
    Maar nog geen definitieve testen van gezien...

    En uiteraard zou een 18-300mm of 18-200mm ook kunnen, maar ben wat van dat idee afgestapt, omdat zulke zooms toch waarschijnlijk nog meer een compromis zijn dat de specifieke groothoek zooms.

    Voor het ogenblik neig ik dus eerder naar die nieuwe van Nikon. Ik veronderstel dat daar voor 7 maart - de officiele release datum - geen "objectieve" (of toch zogezegd objectieve) testresultaten van naar buiten gaan komen ?


    What to do ?
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: breedhoek lens

    Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
    Die kitlens is op mijn laatste reis naar Nepal gebroken : de vatting van de lens om op de camera te draaien is gewoon kapot gegaan na 3dagen stappen. Gelukkiglijk heb ik dan van iemand anders een andere camera mogen lenen, en toch wat kiekjes kunnen nemen van de 22 daagse staptocht. Maar, dat wil ik dus niet meer mee maken.
    Beetje off-topic, maar heb je je 18-105 nadien hersteld, of laten herstellen ?

    On-Topic.
    Ja, dat is geen eenvoudige vraag.
    Toen ik met mijn D7000 rondtrok wou ik hetzelfde hebben en heb uiteindelijk de 14-24 F2.8 gekocht.
    Dus:
    - De scherpste 14-24 lens die er te vinden is (zo goed dat Canon liefhebbers een adapterring hebben laten maken!).
    - Wel zwaar! 1 kg ongeveer.
    - Stevig, maar voorste element is niet goed beschermd.
    - F2.8, dus lichtsterk voor zoom.
    - FX compatibel, check .
    - Flare, ai, daar hebben groothoeken sowieso wel snel last van.

    - geeft zelfde uitsnede als uw 18-105 geeft op 21-36, dus weer wat minder groothoek :s.

    Zeker de FX compatibel eis gaat volgens mij problemen geven.
    Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

    Comment


    • #3
      Re: breedhoek lens

      de lens ligt nog even kapot als voorheen ergens in een kast. heb geen goesting om er kosten voor te maken.
      Al is het imho kwalitatief wel een onderschat stukje plastiek. Maar wel te breekbaar plastiek...

      Die 14-24 heeft idd. als nadeel het gewicht. Ne kilo...
      Zit er dan zo'n scherpte verschil tussen deze lens en die 18-35 waar ik mijn kop op gezet heb ?

      Hoe lang zou het duren tegen dat er een bespreking van die nieuwe 18-35mm lens komt op dpreview of op photozone.de of analoge sites ?
      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

      Comment


      • #4
        Re: breedhoek lens

        Ik heb zo al eens een gebroken bayonet vervangen.
        5 euro en 15 minuten werk en tis gefixt .

        Niet veel geld om een lenske van 180 euro terug te hebben.

        Gho, hoe snel die review er komt, geen idee eigenlijk, ga eens zoeken.
        Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

        Comment


        • #5
          Re: breedhoek lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
          de lens ligt nog even kapot als voorheen ergens in een kast. heb geen goesting om er kosten voor te maken.
          Al is het imho kwalitatief wel een onderschat stukje plastiek. Maar wel te breekbaar plastiek...

          Die 14-24 heeft idd. als nadeel het gewicht. Ne kilo...
          Zit er dan zo'n scherpte verschil tussen deze lens en die 18-35 waar ik mijn kop op gezet heb ?

          Hoe lang zou het duren tegen dat er een bespreking van die nieuwe 18-35mm lens komt op dpreview of op photozone.de of analoge sites ?
          Stevig en lichtsterk gaan zelden hand in hand met lichtgewicht. Vraag is of je zo'n lichtsterke lens nodig hebt. Wat kleiner diafragma levert je een paar honderd gram besparing op.

          ...analoge sites? Grappig als het over digitale fotografie gaat...
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

          Comment


          • #6
            Re: breedhoek lens

            Oorspronkelijk geplaatst door TimberWolf Bekijk bericht
            Ik heb zo al eens een gebroken bayonet vervangen.
            5 euro en 15 minuten werk en tis gefixt .

            Niet veel geld om een lenske van 180 euro terug te hebben.

            Gho, hoe snel die review er komt, geen idee eigenlijk, ga eens zoeken.
            serieus zo snel ? moet er dan toch eens voor kijken. ik dacht dat het duurder ging zijn.
            mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

            Comment


            • #7
              Re: breedhoek lens

              Ja hoor,

              Ik heb deze vervang bayonet gekocht:
              http://www.amazon.co.uk/Neewer-Bayon.../dp/B005HTP7MK

              En deze instructies gevolgd:
              http://www.wikihow.com/Fix-a-Broken-...05-Dx-Vr-Lense

              Het dunne draadje was uiteraard losgebroken, maar ik heb het terug kunnen solderen (Oh ja, ik heb GEEN stabiele hand en het is me gelukt!)

              Lensje werkte nadien perfect op de D7000 van de eigenaar en mijn D7000 en D800.
              Zeker de moeite waard hoor.
              Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

              Comment


              • #8
                Re: breedhoek lens

                geeft zelfde uitsnede als uw 18-105 geeft op 21-36, dus weer wat minder groothoek :s.
                Ik zou graag weten wat u daar mee bedoelt, kan u dat wat verduidelijken aub?
                D800 en een goed glasservies

                Comment


                • #9
                  Re: breedhoek lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                  Ik zou graag weten wat u daar mee bedoelt, kan u dat wat verduidelijken aub?
                  Ik denk dat hier een misverstand in het spel is. Je blijft met een DX (crop) camera werken.
                  18-105 aan de ene kant, 14-24 aan de andere.

                  Ik denk dat de collega denkt dat een FF lens op een DX camera anders moet "gelezen" worden. Niet dus. De schijnbare andere brandpuntsafstand (eigenlijk gewoon een kleinere beeldhoek) van een lens geldt enkel wanneer je een lens op een FX camera met een DX camera vergelijkt met dezelfde lens (of tenminste, dezelfde brandpuntsafstand)
                  De 18-105 is een DX lens, die heeft gewoon een kleinere beeldcirkel (dit is de cirkel die de lens op de sensor projecteert). Dat maakt de lens lichter en goedkoper. Op een FX body kun je die niet goed gebruiken, omdat de kleinere beeldcirkel te klein is om de volledige sensor te dekken, met vignetering tot gevolg, dus zwarte hoeken op de full frame sensor.
                  De 14-24 zal op jouw body presteren zoals het hoort, en ook op een FX zal die een correct beeld geven.
                  Door de "crop factor", dit is dus de verhouding tussen een kleinere sensor en een 24x36mm negatief of een FF sensor, lijkt elke lens een factor 1.5 langer te zijn. Lijkt, want het is gewoon de beeldhoek die kleiner is, je sensor vangt maar een deel van het beeld op.
                  Om hetzelfde beeld als jouw 18-105 te krijgen op een FX camera, zou je daar een 27-157 op moeten zetten (als die al zou bestaan, natuurlijk)
                  De 14-24 zal bij jou dus eenzelfde beeld afleveren als een 21-36 op een full frame.

                  Kortom, de 14-24 zal in jouw zoeker (en op je foto's) duidelijk meer groothoek leveren.

                  Proberen is de boodschap.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #10
                    Re: breedhoek lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                    Ik zou graag weten wat u daar mee bedoelt, kan u dat wat verduidelijken aub?
                    De 14-24 geeft op 14mm op een FX een kijkhoek van 114°10'.
                    En op een DX body geeft die een kijkhoek van 90°20'.
                    En als de 14-24 op een FX body op 21mm staat heb je 91°40'.

                    Dus de 14-24 gaat uitsneden geven van een 21-36 op FX.

                    Dus je hebt minder groothoek.

                    Maar der is blijkbaar iets mis gegaan met mijn zin toen ik hem was aan het hertypen.
                    Had hem beter eerst eens herlezen .

                    Maar dat wist je maar al te goed hé .
                    Toch vriendelijk dat je dan om wat meer uitleg vraagt hoor :P.
                    Last edited by TimberWolf; 12 februari 2013, 21:44.
                    Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: breedhoek lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                      Ik denk dat hier een misverstand in het spel is. Je blijft met een DX (crop) camera werken.
                      18-105 aan de ene kant, 14-24 aan de andere.

                      Ik denk dat de collega denkt dat een FF lens op een DX camera anders moet "gelezen" worden. Niet dus. De schijnbare andere brandpuntsafstand (eigenlijk gewoon een kleinere beeldhoek) van een lens geldt enkel wanneer je een lens op een FX camera met een DX camera vergelijkt met dezelfde lens (of tenminste, dezelfde brandpuntsafstand)
                      De 18-105 is een DX lens, die heeft gewoon een kleinere beeldcirkel (dit is de cirkel die de lens op de sensor projecteert). Dat maakt de lens lichter en goedkoper. Op een FX body kun je die niet goed gebruiken, omdat de kleinere beeldcirkel te klein is om de volledige sensor te dekken, met vignetering tot gevolg, dus zwarte hoeken op de full frame sensor.
                      De 14-24 zal op jouw body presteren zoals het hoort, en ook op een FX zal die een correct beeld geven.
                      Door de "crop factor", dit is dus de verhouding tussen een kleinere sensor en een 24x36mm negatief of een FF sensor, lijkt elke lens een factor 1.5 langer te zijn. Lijkt, want het is gewoon de beeldhoek die kleiner is, je sensor vangt maar een deel van het beeld op.
                      Om hetzelfde beeld als jouw 18-105 te krijgen op een FX camera, zou je daar een 27-157 op moeten zetten (als die al zou bestaan, natuurlijk)
                      De 14-24 zal bij jou dus eenzelfde beeld afleveren als een 21-36 op een full frame.

                      Kortom, de 14-24 zal in jouw zoeker (en op je foto's) duidelijk meer groothoek leveren.

                      Proberen is de boodschap.
                      Ah, bedankt om hem al eens uit te leggen :P.
                      Had niet gezien dat jij ook al gereageerd had .

                      Zin zag er origineel dus anders uit dan:

                      geeft zelfde uitsnede als uw 18-105 geeft op 21-36, dus weer wat minder groothoek :s.

                      maar is bij het hertypen dus de mist in gegaan .

                      PS: gebruik al jaren de Lens Simulator, altijd handig:
                      http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/
                      Last edited by TimberWolf; 12 februari 2013, 21:46. Reden: Extra info.
                      Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: breedhoek lens

                        Maar de 18-105 is ook een 27-158. (je moet ook 1.5 x doen bij dx-lenzen)

                        Comment


                        • #13
                          Re: breedhoek lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                          Maar de 18-105 is ook een 27-158. (je moet ook 1.5 x doen bij dx-lenzen)
                          Inderdaad .

                          In elk geval bedankt Jozef68 om me op de fout te wijzen en mnoach voor de mooie duidelijke uitleg.
                          En playerofwar voor het extraatje.
                          Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: breedhoek lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door TimberWolf Bekijk bericht
                            Inderdaad .

                            In elk geval bedankt Jozef68 om me op de fout te wijzen en mnoach voor de mooie duidelijke uitleg.
                            En playerofwar voor het extraatje.
                            Graag gedaan.
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment


                            • #15
                              Re: breedhoek lens

                              Maar dat wist je maar al te goed hé .
                              Toch vriendelijk dat je dan om wat meer uitleg vraagt hoor :P.
                              Ja , dat wist ik

                              Maar ik heb ondervonden dat ik soms al eens te direct ben in mijn commentaar en daarom pols ik eerst even.
                              Soms sta ik echter nog te kijken dat de cropfactor, ook bij mensen die al een tijdje fotograferen, nog steeds niet duidelijk is.
                              D800 en een goed glasservies

                              Comment

                              Working...
                              X