Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor indoor volleybal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens voor indoor volleybal

    Hallo

    mijn dochter speelt volleybal en af en toe probeer ik wat mooie foto,s te nemen voor het familiealbum en de site
    ik heb een canon 550d en een 28-135mm lens .
    Ik weet ook dat de body verre van ideaal is en de lens nog minder

    Nu is mijn vraag gaat de aankoop van een 70-200mm f4 lens (wss tweedehands)een goede beginnersaankoop zijn of is deze lens al overkill voor de body ?
    Een canon F2.8 ligt ook boven mijn budget maar ik zie soms bv sigma of tamron lenzen in f2.8 die dicht bij tweedehandsprijzen liggen van een canon f4 wat zou dan jullie voorkeur zijn ?

    Op dit moment is een nieuwe body en een nieuwe lens geen optie maar ik wil toch proberen toch wat meer uit mijn foto,s te halen .

    Ook wil ik toch nog effe meegeven dat ik een absolute beginner ben en ik nu pas een klein beetje begin te experimenteren in de TV stand wat echt nog niet simpel is :-)



    groetjes en alvast bedank
    steve

  • #2
    Re: lens voor indoor volleybal

    Ik zou je aanraden om een Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD tweedehands te zoeken.

    Ik zou hetzelfde zeggen voor een Sigma 50-150mm f/2.8 EX DC APO OS HSM tweedehands, maar die kom je weinig tegen want iedereen wil die houden.

    Canons zijn overkill qua prijs en ondermaats qua prestatieniveau op een 550D zelfs al zet je er de laatste nieuwe versie op.

    Comment


    • #3
      Re: lens voor indoor volleybal

      hey bedankt Empe voor de snelle reactie :-)
      Ik dacht in eerste instantie een Canon EF 70-200mm f/4 L USM (non-IS) tweedehands te kopen maar das goed om te weten dat het deze niet moet worden .
      is een sigma 70/200 2.8 II EX DG APO HSM MACRO iets ?


      steve

      Comment


      • #4
        Re: lens voor indoor volleybal

        Nee, je doet er verstandiger aan om de 70-200mm f/2.8 zonder MACRO te nemen

        Comment


        • #5
          Re: lens voor indoor volleybal

          Oorspronkelijk geplaatst door flamme Bekijk bericht
          hey bedankt Empe voor de snelle reactie :-)
          Ik dacht in eerste instantie een Canon EF 70-200mm f/4 L USM (non-IS) tweedehands te kopen maar das goed om te weten dat het deze niet moet worden .
          is een sigma 70/200 2.8 II EX DG APO HSM MACRO iets ?


          steve
          Begrijp mij niet verkeerd, zo'n Canon 70-200 f/4 non IS is een fantastische lens, mijn principe is altijd : zet een Canon op je Canon TENZIJ een andere lens je een beter eindresultaat kan opleveren. Zo'n Canon kan je tweedehands kopen en desnoods later terug verkopen zonder verlies.

          Ik kan geen enkele wat oudere Sigma lens aanraden.

          Tenzij de 50-150 2.8 DX OS, de 50-500 en de echte macro lenzen.

          Die 50-150 kwam in 2012 in de winkels en werd op het einde van het daaropvolgend jaar bruusk uit productie en verkoop gehaald, ik vermoed onderdeel van een schikking met Nikon.

          Maar, ik veronderstel dat volley wel indoor zal worden gespeeld en kan je voordeel halen uit die f/2.8, niet enkel omwille van hogere sluitertijden mogelijk maar ook tijdens het scherpstellen, waar je middelste focuspunt van de 550D toch 2.8 gevoelig is.

          Haalde je met je huidige lens al genoeg gelukt foto's over, dan ook zeker met een Canon 70-200 f/4 non IS.

          Comment


          • #6
            Re: lens voor indoor volleybal

            F4 en sportzalen!
            Je gaat een toestel moeten hebben dat super is qua ruis.
            Voor volley heb je best ook sluitertijden van 1/500 of sneller, tenzij je iets meer de artistieke kant uit wil met beweging en bal?
            MVG. Hugo

            Comment


            • #7
              Re: lens voor indoor volleybal

              Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
              Begrijp mij niet verkeerd, zo'n Canon 70-200 f/4 non IS is een fantastische lens, mijn principe is altijd : zet een Canon op je Canon TENZIJ een andere lens je een beter eindresultaat kan opleveren. Zo'n Canon kan je tweedehands kopen en desnoods later terug verkopen zonder verlies.

              Ik kan geen enkele wat oudere Sigma lens aanraden.

              Tenzij de 50-150 2.8 DX OS, de 50-500 en de echte macro lenzen.

              Die 50-150 kwam in 2012 in de winkels en werd op het einde van het daaropvolgend jaar bruusk uit productie en verkoop gehaald, ik vermoed onderdeel van een schikking met Nikon.

              Maar, ik veronderstel dat volley wel indoor zal worden gespeeld en kan je voordeel halen uit die f/2.8, niet enkel omwille van hogere sluitertijden mogelijk maar ook tijdens het scherpstellen, waar je middelste focuspunt van de 550D toch 2.8 gevoelig is.

              Haalde je met je huidige lens al genoeg gelukt foto's over, dan ook zeker met een Canon 70-200 f/4 non IS.

              http://www.dxomark.com/Lenses/Compar...55_645_167_645
              Ik ga rustig uitkijken naar die sigma 50-150 maar als je zegt dat ze moeilijk te verkrijgen is zullen de prijzen er ook naar zijn wss .
              De 50-500 die je noemt heb ik zitten opzoeken maar daar ligt de f-waarde een stuk hoger

              waarom geen lens nemen met macro ? worden ze dan trager ofzo ?

              Comment


              • #8
                Re: lens voor indoor volleybal

                Oorspronkelijk geplaatst door Rx-ke Bekijk bericht
                F4 en sportzalen!
                Je gaat een toestel moeten hebben dat super is qua ruis.
                Voor volley heb je best ook sluitertijden van 1/500 of sneller, tenzij je iets meer de artistieke kant uit wil met beweging en bal?
                Aan al die toestellen hangt meestal een zware prijs .
                ik heb al zoveel bezigheden en een toestel + lens kopen voor enkele duizende euro,s zou ik wel willen maar dat krijg ik hier voorlopig niet verkocht :-(
                ik ben voor de rest heel blij met de 550 want meestal gebruik ik die als we gaan varen met de boot en in open lucht met veel licht lukt alles vrij vlot (met vlot bedoel ik in auto stand want ben nog maar pas aan het experimenteren met de manuele stand )
                Nu wil ik juist voor in de zaal (sporthal haacht die niet al te donker is ze maar toch niet de beste beelden geeft)een iets betere lens kopen (laat ons zeggen een budget van 4 a 500 euro )
                Moest ik het hier verkocht krijgen dan zou ik direct beter materiaal kopen dus laat ons hopen met een iets betere lens dat ik de madam kan overtuigen :-)

                Comment


                • #9
                  Re: lens voor indoor volleybal

                  Oorspronkelijk geplaatst door flamme Bekijk bericht
                  Ik ga rustig uitkijken naar die sigma 50-150 maar als je zegt dat ze moeilijk te verkrijgen is zullen de prijzen er ook naar zijn wss .
                  De 50-500 die je noemt heb ik zitten opzoeken maar daar ligt de f-waarde een stuk hoger

                  waarom geen lens nemen met macro ? worden ze dan trager ofzo ?
                  Nee, de prijs voor zo'n 50-150 2.8 OS DC zal altijd meevallen, het is nooit een dure lens geweest (nieuwprijs rond de 800 euro, tweedehands dus rond de 500 euro), maar idd. ze zijn zeldzaam.

                  Ik heb zelf in 2013 eentje kunnen kopen voor 450 euro van een amateur concertfotograaf die de grenzen nog wat wou verleggen en naar een Canon 6D overschakelde (tering naar de nering zetten is altijd een prima gedragscode).

                  De 50-500 heb ik je niet aangeraden, wel gezegd dat het een Sigma lens is die ik wel positief kan aanraden aan wie erom vraagt. De Sigma lenzen in het algemeen hadden destijds nogal serieus wat last van exemplarische afwijkingen omwille van een ruime tot ontbrekende kwaliteitsmarge na de produktie. Dat is recent zodanig verbeterd dat zowat alle nieuwe Sigma lenzen wel behoorlijk consistent zijn. Er is geen reden meer om een Sigma 150-600 wantrouwig te bekijken bijvoorbeeld, zelfde geldt voor de andere lenzen uit de art, sport en contempory reeks.

                  De Sigma 70-200 lens die je noemt met MACRO erop is een oudere lens (2007) en is gewoon niet goed (genoeg). De aanduiding MACRO op zich maakt niet uit.

                  Je moet voor jezelf eens kijken welke foto's je meestal goed vindt en dan meer bepaald welke brandpuntafstand dat je het vaakst gebruikte. Heel waarschijnlijk mag je redelijk dichtbij de zijlijn komen en dan is misschien een vast prime lens met f/1.8 iets om te overwegen. Een Canon 50 mm 1.8 is spotgoedkoop, een 85 mm. 1.8 zal tweedehands ook nog meevallen (nieuw aan 360 euro).

                  Nog wat lectuur uit het verleden :

                  Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.


                  Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
                  Last edited by Empe; 21 december 2015, 20:39.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens voor indoor volleybal

                    Ik heb de 50mm 1.8 maar het is nooit in me opgekomen om die is te testen in de zaal
                    Tijdens de training kan ik eventueel deze is gebruiken maar tijdens de match is het meestal foto,s nemen vanuit de tribune en dan zit ik soms toch aan de 135mm als ik de oplsag aan de andere kant wil fotograferen .

                    ik heb zo is zitten kijken en een lens f2.8 van rond de 500 euro is amper te vinden of ze is vrij oud ik denk dat ik beter nog wat door spaar dan :-) of een kans waag met een f4 L lens die kan ik achteraf verkopen zoals je zegt met weing verlies

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens voor indoor volleybal

                      Twee tips die een helpen bij het fotograferen van volleybal:
                      * zet je ISO waarde zo hoog mogelijk (wat acceptabel is voor je camera)
                      * ga achter het veld staan, de bal beweegt dan minder snel.

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens voor indoor volleybal

                        Even voor de referentie wat praktische details meegeven.
                        Onlangs kreeg ik de opdracht om de volleyballende dochter van een collega indoor te fotograferen.
                        Uit het verleden weet ik nog waarom ik dergelijke "opdrachtjes" uit de weg ga omdat het zo veeleisend is naar apparatuur en kunde om een goed resultaat te bekomen.
                        Enfin heb uiteindelijk de grote middelen ingezet met een full frame toestel en een 200mm F/2 lens op ISO 1600. Diafragmavoorkeuze ingesteld op F/2, geen flits.
                        De snelheden waarmee de foto's genomen werden varieerden van 1/500 tot 1/800 en cru gesteld waren 1/2 van de foto's blijvers. Er was geen ruis-nabehandeling vereist.
                        Zo krijgt u een praktische referentie om als "huiswerk" te dienen.
                        Veel succes.

                        Alain

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens voor indoor volleybal

                          Al eens gedacht aan een externe flits?
                          Kan wonderen doen als je er leert mee werken en het licht doseren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens voor indoor volleybal

                            Zelf fotografeer ik vaak Volley/ basketbal etc... als opdracht.
                            Normaal gezien mag je niet met flits werken in de zaal. Zorgt voor teveel afleiding.

                            Ikzelf gebruik meestal een combinatie van 3 lenzen:
                            24-70 2.8 voor als ik naast het net zit en eerder het algemene plaatje wil fotograferen ipv echt de actie.
                            70-200 2.8 voor naast het veld en op sommige plaatsen ook achter het veld ( geeft mooie foto's voor de duels aan het net).
                            300mm 2.8 voor achter het veld om de duels te fotograferen aan het net ( op plaatsen waar het mogelijk is en je voldoende ruimte hebt om achteruit te gaan. in andere gevallen de 70-200)

                            Mijn Iso settings staan tussen de 5000 en 8000 afhankelijk van de zaal om de beoogde sluitertijd te verkrijgen (1/640e of meer). Ik vrees dat je met een F4 niet echt voldoende hebt. Onlangs moest ik de Liga A (dames) fotograferen ( hoogste divisie in België) en het licht was echt niet optimaal. Iso 6400 was de hele tijd noodzakelijk.... Op mijn Full Frame kan ik dit makkelijk aan, maar hoger dan 8000 moet ik toch echt niet gaan om nog wat te kunnen croppen...

                            Ik verwacht dat het licht in de lagere divisies nog erger is... Met een F4 heb je dan nood aan ISO 12800...

                            Een optie zou inderdaad een 50mm F1.8 zijn... Maar dat lijkt me te kort om de actie echt mooi in beeld te brengen. Afhankelijk van de positie van je dochter? Libero, spelverdeelster, aanvalster? Als ze als aanvalster speelt zal een 50mm moeilijk worden, want die neem ik toch altijd van achter het veld wanneer ze een smash inzetten en je zo hun gezicht ziet..


                            Hopelijk heb je hier iets aan.
                            Last edited by GregoryVG.; 22 december 2015, 07:53.
                            Mvg,
                            Gregory
                            www.gvg-photo.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens voor indoor volleybal

                              Voor zaalsporten heb je absoluut een F2.8 objectief nodig voor redelijk tot goede platen. Ook hangt het het af van wat voor zaalverlichting je hebt en hoe goed je camera tegen hoge ISO kan.
                              Voor jou zal ik zeker eerst naar een lens kijken, dit gaat al vele beter platen opleveren. Omdat je nu veelal in de tv stand schiet, zou ik eens een wedstrijd eerder fotograferen en gaan spelen met de M stand met misschien instellingen als deze: Sluitertijd 1/500ste f/2.8 ISO: 1600
                              Al doende leert met uiteraard en na enkele wedstrijden dan moet het goed gaan

                              Owja, en flitsen is NOT DONE! bij zaalsporten. kan je garanderen dat als je bij iedere plaat de flitser inschakelt je binnen 15 min iemand hebt die op je schouder tikt.
                              1x Nikon D4s, 1x Nikon D4, Nikkor 14-24 F2.8, Nikkor 24-70 F2.8, Nikkor 70-200 F2.8 VRll, Nikkor 300 F2.8 VRll.

                              Comment

                              Working...
                              X