Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera verkoopcijfers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera verkoopcijfers

    Het zal er al een tijdje aan te komen, maar de klassieke cameramarkt lijkt forse klappen te krijgen overal:
    http://www.mayflower-concepts.com/marketingblog

    Ongetwijfeld door de opmars van de steeds performantere smartphones.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

  • #2
    Re: Camera verkoopcijfers

    Wat ook nog een rol speelt is dat er geen spectaculaire verbeteringen meer zijn als er een nieuwe camera uit komt.
    In het begin waren de verbeteringen bij bijvoorbeeld een DSLR wel vrij groot als er een nieuw model op de markt kwam, maar als je nu de nieuwste DSLR naast eentje van 1012 zet, dan moet je al echt met een vergrootglas naar de verbeteringen gaan zoeken.
    Daardoor wordt er langer gewacht voor de camera vervangen wordt door een nieuwe, want als je het verschil toch zo goed als niet ziet, dan heeft het weinig zin om er geld aan uit te geven.

    Bij de aankondiging van een nieuwe DSLR zouden de verbeteringen meestal wel spectaculair moeten zijn als je leest wat de marketing afdeling er over te vertellen heeft.
    Maar als je daarna in de reviews foto's gaat vergelijken (gemaakt onder dezelfde omstandigheden), dan zijn de verschillen veel minder zichtbaar ten opzichte van het vorige model.
    Bijvoorbeeld een verbetering in de hoge iso van 1/3 stop is niet spectaculair, toen de tweede en derde generaties DSLR's op de markt kwamen waren de verschillen soms veel groter.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Camera verkoopcijfers

      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      Het zal er al een tijdje aan te komen, maar de klassieke cameramarkt lijkt forse klappen te krijgen overal:
      http://www.mayflower-concepts.com/marketingblog

      Ongetwijfeld door de opmars van de steeds performantere smartphones.
      Dit verwondert mij niet. Ik neem die baksteen rond mijn nek ook niet meer mee als ik erop uit trek. M'n smartphone doet z'n job uitstekend. Kan gelijk ook videos maken, het materiaal kan bewerkt worden en geüpload zonder maar één minuut voor de PC te hebben gezeten.

      Comment


      • #4
        Re: Camera verkoopcijfers

        Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
        Dit verwondert mij niet. Ik neem die baksteen rond mijn nek ook niet meer mee als ik erop uit trek. M'n smartphone doet z'n job uitstekend. Kan gelijk ook videos maken, het materiaal kan bewerkt worden en geüpload zonder maar één minuut voor de PC te hebben gezeten.

        Ik neem de DSLR wel nog steeds mee als ik foto's ga trekken. Zeker als ik terug wil komen met materiaal waarvan ik zeker wil zijn dat de kwaliteit in orde is, en dat ik in RAW nog bewerkingen kan maken.

        Ik ben nog steeds niet overtuigd van smartphones, maar het laatste half jaar heb ik al een aantal keer foto's genomen met smartphones, niet met de duurste, maar wel recente modellen, met +5 MP... En dan post je dat online,... je komt thuis en kijkt op je groot computerscherm en zegt: "oh crap". Die kwaliteit is echt niet wat het moet zijn.
        Zeker eens het begint te schemeren of in het donker: yada yada yada.
        En wil je die dan nabewerken heb je niet de mogelijkheden van een RAW, en je hebt ook geen mogelijkheid tot scherptediepte zoals instelling diafragma.

        Dus neen, ik neem nog steeds een DSLR als ik een goeie foto wil maken.

        Comment


        • #5
          Re: Camera verkoopcijfers

          Smartphone + Olympus Air + Metabones Speedbooster EF > M4/3 + een Canon lichtsterke lens ... en je gaat naar 1.3 , 1.4, 1.8, 2.0 f/stop. Een 70-200 2.8 geeft dan 140-400 f/2.0 ...

          16 MP.

          Of Sony, heeft ook zo'n ding met aps-c sensor ...



          En dan is er nog de DXo ONe voor iPhone ... http://www.dxo.com/us/dxo-one
          Last edited by Empe; 16 november 2015, 21:50.

          Comment


          • #6
            Re: Camera verkoopcijfers

            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            Smartphone + Olympus Air + Metabones Speedbooster EF > M4/3 + een Canon lichtsterke lens ... en je gaat naar 1.3 , 1.4, 1.8, 2.0 f/stop. Een 70-200 2.8 geeft dan 140-400 f/2.0 ...

            16 MP.

            Of Sony, heeft ook zo'n ding met aps-c sensor ...



            En dan is er nog de DXo ONe voor iPhone ... http://www.dxo.com/us/dxo-one
            Denk nu evenwel niet dat je meer lichtsterkte krijgt, de f2.0 heeft enkel te maken met de resizing in sensor.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Camera verkoopcijfers

              Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
              En dan is er nog de DXo ONe voor iPhone ... http://www.dxo.com/us/dxo-one
              Ik heb deze gezien bij iemand die zijn RX100 erdoor heeft vervangen.
              Daar komen zeer fraaie foto's uit. Misschien zelfs beter dan van de 1-inch Sony sensor. Ik heb er enkele in detail bekeken en kan er alleen goeie dingen over zeggen.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Camera verkoopcijfers

                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                Of Sony, heeft ook zo'n ding met aps-c sensor ...

                https://instagram.com/p/91FExrNMDW/?...=frankencamera
                Als je dit meezeult zoals in de afbeelding op de link. Dan kan je evengoed je DSLR meezeulen, toch?


                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                En dan is er nog de DXo ONe voor iPhone ... http://www.dxo.com/us/dxo-one
                Dat gaat over een apart toestel dat je aankoppelt aan je smartphone.
                Niet over je smartphone an sich.

                Comment


                • #9
                  Re: Camera verkoopcijfers

                  Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                  Als je dit meezeult zoals in de afbeelding op de link. Dan kan je evengoed je DSLR meezeulen, toch?



                  Dat gaat over een apart toestel dat je aankoppelt aan je smartphone.
                  Niet over je smartphone an sich.
                  Nee, die met de 70-200 + de metabones speedbooster is een bijkomende mogelijkheid.

                  Zowel de Olympus Air als de DXo One zijn aparte toestelletjes die je koppelt aan je smartphone.

                  Maar dankzij de M4/3 lensvatting kan je daar wel zoiets geks als de voorbeeldfoto met de 70-200 op monteren. Eigenlijk moet er gewoon een M4/3 lens op.

                  Eigenlijk plaatste ik het als grap, fantasietje, want eer je alles gemonteerd hebt is de vogel die je wou fotograferen al lang gaan vliegen (en neem ook dit nu niet letterlijk ... als de vogel gaan vliegen is, wil dat niet altijd zeggen dat het over een vogel ging .... ).

                  Er zijn smartphones die niet veel meer moeten onderdoen aan een consumenten dslr en de software is vaak zoveel handiger.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera verkoopcijfers

                    Denk nu evenwel niet dat je meer lichtsterkte krijgt, de f2.0 heeft enkel te maken met de resizing in sensor.
                    Toch wel, meer licht. Er zit een lens in die speedbooster die de lichtbundel van de lens concentreren naar de kleine sensor ipv. het licht gewoon door te laten en dus veel licht te verliezen want het valt niet op de sensor.

                    The Metabones Speed Booster promises a full-frame/near full-frame depth of field, field of view, increased sharpness, and even a 1-stop gain in aperture. So did it deliver? Check out part 1 of our review!


                    If you read the title and thought "huh?" you're not the only one. Hearing that an adapter can actually make your lenses faster and wider sounds a bit like


                    The Metabones Speed Booster is a unique adapter that allows you to mount a full frame lens on an APS-C camera and achieve a significantly wider field of view as well as an extra stop of light gathering ability. We take a look of the potential and challenges of this intriguing concept.




                    Trek het zelf maar even na, veel leesplezier. Of leg uit waarom het niet zo zou zijn...

                    De equivalente brandpunten veranderen naargelang de sensor, soms vergroot, soms verkort ...

                    Niet alleen méér effektief licht (is wat anders dat licht dat binnenkomt), maar ook SCHERPER.

                    Oh ja, het is een EF adapter, dus geen ef-s lens gebruiken. Wel andere aps-c lenzen van Tamron, Sigma, ....
                    Last edited by Empe; 17 november 2015, 13:56.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera verkoopcijfers

                      Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                      Eigenlijk plaatste ik het als grap, fantasietje, want eer je alles gemonteerd hebt is de vogel die je wou fotograferen al lang gaan vliegen (en neem ook dit nu niet letterlijk ... als de vogel gaan vliegen is, wil dat niet altijd zeggen dat het over een vogel ging .... ).
                      Hangt er vanaf of je een vliegende of stilstaande vogel wil fotograferen natuurlijk. In het eerste geval maakt het dus niet uit als die al gaan vliegen is

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera verkoopcijfers

                        Mijn inziens gaan we terug naar de realiteit met normaal verkoopcijfers zoals ze al altijd geweest zijn.
                        De grafiek gaat niet ver genoeg terug om dit aan te tonen. Ze toont enkel een terugval na de hype.
                        Ik vind dit een goede ontwikkeling. Zo gaan we een fotograaf terug herkennen aan zijn toestel.

                        Meerdere zaken spelen een rol. Smartphone bedient de consument zo goed dat een compact ook al te groot geworden is.
                        Aan een SLR hebben ze nu geen boodschap meer. Mirrorless kan je als variant van SLR zien.

                        We mogen niet vergeten dat heel veel mensen zich een SLR hebben laten aansmeren maar daar eigenlijk niets ernstig mee deden.
                        Ze zette hem op stand automaat en schieten maar. Dan kan je evengoed een smartphone nemen.

                        De gewone consument nam ook niet de tijd om van RAW tot afgewerkt bestand te komen. Allemaal te ingewikkeld en teveel moeite toch.
                        Op smartphone haal je de foto gewoon even door een app met leuke effecten en de kous is af.

                        Maar de echte fotograaf heeft toch liever een SLR of gelijkaardig omwille van de vele voordelen voor hem.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera verkoopcijfers

                          Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                          Smartphone + Olympus Air + Metabones Speedbooster EF > M4/3 + een Canon lichtsterke lens ... en je gaat naar 1.3 , 1.4, 1.8, 2.0 f/stop. Een 70-200 2.8 geeft dan 140-400 f/2.0 ...

                          16 MP.

                          Of Sony, heeft ook zo'n ding met aps-c sensor ...



                          En dan is er nog de DXo ONe voor iPhone ... http://www.dxo.com/us/dxo-one
                          Daar zou ik dan wel eens de resultaten willen van zien in een situatie waar het wat moeilijker wordt.......

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera verkoopcijfers

                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            We mogen niet vergeten dat heel veel mensen zich een SLR hebben laten aansmeren maar daar eigenlijk niets ernstig mee deden.
                            Ze zette hem op stand automaat en schieten maar. Dan kan je evengoed een smartphone nemen.

                            De gewone consument nam ook niet de tijd om van RAW tot afgewerkt bestand te komen. Allemaal te ingewikkeld en teveel moeite toch.
                            Inderdaad.
                            Ik ken heel wat mensen die gewoon een DSLR moésten hebben met als enige argument: "omdat het betere foto's neemt".

                            Terwijl ze die dan enkel gebruiken voor familie- en vakantiekiekjes, die je ook met een gewoon toestelletje of smartphone kon doen.
                            Er eens echt op uittrekken om foto's te gaan nemen, hebben ze nog nooit gedaan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera verkoopcijfers

                              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                              Mijn inziens gaan we terug naar de realiteit met normaal verkoopcijfers zoals ze al altijd geweest zijn.
                              De grafiek gaat niet ver genoeg terug om dit aan te tonen. Ze toont enkel een terugval na de hype.
                              Ik vind dit een goede ontwikkeling. Zo gaan we een fotograaf terug herkennen aan zijn toestel.

                              Meerdere zaken spelen een rol. Smartphone bedient de consument zo goed dat een compact ook al te groot geworden is.
                              Aan een SLR hebben ze nu geen boodschap meer. Mirrorless kan je als variant van SLR zien.

                              We mogen niet vergeten dat heel veel mensen zich een SLR hebben laten aansmeren maar daar eigenlijk niets ernstig mee deden.
                              Ze zette hem op stand automaat en schieten maar. Dan kan je evengoed een smartphone nemen.

                              De gewone consument nam ook niet de tijd om van RAW tot afgewerkt bestand te komen. Allemaal te ingewikkeld en teveel moeite toch.
                              Op smartphone haal je de foto gewoon even door een app met leuke effecten en de kous is af.

                              Maar de echte fotograaf heeft toch liever een SLR of gelijkaardig omwille van de vele voordelen voor hem.
                              Goede analyse.
                              Ik dacht het ook, een correctie van de markt naar de cijfers van weleer.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X