Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beoordeling foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beoordeling foto's

    Bij de reacties op geplaatste foto's stel ik vast dat zoveel opmerkingen er eigenlijk niets toe doen en voor de publicist van geen enkel nut zijn: mooi, knap, leuk, enz...
    Ik stel voor dat de forumleiding een standaard beoordelingspaneel onder elke geplaatste foto zou plaatsen, waarbij punten kunnen gegeven worden aan de verschillende facetten van de foto: (ik geef maar een paar voorbeelden) compositie, originaliteit, belichting, scherpte, dieptewerking, onderwerp..., een beetje zoals dat bij fotowedstrijden denk ik gebeurt.
    Persoonlijk zou mij dat meer helpen om mijn fotografie te verbeteren, ik heb geen behoefte aan lofzangen maar aan harde concrete beoordelingscriteria. En ja er kan nog wat ruimte vrij zijn voor toelichting van een standpunt.

    Bij mijn eigen geplaatste foto's kreeg ik opmerkingen waarop ik reageerde met de vraag om die te verduidelijken. Op een paar uitzonderingen na kreeg ik daar dan nooit meer antwoord op. Anders gaat het er bv. aan toe op het forum van de Belgische Nikongebruikers waar je heel veel gefundeerde en met voorbeelden onderstreept commentaren krijgt!

    Hoe zien jullie dit? Ben ik fout in mijn redenering?
    Graag uw mening.

  • #2
    Re: Beoordeling foto's

    Groot gelijk.
    Is hier ook al eens aangekaart, door MGFoto:
    Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.

    Comment


    • #3
      Re: Beoordeling foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door Rovaer Bekijk bericht
      punten kunnen gegeven worden aan de verschillende facetten van de foto: (ik geef maar een paar voorbeelden) compositie, originaliteit, belichting, scherpte, dieptewerking, onderwerp

      Persoonlijk zou mij dat meer helpen om mijn fotografie te verbeteren, ik heb geen behoefte aan lofzangen maar aan harde concrete beoordelingscriteria. En ja er kan nog wat ruimte vrij zijn voor toelichting van een standpunt.
      Even criticaster spelen:

      Ik geef jou een 2/10 voor compositie, een 1/10 voor scherpte en hiermee weet jij wat je moet veranderen aan je foto om het beter te doen?
      Er bestaat geen sluitend systeem als het publiek er niet klaar voor is.

      Ander forum = Ander publiek = Andere manier van reageren...

      Ik begrijp echter wel de vraag, maar denk dat het een enorm opzet vraagt, en zeker en vast vriendjes politiek zal geven...
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

      Comment


      • #4
        Re: Beoordeling foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        Even criticaster spelen:

        Ik geef jou een 2/10 voor compositie, een 1/10 voor scherpte en hiermee weet jij wat je moet veranderen aan je foto om het beter te doen?
        Er bestaat geen sluitend systeem als het publiek er niet klaar voor is.

        Ander forum = Ander publiek = Andere manier van reageren...

        Ik begrijp echter wel de vraag, maar denk dat het een enorm opzet vraagt, en zeker en vast vriendjes politiek zal geven...
        en geheel mee eens.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Beoordeling foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
          Even criticaster spelen:

          Ik geef jou een 2/10 voor compositie, een 1/10 voor scherpte en hiermee weet jij wat je moet veranderen aan je foto om het beter te doen?
          Er bestaat geen sluitend systeem als het publiek er niet klaar voor is.
          Wel als behalve bij die score ook argumenten aangeleverd worden. Sommige commentaren die door personen worden gegeven (positief en negatief) zijn inderdaad zo nietszeggend dat de poster er eigenlijk niks aan heeft.

          Comment


          • #6
            Re: Beoordeling foto's

            In de beginfase waren hier forumleden die er veel tijd in staken om de foto's te voorzien van commentaar zo wel in de vorm van tekst als voorbeelden.

            Toen waren er nog mensen die hun kennis wilde delen.

            Nu zijn er 2 groepen:

            Groep 1:

            Leden die tot doel hebben iedereen naar een hoger niveau te tillen het zei met raad en daad dmv tekst of voorbeelden.

            Groep 2:

            Leden die bovenstaande als bedreiging zien.

            Vriendelijke groet, jessey

            Comment


            • #7
              Re: Beoordeling foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door Rovaer Bekijk bericht
              Ik stel voor dat de forumleiding een standaard beoordelingspaneel onder elke geplaatste foto zou plaatsen, waarbij punten kunnen gegeven worden aan de verschillende facetten van de foto: (ik geef maar een paar voorbeelden) compositie, originaliteit, belichting, scherpte, dieptewerking, onderwerp..., een beetje zoals dat bij fotowedstrijden denk ik gebeurt.
              Wedstrijden zijn heel wat anders dan een forum hé Rovaer, ik heb persoonlijk veel wedstrijden meegemaakt.......
              Zowel met aanwezige jury als met ingestuurde beelden, ooit de prijs gewonnen van de provincie West-Vlaanderen ingezonden via CVB (waren nog dia's)
              Maar ik heb er ook dingen gezien die helemaal niet zo zuiver waren, stel je stuurt in vrij onderwerp een reeksje in van motorsport,
              met sublieme beelden (heb ik zelf gezien) in de jury van 5 personen, zaten twee groenen, resultaat natuurfotografie scoorde stukken hoger
              dan de motorsport beelden die stukken beter en moeilijker waren om doen.......
              Voor mij liever geen wedstrijd systeem meer, en dan nog, ik post toch weinig beelden op BD.

              Je fotografie kan je ook verbeteren door commentaar op anderen te lezen.

              Comment


              • #8
                Re: Beoordeling foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                Ander forum = Ander publiek = Andere manier van reageren...
                Is een feit.
                Daarom dat ik op verschillende andere fora ook geregistreerd ben.
                Daar komen dan heel andere beoordelingen, en zijn ook heel andere foto discussies enzo.

                Dat scheelt van land tot land, ook voor internationale fora, of subgenres binnen de fotografie.

                Er zijn er hier nog zoveel anderen die op verschillende fora zitten, elk zijn charmes.

                Comment


                • #9
                  Re: Beoordeling foto's

                  Helemaal mee eens.
                  Het is daarom helemaal niet verkeerd om ook naar andermans foto te kijken.

                  Die dezelfde tak van fotografie beoefend. Als de exif gegevens in de foto staat dan kun je experimenteren met deze gegevens.

                  Vriendelijke groet, jessey

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beoordeling foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rovaer Bekijk bericht
                    Bij de reacties op geplaatste foto's stel ik vast dat zoveel opmerkingen er eigenlijk niets toe doen en voor de publicist van geen enkel nut zijn: mooi, knap, leuk, enz...
                    "niets toe doen en van geen enkel nut" ........ een beetje overdreven vind je niet? Voor sommigen is dit een stimulans om verder te doen op de ingeslagen weg of nog beter te proberen te doen. Het motiveert ook om foto's te laten zien.

                    Persoonlijk zou mij dat meer helpen om mijn fotografie te verbeteren, ik heb geen behoefte aan lofzangen maar aan harde concrete beoordelingscriteria. En ja er kan nog wat ruimte vrij zijn voor toelichting van een standpunt.
                    Bij mijn eigen geplaatste foto's kreeg ik opmerkingen waarop ik reageerde met de vraag om die te verduidelijken. Op een paar uitzonderingen na kreeg ik daar dan nooit meer antwoord op.
                    Het is niet iedereen gegeven om op een vriendelijke deftige manier "negatieve commentaar" te geven waarvan je iets kan opsteken. Soms zie je ook dat er iets "fout" aanvoelt aan een foto, maar kan je niet direct zeggen wat er aan zou mankeren. Ook omdat fotografie toch ook zeer veel met persoonlijke interpretaties te maken heeft.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beoordeling foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rovaer Bekijk bericht
                      Bij de reacties op geplaatste foto's stel ik vast dat zoveel opmerkingen er eigenlijk niets toe doen en voor de publicist van geen enkel nut zijn: mooi, knap, leuk, enz...
                      ...............................................
                      Als er iemand een goede foto post is het toch wel leuker om gewoon een eenvoudige een "knap", "mooi", "leuk" enz. als commentaar te krijgen dan helemaal niets.
                      Soms, en voor velen is dat meestal, heb je geen tijd om een uitgebreid commentaar te schrijven maar wil je wel je appreciatie tonen aan de poster.

                      Een standaard beoordelingspaneel is zo weeral iets dat in regeltjes en normen moet gegoten worden wat het spontane wegneemt.
                      Maar ik vind je topic wel "leuk" om over te discussiëren.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beoordeling foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                        ...... Sommige commentaren die door personen worden gegeven (positief en negatief) zijn inderdaad zo nietszeggend dat de poster er eigenlijk niks aan heeft.
                        en dan nog; denk ik dat dat leuker is dan helemaal geen reactie.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beoordeling foto's

                          Ik vrees dat beoordelen "volgens een beoordelingspaneel" alleen maar mensen zou afschrikken.
                          De uitzonderingen bevestigen soms wel eens de regel, ook in fotografie.
                          Kennen we niet allemaal het gevoel van dat is nu eens echt een WAW foto, terwijl deze helemaal niet
                          aan de fotografische regeltjes voldoet ?
                          Wat zal dan de reactie zijn denk je, voldoet niet aan tweederde regel en noem maar op.

                          Een paar jaar geleden was ik in een clubje in Ardooie, en heb daar zonder iets te zeggen de foto getoond
                          waarmee ik vroeger goud had gewonnen bij het CVB, man, wat die mannen daar uit hun botten kraamden,
                          je houdt het niet voor mogelijk, niets klopte en de foto werd zelfs niet geselecteerd om mee te doen aan de wedstrijd.......

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beoordeling foto's

                            Ik deel de mening van DR.

                            Het is ook een beetje aan jou als "lid" om te verstaan hoe het forum hier werkt bij beoordelingen.
                            Is je foto ronduit slecht dan durft er al eens iemand zeggen dat het zo is maar de meeste gaan bij een snapshot helemaal niets zeggen.
                            Eigenlijk is dat de beleefde vorm van jou te negeren en niet in je gezicht te moeten zeggen dat je werk op geen reet trekt.

                            Is je foto gemiddeld tot goed, dan is het meer een kwestie van smaak en in welk "marktsegment" je terecht komt.
                            Somigen zijn al meer voor een bepaalde bewerking, interpretatie,...
                            Meestal krijg je dan van mensen die jou werk gewoon goed vinden ook een dito melding (sounds logical?)
                            Anderen kunnen dit tegen spreken maar dat zijn dan nu ook weer eenmaal persoonlijke interpretaties

                            Zit je bij de toppers, dan zal je dat wel al snel in de commentaren zien. Dont worry.

                            Conclusie: wat jij vraagt is er al maar dan in een ongeschreven regelment, het is gewoon aan jou om tussen de regels te lezen.

                            Tip: wil je meer adviezen dan zijn de beginnershoek een goed startpunt. ben je meer gevorderd dan kan je werken in de forums "beoordeling" en ben je zeker dat je werk echt goed is, zet em dan maar in de "showcase".


                            aanvulling:
                            Ik heb net even naar jou historiek gezien hier op het forum Rovaer en daar is echt niets mis mee hoor.
                            Je krijgt de juiste comments en ook veel.
                            Wat me wel opvalt is dat je graag veel babbelt, mss moet je een babbelclub oprichten dan?
                            Last edited by xafke; 19 februari 2014, 23:19.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beoordeling foto's

                              Er is geen enkel beoordelingssysteem te bedenken dat voldoet, omdat een foto/film/schilderij behalve de grote niet is te meten.
                              Men vindt het mooi of niet en dat is voor iedereen persoonlijk, daarom dat er op alle fotoforums, of geen reacties bij een foto staan (dan is men blijkbaar niet onder de indruk) of er staat een duimpje omhoog met 'mooi'.
                              Men steekt ook vaak iemand veren in zijn kont (het vrienden groepje) in de hoop dat ze dat dan ook bij jou doen.

                              Comment

                              Working...
                              X