Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens te gebruiken om "snelheid" te fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens te gebruiken om "snelheid" te fotograferen?

    Hallo,collega fotoliefhebbers

    Ik bezit een Nikon dx40 met lenzen 18-55mm en lens 55-200mm.
    Ik heb enkele vragen....
    Om snelheid te fotograferen,bijvoorbeeld een persoon die voorbij loopt of iemand die aan het joggen is,welke sluitertijd en lens is dan te prefereren?Het is de bedoeling om op ongeveer 5meter de foto te maken,statief of niet?
    Ik heb al geexperimenteerd met de sluitertiiden,maar naarmate de sluitertijd korter wordt krijg ik natuurlijk 'korrel'.1/1000 -1/1500
    Of is het beter de telelens te gebruiken?
    Welke sluitertijden bij het nemen van een foto van een rijdende auto? Eenvliegtuig op ong 400 m afstand en op 100m.
    Ik probeer ook het bewegende object te volgen in de richting van de beweging,maar snelhied fotograferen vind ik zeer moeilijk!

    Graag advies,maar niet te ingewikkeld aub,ik ben een beginneling

    Patrick

  • #2
    Re: Welke lens te gebruiken om "snelheid" te fotograferen?

    Ik zal erover nadenken hoe ik dat in een spreadsheetje kan samenvatten.

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens te gebruiken om "snelheid" te fotograferen?

      De brandpuntsafstand is afhankelijk van de afstand ten opzichte van het onderwerp, met elke lens kan je actiefoto's maken.
      Voor sommige actiefoto's heb je wel een snelle AF nodig.


      Wil je nu de actie bevriezen, of wil je laten zien dat er beweging in het onderwerp zit?

      Hier zie je duidelijk dat er snelheid inzit doordat de achtergrond en de wielen "in beweging" zijn:

      EOS 300D, 190mm, 1/100sec, f16, iso 100 (Canon 100-400 L IS)


      Maar ook met een 10-20mm lens kan je zo'n effect krijgen, hier is het onderwerp in beweging:

      40D, 13mm, 2sec, f14, iso200 (Sigma 10-20)

      Je kan ook de actie bevriezen, maar daarvoor heb je dan weer een korte sluitertijd nodig:

      40D, 135mm, 1/800sec, f3,5, iso 1250 (te weinig licht om de iso lager te zetten) (Canon 70-200 f2,8 L IS)
      Last edited by Black B@ndit; 6 november 2008, 22:44.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens te gebruiken om "snelheid" te fotograferen?

        Snelheid of beweging is een verplaatsing in de tijd, het is dus net de opname of sluiterdijd die belangrijk is om op een bepaalde mannier de beweging vast te leggen.
        Een kort geheugensteuntje:
        • bij heel korte sluitertijden 1/125e of korter bevriezen we elke beweging
        • bij korte sluitertijden 1/125 - 1/60e bevriezen we trage bewegingen
        • bij middellange sluitertijden 1/30 - 1/4e hebben we duidelijk beweging
        • bij langere sluitertijden dan 1/2e kan het zijn dat wat beweegt niet meer zichtbaar is omdat het niet lang genoeg op een plaats binnen de foto staat


        Je kan de sluitertijd kiezen en om dan een goed belichte foto te bekomen het diafragma en/of iso waarde aanpassen.
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens te gebruiken om "snelheid" te fotograferen?

          Enkel voor diegenen die het rekenen niet kunnen laten...

          Onscherpte bij bewegende objecten en stilstaande camera.
          Voor niet al te dichte objecten in het centrale beeldgedeelte, gelden volgende variabelen:
          V: laterale objectsnelheid t.o.v. het beeldvenster, in m/sec ( V x Cos hoek t.o.v. optische as voor niet laterale beweging))
          D: afstand object-camera in meter
          F: brandpuntsafstand lens in mm
          S: sluitersnelheid in sec
          W: breedte(hoogte) van de sensor in mm
          N: aantal active pixels in de horizontale (vertikale) richting
          O: aantal pixels onscherpte

          Het verband tussen die parmeters beantwoordt aan de volgende uitdrukking:

          O = (V x F x S x N)/(D x W)

          Een voetganger die bij 1m/sec (3,6km/h) op 10m afstand lateraal door het beeld wandelt, zal met een 100mm lens op een fullsize 12Mp sensor (4000 pixels horizontaal) op een sluitertijd van 1/100ste , een pixelverschuiving opleveren van :

          (1 x 100 x 1/100 x 4000) / (10 x 36) = ~ 11 pixels

          M.b.t. de parameters die voor DOF onscherpte (1000ste tot 1/1500ste van de sensor afmetingen) wordt aangenomen (0.033mm voor ff) zal die voetganger onscherp lijken. Een sluitertijd van 1/400ste zou ongeveer ok zijn (< 4 pixels).
          Last edited by erdna; 7 november 2008, 17:56.

          Comment

          Working...
          X