Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens of gepimpte bridge?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens of gepimpte bridge?

    Hallo,

    Ik ben momenteel op zoek naar een oplossing om mijn medaille verzameling beter in beeld te krijgen. Mijn kennis van fotografie is eerder basic (veel van de vaktermen zijn latijn voor mij hoewel ik al aardig wat bijleer). Ik beschik nu over een canon 550D en een Tamron zoomlens 16-270mm. Ik kan daarmee behoorlijk inzoomen op het onderwerp en achteraf op de computer de beelden nog wat "opblazen" maar ik heb heel vaak een lichte onscherpte (een soort waas op het onderwerp). Vooral als ik de merktekens (letters) op de achterkant van de medailles probeer in beeld te brengen.

    De kleinste speldjes die ik wens te fotograferen zijn ongeveer 10mm in doorsnee. Ik zou ze moeten kunnen fotograferen van boven naar beneden (dus speldjes en medailles plat liggend op een vlak). Bedoeling is om daarna op de computer uit te vergroten tot schermvullende afmetingen om de details te kunnen bestuderen (namaak versus origineel).

    Ik had gedacht aan de aanschaf van een Tamron 90mm macrolens en een behoorlijk deftig statief. Mijn vraag is of je met die lens en statief een rechte opstelling en scherpe foto's kunt maken die je nog verder digitaal kunt uitvergroten zonder dat de boel wazig wordt?

    Het dilemma is dat je met een bridgecamera zoals de Panasonic FZ300, en een soort "buis" met een lensje op ook extreem grote macro foto's kunt maken? En ik weet dus niet goed wat te doen. Een nieuwe camera met 'opgepimte' macro functie of een nieuwe macro lens voor mijn oudere Canon 550D? Belangrijk is ook dat ik redelijk wat scherptediepte nodig heb;sommige geëmailleerde orden hebben een millimeters dik reliëf.

    Wim

  • #2
    Re: Macro lens of gepimpte bridge?

    Het "betere" resultaat zult gij behalen met de Tamron 90mm macrolens.

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens of gepimpte bridge?

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Het "betere" resultaat zult gij behalen met de Tamron 90mm macrolens.
      En een scherptediepte behalen van -laat ons zeggen- 1 cm is geen probleem? Ik heb totaal geen ervaring met een echte macro lens dus ik weet niet wat ik te verwachten heb als dat ding op mijn camera staat.


      Wim

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens of gepimpte bridge?

        Als je ervoor zorgt dat de medailles perfect evenwijdig liggen met de sensor van de camera, dan is de beperkte scherptediepte geen groot probleem.
        Gebruik een statief, als je dan de Live View van de camera inschakelt (inzoomen) en manueel scherpstelt, dan zie heel goed wat je aan het doen bent, en krijg je de beste resultaten.
        Voor onderwerpen die niet kunnen bewegen is een statief een heel goed hulpmiddel bij macrofotografie.

        De beperkte scherptediepte kan een voordeel zijn in bepaalde omstandigheden, maar het kan soms ook een nadeel zijn.
        Door een beperkte scherptediepte is het gemakkelijker om een mooie achtergrond te krijgen.

        De Tamron macrolens is perfect geschikt voor dat soort foto's.
        Om geen bewogen foto's te krijgen gebruik je ook nog de timerfunctie van de camera (of een afstandsbediening, maar dan heb je nog meer kosten, de timerfunctie heb je al in de camera), want terwijl je op de ontspanknop drukt beweegt de camera.
        Bij een gestabiliseerde lens zet je best de beeldstabilisatie uit als je die op een statief gebruikt.

        Je moet dus geen andere camera kopen, je moet de juiste techniek gebruiken.
        Ook met een bridge zal je voor zo'n foto's best een statief gebruiken, dan krijg je ook de best mogelijke resultaten.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens of gepimpte bridge?

          In den beginne zal het je wat meer tijd vragen, maar naar mate je het wiel uitgevonden hebt dan draai je je hand er niet meer voor om....

          misschien dat je je nog wat moet verdiepen in produktfotografie... misschien dat je naast deze investering in objectief nog een "licht-kubus/tentje" benodigd (altijd zelfde lichtomstandigheden is denk ik wel een pre)

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens of gepimpte bridge?

            Heel erg bedankt voor al die bruikbare tips. Verdiepen in produktfotografie zegt men hier, dat is inderdaad de juiste benaming van wat ik beter wil leren kennen. Ik heb intussen al wat rondgekeken op het net. Zo'n lichtkubus met 2 daglichten lijkt me wel ideaal voor dit doel, maar hoe zit het dan met een loodrechte verticale opstelling? Het voorwerp dan een ietsje uit de kubus trekken?

            Wim

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens of gepimpte bridge?

              Ik zou zelfs iets meer durven zeggen.
              Koop je eventueel tweedehands tussenringen. Voor vaste stabiele objecten kan je hiermee ook mooie en goede beelden nemen mits wat zoeken en proberen.
              Je huidige Tamron volstaan in dit geval vast en zeker.
              De bedoeling van de tussenringen is ervoor te zorgen dat je je objecten van dichterbij kan fotograferen, lees minimale afstand wordt kleiner. Je kan dan door je zoom te verstellen toch een behoorlijke afstand houden (bv 30cm) om toch een beeldvullende opname te kunnen maken.
              Bij tussenringen heb je er die volledige autumatische opname toelaten en heb je er die echter alles manueel te sturen zetten.
              Mits handige Harry kan je die eventueel zelf maken als was het maar om te proberen. Een sluitdeksel voor op je body, een afsluitdeksel voor de achterzijde (kant dei op je body wordt geschroefd), een stukje PVC-buis (bv 2-4 cm met de gepaste diameter (grootorde is een cm kleiner dan de afdekdop van de body) en dan wat zagen en lijmen.
              ALs je er je zin in vindt (fotografie op zijn macro's) kan er best later een goede macro best bij en de Tamron 90 cm is schitterend voor dit type werk.
              Lees er anders eens de workshop op na die ik over macro heb geschreven. Daar staat veel techniciteit in (zie tips & trucs)

              http://forum.belgiumdigital.com/f20/...ar-406903.html

              En hier een link hoe je zelf een schitterend werkende ministudio kan maken voor een habbekrats .

              http://forum.belgiumdigital.com/f20/...io-153699.html
              Last edited by Wim.Vanmaele; 30 december 2015, 06:01.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens of gepimpte bridge?

                Weer een interessante tip, waarvoor dank ;-)


                Wim

                Comment

                Working...
                X