Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

broodbakmachine

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • broodbakmachine

    heeft er iemand ervaring met een broodbakmachine ?
    Kun je er bv grof brood mee bakken ? en smeuïg niet zo'n droog geval .
    Een te koop op ibood en het lijkt me wel wat.

  • #2
    Re: broodbakmachine

    Panasonic.
    (Zie Aveve.be)

    Heb nog een Domo. Duurste toestel destijds
    Die is zo goed als versleten maar hij werkt nog.
    Probleem is het lawaai.

    Ja ja...dat droog brood
    Of veel te luchtig. Kruimelt ook veel te veel.
    Niet mijn smaak of wat ik graag wil.
    Ben nu aan 't proberen met zelf gemaakte desem.
    Trekt dus veel op dat Duits brood: bewaard langer, is niet droog en smaakt zeer goed.

    Bloem of meel haal ik bij Aveve > goede kwaliteit.

    Een goed recept voor een vaster brood is moeilijk te vinden.
    Tegenwoordig moet alles "knapperig" zijn en luchtig.
    Resultaat? Zo'n gewoon brood eet je ineens op en een halfuur later heb je weer honger

    Hoe maak je desem.


    Een blog met recepten voor het thuis bakken van brood en recepten voor voorgerechten, hoofdgerechten, nagerechten, taarten en koekjes.

    (véél tekst...)
    Je vindt bij Levine een aantal recepten van brood.
    Maar veel van die tralala heb ik niet nodig
    Ik bedoel een "massa" ingrediënten die je kan toevoegen.

    Toch even opletten met die Panasonic.
    Die heeft een gistverdeler en een verdeler voor andere ingrediënten zoals rozijnen ed.
    Die verdeler maakt een "klakkend" geluid. Niet verschieten dus en er is niks mis met het toestel.
    Last edited by theokus; 12 maart 2014, 18:27.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: broodbakmachine

      Hier ook een Panasonic en bloem van bij de Aveve en zeer tevreden van.
      Daarvoor een Domo en Kenwood gehad waar we heel wat minder tevreden van waren.
      Panasonic is niet goedkoop maar is volgens ons wel de beste.
      Je kan behoorlijk wat variëren met soorten brood en bak wijze.
      Canon

      Comment


      • #4
        Re: broodbakmachine

        Kenwood.
        Goed merk of machine voor een stand mixer. Wel een uit de dure reeks he (1500 W.).
        De enige die deeg goed kan kneden.
        Al de andere merken > hopeloos

        De goedkopere mixen wel goed hoor maar NIET geschikt voor stevig deeg.
        (brooddeeg, pizzadeeg, zwaardere bloemsoorten enz. enz.)
        Die moet je vastbinden met een ketting of ze gaan lopen.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: broodbakmachine

          Vroeger Domo gehad: niet tevreden over.
          Nu panasonic van bij Aveve: prachtig machine. Bloem kopen we bij Aveve. We bakken nu reeds enkele jaren zelf ons brood en elke broodmaaltijd is een feest geworden. Degelijk vast brood met een prachtige smaak.
          Hoe komt het toch dat een bakker tegenwoordig enkel nog maar van dat lucht-brood bakt? Soms gebeurt het dat we geen tijd hebben gehad om te bakken en dat we naar de bakker moeten (we hebben hier trouwens een zeer goede bakker in ons kerkdorpje) en dan zit iedereen hier toch maar wat met lange tanden te knabbelen. Niet dat het niet lekker is, maar dat brood heeft gewoon geen body.
          De Panasonic heeft ook een speciale bakfunctie voor glutenvrij brood en dat werkt prima, al is dit ook sterk afhankelijk van het merk bloem dat je daarvoor gebruikt. Onze zoon moet glutenvrij eten en dan is zo'n machine een geschenk uit de hemel.
          Het experimenteren is trouwens ook leuk; brood met bier, met melk, met noten, met kastanjes (met versnipperde kastanjes erin meegebakken bewaart brood veel langer heb ik gemerkt),...
          Ik kan je maar 1 raad geven; kopen die handel en ontdek terug de smaak en consistentie van echt brood.

          Groeten,
          Geert
          Last edited by Appendix; 13 maart 2014, 00:00.

          Comment


          • #6
            Re: broodbakmachine

            Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
            Vroeger Domo gehad: niet tevreden over.
            Nu panasonic van bij Aveve: prachtig machine. Bloem kopen we bij Aveve. We bakken nu reeds enkele jaren zelf ons brood en elke broodmaaltijd is een feest geworden. Degelijk vast brood met een prachtige smaak.
            Hoe komt het toch dat een bakker tegenwoordig enkel nog maar van dat lucht-brood bakt?
            De Panasonic heeft ook een speciale bakfunctie voor glutenvrij brood en dat werkt prima, al is dit ook sterk afhankelijk van het merk bloem dat je daarvoor gebruikt. Onze zoon moet glutenvrij eten en dan is zo'n machine een geschenk uit de hemel.
            Het experimenteren is trouwens ook leuk; brood met bier, met melk, met noten, met kastanjes (met versnipperde kastanjes erin meegebakken bewaart brood veel langer heb ik gemerkt),...
            Ik kan je maar 1 raad geven; kopen die handel en ontdek terug de smaak en consistentie van echt brood.

            Groeten,
            Geert
            Kun je wel glutenvrij brood bakken in dezelfde oven als waar je gewoon brood in bakt?

            Comment


            • #7
              Re: broodbakmachine

              Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
              Kun je wel glutenvrij brood bakken in dezelfde oven als waar je gewoon brood in bakt?
              We hebben het hier over een bakmachine, geen oven.
              En neen, dat mag niet in dezelfde machine. Wij hebben er twee, waarvan 1 waar enkel glutenvrije bloem in mag. Deze machine staat bij ons zelfs in een andere kamer om contaminatie te vermijden. Wij hebben hier tegenwoordig alles dubbel: twee broodroosters, twee broodmachines, twee broodroosters, twee broodmessen, twee friteuses,.... Alles is hier sterk gescheiden, zelfs onze keuken hebben we zo ingericht dat de helft ervan enkel gebruikt wordt voor glutenvrije bereidingen. Het is een enorm moeilijke aanpassing, maar het moet, zelfs 1 kruimel gewoon brood geeft terug zware ontstekingen in de darmen.
              Het is enorm moeilijk en het vraagt een enorme aanpassing, maar eens je de beginfase (deze duurt zo ongeveer een jaar) voorbij bent wordt het een routine waar je niet veel meer bij nadenkt. Wij hebben wel het geluk dat we vlakbij een bioplanet wonen, en vooral de opening van de Albert-Hein in turnhout (hier dichtbij) was voor ons een zegen; veel betaalbare glutenvrije producten (bioplanet is duur) en ook duidelijk aangegeven op de verpakking.
              Het moeilijkste is nog op reis gaan. Niet elk hotel is bereid speciaal voor onze Seppe glutenvrij te koken en niet elke kok is hiermee voldoende vertrouwd.

              Groeten,

              Geert

              Comment


              • #8
                Re: broodbakmachine

                Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                Vroeger Domo gehad: niet tevreden over.
                Nu panasonic van bij Aveve: prachtig machine. Bloem kopen we bij Aveve. We bakken nu reeds enkele jaren zelf ons brood en elke broodmaaltijd is een feest geworden. Degelijk vast brood met een prachtige smaak.
                Hoe komt het toch dat een bakker tegenwoordig enkel nog maar van dat lucht-brood bakt? Soms gebeurt het dat we geen tijd hebben gehad om te bakken en dat we naar de bakker moeten (we hebben hier trouwens een zeer goede bakker in ons kerkdorpje) en dan zit iedereen hier toch maar wat met lange tanden te knabbelen. Niet dat het niet lekker is, maar dat brood heeft gewoon geen body.
                De Panasonic heeft ook een speciale bakfunctie voor glutenvrij brood en dat werkt prima, al is dit ook sterk afhankelijk van het merk bloem dat je daarvoor gebruikt. Onze zoon moet glutenvrij eten en dan is zo'n machine een geschenk uit de hemel.
                Het experimenteren is trouwens ook leuk; brood met bier, met melk, met noten, met kastanjes (met versnipperde kastanjes erin meegebakken bewaart brood veel langer heb ik gemerkt),...
                Ik kan je maar 1 raad geven; kopen die handel en ontdek terug de smaak en consistentie van echt brood.

                Groeten,
                Geert
                Ja, die luchtige broden: ik kan ze niet zien! Moet er niks van hebben.
                Hier in de Spar verkopen ze een donker brood maar ik ben de naam kwijt.
                Dat brood wil ik eens graag bakken maar ik heb geen recept.
                Het gaat over een donker brood; vaste en geen lichte structuur en is niet droog.
                Aan de voorkant is een "label" waarop een pater staat
                Het is vermoed ik een soort Duits brood.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: broodbakmachine


                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: broodbakmachine

                    Het probleem met een broodbakmachine is dat ze niet écht kneedt, onze DOMO staat al jaren in de kelder. Met onze Kenwood ging dat al wat beter maar het blijft meer roeren dan kneden, het deeg kruipt ook telkens omhoog.
                    Mijn vader was bakker en is ook na zijn pensioen blijven bakken voor vrienden en kennissen (hij moest alles op de tast doen want de laatste 10 jaar was hij compleet blind). Als vakman kon hij de kwaliteit van deeg en meel dus letterlijk voelen. Hij had geen goed woord over voor de broodbakdinges, zelfs niet voor Kenwood-kneders.
                    Zijn kneder, een VEMA staat nu bij ons en het heeft idd geen vergelijk, de draaiende kuip maakt het grote verschil, al onze kneders in de bakkerij hadden een meedraaiende kuip.
                    Keerzijde van de medaille : de prijs (meer dan tweemaal de duurste Kenwood) maar dat merk je dan ook. Onze Kenwood wordt merkbaar warmer na een half uurtje stevig "kneden", deze niet. Kettingaandrijving en een gezonde monofase motor, solide poedergelakte staalplaat van 2 mm. Onverwoestbaar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: broodbakmachine

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Kenwood.
                      Goed merk of machine voor een stand mixer. Wel een uit de dure reeks he (1500 W.).
                      De enige die deeg goed kan kneden.
                      Al de andere merken > hopeloos

                      De goedkopere mixen wel goed hoor maar NIET geschikt voor stevig deeg.
                      (brooddeeg, pizzadeeg, zwaardere bloemsoorten enz. enz.)
                      Die moet je vastbinden met een ketting of ze gaan lopen.
                      Zover zou ik niet durven gaan Theo, de onze http://verhoest.com/index2.php?id=8 ga je niet voor je plezier verzetten. Derde van bovenaan, kleinste model.
                      Maar eerlijk gezegd : onder de gewone keukenrobotkneders denk ik ook dat de Kenwood bij de besten hoort.
                      Maar (we hebben de Kenwood Major) toch moet ik zeggen dat bij het kneden van zwaardere degen het sluitmechanisme van de Kenwood duidelijk beweegt. De motor wordt dus ook merkbaar warm.

                      Comment


                      • #12
                        Re: broodbakmachine

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Het probleem met een broodbakmachine is dat ze niet écht kneedt, onze DOMO staat al jaren in de kelder. Met onze Kenwood ging dat al wat beter maar het blijft meer roeren dan kneden, het deeg kruipt ook telkens omhoog.
                        Je hebt volledig gelijk. Alhoewel wij zeer tevreden zijn over onze broodbakmachine (of dinges zoals jij het noemt) haalt het toch niet die kwaliteit van met de hand kneden en bakken in de oven.
                        Ik heb dit maandenlang gedaan; elke avond deeg kneden, laten rijzen , terug kneden, in de oven,... als zoon van een vakman zal jij wel beter dan wie ook begrijpen wat ik bedoel. Nadeel hiervan was het vele werk en de tijd die erin kruipt. Daarom die bakmachine gekocht en alhoewel de kwaliteit minder is dan manueel werken en bakken in de oven moet ik toch zeggen dat er prachtige broden uitkomen. (althans naar onze smaak).

                        Groeten,
                        Geert

                        Comment


                        • #13
                          Re: broodbakmachine

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          de onze http://verhoest.com/index2.php?id=8 ga je niet voor je plezier verzetten. Derde van bovenaan, kleinste model.
                          En over welke prijsklasse spreken we dan?

                          Ik heb eens een broodbakmachine uitgeprobeerd. Het deeg werd niet gekneed maar aan de kant geduwd. Onvoldoende reis met als resultaat een niet egaal gebakken brood.
                          Thans gebruik ik een Kenwood om te mengen. Op het laatst een handkneding en opbollen. Afbakken in de oven wat toch nog iets anders is dan in zo'n bakmachine.
                          Mijn Kenwood is wel wat licht zodat ik uitkijk naar een zwaardere machine.

                          Patric

                          Comment


                          • #14
                            Re: broodbakmachine

                            Oorspronkelijk geplaatst door Patric_M Bekijk bericht
                            En over welke prijsklasse spreken we dan?

                            Ik heb eens een broodbakmachine uitgeprobeerd. Het deeg werd niet gekneed maar aan de kant geduwd. Onvoldoende reis met als resultaat een niet egaal gebakken brood.
                            Thans gebruik ik een Kenwood om te mengen. Op het laatst een handkneding en opbollen. Afbakken in de oven wat toch nog iets anders is dan in zo'n bakmachine.
                            Mijn Kenwood is wel wat licht zodat ik uitkijk naar een zwaardere machine.

                            Patric
                            Inderdaad, het deeg wordt gewoon weggeduwd. Gluten komen niet voldoende vrij, gevolg is een niet egaal brood.
                            Handkneden op het einde is idd een goed idee. Op het einde (de bakkerij stelde grotere schaal-eisen) moest ik voor mijn vader op zoek naar meel dat niet van klepelmolens afkomstig was, hij zei altijd dat dit te warm was geworden.
                            Morgen zal het 4 jaar geleden zijn dat mijn pa bij ons thuis is gestorven. Doodjammer dat ik hem geen vragen meer kan stellen. Zo'n gigantische hoop ervaring.....
                            Hij had de machine 10 jaar of zo en de prijs was toen iets van >1000€ zonder BTW.
                            Veel geld maar de moeite om in tweedehands te zoeken, ik garandeer het je : ze zijn onverslijtbaar.
                            Nog zo'n merk naast Verhoest is Ooms. Koop het zelfs met je ogen toe.

                            Comment


                            • #15
                              Re: broodbakmachine

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Zover zou ik niet durven gaan Theo, de onze http://verhoest.com/index2.php?id=8 ga je niet voor je plezier verzetten. Derde van bovenaan, kleinste model.
                              Maar eerlijk gezegd : onder de gewone keukenrobotkneders denk ik ook dat de Kenwood bij de besten hoort.
                              Maar (we hebben de Kenwood Major) toch moet ik zeggen dat bij het kneden van zwaardere degen het sluitmechanisme van de Kenwood duidelijk beweegt. De motor wordt dus ook merkbaar warm.
                              Klopt!
                              Ik heb dat ook duidelijk laten merken via een e-mail aan Kenwood.
                              Zij vinden dat "normaal" als de arm een "beetje" beweegt".
                              (heb de Titanium)
                              Kenwood doet ook te weinig aan vernieuwing.
                              Je moet eens nagaan hoeveel jaren van elkaar die modellen verschillen.

                              Ik dacht wel dat Bosch een toestel heeft waarbij het kuipje meedraait.

                              In een soort vergelijkende test zie je op Youtube een Kenwood Chef.
                              De Kenwood "davert" als zot
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X