Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camouflage bij natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camouflage bij natuurfotografie

    CAMOUFLAGE BIJ NATUURFOTOGRAFIE



    Je kent ze wel, die mensen die helemaal in camouflage lopen. Je hebt ze onder de jagers, fotografen, sportvissers en buitenmensen. Ook gewoon op straat, omdat het momenteel mode is. Maar wat is nou eigenlijk de theorie achter goede camouflage?

    We kijken om te beginnen eerst even in de wereld van de dieren. Zolang er dieren zijn is er camouflage. Ten eerste om niet op te vallen omdat je niet opgegeten wilt worden en ten tweede om op die manier een nietsvermoedende prooi wilt belagen. Wat gelijk opvalt is dat de dieren die het moeten hebben van hun camouflage roerloos liggen of zitten. Daar zit nou net het allerbelangrijkste van goede camouflage…stilzitten en vooral niet bewegen. Als je beweegt, sluipen daargelaten, heb je niets aan camouflage.




    deze slang zie je nauwelijks, omdat deze roerloos ligt.


    Beweging heft het nut van camouflage op. Edelhert bijvoorbeeld heeft een ongelooflijk reukvermogen en kan horen als de beste. Ze zien niet al te best en beschikken over een dwarspupil. Dat houdt in dat ten alle tijden naar de horizon kijken. Ook als ze de kop omhoog of omlaag hebben. Hun gezichtsvermogen valt dus tegen, maar dat houdt niet in dat je ze makkelijk voor de gek kan houden. Wat ze heel goed kunnen waarnemen, ook in het donker, is contrastverschillen. Denk maar eens aan het contrastverschil tussen je mouw en je hand. Als je je hand ook maar een centimeter beweegt zien ze het en trek je aan het kortste eind. Ze zijn dan erg alert en kunnen je minutenlang aan staan kijken of ze vluchten direct en zijn je kansen verkeken.




    Bewegen is funest om je ‘onzichtbaar’ te maken voor dieren


    Het probleem is eenvoudig te voorkomen door dunne handschoentjes aan te doen, die je ook nog eens beschermen tegen muggen. In allerlei winkels en op internet zijn ze te bestellen. Ook bescherming voor je hoofd in de vorm van een camouflage muggennetje is overal verkrijgbaar. Maak je geen zorgen, als je goed gecamoufleerd bent ziet geen mens je
    Als je alle contrasten hebt weg gewerkt kun je heel langzaam bewegen zonder gezien te worden. Het zal je verbazen hoe dicht je op de herten kan zitten, mits de wind goed staat.

    Ook door gebruik van een goede schuilhut kun je een hoop problemen voorkomen. Door deze tactisch te plaatsen en nog enigszins te camoufleren met plaatselijk materiaal kun je goede zaken doen. Voor herten en wilde varkens maak ik geen gebruik van een schuilhut, omdat ik zo weinig mogelijk wil sjouwen en er in het bos genoeg materiaal ligt waar je een onderkomen van kan bouwen. Deze kun je ook nog eens laten staan.







    redelijk snel te maken en goed voor een jaar gebruik


    Hoe goed de schuilhut ook is gemaakt, het is niets waard als de wind verkeerd staat. Je zult dus moeten weten waar de beesten vermoedelijk vandaan komen. Helaas voor ons lopen de meeste zoogdieren tegen de wind in. Dit brengt het risico met zich mee dat ze je al door hebben voordat je ze hebt gezien. Maar het is zeker de moeite waard om het te proberen. Stap nooit, maar dan ook nooit uit het hutje als de dieren nog voor je staan.
    Plassen doe ik in een lege fles en als het donker wordt en je het bos uit moet, klap ik een keer in mijn handen of begin zachtjes te praten en steeds een beetje harder tot ze het horen en vertrekken in een rustige looppas.


    Voor vogels zoals raven geldt eigenlijk het zelfde, maar deze rakkers zijn slimmer en schuwer dan herten en varkens. Uren en dagen heb ik bij een karkas gezeten zonder ook maar een raaf te zien. Ik was nog niet uit mijn hutje gestapt en richting de auto gelopen en de eerste raaf zat al bij het hertenkarkas. Ik heb ze niet gezien of gehoord. Het blijft mij verbazen.



    Dagenlang in de stank zitten van dit karkas en geen raaf te bekennen, maar ze zijn er wel. Zie je het hutje?





    Al die moeite wordt uiteindelijk beloond





    Goede camouflage is een must om dichtbij schuwe dieren te komen. Laat je niet verleiden om herten te besluipen. Dit is een kunst apart en vergt veel ervaring.
    Wees slimmer dan het dier en verstop je goed en heb vooral geduld…..veel geduld.

    Steek veel tijd in de voorbereiding en die dit niet half. Neem je tijd, bestudeer je onderwerp en maak een goede hut. Een camonetje kost niet veel en je kunt er veel mee doen. Wordt het een keer gejat, jammer dan.

    Veel succes en ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

    Gr. Edwin Kats
    Studio apparatuur nodig of een simpele compact camera? Edwinkats-natuurfotografie.nl heeft het in huis! Bestel eenvoudig online.








    Nikon D300 met MB-D10
    Nikon 200-400/4 VR

  • #2
    Re: Camouflage bij natuurfotografie

    bedankt voor deze wel erg goede en praktische tips!
    Canon EOS 5D II en III met wat glaswerk en prullaria

    Comment


    • #3
      Re: Camouflage bij natuurfotografie

      Heel fel bedankt voor de handige tips!

      Comment


      • #4
        Re: Camouflage bij natuurfotografie

        Super, Edwin!

        Ik veronderstel dat je je voorbereiding baseert op je kennis van het gedrag van de dieren, wat hun natuurlijke habitat is, enz...
        Hoe kom je aan die kennis? Is dat uit ervaring of bestaat er interessante lectuur hieromtrent? Ik zou er graag meer van willen weten

        Peter

        Comment


        • #5
          Re: Camouflage bij natuurfotografie

          Dank allen,

          Boven genoemde kennis heb ik van kinds af aan opgedaan. Ik ben opgegroeid midden in de Veluwse bossen. Het spotten naar herten en wilde zwijnen was al zeer vroeg een hobby van mij. Later werd dit ook vast gelegd met de camera. Er zijn diverse boeken in de handel over het Nederlands edelhert en ook in de Duitse literatuur is er van alles te vinden. Ook is er een pracht vereniging in Nederland die zich bezig houdt met het welzijn van het edelhert.
          Edelhert, damhert, wild, Veluwe, hinde, spitser, smaldier, herten


          Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het wel.

          gr. Edwin Kats
          Nikon D300 met MB-D10
          Nikon 200-400/4 VR

          Comment


          • #6
            Re: Camouflage bij natuurfotografie

            Welke lens gebruik je/raad je aan hiervoor?

            Comment


            • #7
              Re: Camouflage bij natuurfotografie

              Hoi,

              Ik doe alles met de Sigma 120-300/2.8. De 1.4TC zit er eigenlijk voortdurend op.
              Zodoende heb ik het ideale bereik om te werken vanuit een schuilhut op de grond, maar ook de drijvende uitvoering.

              gr. Edwin Kats
              Nikon D300 met MB-D10
              Nikon 200-400/4 VR

              Comment


              • #8
                Re: Camouflage bij natuurfotografie

                Waar heb jij je camouflagedoeken- en netten gekocht?

                Comment


                • #9
                  Re: Camouflage bij natuurfotografie

                  En gebruik ook geen deo en aftershave o.i.d. de dag voor en op de dag zelf.
                  Ze ruiken inderdaad als de beste.

                  Bedankt voor de tips.

                  M.vr.gr.

                  Karel Chaudron

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camouflage bij natuurfotografie

                    Camouflagedoeken/netten kun je bij de plaatselijke dump kopen of via een veilingsite zoals marktplaats.nl. Ook kun je prima gebruik maken van natuurlijke materialen zoals takken van omgevallen bomen of rietmatten.

                    gr. Edwin Kats
                    Studio apparatuur nodig of een simpele compact camera? Edwinkats-natuurfotografie.nl heeft het in huis! Bestel eenvoudig online.




                    Nikon D300 met MB-D10
                    Nikon 200-400/4 VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camouflage bij natuurfotografie

                      Knappe uiteenzetting, was hier reeds lang op aan het wachten. Als we vragen hebben kunnen we u steeds wel bereiken zeker?
                      Canon EOS 1D + Tamron 28-75 F2.8 + Canon 50mm F1.8 + Canon 300mm F4 L

                      "Photography is truth."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camouflage bij natuurfotografie

                        Maar wat ik me nu nog afvraag, hoe bepaal je nu waar je je schuilhut het beste kunt plaatsen? Doe je dat op een willekeurige plek en hoop je vervolgens dat er wat langskomt of zijn er meer strategische manieren om een goede plaats te kiezen?
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camouflage bij natuurfotografie

                          Zeer leerzaam.
                          Bedankt voor de uitgebreide info.
                          mvg
                          Antoine

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camouflage bij natuurfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                            Maar wat ik me nu nog afvraag, hoe bepaal je nu waar je je schuilhut het beste kunt plaatsen? Doe je dat op een willekeurige plek en hoop je vervolgens dat er wat langskomt of zijn er meer strategische manieren om een goede plaats te kiezen?
                            volgens mij bekijk je het plaatsje ook best es goe en verdiep je u in de biotoop van u te fotograferen onderwerpen.
                            boekje genoeg daarover
                            nikon stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camouflage bij natuurfotografie

                              Uiteraard bedenk je eerst wat je wilt gaan fotograferen. Daarna zoek je waar het dier het kiefste komt. Dit is te zien aan krabplekken, ligplaatsen, voedselaanbod etc. Vervolgens bekijk ik waar de zon op komt en ondergaat. Aan de hand hiervan plaats ik een schuilhut en hou sterk rekening met de achtergrond. Soms lukt het niet een ideale plek te vinden en zoek dan verder. Wil je wild fotograferen hou dan ook rekening met de windrichting. Wil je vogels fotograferen dan is dat niet belangrijk. Voor roofvogels is het belangrijk dat je in het donker al gaat zitten.

                              gr. Edwin Kats
                              Nikon D300 met MB-D10
                              Nikon 200-400/4 VR

                              Comment

                              Working...
                              X