Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderkant van foto is onscherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onderkant van foto is onscherp

    Hallo iedereen,

    Vandaag foto's gaan nemen in Ieper. Tijdens het fotograferen ben ik erachter gekomen dat bij heel wat foto's de onderkant wazig is. Ik heb gefotografeerd in de stand S en heb een breedbeeld lens gebruikt Zelfs met statief had ik dit probleem. Als het echter wat lichter was, dan had ik het meestal niet. Hebben jullie soms advies?



    f/2.8
    belichting 1/160 sec
    iso 100
    belichtingsafwijking +0.7 stap
    brandpunt 17 mm
    Gefocust op de bovenkant of midden van de foto


    f/2.8
    belichting 1/100
    iso100
    +0.7 stap
    brandpunt 17 mm
    Gefocust op....(weet ik niet meer)
    Last edited by Gwenvg; 23 mei 2018, 21:04. Reden: Iets vergeten bij te voegen

  • #2
    Re: Onderkant van foto is onscherp

    Aan de linkjes hebben we niets, want de exif is niet daar. En misschien ook wel handig om te weten is waar scherp gesteld is.

    Comment


    • #3
      Re: Onderkant van foto is onscherp

      Sorry, iets te vlug geweest.

      Staat er nu bij vermeld.

      Comment


      • #4
        Re: Onderkant van foto is onscherp

        Oorspronkelijk geplaatst door Gwenvg Bekijk bericht
        Sorry, iets te vlug geweest.

        Staat er nu bij vermeld.
        Sorry Gwenvg, maar leer eens ietsje meer over het diafragma en scherpte diepte.
        Laat ons zeggen dat een lens het beste presteert op een f/5.6 à f/8.0
        Het is ook wel zo als je te veel gaat diafragmeren er onscherpte zal optreden, hooguit ga ik bij landschappen tot f/11.
        Klik de link hieronder eens aan en lees en herlees dat op uw eigen tempo, je gaat wel betere resultaten halen eens je dat allemaal doorgenomen hebt.
        Veel suc6 en doorzetten hé.

        Scherptediepte is een belangrijk concept in de fotografie, maar er bestaat heel wat verwarring over. We leggen het helemaal uit.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Onderkant van foto is onscherp

          waarom:
          f/2.8
          +0.7

          Waarom niet tussen f/8 - f/13 en niet over / onder belichten
          en probeer eens te bezien wat er gebeurt als je op bijvoorbeeld scherp stelt op 1/3 van onder of gewoon op oneindig en klein tikje terug

          persoonlijk vind ik het makkelijker vanuit de diafragma voorkeuze stand te werken.

          Comment


          • #6
            Re: Onderkant van foto is onscherp

            Hey Red Falcon

            Daarom ben ik met een cursus bezig. Daar zeiden ze dat je bij het fotograferen van landschappen het beste let op de sluitertijd in plaats van het diafragma. Daarom dat ik vandaag op de sluitertijd heb gefocust. Ik vond het wat raar want ik zou persoonlijk op het diafragma focussen....

            En dank je wel voor het aanmoedigen daarom dat ik het hier ook eens zet, zodat ik kan bijleren
            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Sorry Gwenvg, maar leer eens ietsje meer over het diafragma en scherpte diepte.
            Laat ons zeggen dat een lens het beste presteert op een f/5.6 à f/8.0
            Het is ook wel zo als je te veel gaat diafragmeren er onscherpte zal optreden, hooguit ga ik bij landschappen tot f/11.
            Klik de link hieronder eens aan en lees en herlees dat op uw eigen tempo, je gaat wel betere resultaten halen eens je dat allemaal doorgenomen hebt.
            Veel suc6 en doorzetten hé.

            http://www.shoot.be/art/148233/wat-i...-ontstaat-het/
            Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Re: Onderkant van foto is onscherp

              het komt er op neer dat niet de onderkant van de foto onscherp is maar de voorgrond op je foto ten gevolge van onvoldoende dieptescherpte door een te groot diafragma = klein getal. Met een kleiner diafragma = groter getal neemt de dieptescherpte toe. Als je dan ook nog rekening houd met het bereik en niet op oneindig scherp stelt kan je de foto helemaal scherp krijgen van voor tem achtergrond. Uiteraard moet dan ofwel je iso omhoog of je sluitertijd naar beneden, in het laatste geval kan het nodig zijn om een statief te gaan gebruiken om bewegingsonscherpte te voorkomen.
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

              Comment


              • #8
                Re: Onderkant van foto is onscherp

                Speel eens met je getallen hier: http://www.dofmaster.com/dofjs.html Met 17mm, f/2.8, scherpgesteld op 20m en een crop camera is het pas aanvaardbaar scherp op 4 meter en verder. Ik denk dat de voorgrond (onderaan de foto) dichterbij is dan dat.

                Comment


                • #9
                  Re: Onderkant van foto is onscherp

                  Oorspronkelijk geplaatst door Gwenvg Bekijk bericht
                  Daar zeiden ze dat je bij het fotograferen van landschappen het beste let op de sluitertijd in plaats van het diafragma. Daarom dat ik vandaag op de sluitertijd heb gefocust. Ik vond het wat raar want ik zou persoonlijk op het diafragma focussen....
                  Waarom vraag je het dan niet?
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onderkant van foto is onscherp

                    Als ik het kon vragen dan had ik het meteen gedaan. Het betreft echter over een online cursus waar ik enkel maar iets kan vragen als ik huiswerk inzend. Dus ik dacht, laat ik het hier eens vragen maar blijkbaar mag dit dan niet als je al een cursus volgt
                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Waarom vraag je het dan niet?
                    Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onderkant van foto is onscherp

                      Ik ga niet een cursus fotografie geven, maar alleen enkele tips. Om een juist belichte foto te krijgen speel je met 3 parameters. Sluitertijd, diafragma en ISO-waarde. Alle 3 werken samen.

                      - Sluitertijd: Je speelt met deze instelling om gewenste effecten te krijgen, vooral met bewegende onderwerpen. Dat is dus niet het geval voor landschapfotografie. Hoe dan ook om een foto uit de hand te nemen wordt aangeraden een sluitertijd korter dan de brandpuntafstand van de lens. M.a.w. voor een objectief van 17mm kan je een sluitertijd van 1/30sec of korter (1/60, 1/125). Dat is natuurlijk afhankelijk van je stabiliteit.
                      - Diafragma: De modus Diafragmaprioriteit is essentieel voor stille onderwerpen. Dus voor landschap. Hoe kleiner het diafragma (grote waarden) hoe groter is de scherptediepte. Daar komen een aantal parameters in aanmerking, maar je kan dat verder studeren en b.v. de hyperfocale zoeken.
                      - ISO: meestal houd je deze waarde zo laag mogelijk (als basis neem ik 100) maar bij gebrek aan licht kan je deze waarde verhogen. Hoe hoger de waarde hoe meer ruis krijgt je foto. Wat aanvaardbaar is, is afhankelijk van elke camera, maar meestal t/m ISO 800 is er geen probleem.

                      Kort en bondig: voor een landschap neem je de modus prioriteit diafragma (A). f/2.8 was niet goed (scherptediepte te klein), maar pak minstens 5.6 of 8. f/16 of meer is ook niet goed door een ander probleem (ik ga niet in).
                      Neem als basis ISO 100 en kijk op welke sluitertijd overeenkomt. Is die te lang, verhoog je de ISO. Is het licht te zwak, en dan de ISO-waarde te hoog, neem dan een statief zodanig een langere sluitertijd kan je instellen zonder beweging.
                      En last but not least: Nooit scherpstellen op oneindig maar dichterbij. Waar? Dat is afhankelijk van de voorgrond en de delen die je wil perfect scherp. --> Hyperfocale.

                      Comment

                      Working...
                      X