Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschappen met nikon 35mm 1.8g dx

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Landschappen met nikon 35mm 1.8g dx

    Dag allemaal

    Ik ben als hobbyist de laatste tijden aan het proberen landschappen te fotograferen met mijn prime lens van nikon, 35mm 1.8g dx.
    De resultaten zien er alles behalve goed uit, heb ik de indruk. De scherpte is niet zoals ik het verwachte.
    Ik gebruik manual mode, en aan een diafragma van bv F11, sluitertijd van 1/100 en iso 200, tripod, is de foto helemaal niet scherp.
    (Ik moet er wel bijzeggen dat de laatste voorbeelden die ik gemaakt heb op en dag waren waarbij vrij veel wind aanwezig was.)

    Zou dit liggen aan het feit dat de lens niet geschikt is voor landschappen of aan de omstandigheden, settings die ik gebruik?

    Alvast bedankt voor jullie tips
    Michael
    Last edited by michael.hossain; 10 maart 2016, 11:13.
    Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

  • #2
    Re: Landschappen met nikon 35mm 1.8g dx

    Oorspronkelijk geplaatst door michael.hossain Bekijk bericht
    Zou dit liggen aan het feit dat de lens niet geschikt is voor landschappen of aan de omstandigheden, settings die ik gebruik?
    Ik zou durven stellen dat geen enkele lens ongeschikt is voor landschappen. Met jouw settings voor die lens is ook helemaal niets verkeerd.
    Ja, de wind kan een rol spelen. Enerzijds krijg je onstabiliteit, misschien wat trillingen op statief. Je zou de timerfunctie kunnen gebruiken en met je lichaam je camera wat uit de wind zetten (tenzij die frontaal is, uiteraard ). Maar de wind zal er ook voor zorgen dat bomen, bladeren, gras, etc. gaan bewegen. In dat opzicht is een snellere sluitertijd misschien aangewezen.

    Volstaat je statief om alles mooi stil te houden in geval van wind? Er zijn uiteraard goede en minder goede statieven.