Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beste filter / raw jpeg??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beste filter / raw jpeg??

    volgend jaar ga ik naar ijsland.
    ik heb 3 lenzen: telelens nikon 55/300 met uv filter erop om de lens te beschermen van kenko mc uv 58mm
    : gewone lens nikon 18/55 uv filter kenko mc uv 52mm
    :breedhoek tamron : 10/24 hama ultra wide c14: uv 390 m 77

    ik vermoed dat ik het beste filters koop voor de breedhoek? voor al mijn lenzen heb ik geen centen genoeg :-(
    wat vinden jullie?
    Welke filters raden jullie me aan?
    ik zou graag bij de watervallen werken met een lange sluitertijd, is een polarisatiefilter voldoende voor die sluiereffect?
    ik heb gelezen dat de filter breed genoeg moet zijn (of fijn) om geen donkere kanten te hebben in de hoeken, ik wil zo weinig mogelijk knippen
    welke verkoopsite raden jullie me aan, andere adviezen?
    welk filter moet zeker mee?
    als jullie op vakantie gaan, nemen jullie de foto's altijd in raw of jpeg?
    kan je jpeg foto's ook bewerken met fotoshop?
    ik ben op zoek naar een goede fotolabo, met extrafilm heb ik een slechte ervaring gehad , waar gaan jullie?
    alvast bedankt voor de moeite en tijd
    groetjes gino

  • #2
    Re: beste filter / raw jpeg??

    Foto service: zoals zovelen hier profotonet, zéér goed, ik werk ŕltijd in raw en bewerk na
    Bekijk het filtermerk 84.5 eens, vind dit zeer kwalitatief, samen met een breedhoek adapter en voor je water een 10-stopper, dit allemaal met hetzelfde systeem

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: beste filter / raw jpeg??

      De scherpste foto's maak je zonder filter, maar een polarisatiefilter kan voor bepaalde soorten foto's wel betere resultaten geven (je kan er reflecties mee verminderen, en de kleuren kunnen er in bepaalde omstandigheden mee verbeteren).
      Maar omdat een polarisatiefilter veel licht tegenhoudt kan je dat niet als beschermfilter gebruiken.

      UV filters hebben geen nut op digitale camera's, als bescherming heb je eigenlijk een beschermfilter nodig, dat is een stukje glas met coatings om reflecties (flare) zoveel mogelijk te vermijden.

      Voor lange sluitertijden gebruik je grijsfilters, daarvoor zal een polarisatiefilter gewoonlijk niet voldoende licht tegenhouden (of je maakt foto's als er weinig licht is).
      Met grijsfilters leer je best eerst werken, zodat je er tijdens de reis niet meer mee moet experimenteren.
      Vergeet dan ook je statief niet, en een afstandsbediening kan ook handig zijn om bewegingsonscherpte zoveel mogelijk te vermijden.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: beste filter / raw jpeg??

        Oorspronkelijk geplaatst door stimi01 Bekijk bericht
        volgend jaar ga ik naar ijsland.
        ik heb 3 lenzen: telelens nikon 55/300 met uv filter erop om de lens te beschermen van kenko mc uv 58mm
        : gewone lens nikon 18/55 uv filter kenko mc uv 52mm
        :breedhoek tamron : 10/24 hama ultra wide c14: uv 390 m 77

        ik vermoed dat ik het beste filters koop voor de breedhoek? ja, met een verloopring kan je ze dan op alle lenzen gebruiken (77 naar 58 naar 52), deze zijn goedkoop ook.
        Welke filters raden jullie me aan? Grijsfilter is het meest nuttig, zeker voor watervallen. pola filter neemt reflectief weg en maakt de kleuren mooier indien je hem goed gebruikt. ik opteer voor deze 2.
        ik zou graag bij de watervallen werken met een lange sluitertijd, is een polarisatiefilter voldoende voor die sluiereffect? Ik denk het niet, best met grijsfilter (of combi pola+grijs), pola is 1 tot 2 stops trager, met veel zon zal je zeker een grijsfilter willen (5 tot 10 stops).
        ik heb gelezen dat de filter breed genoeg moet zijn (of fijn) om geen donkere kanten te hebben in de hoeken, ik wil zo weinig mogelijk knippen. neem altijd ietsje meer in beeld dan je wilt, ook al werk je niet met filters. dan kan je nog altijd knippen zonder je in het onderwerp knipt.
        als jullie op vakantie gaan, nemen jullie de foto's altijd in raw of jpeg? vroeger jpeg, dan jpeg+ soms raw, en sinds ik een avond naar bulke41 op bezoek ben geweest, denk ik enkel nog in raw te fotograferen. hangt af of je graag nabewerking doet.
        kan je jpeg foto's ook bewerken met fotoshop? ja, maar je zal er minder detail kunnen uithalen dan uit raw. een jpeg is een reeds bewerkte foto door je camera.
        Hopelijk helpt het iets!

        Comment


        • #5
          Re: beste filter / raw jpeg??

          bedankt voor de info, ziet er goed uit filtermerk 84.5
          die breedhoek adapter wat is dat eigenlijk en voor welk doel wordt hij gebruikt vind er niks van weer op het net
          groetjes

          Comment


          • #6
            Re: beste filter / raw jpeg??

            Polafilters op een groothoek kunnen onverwachte effecten geven omdat de effecten tussen de rand van het beeld en het center sterk kunnen verschillen. Moet je mee opletten.

            Comment


            • #7
              Re: beste filter / raw jpeg??

              De gewone adapter, daarmee kan je tot 3 filters "stapelen", de groothoekadapter 1, maar ik nam de grijsverloop 3-stops en was daar zeer tevreden mee...
              Ik had de 2 adapters, voor t'geld moet je het niet laten vond ik... indien meer gewenst misschien voor het 100mm pro systeem gaan (nog altijd betaalbaar, maar "voorlopig" geen ervaring mee)

              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: beste filter / raw jpeg??

                hey bedankt voor de info, heeft u ook filters of doe je alles met nabewerking? zou ik filters kopen om op te schroeven of met een filterhouder waar je de filters inschuift?

                Comment


                • #9
                  Re: beste filter / raw jpeg??

                  T'geen ik vermelde was met schuiffilters, 1 systeem voor alle lenzen en toepassingen, enkel meerdere adapterringen (10€)
                  Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik onlangs geďnvesteerd heb in tutorials voor nabewerking, twijfel of ik nu nog filters nodig heb, heeft ook te maken mat de keuze in lens uitt.

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment

                  Working...
                  X