Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschappen met nikon 35mm 1.8g dx

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Landschappen met nikon 35mm 1.8g dx

    Dag allemaal

    Ik ben als hobbyist de laatste tijden aan het proberen landschappen te fotograferen met mijn prime lens van nikon, 35mm 1.8g dx.
    De resultaten zien er alles behalve goed uit, heb ik de indruk. De scherpte is niet zoals ik het verwachte.
    Ik gebruik manual mode, en aan een diafragma van bv F11, sluitertijd van 1/100 en iso 200, tripod, is de foto helemaal niet scherp.
    (Ik moet er wel bijzeggen dat de laatste voorbeelden die ik gemaakt heb op en dag waren waarbij vrij veel wind aanwezig was.)

    Zou dit liggen aan het feit dat de lens niet geschikt is voor landschappen of aan de omstandigheden, settings die ik gebruik?

    Alvast bedankt voor jullie tips
    Michael
    Last edited by michael.hossain; 10 maart 2016, 11:13.
    Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

  • #2
    Re: Landschappen met nikon 35mm 1.8g dx

    Oorspronkelijk geplaatst door michael.hossain Bekijk bericht
    Zou dit liggen aan het feit dat de lens niet geschikt is voor landschappen of aan de omstandigheden, settings die ik gebruik?
    Ik zou durven stellen dat geen enkele lens ongeschikt is voor landschappen. Met jouw settings voor die lens is ook helemaal niets verkeerd.
    Ja, de wind kan een rol spelen. Enerzijds krijg je onstabiliteit, misschien wat trillingen op statief. Je zou de timerfunctie kunnen gebruiken en met je lichaam je camera wat uit de wind zetten (tenzij die frontaal is, uiteraard ). Maar de wind zal er ook voor zorgen dat bomen, bladeren, gras, etc. gaan bewegen. In dat opzicht is een snellere sluitertijd misschien aangewezen.

    Volstaat je statief om alles mooi stil te houden in geval van wind? Er zijn uiteraard goede en minder goede statieven.
    Gebruik je effectief de timer zodat het afdrukken niet voor beweging kan zorgen? Bij 1/100s is die kans niet zo erg groot, maar toch...)

    Je kan altijd hier een linkje plaatsen naar een full size voorbeeld van je teleurstellende resultaat. Er zijn er genoeg hier die willen meekijken.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Landschappen met nikon 35mm 1.8g dx

      Ik zou ook eens proberen met een ander objectief (kit lens bv) en exact dezelfde instellingen. Dan de fotos op kwaliteit inspecteren.
      Stoorfactoren als filters als dat het geval zou zijn, eraf halen.
      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Landschappen met nikon 35mm 1.8g dx

        Ik zie niet hoe ik hier op de forum een afbeelding kan opladen... ??
        Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

        Comment


        • #5
          Re: Landschappen met nikon 35mm 1.8g dx


          Forum voor testen en uitproberen in het algemeen, maar wel foto-gerelateerd. Je kan hier proberen of een koppeling naar een foto op uw site goed werkt, je eerste testfoto's met je nieuwe camera bekijken e.d.

          Comment


          • #6
            Re: Landschappen met nikon 35mm 1.8g dx

            Als er veel wind is heb je een gewicht nodig om aan je statief te hangen. Ik heb een goedkoop statief, 30 euro en er is een haak aan onderaan waar ik dan mijn fototas aan hang. Als ik het vergeet te doen is mijn foto ook onscherp zeker als je met langere sluitertijden werkt.
            Daarbij gebruik je best een afstandsbediening of de timer van je toestel. Ik doe het met de timer, heb nog geen afstandsbediening. Dit maar om te zeggen dat je al veel kan doen met de middelen die je hebt zonder direct weer te investeren in ander materiaal waar je dezelfde problemen mee kan hebben.
            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

            Comment


            • #7
              Re: Landschappen met nikon 35mm 1.8g dx

              Ik heb inderdaad ook "maar" een goedkoop statief, maar heb deze zonder gewicht gebruikt. De kans is dus groot dat daardoor de foto onscherp waren.
              Ik gebruikt ook de timer functie 10s, wegens nog een afstandsbediening.

              Zal het zo eens proberen...
              Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

              Comment


              • #8
                Re: Landschappen met nikon 35mm 1.8g dx

                Dit icoon had ik gezien, maar welke URL moet je daar plaatsen voor een locaal bestand?
                Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

                Comment


                • #9
                  Re: Landschappen met nikon 35mm 1.8g dx

                  Moderator Note: Je moet wel het volledig artikel lezen, niet enkel ivm icoon en URL. In het kort: je moet een (gratis) host hebben, zoals Photobucket, Tinypic, Flickr. Je laadt daar de foto op in de juiste grootte (!), kopieert de link, en plakt de link hier tussen de IMG-tags. Ik raad nieuwe posters altijd aan om eerst in het Testforum te oefenen, waar je alle hulp krijgt die je nodig hebt.
                  Je hebt een vergelijkbare topic ook aangemaakt in "Aangeboden" (?) Die is intussen verwijderd.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Landschappen met nikon 35mm 1.8g dx

                    OK bedankt
                    Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Landschappen met nikon 35mm 1.8g dx

                      Gevonden
                      Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

                      Comment

                      Working...
                      X