Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichting concertfotografie: hoe & wat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichting concertfotografie: hoe & wat?

    Begin september ga ik voor de eerste keer een concertje/festivalletje vastleggen. Ik heb al wat gezocht op internet, maar vindt nogal veel verschillende meningen, volgens de ene kan je maar beter je iso lager dan 400 houden, volgens de andere is 3200 geen uitzondering etc.

    Ik heb zelf een nikon D50 en (oude) nikon schuifzoom 80-200 2.8, die combinatie doet het redelijk in weinig licht, maar geeft op iso 1600 toch behoorlijk wat ruis. Ik heb eventueel ook een sigma 18-50 2.8, maar vermoed dat die wat kort zal zijn. Een nikkor 50 1.8 neem ik ook mee voor het geval die 2.8 echt niet voldoende is, dan crop ik wel wat. is dat in principe voldoende, of ga ik echt niet zonder gestabiliseerde zoom of ruisvrijere body kunnen?

    Ik weet dat je op zich leert door te doen, maar toch zou ik graag nu op voorhand al wat tips en tricks van jullie horen, omdat er niet zo heel erg veel tijd is om een shot nog eens over te doen etc. RAW ga ik sowieso schieten om kleuren eventueel nog wat recht te kunnen trekken, maar vraag me ook af hoe je concreet met belichting op een podium kan omgaan, ben een volledige nieuweling in dit soort fotografie, maar wil het toch een keertje proberen. Kwa compositie en uitdrukkingen en moment kiezen maak ik me niet zo'n zorgen, dat ga ik wel kunnen denk ik, ik weet alleen niet echt hoe belichting aan te pakken, des te meer omdat je die totaal niet in de hand hebt.

    Iemand die wat tips en tricks wil delen met een nieuweling?
    Last edited by Teun_2; 20 augustus 2009, 16:12.

  • #2
    Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

    Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
    Begin september ga ik voor de eerste keer een concertje/festivalletje vastleggen. Ik heb al wat gezocht op internet, maar vindt nogal veel verschillende meningen, volgens de ene kan je maar beter je iso lager dan 400 houden, volgens de andere is 3200 geen uitzondering etc. (1)

    Ik heb zelf een nikon D50 en (oude) nikon schuifzoom 80-200 2.8, die combinatie doet het redelijk in weinig licht, maar geeft op iso 1600 toch behoorlijk wat ruis. Ik heb eventueel ook een sigma 18-50 2.8, maar vermoed dat die wat kort zal zijn. Een nikkor 50 1.8 neem ik ook mee voor het geval die 2.8 echt niet voldoende is, dan crop ik wel wat. is dat in principe voldoende, of ga ik echt niet zonder gestabiliseerde zoom of ruisvrijere body kunnen? (2)

    Ik weet dat je op zich leert door te doen, maar toch zou ik graag nu op voorhand al wat tips en tricks van jullie horen, omdat er niet zo heel erg veel tijd is om een shot nog eens over te doen etc. (3) RAW ga ik sowieso schieten om kleuren eventueel nog wat recht te kunnen trekken, maar vraag me ook af hoe je concreet met belichting op een podium kan omgaan, ben een volledige nieuweling in dit soort fotografie, maar wil het toch een keertje proberen. Kwa compositie en uitdrukkingen en moment kiezen maak ik me niet zo'n zorgen, dat ga ik wel kunnen denk ik (4), ik weet alleen niet echt hoe belichting aan te pakken, des te meer omdat je die totaal niet in de hand hebt.

    Iemand die wat tips en tricks wil delen met een nieuweling?
    (1) Dat hangt van fotograaf tot fotograaf en van de specifieke belichting van het podium af. Er zijn twee voorname argumenten om met jouw toestel een hoge iso-waarde te mijden. De ruis (en die zal niet op elke plek van je foto even hard toeslaan) en vooral de ruislijnen zijn erg lelijk. Daarnaast is een podium niet egaal uitgelicht. Sommige delen zijn donker, andere delen zijn goed belicht. Te hoge iso-waarde kan ervoor zorgen dat de muzikanten (als er wat harder frontlicht op staat) een platbelichte kop krijgen. Tot ISO800 zou het met jouw toestel moeten lukken om beide dingen onder controle te houden.

    (2) Met een D50 kan je ruis idd maar beter vermijden. Of jouw lenzen lichtsterk genoeg zijn hangt helemaal van de omstandigheden af. "Festivalletje" klinkt alsof het buiten is, en dan heb je overdacht licht genoeg. (Daglicht voor een concert is trouwens niet erg handig om een typische concert-sfeer in je foto's te krijgen). Dan zou je gemakkelijk je iso erg laag moeten kunnen houden, en je lens fel dichtgeknepen. 's Avonds / binnen / weinig licht, dan ga je met jouw combinatie sowieso op de uitersten van je apparatuur moeten werken. En die uitersten bereik je met een D50 en die lenzen heel wat sneller dan bij bijvoorbeeld een nieuwe 5D en een 70-200 f/2.8 IS. Hoe je met die uitersten omgaat is toch een kwestie van ervaring. Jouw toestel gaat flippen (en slechte foto's geven) als er 'veel' rood licht gebruikt wordt. Bij hard wit/geel licht heb je dan weer heel wat minder problemen, en hoef je er enkel op te letten dat de gezichten niet uitgebrand zijn.

    (3) Dat is relatief. Je hebt pakweg 30 tot 45 minuten om eender welk shot over te doen of opnieuw te proberen. Sowieso is het moeilijk om echt met tips & trics te gaan gooien. Een concert met veel frontlicht is anders dan een concert met vooral tegenlicht, een nuke van rood licht pak je dan weer anders aan dan - ik zeg maar iets - een neger met een zonnebril en een zwarte achtergrond.

    Random tips:
    - Hou je sluitertijd zo kort mogelijk. Zeker de eerste keer heb je meer aan een scherpe onderbelichte foto dan aan een heldere foto waarbij het gezicht een brei vlees lijkt op foto. Voor je 80-200 is dat een sluitertijd van ongeveer 1/100 tot 1/160s. Voor die 50mm is dat ongeveer 1/60s.
    - In mijn ogen leer je qua concertfotografie meer als je je eerste zoveel (10? 20?) concerten gewoon bij één lens houdt (je 50mm prime), en zoveel mogelijk een vaste objectief-opening (bijvoorbeeld f/2.8). Dat zijn al twee parameters minder waarmee je dan rekening gaat moeten houden, er blijven er nog genoeg over om onder de knie te krijgen. Naar de toekomst toe kan je dan langzaam evolueren naar een situatie waarbij je wel al die parameters (technisch, maar ook podium/muzikanten/belichting) kan controleren of juist gebruiken. Alles in één keer is teveel, en daar worden je foto's echt niet beter van.
    - Een backstageruimte is leuk, maar als je teveel alcohol drinkt, daar worden je foto's echt niet beter van. Eet en drink voldoende, anders sta je na een aantal concerten te trillen op je benen, en red je het zelfs met 1/400s niet meer ;-)

    (4) Na een jaar of misschien langer begin je dat wel onder de knie te krijgen, ja. Onderschat dit niet (tenzij je snel tevreden bent). ;-)

    Comment


    • #3
      Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

      Okee, precies wat ik dacht. Ik heb een keer vanuit publiek wat fotos gemaakt van een studentenact met wat rood licht en dat was kwa kleuren echt een behoorlijke ramp, uiteindelijk heb ik er met wat zwart-wit ewerkingen nog wat uitgehaald, dus weet al dat ik rood licht best vermijd met mijn toestel. Hebben meer dslrs hier last van, of is dat typisch voor een d50 ofzo? is er *iets* wat je met rood licht kan doen, zonder meteen naar zwart-wit te moeten overschakelen in de nabewerking? Ik schiet sowieso wel raw, maar heb nog niet echt een goede manier gevonden om dat netjes weg te werken en kleuren wat toonbaar te krijgen.

      verder is het inderdaad zoals ik dacht dat het was, echt wel op het randje kwa apparatuur, budget voor iets beters heb ik helaas niet, dus ga ik het hier mee moeten doen. Ik ken ook niet echt iemand met betere apparatuur waar ik iets van kan lenen.

      Dat wisselen van objectieven zag ik ook niet echt meteen zitten, dus ga het inderdaad, zeker bij de eerste paar artiesten bij een lens houden. Denk dat ik ga beginnen met de 80-200 aangezien de optredens in de namiddag beginnen, en dan als het wat donkerder wordt overschakel op de 50.

      Hoe de belichting gaat zijn weet ik ook niet echt, het is geen superklein festivalletje, maar ook niet echt groot, paar redelijk bekende namen, maar geen echte superinternationale artiesten.

      Echt enorm bedankt voor de tips, ik voel me eigenlijk sowieso wat onzeker hierover, dus al dit is erg welkom. Dat het niet perfect gaat zijn nu weet ik wel, maar hoop toch op een niet compleet fiasco. Ik weet dat het niet de meest simpele tak van fotografie is, maar ook net daarom wil ik het wel eens proberen. Nogmaals bedankt.
      Last edited by Teun_2; 20 augustus 2009, 16:54.

      Comment


      • #4
        Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

        Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
        Okee, precies wat ik dacht. Ik heb een keer vanuit publiek wat fotos gemaakt van een studentenact met wat rood licht en dat was kwa kleuren echt een behoorlijke ramp, uiteindelijk heb ik er met wat zwart-wit ewerkingen nog wat uitgehaald, dus weet al dat ik rood licht best vermijd met mijn toestel. Hebben meer dslrs hier last van, of is dat typisch voor een d50 ofzo? (1)

        verder is het inderdaad zoals ik dacht dat het was, echt wel op het randje kwa apparatuur, budget voor iets beters heb ik helaas niet, dus ga ik het hier mee moeten doen. Ik ken ook niet echt iemand met betere apparatuur waar ik iets van kan lenen. (2)

        Dat wisselen van objectieven zag ik ook niet echt meteen zitten, dus ga het inderdaad, zeker bij de eerste paar artiesten bij een lens houden. Denk dat ik ga beginnen met de 80-200 aangezien de optredens in de namiddag beginnen, en dan als het wat donkerder wordt overschakel op de 50. (3)

        Hoe de belichting gaat zijn weet ik ook niet echt, het is geen superklein festivalletje, maar ook niet echt groot, paar redelijk bekende namen, maar geen echte superinternationale artiesten.

        Echt enorm bedankt voor de tips, ik voel me eigenlijk sowieso wat onzeker hierover, dus al dit is erg welkom. Dat het niet perfect gaat zijn nu weet ik wel, maar hoop toch op een niet compleet fiasco. Ik weet dat het niet de meest simpele tak van fotografie is, maar ook net daarom wil ik het wel eens proberen. Nogmaals bedankt.
        (1) Dat is een algemeen probleem, maar met (niet denigrerend bedoeld) instapmodellen-DSLR heb je er meer last en minder controle over dan met het dure materiaal.

        (2) Mwa, ik wil vooral aangeven dat je gaat moeten leren werken op de uitersten van je toestel, maar dat wil niet direct zeggen dat je onmiddellijk in duurder materiaal moet gaan investeren. Je moet er gewoon mee leren leven dat je nu nog niet ELK shot gaat kunnen maken dat je wil maken. Maar daar speelt ervaring ook een rol in. Mijn eerste concerten waren met een conon 300D en een 50mm 1/8 ook gemakkelijk 90% missers. (Te donker, plekken overbelicht, onscherp, bewogen, micro voor zijn ogen, hand voor gezicht, ...). Een heel aantal jaar verder en een paar duizend euro armer heb ik veel en veel minder missers, dus idd meer kans op goede beelden. Maar je moet ze toch maken, he :-) Doe het voorlopig maar met je eigen materiaal, leer dat kennen en gebruiken in die moeilijke omstandigheden, en daar ga je ook goede foto's mee kunnen maken + een beetje de fierheid dat het toch met jouw handen en jouw materiaal gedaan is.

        (3) Dat is ook een manier. En je zal het vanzelf wel merken (omdat het toch een festival is) of het podium niet te hoog/ver is voor 50mm.

        graag gedaan, en met die onzekerheid komt het wel in orde.

        Comment


        • #5
          Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

          Klinkt bemoedigend, mercietjes nogmaals. het resultaat zal ik uiteraard hier posten als het niet al te hard tegenslaat.

          Comment


          • #6
            Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

            hier zelf beginner dslr met voorliefde voor concertfotografie, tis een uitdaging op zich

            vroeger met me bridge en nu met me 450d toch al 2000 concertfoto's genomen in totaal denk ik... maar moet toch zeggen dat ge per cyclus van 500 foto's toch een aantal dingen bijleert

            persoonlijke voorkeuren en waarom: ( als het goed is geen idee maar dit is tot nu toe me bevindingen)

            iso 200-400 overdag buiten en 400-800 savonds of binnen, die 800 vooral omdat ik nog gene lichtsterke heb... hogere isowaarde vind ik een ramp en doet me denken aan een compacte van 3,2 mega

            toestel ingesteld op TV : dat ik sluitertijd zo kort mogelijk kan houden , dit wel in functie van het licht dat ik heb, zonder lichtsterke wordt dit bij donkere omstandigheden al vrij moeilijk om lichthoeveelheid tov bewegingsonscherpte van de mannen op het podium en google je al snel voor ne 2.8 wat da kost...

            lichtmeting: op spotmeting ( zo klein mogelijk lichtmeetpunt) gericht op zanger of eender , anders gaat lichtmeting al gauw in de mist door snel wijzigende belichting op het podium, het onderwerp moet de lichtmeting zijn volgens mij

            toestel op burstmode: ideale momenten effe paar shots opeenvolgend nemen, vermijd je ogen dicht-micro voor het gezicht etc zaken, dit onder het motto : er zal wel ene goed zijn

            voor de moment sterk in twijfel welke lens te kopen, 70-200 f4 of 70-200 f2,8 : (prijs en gewicht...) en niet te vergeten: waar zullen ze je mee toelaten tussen het publiek met zo een kadet lens...
            Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

            Comment


            • #7
              Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

              Oorspronkelijk geplaatst door harryballector Bekijk bericht
              hier zelf beginner dslr met voorliefde voor concertfotografie, tis een uitdaging op zich

              vroeger met me bridge en nu met me 450d toch al 2000 concertfoto's genomen in totaal denk ik... maar moet toch zeggen dat ge per cyclus van 500 foto's toch een aantal dingen bijleert

              persoonlijke voorkeuren en waarom: ( als het goed is geen idee maar dit is tot nu toe me bevindingen)

              iso 200-400 overdag buiten en 400-800 savonds of binnen, die 800 vooral omdat ik nog gene lichtsterke heb... hogere isowaarde vind ik een ramp en doet me denken aan een compacte van 3,2 mega

              toestel ingesteld op TV : dat ik sluitertijd zo kort mogelijk kan houden , dit wel in functie van het licht dat ik heb, zonder lichtsterke wordt dit bij donkere omstandigheden al vrij moeilijk om lichthoeveelheid tov bewegingsonscherpte van de mannen op het podium en google je al snel voor ne 2.8 wat da kost...

              lichtmeting: op spotmeting ( zo klein mogelijk lichtmeetpunt) gericht op zanger of eender , anders gaat lichtmeting al gauw in de mist door snel wijzigende belichting op het podium, het onderwerp moet de lichtmeting zijn volgens mij

              toestel op burstmode: ideale momenten effe paar shots opeenvolgend nemen, vermijd je ogen dicht-micro voor het gezicht etc zaken, dit onder het motto : er zal wel ene goed zijn

              voor de moment sterk in twijfel welke lens te kopen, 70-200 f4 of 70-200 f2,8 : (prijs en gewicht...) en niet te vergeten: waar zullen ze je mee toelaten tussen het publiek met zo een kadet lens...
              Leuk om te zien dat er ook nog andere beginners zijn, tlijkt soms of er enkel ervaren mensen zijn. Heb in principe wel perspas, dus zou op zich geen probleem mogen zijn. Mijn 2.8 teleglas is 20 jaar oud en heeft me geen €300 gekost, focus is enorm traag, maar valt op zich wel mee te leven. En die burst, met eennikon D50 red je dat niet. 2.5 fps is te weinig, ik wacht liever het goede moment af en druk dan af. Was van plan om manueel te gaan werken, omdat je met spotmeting al snel sowieso je onderwer in het midden moet hebben. Focus en meteren en dan recompose gaat miss wel, maar op f2.8 is dat toch wel riskant lijkt me.

              Comment


              • #8
                Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

                een perspas op een festivalletje?

                de perceptie over wat een festivalletje is verschilt natuurlijk, maar ik heb er pas 1 gefotografeerd (als medewerker die toevallig nog een DSLR en lenzen had liggen) en daar had ik meestal een 35mm f2 of de 50mm f1.8 erop staan. Met mijn fuji S2 probeer ik nooit hoger dan 400iso te gaan en als het even kan zelfs 200iso of nog liever 160iso.

                Na bijna 2 jaar regelmatig een optreden/concert te fotograferen waar je kort bij de muzikanten kan komen, ben ik dit keer voor het eerst tevreden over meerdere foto's waarvan ikzelf waauw durf te zeggen. Tot nu toe kwamen die er wel eens bij, maar meestal was er wel ergens iets mis mee.

                oefenen en zorgen voor scherpe foto's.
                Wat ik ook af en toe gebruik is een oude flits met verlengkabel (kan tegenwoordig ook draadloos) die ik ergens hang of leg en op minimale dracht zet zodat het een spot lijkt.
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

                **=ol

                Comment


                • #9
                  Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

                  enkele zeer concrete tips en instellingen die je zou kunnen toepassen zijn:
                  - Op de eerste plaats, werk zeker in NEF.
                  - Gebruik spotmeting indien je camera die optie heeft.
                  - Gebruik het centrale autofocuspunt en stel je camera in op single shot.
                  - met de D50 kan je normaal je iso omhoog schroeven tot iso 800 zonder veel ruis.
                  - Werk in manuele modus rekening houdend met de gebruikte lens, in jouw geval met de
                  80-200 F 2.8 kies je dan voor een sluitertijd van 1/125 of iets sneller, dit is sterk
                  afhankelijk van hoe vast je hand is. Het diafragma zet je op 2.8. Probeer met deze
                  instellingen een eerste foto en pas aan daar waar nodig, controleer je histogram op de
                  cam. eventueel moet je de sluitertijd een beetje verlengen of verkorten.
                  - Wanneer je kort genoeg bij het podium kan komen zou je ook de 50mm F1.8 kunnen
                  gebruiken, doordat deze op F 1.8 niet op zijn scherpst is kies je dan voor een
                  diafragma
                  van F 2 op F 2.5. Voordeel van deze lens is dat je de sluitertijd kan verkorten, nadeel
                  is dan weer dat je gebonden bent aan de vaste brandpuntafstand.
                  - Tenslotte, indien je de mogelijkheid hebt bewerk dan je NEF beelden met Nikon soft.
                  Capture NX 2 is het uitgelezen programma om dit te doen.

                  Let op dit zijn slechts richtlijnen en geen exacte wetenschap, alles is afhankelijk van de gegeven lichtomstandigheden. Ik kan je wel mededelen dat ik indertijd met de D200 die gelijkaardig is qua ruis aan jouw D50 in een vrij donkere theaterzaal met deze instellingen kon werken met wisselend succes.
                  Eric Van Aerschot BD0730BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

                    Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
                    enkele zeer concrete tips en instellingen die je zou kunnen toepassen zijn:
                    - Op de eerste plaats, werk zeker in NEF.
                    - Gebruik spotmeting indien je camera die optie heeft.
                    - Gebruik het centrale autofocuspunt en stel je camera in op single shot.
                    - met de D50 kan je normaal je iso omhoog schroeven tot iso 800 zonder veel ruis.
                    - Werk in manuele modus rekening houdend met de gebruikte lens, in jouw geval met de
                    80-200 F 2.8 kies je dan voor een sluitertijd van 1/125 of iets sneller, dit is sterk
                    afhankelijk van hoe vast je hand is. Het diafragma zet je op 2.8. Probeer met deze
                    instellingen een eerste foto en pas aan daar waar nodig, controleer je histogram op de
                    cam. eventueel moet je de sluitertijd een beetje verlengen of verkorten.
                    - Wanneer je kort genoeg bij het podium kan komen zou je ook de 50mm F1.8 kunnen
                    gebruiken, doordat deze op F 1.8 niet op zijn scherpst is kies je dan voor een
                    diafragma
                    van F 2 op F 2.5. Voordeel van deze lens is dat je de sluitertijd kan verkorten, nadeel
                    is dan weer dat je gebonden bent aan de vaste brandpuntafstand.
                    - Tenslotte, indien je de mogelijkheid hebt bewerk dan je NEF beelden met Nikon soft.
                    Capture NX 2 is het uitgelezen programma om dit te doen.

                    Let op dit zijn slechts richtlijnen en geen exacte wetenschap, alles is afhankelijk van de gegeven lichtomstandigheden. Ik kan je wel mededelen dat ik indertijd met de D200 die gelijkaardig is qua ruis aan jouw D50 in een vrij donkere theaterzaal met deze instellingen kon werken met wisselend succes.
                    Waarom spotmeting als je toch manueel gaat werken? En de 50mm 1.8 is zat scherp op 1.8, zeker als het helpt de sluitertijden te verkorten, dan lijkt me een beetje softe beelden beter te zijn dan beweginsonscherpe. De rest had ik zo ongeveer al wel door, toch erg bedankt voor de hulp. @Tyrr, ook jij bedankt

                    Comment


                    • #11
                      Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

                      spotmeting omdat bepaalde gebieden op de foto belangrijker zijn dan andere. Zo moet de artiest goed belicht zijn en niet de 'omgeving'

                      spotmeting heeft niets te maken met manueel te werken

                      Comment


                      • #12
                        Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                        spotmeting omdat bepaalde gebieden op de foto belangrijker zijn dan andere. Zo moet de artiest goed belicht zijn en niet de 'omgeving'

                        spotmeting heeft niets te maken met manueel te werken
                        Als je zelf je diafragma, iso en sluitertijd instelt en niet flasht, wat voor zin heeft het dan nog om uberhaupt een lichtmeting te doen? Dat je in (semi)automatische modes inderdaad met segmentmaetering ga overbelichten weet en snap ik wel, maar wat is in deze omstandigheden het nut ervan?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                          Waarom spotmeting als je toch manueel gaat werken? En de 50mm 1.8 is zat scherp op 1.8, zeker als het helpt de sluitertijden te verkorten, dan lijkt me een beetje softe beelden beter te zijn dan beweginsonscherpe. De rest had ik zo ongeveer al wel door, toch erg bedankt voor de hulp. @Tyrr, ook jij bedankt
                          Als je de rest zo ongeveer al door had en je weet dat je 50mm zat scherp is zelfs op F 1.8
                          ( waarvan ik 100% zeker ben dat dat niet zo is )
                          en je trekt in twijfel wat het nut is van spotmeting bij concertfotografie en gebruik van manuele instellingen, dan vraag ik me af waarom je hier de hulp inroept van andere forumgebruikers In andere topics hier op BD vragen mensen zich soms af waarom ze niet geholpen worden door misschien meer ervaren fotografen, dit hier is mijn gedacht een goed voorbeeld
                          Maar euh, doe maar. Succes met je shoot en laat maar eens wat zien
                          Eric Van Aerschot BD0730BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

                            Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
                            Als je de rest zo ongeveer al door had en je weet dat je 50mm zat scherp is zelfs op F 1.8
                            ( waarvan ik 100% zeker ben dat dat niet zo is )
                            en je trekt in twijfel wat het nut is van spotmeting bij concertfotografie en gebruik van manuele instellingen, dan vraag ik me af waarom je hier de hulp inroept van andere forumgebruikers In andere topics hier op BD vragen mensen zich soms af waarom ze niet geholpen worden door misschien meer ervaren fotografen, dit hier is mijn gedacht een goed voorbeeld
                            Maar euh, doe maar. Succes met je shoot en laat maar eens wat zien
                            Dat er een groot verschil tussen de scherpte zit tussen 1.8 en 2.8 weet ik, maar ik *denk* dat het vershil in scherpte niet opweegt tegen het verschil in sluitertijd. Zie dus ook de zin die na 'zat scherp' komt. Wat ik in mijn vorige post neerzette is zeker niet bedoeld als 'ik weet het beter!', maar dit is wat ik denk, spreek me alsjeblieft tegen als het niet waar is. Mijn excuses als dat zo overkwam. Ik zal nu dus inderdaad eerst proberen om op 2.8 te schieten, maar als de lichtomstandigehden dat niet toelaten zal ik niet aarzelen om naar 1.8 te gaan. Liever dat dan iso 1600 te moeten nemen, als ik met 1.8 ook naar iso 800 kan.

                            Ik apprecieer jullie hulp echt heel erg. het nut van spotmeting bij manueel instellen is me nog niet duidelijk, dus daar wilde ik graag verduidelijking over. Elke zin eindigt in die post dan ook met een vraagteken. Ik ga er heus niet vanuit dat ik alles wel weet, maar denk zelf na en kom volgens mijn redenering tot de conclusie dat spotmeting (of eender welke vorm van metering) niet zoveel uitmaakt als je alles zelf instelt. Dus mijn vraag is meer: waar zit de fout in mijn redenering? Ik wil begrijpen waarom dat spotmeting toch belangrijk is, en wil echt weten hoe het dan werkt? Mijn idee van alles manueel instellen is dat je zelf je parameters kiest zonder hulp van de camera. Als de camera niets meer moet instellen, dan boeit het toch niet wat de camera zou kiezen? Waar zit ik fout? Ik poneer hier gewoon wat ik denk te weten en vraag meer om me tegen te spreken/ aan te vullen.

                            Ik twijfel zeker niet aan je kunnen, ik heb net je flickrpagina bekeken en daar zitten echt knappe dingen bij, maar at belet me niet om alle advies dat ik hier krijg probeer te begrijpen, zonder zomaar toe te passen zonder te weten waar het eigenlijk over gaat. Nogmaal sorry als mijn post wat betweterig overkwam, die is zeker niet zo bedoeld. Ik weet dat ik nog veel kan leren en heb echt niet de pretentie om je tegen te spreken. Als ik in de aula een vraag stel aan een prof zoals: 'Afgaande van dit en dat zou je toch resultaat X verwachten...' wil niet zeggen: hee je bent fout, ik weet het beter, maar is meer een vraag van 'waar zit de fout in mijn redenering. Zo moet je dus ook mijn vorige post bezien.

                            De enige ervaring die ik heb is dit:





                            geschoten van een serieus afstandje met een sigma 18_50 lens met d50, heb toen ook gewoon alles manueel gedaan en moest wel 1600 nemen met maximaal diafragma en dan nog wat opkrikken, anders was het echt allemaal bewogen. Dit is ook een enorme crop. En dan nog is het hoofd uitgebrand. Ik heb deze topic dan ook niet voor niets gestart, ik weet dat ik nog hulp nodig heb.
                            Last edited by Teun_2; 23 augustus 2009, 14:08.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

                              Licht-meet-methode instellen lijkt mij ook overbodig als het over volledig manuele settings gaat. Dit dient toch enkel om de verhouding diafragma-sluitertijd te beïnvloeden, afhankelijk van het licht op de gemeten zone?
                              Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

                              Comment

                              Working...
                              X