Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.


    Zaterdagavond op jacht naar boompjes in de zon. Deze was het doel, maar het bleek heel snel dat het nutteloos was, want boom lag in de schaduw, maar het was toen wel duidelijk dat het 's morgens wel bingo zou zijn.
    's Morgens bij het krieken van de dag teruggereden over de verijsde wegjes van de Famenne, met statief en kodakske en lensje, en de bij momenten kniediepe sneeuw in gestapt. Getten ofte Gamashen vergeten aan te doen, dus het was verdorie koud met die sneeuw die mijn schoenen in kroop. Maar een mens moet er iets voor over hebben. Jemoenieweennie.

    Een aantal fotookes gepakt, inclusief mezelf als model (goe prijske gevraagd, ook aan mezelf). Was wel ok. Ikke weg naar de auto. Twaalf stappen verder, tiens, dees moet ik ook eens proberen met de zon aan de andere kant van de boompjes. Nog wat kijken, nog wat afstellen, en nog een foto of zeven. En zoals zo dikwijls, zjust de laatsten is degene die me het meest aanstaat (soms is het wel de allereerste).

    Er kan misschien discussie zijn over de horizon, maar imho zijn er in deze foto misschien wel een horizon of drie te vinden, en ik ben zo goed als 100% zeker dat de waterpas van mijn toestel op stond. Ik hou het dus op deze versie.
    Er kan ook wat discussie zijn over de wat blauwere sneeuw. Maar, het was dus wel ijskoud, en de sneeuw reflecteert de kou en de blauwe hemel van dat moment. Op zo'n momenten IS het gewoon wat blauwig. Al heb ik het blauw wel wat terug gedraaid.




    En een versie met de dichtste horizon vlak (voor de liefhebbers), en het radiaalfilter over de zon weg (upd2 : nu zelfs wat omgekeerd, beetje belichting bijgegeven om het geel natuurlijker te maken) :




    Iets grotere versie op Flickr : Hier.

    Last edited by Iegienie; 18 januari 2016, 20:12.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.

    Dat is een hele mooie Pieter..
    Prachtige kleuren in de lucht, en de zon geeft een mooie warme sfeer in het koude landschap..
    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
    MIJN WEBSITE

    Comment


    • #3
      Re: Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.

      Een heel mooi sneeuwlandschap en wat een prachtige bomen.
      De kleuren zitten goed maar ik vind de zon net iets te geel maar dat is persoonlijke smaak denk ik.
      Ik zit in een periode waarin ik de zon heel graag fel zie schijnen (zoals je al gezien hebt aan mijn foto's )
      vriendelijke groeten, Kurt
      Mijn foto's
      Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

      Comment


      • #4
        Re: Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.

        Dat was echt de moeite om terug te keren, 't is gewoon prachtig
        De zon die over de sneeuw strijkt vind ik echt wel erg mooi ook.
        Ik zou misschien durven te proberen de hoge lichten wat dicht te knijpen, dat zal vooral zijn effect hebben op dat zonneke en de zone daar net omheen.
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Re: Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.

          mortierke, je opmerking deed me twijfelen over een radiaalfilterke dat ik in allerlaatste instantie over de zon gelegd heb. Heb een andere versie gepost zonder radiaalfilter, en voor de liefhebbers de dichtste horizon vlak.
          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

          Comment


          • #6
            Re: Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.

            gewoonweg prachtig!
            ik prefereer de rechte horizon
            groeten, Kristof
            Canon EOS 5D mkII

            Comment


            • #7
              Re: Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.

              Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
              Dat was echt de moeite om terug te keren, 't is gewoon prachtig
              De zon die over de sneeuw strijkt vind ik echt wel erg mooi ook.
              Ik zou misschien durven te proberen de hoge lichten wat dicht te knijpen, dat zal vooral zijn effect hebben op dat zonneke en de zone daar net omheen.
              dat had ik geprobeerd, frans door in mijn LR een radiaalfilterke op de zon te zwieren. maar dat creeert dan weer een net iets te gele schijn op de wolken (meen ik te zien op de bovenste foto). De "gewone" hooglichten had ik al wel toe gedraaid.

              Maar uiteraard onthou ik vooral het tweede deel van je eerste zin... waarvoor dank.
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #8
                Re: Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.

                Ben nog niet uitgepraat of daar staat een up ...

                Ik fiets soms in die buurt en daar vind je nauwelijks een stukje vlak, ik ga voor de natuurlijke, de scheve
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment


                • #9
                  Re: Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                  Ben nog niet uitgepraat of daar staat een up ...

                  Ik fiets soms in die buurt en daar vind je nauwelijks een stukje vlak, ik ga voor de natuurlijke, de scheve

                  Schitterende streek (ik heb er trouwens een vakantiehuurhuisje, daardoor begin ik sommige dingetjes een beetje beter te kennen in de streek).
                  De boom staat iets weg van de baan die naar het zuiden loopt vanuit Soy, langs een pad dat (dan weer naar het noorden) naar Erezée leidt (ik denk GR). dus staat de boom ook ten zuiden van Erezée.

                  Ja ik weet het, de update was er nogal snel, maar ik probeerde wat mee te denken met de interessante dingen die de mensen hier (of via pm) dachten/aanbrachten.

                  Waarvoor hartelijk dank aan allen !!!
                  Hoe goed een foto ook is (dat dacht ik zelf toch), er zijn altijd wel verbeterpuntjes, en dat is wat interessant is aan dit forum.
                  mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.

                    Heel mooie opname met een natuurlijk zonnetje
                    Voor ieder die twijfelt, de zon is altijd uitgebrand toch, zeker als ze zoals hier al zo hoog staat
                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.

                      Mooie foto, en zeker qua dynamiek heb je er met LR (1 opname) uitgehaald wat er inzit.
                      Fraaie compo !
                      Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                      Vriendelijke groeten, Johan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.

                        de horizon maakt hier voor mij niet uit ,maar ik hou wel liever van het gele in je update ,veel zachter ! ook de schijn over de sneeuw vind ik heel mooi ,het blauwe in de sneeuw komt hier heel natuurlijk over , een mooie foto
                        wou dat het hier ook eens gesneeuwd had ,al was het maar voor enkele dagen ,juist genoeg om er eens op uit te trekken met lensmaatje

                        Comment


                        • #13
                          Re: Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.

                          Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                          wou dat het hier ook eens gesneeuwd had ,al was het maar voor enkele dagen ,juist genoeg om er eens op uit te trekken met lensmaatje
                          Me too! Ben dit weekend naar de Franse Ardennen geweest, hoopte op een pak sneeuw en het zag er veelbelovend uit toen we door de Belgische Ardennen reden, maar eens over de grens was er geen vlokje sneeuw meer te bespeuren
                          groeten, Kristof
                          Canon EOS 5D mkII

                          Comment


                          • #14
                            Re: Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.

                            hier in hoegaarden ligt/lag er zo'n 15cm sneeuw !

                            In dardennen (foto) lag er zo'n 30cm, en tijdens de wandeling die we snamiddags gemaakt hebben bij momenten tot aan de knie... lekker lekker.
                            mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Twee van mijn boompjes, in de sneeuw, in de ochtend, in de kou.

                              Ik vind de foto wel heel mooi...zeker met die boom en het licht op de sneeuw. Alleen twijfel ik toch wat ivm het geel rond de zon. Het is alsof je daarrond wat te veel hebt doorgedrukt. Ik kan verkeerd zijn hoor.
                              Eerlijkheid duurt het langst!!
                              Mijn website: http://www.degrafon.be/

                              Comment

                              Working...
                              X